Ilmasota

Mitä jos suomen lentokone teollisuus olisi käyttänyt vain ulkolaisia moottoreita.:unsure:

NytBlenheimin hankinnan yhteydessä sitouduttiin myös moottoreiden osalta omavaraisuuden ajatukseen.
Tämä johti siihen että moottorien lisenssivalmistuksenjärjestämiseen käytettiin aikaa.


Kun tosiasiassa Blenheimin Mercurymoottoreita ei edes pystytty tuottamaan itsenäisesti.
Mercuryn tarvittiin tuntitavarana kampikoneisto, sylinteriputket, apulaiteita.
Näitä saatiin Englannista ja suhteiden katkettua Puolasta,Jugoslaviaja saksan sotasaalis varastoista.




Siten haaveiltiin DB 605:den lisenssivalmistuksetta ja siitä neuvoteltiin tosissaan.:facepalm:

Vaikka oli nähtävissä ettei sitä pystyttäisi itsenäisesti tuottamaan, vaan todellisuudessa olisi ollut vain DB 605 kokoonpanolinja, saksasta tuoduista osista.


Saman aikaan edes M-63 käyntiin lähtö (ongelmat katosivat kun saksatta saatiin moottorin ohjekirja, sitä ei vain osattu käyttää oikein) ja ”teho korkealla” ongelmia ei pystytty korjaamaan.


Oikeilla jäljillä oltiin Mörkö-Moranen kanssa.

Tehdään kelvollinen kone vähällä vaivalla. Homma saatiin jalalle 4,3,1943 koelennon muodossa.
Vaikka koneessa oli jäädytys ongelmia niin, se oli ainoa josta olisi saanut rahoille vastinetta.
Mutta kiireisemmät homma ajoivat sen ohi Myrsky,Humu,Pyörremyrsky,Puuska.:solthum::solthum::solthum:


Mottoreiden osalta olisi kannattanut keskittyä Saksalaisiin ja sotasaalis moottoreihin.:unsure:

Niitähän oli ranska täynnä, arot idässä ja uusia malleja tuli taivaalta jatkuvasti.(y)


Tuolla olisi Bw kulkenut.
Shvetsov ASh-82
Shvetsov-ASh-82-M-82-Aero-Engine-Service-manual-14.jpg



Ja Myrskyyn olisi sopinut,

05PrattWhitneyR2800.jpg
 
Mitä jos suomen lentokone teollisuus olisi käyttänyt vain ulkolaisia moottoreita
Olihan meillä 12 kpl Hurricaneja, joiden Merlinit täytti tämän ehdon. Ei niitäkään saatu pidettyä kunnossa! Kotimainen Mercury-valmistus antoi myös osaamista, jota ilman sodanaikainen korjaustoiminta olisi ollu mahdotonta. DB 605-moottorien lisenssihaaveet toisaalta olivat haihattelua. Eivät ruotsalaisetkaan saaneet yhtään valmiikksi, vaikka heillä lisenssi oli.
 
Olihan meillä 12 kpl Hurricaneja, joiden Merlinit täytti tämän ehdon.

Tuolla ei ole mitään merkitystä jos keskustellaan siitä kannattiko lisenssivalmistus. Vaikka Merlin olikin varsin monimutkainen moottori, niin pääosa meidän ongelmistamme johtui osien ja osaamisen puutteesta. Eikä 12 koneella muutenkaan kovin optimisuorituksiin päästä.
 
Tänään saavutetaan ilmailuhistoriassa yksi merkkipaalu Royal Air Forcen täyttäessä sata vuotta - 1. huhtikuuta 1918 perustettu RAF ei jäänyt aprillipilaksi.

Epäilemättä RAF:n kunniakkaimmat hetket ajoittuivat taisteluun Britanniasta (10. heinäkuuta – 31. lokakuuta 1940) - Winston Churchillia lainatakseni:

"Never in the field of human conflict was so much owed by so many to so few."

”Ihmisten välisissä yhteenotoissa eivät niin monet koskaan ole olleet kiitollisuudenvelassa niin harvoille." (wikipediasta)

RAF.PanaviaTornado.jpg
RAF:n Panavian Tornado F3 ADV, Lappeenrannassa (LIAS) kesäkuussa 1999.
 
@Sarek1 @Ikarus

Tuli mieleen että laitoin viikonloppuna fanipalautetta Vincentille. Ehdotin tulevaksi ohjelman aiheeksi ulkomaisia vaihtoupseeripilotteja, jotka palvelevat US Navyn tai Marine Corpsin laivueissa. Ehdotin yhdeksi vieraaksi kapteeni Juha Järvistä, joka palvelee parhaillaan länsirannikolla merijalkaväen koulutuslaivueessa. :D Innostui aiheesta ja lupasi ottaa asian vakavasti harkintaan. Sanoi että käytännössä tämä vaati hänen yhteydenoton lisäksi sen, että kapt. Järvinen saa osallistumisluvan Suomen ilmavoimilta. Saattaa todennäköisesti kaatua byrokratiaan, mutta voisi hyvällä tuurilla onnistuakin.
 
Kreikan ilmavoimien Mirage 2000 tuli tonttiin. Ohjaaja menehtyi.

https://www.blogbeforeflight.net/20...r-turkish-f-16-interception-pilot-killed.html


An Hellenic Air Force Mirage 2000-5 crashed today at approx. 9 miles northeast of Skyros island after the interception of a Turkish F-16 that had violated Greece's airspace. The Hellenic Air Force QRA aircraft took off together with a second Mirage 2000 to identify and escort the Turkish fighter outside the national borders. According to some local media, the fighters have engaged a dogfight, but there are no official confirmations about it.

Unfortunately the Greek pilot was killed in the accident. The pilot of the second Mirage 2000 said he had not seen the parachute, probably the HAF officer didn't eject. The two Greek fighters were on their way to the home base when the mishap occurred.
 
Tänään saavutetaan ilmailuhistoriassa yksi merkkipaalu Royal Air Forcen täyttäessä sata vuotta - 1. huhtikuuta 1918 perustettu RAF ei jäänyt aprillipilaksi.

Epäilemättä RAF:n kunniakkaimmat hetket ajoittuivat taisteluun Britanniasta (10. heinäkuuta – 31. lokakuuta 1940) - Winston Churchillia lainatakseni:

"Never in the field of human conflict was so much owed by so many to so few."

”Ihmisten välisissä yhteenotoissa eivät niin monet koskaan ole olleet kiitollisuudenvelassa niin harvoille." (wikipediasta)

Katso liite: 20627
RAF:n Panavian Tornado F3 ADV, Lappeenrannassa (LIAS) kesäkuussa 1999.

Haluaisin käydä Duxfordissa tänä vuonna, edellisestä käynnistä kymmeniä vuosia, onko kukaan käynyt viime aikoina?
 
Back
Top