Toukokuussa 1919 lähti Ranskaan 11 hengen suomalainen lentäjäjoukko saamaan lisäkoulutusta. Mukana oli muun muassa tuleva lentäjä-legenda Tauno Hannus. Ranskahan oli todellinen ilmailun suurvalta tuolloin. Sotakokemusta, samoin miehiä ja kalustoa valtaisasti.
Koulutus annettiin kaksoisohjaimilla varustetulla Caudron C 3 -koneella. Sen erotti meille tulleesta G 3:sta kiinteä tähtimoottori.
@Ikarus ja
@TBman , seuraava kohta kiinnitti kirjassa Harmon-lentäjät huomion. Mitä mieltä olette nykypäivän lentäjän katsannolla?
"Lentoharjoitukset käsittivät 20 lentoa, jolloin noustiin 400 metriin, lentojen kestäessä a´ 15 minuuttia. Seuraavaksi suoritettiin 3 puolen tunnin lentoa tuhannessa metrissä.
Kun nämä oli läpäisty huomautuksitta, oli vuorossa spiraalien harjoitteleminen. Tällöin piti oppilaan laskeutua jyrkällä spriraalikaarrolla tuhannesta metristä 400 metriin.
Hannus piti tätä vaativana. Hän kertoo:
Tavallista loivaa spriraalia ei hyväksytä, vaan tulee sen olla korkeusperäsimellä tehty, eli kaltevuudeltaan lähennellä 90 astetta. Tämä olikin monelle kompastuskivenä, koska siinä vaadittiin jo hieman sisuakin. Kaikki suomalaiset sen kyllä selvittivät.
Siis syöksykierre nykytermein? Tästä liikkeestä seurasi paljon onnettomuuksia, kun oppilaat tulivat kierteessä maahan asti, ja myöhemmin liike poistettiin koulutusohjelmasta.
C 3
Katso liite: 21947
Mitenkäs olis "spiraali" 1000 metristä tällä vehkeellä
https://en.wikipedia.org/wiki/Caudron_G.3
G 3 on olemassa Suomessa Hallinportin ilmailumuseossa. Olen käynyt, ja on kyllä vaikuttava vaijerihäkkyrä. Puhutteleva näky, kun tietää, että on ollut I maailmansodan eka vuoden ykköskaartia ja että tuhannet lentäjät ovat saaneet oppinsa sillä.
Käytettiin Kiinassa vuoteen 1931 ja tällä tyypillä on lennetty Andien yli solia myöten.
https://en.wikipedia.org/wiki/Adrienne_Bolland