Ilmasota

Alla pala ilmasodan historiaa, kun lentokoneet olivat puuta ja miehet terästä:

Erittäin mielenkiintoinen pätkä. Billy Mitchell oli omana aikanaan melkoinen ilmasodankäynnin profeetta. Tuon saksalaisen taistelulaiva Ostfrieslandin upottaminen pommikoneilla oli melkoinen mediatemppu. Maksoi Mitchellille myös tämän uran. US Armyn ja Navyn vanhakantaiset upseerit eivät olleet halukkaita kuulemaan ilma-aseen merkityksestä tulevissa sodissa.
 
Erittäin mielenkiintoinen pätkä. Billy Mitchell oli omana aikanaan melkoinen ilmasodankäynnin profeetta. Tuon saksalaisen taistelulaiva Ostfrieslandin upottaminen pommikoneilla oli melkoinen mediatemppu. Maksoi Mitchellille myös tämän uran. US Armyn ja Navyn vanhakantaiset upseerit eivät olleet halukkaita kuulemaan ilma-aseen merkityksestä tulevissa sodissa.
Sai hän sentään sen verran kunniaa, että hänen mukaansa nimettiin B-25 Mitchell pommikone, jota valmistettiin lähes 10,000 kpl toiseen maailmansotaan. Lisäksi B-25 Mitchell on ainut amerikkalainen sotilaskonetyyppi, joka kantaa jonkun henkilön nimeä.
 
Sai hän sentään sen verran kunniaa, että hänen mukaansa nimettiin B-25 Mitchell pommikone, jota valmistettiin lähes 10,000 kpl toiseen maailmansotaan. Lisäksi B-25 Mitchell on ainut amerikkalainen sotilaskonetyyppi, joka kantaa jonkun henkilön nimeä.

Billy Mitchell myös ennakoi japanilaisten ilmaiskun Pearl Harboriin. Tosin sen verran hän erehtyi, että ei uskonut hyökkäyksen tulevan lentotukialuksilta, vaan oletti japanilaisten käyttävän Tyynenmeren saaria pommikoneidensa tukikohtina. Jonkinlaista kohtalon ironiaa lienee siinäkin, että US Army Air Forcen B-25 pommikoneet, jotka lähetettiin laivaston tukialuksilta pommittivat Tokiota keväällä 1942. Tämä oli USA:n ensimmäinen näkyvä vastahyökkäys sodassa Japania vastaan.
 
Billy Mitchell myös ennakoi japanilaisten ilmaiskun Pearl Harboriin. Tosin sen verran hän erehtyi, että ei uskonut hyökkäyksen tulevan lentotukialuksilta, vaan oletti japanilaisten käyttävän Tyynenmeren saaria pommikoneidensa tukikohtina. Jonkinlaista kohtalon ironiaa lienee siinäkin, että US Army Air Forcen B-25 pommikoneet, jotka lähetettiin laivaston tukialuksilta pommittivat Tokiota keväällä 1942. Tämä oli USA:n ensimmäinen näkyvä vastahyökkäys sodassa Japania vastaan.

Doolittle Raid oli psykologisesti uskomattoman kova juttu niin Japanissa kuin USA:ssa.

Se oli yksi tekijä, joka laukaisi Midwayn taistelun, jossa japanilaiset saivat pataan.
 
Ja zeppeliinit täynnä syttymisherkkää vetyä. :whistle:

Zeppeliinit eivät palaneet ihan niin helposti kuin voisi äkkiseltään kuvitella, puhdas vety ei pala vaan siihen pitää sekoittaa runsaasti ilmaa. Joihinkin zeppeliineihin ammuttiin sadottain sytytysluoteja ilman muuta tulosta kuin reikiä kuoreen. Ironista on että pahimmat ilmalaivaonnettomuudet sattuivat heliumtäytteisille ilmalaivoille.
Tavallisetkin lentokoneet olivat - ja ovat yhä - palavan aineen täyttämiä ohutpintaisia säkkejä :)
 
Viidenneksi pahin, ja suhteessa lievemmästä päästä kun 2/3 kyydissä olleista selviytyi. Pahin onnettomuus oli USS Akronin tuhoutuminen jossa kuoli 73 ihmistä. Akron oli heliumtäytteinen. Myös Akronin sisaralus Macon tuhoutui mutta siinä kuoli vain kaksi henkeä.
 
JASSM-rynnäkköohjuksen koeammunta onnistui.

http://ilmavoimat.fi/artikkeli/-/as...ohjuksen-onnistunut-koeammunta-yhdysvalloissa


Ilmavoimat on suorittanut pitkän kantaman JASSM-rynnäkköohjuksen kaksi onnistunutta koeammuntaa F/A-18C Hornet -monitoimihävittäjästä. Koeammunnat suoritettiin Yhdysvalloissa 5. Ja 9. maaliskuuta.

Naval Air Weapons Station (NAWS) China Laken lähellä sijaitsevalla ampuma-alueella suoritetussa koeammunnassa JASSM-ohjus laukaistiin ilmavoimien yksipaikkaisesta F/A-18C Hornet -monitoimihävittäjästä. Ammunnat sujuivat suunnitellusti ja ohjukset tuhosivat ampuma-alueelle sijoitetut harjoitusmaalit. Onnistuneilla ammunnoilla todennettiin JASSM-ohjusjärjestelmän ja siihen liittyvien tehtävänsuunnittelujärjestelmien tekninen toimivuus ilmavoimien Hornet-kalustossa. Koneen ohjelmisto on todennettu jo aiemmin syksyllä toimivaksi ja nyt saatiin varmuus kokonaisjärjestelmäketjun toiminnasta, mikä mahdollistaa aseen operatiivisen käyttöönoton suunnitellusti.
 
