Ilmasota

Asa ja Jylle laittaa sanaa paperille. Kummatkin loisto pilotteja, Ari on kouluttanut pitkan listan ukkoja DK.lle....

Saarisesta tiedän sen, että palveli vissiin aluksi Kauhavalla lennonopettajana (Safir & Fouga). Sen jälkeen Rovaniemellä DK-tyyppikoulutus ja palveli 80-luvulla Draken-ohjaajana Lapissa. Lensi myös melko paljon Hawkilla. Siivet-lehdessä olleessa jutussa mainittiin, että HW:llä vetivät noihin aikoihin aika pirusti g:tä. Saarinen oli niskanikamien kulumien takia yksi ensimmäisistä "Hawk-niskan" omanneista ohjaajista. Tämän takia lennot Hawkilla piti lopettaa. Palveli ilmavoimissa loppuvuodet ilmeisesti taistelunjohtajana. Sitten lähti Blue1:n hommiin, josta jäi 2011 eläkkeelle.
 
Enpä tiennytkään, että F-104:ssa oli alun perin alas päin laukeava heittoistuin, tai että sellaisia olisi ylipäätänsä ollut yhtään missään. Matalalla lentävässä rynnäkkökoneessa tuollainen ainakin kuulostaa todella huonolta idealta.
 
Enpä tiennytkään, että F-104:ssa oli alun perin alas päin laukeava heittoistuin, tai että sellaisia olisi ylipäätänsä ollut yhtään missään. Matalalla lentävässä rynnäkkökoneessa tuollainen ainakin kuulostaa todella huonolta idealta.
Eipä sitä ole siihen suunniteltukaan. Koneestahan piti tulla torjuntahävittäjä. Syynä ratkaisuun oli se, että pelättiin ohjaajan heittoistuimineen päätyvät ylhäällä pyrstön päällä olevaan korkeusvakaajaan.
 
Saarisesta tiedän sen, että palveli vissiin aluksi Kauhavalla lennonopettajana (Safir & Fouga). Sen jälkeen Rovaniemellä DK-tyyppikoulutus ja palveli 80-luvulla Draken-ohjaajana Lapissa. Lensi myös melko paljon Hawkilla. Siivet-lehdessä olleessa jutussa mainittiin, että HW:llä vetivät noihin aikoihin aika pirusti g:tä. Saarinen oli niskanikamien kulumien takia yksi ensimmäisistä "Hawk-niskan" omanneista ohjaajista. Tämän takia lennot Hawkilla piti lopettaa. Palveli ilmavoimissa loppuvuodet ilmeisesti taistelunjohtajana. Sitten lähti Blue1:n hommiin, josta jäi 2011 eläkkeelle.

Onkos tämä Ari Saarinen sama joka toimii nyt Atol Avionin (www.atol.fi) pääkoelentäjänä.

Ari Saarinen
Advisor, Test Pilot
Ari has made a career as a fighter pilot (Draken) in Rovaniemi, followed by working for Blue1 as a commercial pilot. Ari flies also all kind of aircrafts in various shows.
 
Onkos tämä Ari Saarinen sama joka toimii nyt Atol Avionin (www.atol.fi) pääkoelentäjänä.

Ari Saarinen
Advisor, Test Pilot
Ari has made a career as a fighter pilot (Draken) in Rovaniemi, followed by working for Blue1 as a commercial pilot. Ari flies also all kind of aircrafts in various shows.

Kyllä on. Lentää myös Fouga Magisterilla lentonäytöksissä. Tässä lentävät osastotaitolentoa kahdella Fougalla yhdessä Ari Tolosen kanssa.

 
Nämä on kyllä hienoja, kova jätkä, 57 ja lentää Eurofighterilla edelleen työnsä puolesta.

Minusta todella hyvä haastattelu. Kertoi mitenkä Saksojen yhdistymisen myötä Luftwaffe peri DDR:n MiG-29:t ja otti koneet hyötykäyttöön. Kertoili todella hyvin sen mitenkä läntiset pilotit pääsivät sinuiksi neuvostotekniikan kanssa ja ryhtyivät hyödyntämään koneita ilmataistelukoulutuksessa NATO:n piirissä. Tuossakin tuli hyvin selville se mitenkä tappava vastustaja MiG-29 on lähitaistelutilanteissa.
 
Minusta todella hyvä haastattelu. Kertoi mitenkä Saksojen yhdistymisen myötä Luftwaffe peri DDR:n MiG-29:t ja otti koneet hyötykäyttöön. Kertoili todella hyvin sen mitenkä läntiset pilotit pääsivät sinuiksi neuvostotekniikan kanssa ja ryhtyivät hyödyntämään koneita ilmataistelukoulutuksessa NATO:n piirissä. Tuossakin tuli hyvin selville se mitenkä tappava vastustaja MiG-29 on lähitaistelutilanteissa.

Kyllä ja nykyään sitten on Su-27 johdannaisineen mutta onko venäläisten filosofia sekä doktriini edelleen sama ja vähäiset lentotunnitkin?
 
