Ilmasota

Olen seuraillut mutta joko en osaa tai sitten eivät ilmoita. Luulisi että hyvissä ajoin kannattaisi julkaista tulevat tapahtumat. Menneet lentonäytökset kyllä listataan ja Duxfordin kaltaiset tapahtumat ei niin kauheesti kiinnosta vaan juuri tällainen piennäytös jossa DB on pääosassa eikä taustalla pörrää sen seitsemää muuta häristintä.
 
Olen seuraillut mutta joko en osaa tai sitten eivät ilmoita. Luulisi että hyvissä ajoin kannattaisi julkaista tulevat tapahtumat. Menneet lentonäytökset kyllä listataan ja Duxfordin kaltaiset tapahtumat ei niin kauheesti kiinnosta vaan juuri tällainen piennäytös jossa DB on pääosassa eikä taustalla pörrää sen seitsemää muuta häristintä.

Hahnweiden lentonäytös voisi olla juuri tuollainen. Yleensä mukana on jokunen WW2 warbird. Tietääkseni sataysikin on tuolla lentänyt.

 
En tiedä onko tämä jo palstalaisille tuttu (ja onko postaus edes oikeassa paikassa) mutta Ari Mannisella on melkoinen läjä sotilasilmailuaiheista kuvamateriaalia Instagramissa ja Facebookissa. Kannattaa tutustua. Tässä mm. suomalainen Hornet 10+2 konfiguraatiossa:

 
Italialainen Thunderstreak tsekkoslovakialaisen MiG-17:n tähtäimessä 60 vuotta sitten. Lentäjä yliluutnantti Ernesto De Majo eksyi Tsekkoslovakian ilmatilaan ja pakotettiin laskeutumaan.

 
Olen aina ollut ja tulen aina olemaan sitä mieltä että suihkuhävittäjät sietää tunkea viemäriin. Ainoat kunnon hävittäjät ovat potkurimoottoriset.
Silloin olivat miehet rautaa, moottorit söivät avgasia ja öljyä. :) Tutkia ei ollut eikä ohjuksia. Ilmataistelussa samanveroisilla koneilla parhaan näkökyvyn ja ohjaus- ja ampumataidon sekä tilannetajun omannut voitti.

Aika on vain ajanut näistä wanhoista kunnon koneista esim. Spitfire ja Bf 109 valitettavasti ohi. Onneksi näitä on vielä pieni määrä lentokunnossa.
 
Hauska anekdootti asiaa sivuten... Kun ensimmäisiä Thunderboltteja saapui Australiaan niin lentäjältä kysyttiin aussimekaanikon toimesta heti ohjaamosta laskeuduttua että "missä muu miehistö on?"

Iso vempele.
 
Luftwaffen epätoivoiset törmäyshyökkäykset.

Hävittäjälentäjien kenraali Galland ei lainkaan lämmennyt eversti Hermannin idealle törmäyshyökkäyksista vaan totesi Hermanille, että palataan asiaan sitten, kun herra eversti on ensin itse johtanut törmäyshyökkäyksen..

Galland piti moista kallisarvoisten miesten ja koneiden haaskauksena. Törmäyksestä tosin oli ainakin teoreettiset mahdollisuudet selvitä.
 
Mistähän löytyisi tietoa Ju-88 hankinnasta Suomeen?

Ja mitähän moinen kone maksoi Suomelle?
 
Back
Top