Alfa TV To 9.3 klo 20

Lentäjien sotaa
Pelti-Heikeistä Taivaan helmiin. ”Lentäjien sotaa” on dokumenttielokuva suomalaisten lentäjien sotatyöstä toisessa maailmansodassa. Ohjaus: Esa Sironen.

Tuli katsotuksi. Suosittelen.
''Pappa'' Turkka jymäytti kerran uusia BW-lentäjiä tekemään ''putoavaa lehteä'', oletan, että syöksykierrettä.
BW:ssä ei ollut olkavöitä, pelkkä lantiovyö. Päät kolisivat ohjaamon laitoihin siihen malliin, että ohjaajat totesivat, ettei kovin fiksua hommaa.
Samaa mieltä oli ''Pappa'' maassa.:D

FR D21:stä siirretyille BW-lentäjille oli alkuun yllätys, ettei Brewster kestänyt samanlaista pitkää pystysyöksyä, kuten Fokker kesti. Siipiin saatiin revityksi muotopelteihin vekkejä oikaisuissa.

BW:t toimivat toisinaan Blenheimien saattona. Koneet eivät roikkuneet siivellä vaan puhdistivat edeltä vihollisen pois ilmatilasta. Tai roikkuivat korkeammalla Blenheimien yläpuolella ja puuttuivat sieltä syöksymällä vihollisen ahdistelu yrityksiin.

Lapin sodassa Blenheimit lensi saksalaisia vastaan. Valvontakomissio ahdisteli, että miksi ette lennä. Kelit olivat lentotoimintaan liian huonoja.
Valvontakomission edustaja kovisteli, että lensitte Kannaksellakin huonoissa kelissä. Laivueen komentaja Kepsu: - Silloin olikin ryssä vastassa!

Kerran Kannaksella Blenheim tuli pilvestä pois kone selällään. Eli ohjaajan asentotajun menetys. Vaistomainen ohjaajan reaktio on lähteä vetämään horisontti kohdalleen. (Oikea toiminta olisi pyöräyttää siiveikkeillä 180 astetta kone oikein päin.) Niin tässäkin kävi. Sauva taakse ja Laatokan pinta väreili, kun Blenheim oikaisi. BW-lentäjät katseli toimenpidettä.
 
Tuli katsotuksi. Suosittelen.
''Pappa'' Turkka jymäytti kerran uusia BW-lentäjiä tekemään ''putoavaa lehteä'', oletan, että syöksykierrettä.
BW:ssä ei ollut olkavöitä, pelkkä lantiovyö. Päät kolisivat ohjaamon laitoihin siihen malliin, että ohjaajat totesivat, ettei kovin fiksua hommaa.
Samaa mieltä oli ''Pappa'' maassa.:D

FR D21:stä siirretyille BW-lentäjille oli alkuun yllätys, ettei Brewster kestänyt samanlaista pitkää pystysyöksyä, kuten Fokker kesti. Siipiin saatiin revityksi muotopelteihin vekkejä oikaisuissa.

BW:t toimivat toisinaan Blenheimien saattona. Koneet eivät roikkuneet siivellä vaan puhdistivat edeltä vihollisen pois ilmatilasta. Tai roikkuivat korkeammalla Blenheimien yläpuolella ja puuttuivat sieltä syöksymällä vihollisen ahdistelu yrityksiin.

Lapin sodassa Blenheimit lensi saksalaisia vastaan. Valvontakomissio ahdisteli, että miksi ette lennä. Kelit olivat lentotoimintaan liian huonoja.
Valvontakomission edustaja kovisteli, että lensitte Kannaksellakin huonoissa kelissä. Laivueen komentaja Kepsu: - Silloin olikin ryssä vastassa!

Kerran Kannaksella Blenheim tuli pilvestä pois kone selällään. Eli ohjaajan asentotajun menetys. Vaistomainen ohjaajan reaktio on lähteä vetämään horisontti kohdalleen. (Oikea toiminta olisi pyöräyttää siiveikkeillä 180 astetta kone oikein päin.) Niin tässäkin kävi. Sauva taakse ja Laatokan pinta väreili, kun Blenheim oikaisi. BW-lentäjät katseli toimenpidettä.

Pommareiden saatosta tuli mieleen, että Curtiss Hawk 75 ei ollut tietääkseni pommikonemiehistöjen suosikkisaattojahävittäjä. Ei pysynyt mukana ja korkealla lensi jo roikkumalla perässä.
 
FR D21:stä siirretyille BW-lentäjille oli alkuun yllätys, ettei Brewster kestänyt samanlaista pitkää pystysyöksyä, kuten Fokker kesti. Siipiin saatiin revityksi muotopelteihin vekkejä oikaisuissa.

attachment.php
4627b37c-ad8a-4da7-868f-9348b01f2091


Saattaa olla että Fokker D-21 ilmanvastus oli kohdallaan.

(Kiinteät telineet, vakaimien tuet, lepattava kangasverhoilu, jne.)

Se ei vain kulkenut enempää, vaikka sen pudotti taivaalta

ME 410 ENGINE RUN

 
Viimeksi muokattu:
Back
Top