Kyllä ja nykyään sitten on Su-27 johdannaisineen mutta onko venäläisten filosofia sekä doktriini edelleen sama ja vähäiset lentotunnitkin?

Jaa, hyvä kysymys. Haastateltava kaveri selitti kyllä hyvin sen mitenkä vähän itäsaksalaiset hävittäjälentäjät keräsivät vuosittain lentotunteja verrattuna läntisiin kollegoihin. Ja ilmasotadoktriini neukkutyyliin oli kankea. Lentäjä teki mitä taistelunjohtaja maasta käsin käski. Nykypäivän Venäjän tilanteesta en tiedä sen tarkemmin, mutta oletan että ohjaajilla on nykyään enemmän oma-aloitteisuutta ja taktillista vapautta.
 
Kyllä ja nykyään sitten on Su-27 johdannaisineen mutta onko venäläisten filosofia sekä doktriini edelleen sama ja vähäiset lentotunnitkin?

Jaa, hyvä kysymys. Haastateltava kaveri selitti kyllä hyvin sen mitenkä vähän itäsaksalaiset hävittäjälentäjät keräsivät vuosittain lentotunteja verrattuna läntisiin kollegoihin. Ja ilmasotadoktriini neukkutyyliin oli kankea. Lentäjä teki mitä taistelunjohtaja maasta käsin käski. Nykypäivän Venäjän tilanteesta en tiedä sen tarkemmin, mutta oletan että ohjaajilla on nykyään enemmän oma-aloitteisuutta ja taktillista vapautta.

Taktiseen vapauteen en minäkään osaa sen tarkemmin ottaa kantaa, mutta nykyään Venäjän ilmavoimien (samoin merivoimien ilmavoimien) lentäjien lentotuntien määrä on noussut huomattavasti vrt. 90-luku, jolloin se oli ajoittain käsittämättömän vähäinen. Toki nykyäänkin Venäjällä lentotunteja kertyy lentäjille epätasaisesti, sijoitusalue vaikuttaa, samoin yksikkö sekä tietty konetyyppi jolla lentää. Jokin aika sitten lueskelin tilastoja viime vuodelta, niiden mukaan hävittäjälentäjälle kertyy Venäjällä lentotunteja vuodessa keskimäärin reilut sata - oliko jotain 120 h/vuosi, (jätetään nyt se varauma tilastojen luotettavuuden kohdalle, lähde, joka tilastot jakoi somessa on luotettava eli tuskin ihan bull shittiä jakaisi.)

Muistelen, että 90-luvulla Venäjän asevoimien rypiessä surkeudessaan, ja ilmavoimien ollessa alennustilassa, lentäjille kertyi niitä lentotunteja keskimäärin reilut 20 vuodessa. Btw. Pohjois-Korean ilmavoimien lentäjien lentotuntimääräksi arvioitiin jotain 20-30 per vuosi muutama vuosi sitten.
 
Taktiseen vapauteen en minäkään osaa sen tarkemmin ottaa kantaa, mutta nykyään Venäjän ilmavoimien (samoin merivoimien ilmavoimien) lentäjien lentotuntien määrä on noussut huomattavasti vrt. 90-luku, jolloin se oli ajoittain käsittämättömän vähäinen. Toki nykyäänkin Venäjällä lentotunteja kertyy lentäjille epätasaisesti, sijoitusalue vaikuttaa, samoin yksikkö sekä tietty konetyyppi jolla lentää. Jokin aika sitten lueskelin tilastoja viime vuodelta, niiden mukaan hävittäjälentäjälle kertyy Venäjällä lentotunteja vuodessa keskimäärin reilut sata - oliko jotain 120 h/vuosi, (jätetään nyt se varauma tilastojen luotettavuuden kohdalle, lähde, joka tilastot jakoi somessa on luotettava eli tuskin ihan bull shittiä jakaisi.)

Muistelen, että 90-luvulla Venäjän asevoimien rypiessä surkeudessaan, ja ilmavoimien ollessa alennustilassa, lentäjille kertyi niitä lentotunteja keskimäärin reilut 20 vuodessa. Btw. Pohjois-Korean ilmavoimien lentäjien lentotuntimääräksi arvioitiin jotain 20-30 per vuosi muutama vuosi sitten.
Muistan lukeneeni, että osa sai pelkästään painaa menemään kiitoradalla ja tämän jälkeen keskeyttää nousu.
 
Muistan lukeneeni, että osa sai pelkästään painaa menemään kiitoradalla ja tämän jälkeen keskeyttää nousu.
Kyllä noilla opeilla lentotuntuma säilyykin..;) Liian vähän lentävillä tuntuma ei pysy, he ei kehity vaan taantuu.
Lentäminen on omanlaistaan tekemistä, eikä tatsi siihen hommaan pysy millään muulla tavalla kuin riittävästi lentämällä.
Myös ohjauskäsiala kehittyy jokaiselle omanlaisensa, kahta täysin samanlaista sauvankiskojaa ei löydy.
 
Back
Top