tulikomento
Supreme Leader
Tämä heppu on lentänyt vaikka millä. Listalla on ainakin Gnat, Hawker Hunter, Lightning, Phantom, Tornado. Warbirdeistä löytyy mm. Hurricane, Spitfire, Seafire ja Bf 109. Katsomisen arvoinen tarinatuokio.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Jatkosodan alussa venäläinen Tupolev-pommikone syöksyi suohon Rovaniemellä – kaksi miehistön jäsentä löytyi muumioituneina, mutta luutnantti Dvoretskia etsitään yhä
Jatkosodan ensimmäisinä päivinä venäläinen pommikone syöksyi jänkään Rovaniemen Naarmankairassa. 68 vuotta myöhemmin kaksi miehistön jäsenistä palasi Venäjälle.
Palstan seuraaminen paranisi, jos porukka ei kopioisi juttuja kokonaan, vaan laittaisi lyhyen saatteen ja linkin.
Tilaajille
https://www.kaleva.fi/uutiset/pohjo...ta-luutnantti-dvoretskia-etsitaan-yha/809737/
Entisille ruotsalaisille hävittäjälentäjille myönnettiin amerikkalainen Air Medal -kunniamerkki. 29.6.1987 suojasivat Itämerellä Viggeneillään moottorivikaista SR-71 Blackbirdiä.
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000005915450.html
Tarina salatusta ja hyvin poikkeuksellisesta lentotehtävästä alkoi 29. kesäkuuta 1987, kun nykyiset everstiluutnantit (evp.) Duane Noll ja Tom Veltri lensivät Lockheed SR-71 Blackbird -tiedustelukoneella Ruotsin ilmatilassa.
Nollin ja Veltrin lento ei kuitenkaan mennyt kaavan mukaan, kertoo verkkosivusto Dvids. Toinen Blackbirdin moottoreista sai vian, ja ohjaaja joutui hidastamaan vauhtia ja pudottamaan lentokorkeutta reiluun 7 500 metrin korkeuteen. Se oli iso riski. Konetyypin suoja perustui juuri huimaan yli 25 000 metrin lakikorkeuteen ja 3,35 machin huippunopeuteen (noin 4 000 kilometriä tunnissa).
Ruotsalaiset puuttuivat peliin. Ilmassa oli kolme Viggen-hävittäjää.
– Olimme tekemässä aivan normaalia rauhan ajan operaatioharjoitusta, kertoi eläkkeellä oleva majuri Roger Möller kunniamerkin luovutustilaisuudessa.
– Lennonjohtaja kysyi, pystynkö suorittamaan torjunta- ja tunnistuslennon, joka oli erityislaatuinen. Ajattelin heti, että kyseessä täytyy olla SR-71, muuten hän ei ole olisi maininnut asiaa. Mutta juuri sillä hetkellä en tiennyt Blackbirdistä.
Kunniamerkin luovutuskirjassa kerrotaan, että ruotsalaislentäjät kohtasivat Blackbirdin, arvioivat hätätilanteen ja päättivät avustaa konetta suojaamalla sitä ”mahdollisen kolmannen osapuolen” lentokoneilta, jotka olisivat saattaneet olla sille uhka.
Näin amerikkalaiset saivat Viggeneistä saattueen, joka varmisti koneen pääsyn turvallisesti Ruotsin ilmatilan ulkopuolelle ja kohti tukikohtaansa. ”Kolmas osapuoli” tarinassa tarkoittaa tietenkin Neuvostoliittoa, jonka koneilla olisi saattanut olla kiusaus avata tuli moottorivikaista Blackbirdiä kohti.
Uskomatonta, että tuolla yhdistelmällä on alas kohtuullisen ehjänä alas tultu..@Ikarus @TBman , kiinnostaisi kuulla lentäjän näkemys, että kui hitoss tuollainen yhdistelmä tottelee ilmassa .
Kaksi Avro Ansonia törmäsi ilmassa 1940, juuttui yhteen, alimman koneet moottorit toimivat, ylemmän eivät, mutta sitä taas pystyi ohjaamaan. Jolloin ylemmän lentäjä teki sillä ilmeisen tyylipuhtaan hätälaskun, sillä ylempi kone korjattiin vielä lentokuntoiseksi.
Ikävä kyllä, tämä kylmähermoinen lentäjä kuoli olleessaan polkupyöräilemässä 1944, kun bussi ajoi hänen päällensä
https://en.wikipedia.org/wiki/1940_Brocklesby_mid-air_collision