Falangi
Kenraali
Ja zeppeliinit täynnä syttymisherkkää vetyä.Alla pala ilmasodan historiaa, kun lentokoneet olivat puuta ja miehet terästä:
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Ja zeppeliinit täynnä syttymisherkkää vetyä.Alla pala ilmasodan historiaa, kun lentokoneet olivat puuta ja miehet terästä:
Alla pala ilmasodan historiaa, kun lentokoneet olivat puuta ja miehet terästä:
Sai hän sentään sen verran kunniaa, että hänen mukaansa nimettiin B-25 Mitchell pommikone, jota valmistettiin lähes 10,000 kpl toiseen maailmansotaan. Lisäksi B-25 Mitchell on ainut amerikkalainen sotilaskonetyyppi, joka kantaa jonkun henkilön nimeä.Erittäin mielenkiintoinen pätkä. Billy Mitchell oli omana aikanaan melkoinen ilmasodankäynnin profeetta. Tuon saksalaisen taistelulaiva Ostfrieslandin upottaminen pommikoneilla oli melkoinen mediatemppu. Maksoi Mitchellille myös tämän uran. US Armyn ja Navyn vanhakantaiset upseerit eivät olleet halukkaita kuulemaan ilma-aseen merkityksestä tulevissa sodissa.
Sai hän sentään sen verran kunniaa, että hänen mukaansa nimettiin B-25 Mitchell pommikone, jota valmistettiin lähes 10,000 kpl toiseen maailmansotaan. Lisäksi B-25 Mitchell on ainut amerikkalainen sotilaskonetyyppi, joka kantaa jonkun henkilön nimeä.
Billy Mitchell myös ennakoi japanilaisten ilmaiskun Pearl Harboriin. Tosin sen verran hän erehtyi, että ei uskonut hyökkäyksen tulevan lentotukialuksilta, vaan oletti japanilaisten käyttävän Tyynenmeren saaria pommikoneidensa tukikohtina. Jonkinlaista kohtalon ironiaa lienee siinäkin, että US Army Air Forcen B-25 pommikoneet, jotka lähetettiin laivaston tukialuksilta pommittivat Tokiota keväällä 1942. Tämä oli USA:n ensimmäinen näkyvä vastahyökkäys sodassa Japania vastaan.
F-4 -pilotti Bob Pardon suorittama "Pardon työntö / tuuppaus" (Pardo's Push) on jäänyt ilmasotahistorian aikakirjoihin.
http://warbirdsnews.com/warbird-art...-inspires-new-generation-of-air-warriors.html
Katso liite: 18338
Ja zeppeliinit täynnä syttymisherkkää vetyä.
Hindenburgin tuho vuonna 1937 ei sitten ollutkaan pahimpia onnettomuuksia?pahimmat ilmalaivaonnettomuudet sattuivat heliumtäytteisille ilmalaivoille.
Alfa TV To 9.3 klo 20
Lentäjien sotaa
Pelti-Heikeistä Taivaan helmiin. ”Lentäjien sotaa” on dokumenttielokuva suomalaisten lentäjien sotatyöstä toisessa maailmansodassa. Ohjaus: Esa Sironen.
Tuli katsotuksi. Suosittelen.
''Pappa'' Turkka jymäytti kerran uusia BW-lentäjiä tekemään ''putoavaa lehteä'', oletan, että syöksykierrettä.
BW:ssä ei ollut olkavöitä, pelkkä lantiovyö. Päät kolisivat ohjaamon laitoihin siihen malliin, että ohjaajat totesivat, ettei kovin fiksua hommaa.
Samaa mieltä oli ''Pappa'' maassa.
FR D21:stä siirretyille BW-lentäjille oli alkuun yllätys, ettei Brewster kestänyt samanlaista pitkää pystysyöksyä, kuten Fokker kesti. Siipiin saatiin revityksi muotopelteihin vekkejä oikaisuissa.
BW:t toimivat toisinaan Blenheimien saattona. Koneet eivät roikkuneet siivellä vaan puhdistivat edeltä vihollisen pois ilmatilasta. Tai roikkuivat korkeammalla Blenheimien yläpuolella ja puuttuivat sieltä syöksymällä vihollisen ahdistelu yrityksiin.
Lapin sodassa Blenheimit lensi saksalaisia vastaan. Valvontakomissio ahdisteli, että miksi ette lennä. Kelit olivat lentotoimintaan liian huonoja.
Valvontakomission edustaja kovisteli, että lensitte Kannaksellakin huonoissa kelissä. Laivueen komentaja Kepsu: - Silloin olikin ryssä vastassa!
Kerran Kannaksella Blenheim tuli pilvestä pois kone selällään. Eli ohjaajan asentotajun menetys. Vaistomainen ohjaajan reaktio on lähteä vetämään horisontti kohdalleen. (Oikea toiminta olisi pyöräyttää siiveikkeillä 180 astetta kone oikein päin.) Niin tässäkin kävi. Sauva taakse ja Laatokan pinta väreili, kun Blenheim oikaisi. BW-lentäjät katseli toimenpidettä.
FR D21:stä siirretyille BW-lentäjille oli alkuun yllätys, ettei Brewster kestänyt samanlaista pitkää pystysyöksyä, kuten Fokker kesti. Siipiin saatiin revityksi muotopelteihin vekkejä oikaisuissa.
Saattaa olla että Fokker D-21 ilmanvastus oli kohdallaan.
(Kiinteät telineet, vakaimien tuet, lepattava kangasverhoilu, jne.)
Se ei vain kulkenut enempää, vaikka sen pudotti taivaalta