Solidsnake
Respected Leader
Paljonko painaa ilmastotonni?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Vaihda suosiolla kalusto vanhempaan. Uusien traktorien moottorit vaatii sellasen jalostamon maitohuoneen viereen, että ei taida päästä palkoille. Mutta joku vanha 5-tonninen tai massikka varmaan pätkyttää kuin tyhjääAjankohtaan nähden poikkeuksellisen lämmin sää näkyy kiihdyttäneen keskustelijat koville kierroksille.
Sää jäähtyy kohta normaaliksi ja ehkäpä keskustelijatkin vähän.
Eipähän tässä, löpön tilasäiliö on ääriään myöten täynnä, jumalan ja sään ehkä joskus salliessa siementä aikanaan vakoon.
Moottoripolttoaine maksaa nyt karvan alle euron litra verolla kotona.
Ilmastokeskustelun innoittamana googlailin hieman polttoaineen peltoviljelyä:
Rypsi: sato 2 tn/ha, öljyä tuosta määrästä lähtee 30 % öljyä ja 70 % jäännöspuristetta, joka käy karjatiloille rehuksi. (Sikäli kun karjatiloja ylipäänsä on lähistöllä.)
Polttoainekäyttö vaatisi esteröinnin, joka ilmeisesti ei ole mitenkään halpa prosessi.
Uhraamalla noin kuudesosan tilani peltoviljelyalasta rypsille saisin tuotantoon tarvittavat koneet ja käytössä olevat ajoneuvotkin pyörimään omalla biopolttoaineella.
Investointeja puristimeen, varastosäiliöihin ja esteröintiin sekä jotain teknisiä muutoksia käsittääkseni myös diesel-moottoriin liittyen.
En ole laskelmia tehnyt, mikä olisi polttoaineen hintaraja, millä kyseinen puuhastelu muuttuisi kannattavaksi.
Kuudesosa tilan myyntituloista ja myytävästä sadosta vähenisi samalla, se kannattaa ottaa huomioon. Jos puristeen saisi myytyä rehuksi, se kompensi tilannetta ainakin jonkin verran. Plus-puolella ostopanoksista moottoripolttoaineen osto jäisi pois. Ja biopolttoaine lienee sitä hiilineutraalia.
Muutenkin tässä ammatissa (maanviljely ja metsänhoito) sidotaan hiiltä ja nykyisessä tilanteessa jossain päin maksetaan tästä jopa rahallista kompensaatioita.
Mutta ei meillä. Meillä verotetaan, halpuutettaan ja kuristetaan viimeisetkin viljelijät pois ympäristöä pilaamasta.
Asumisosioon kun laittaa yksinasujan 20m2 kerrostalokoppiin ja kaikki optimoi, niin päästään tulokseen:Sitran testin mukaan 3100 kg päästöt. Laskennallisesti pitäisi vähentää oma tuotanto eli n. 9000kg vuodessa syksystä alkaen. Kannatan hiilidioksidi kauppaa! Kuka haluaa ostaa päästötonneja ?? Lähtee halvalla tai ainakin tyttären vuokrasopimusta vastaan. Pitäähän toki kaikkien kortensa kekoon kantaa ja....
Yksikään tuntemani ihminen ei kestäisi nähdä omaa lemmikkieläintään edes hetkeä tehotuotannon oloissa.
Ruokatuotteiden ympäristövaikutukset vaihtelevat suuresti. Liha ja maito ovat ympäristölle erityisen haitallisia. Niiden tuotanto käyttää peräti 83 prosenttia maatalousmaasta, mutta kattaa vain 18 prosenttia ihmisten kuluttamista kaloreista(siirryt toiseen palveluun). Maa-alan haaskaamisen lisäksi lihatuotanto on merkittävä kasvihuonekaasujen aiheuttaja, tuhlaa niukkoja vesivaroja ja lisää merien ja järvien rehevöitymistä(siirryt toiseen palveluun).Liha ja maito ovat ympäristölle erityisen haitallisia.
Lihantuotannon epäeettisyys on yksiselitteinen asia, jossa on hyvin vähän harmaita alueita – jopa riippumatta sen katastrofaalisista vaikutuksista planeetalle. Maailmanlaajuisesti kymmeniä miljardeja herkkiä ja älykkäitä eläimiä kohdellaan kaltoin. Yksikään tuntemani ihminen ei kestäisi nähdä omaa lemmikkieläintään edes hetkeä tehotuotannon oloissa. Elävän olennon kiduttaminen onkin yksinkertaisesti väärin. Kyseessä on yksi teollisen yhteiskunnan suurista moraalisista epäonnistumisista.Yksikään tuntemani ihminen ei kestäisi nähdä omaa lemmikkieläintään edes hetkeä tehotuotannon oloissa.
Voitko antaa linkin IPCC:n raportin kohtaan, jossa sanotaan noin (ja mitä tarkalleen tarkoitetaan "pudottaa päästöjä" kohdalla? On aika lailla eri asia pudottaa niitä vaikkapa 20% kuin 90%)? Attenborough ei ole ilmastotieteilijä, joten hänen arvioidensa varaan en juuri laskisi.
Mutta jos todellakin on niin, että kaikki päästöt pitää saada nollaan tuossa aikataulussa, niin se tosiaan pitää paikkaansa, ettei pudotusta ole mahdollista tehdä ilman rajua pudotusta elintasoon. Silloinkin kysymys on siitä, mikä on oikeudenmukainen tapa kestää tämä vyönkiristys. Jos maailman ihmiset hyväksyvät sen, että maailmaa kohtaa katastrofi, jos ei tehdä rajua muutosta asioihin, miksi tämä johtaisi väkivaltaan? Vertaa tilannetta Suomeen 1939-1944. Kansakuntaa kohtasi iso uhka, joka vaati valtavia uhrauksia yksityisiltä ihmisiltä. Kun ihmiset hyväksyivät tämän, niin tämä ei johtanut mihinkään erityiseen poliittiseen kaaokseen. Poliittista kitkaa syntyy yleensä vain silloin, jos joudutaan kiristämään vyötä, mutta tämä vyönkiristys tehdään epäoikeudenmukaisesti. Esimerkkinä vaikkapa 2008 globaali finanssikriisi, joka johti monen tavallisen duunarin työttömyyteen ja taloudelliseen ahdinkoon, samalla kun touhun arkkitehdit, eli 1%:in kuuluva eliitti, jatkoi samaan tahtiin kuin ennenkin. Tällaiset epäoikeudenmukaisuudet johtatavat poliittiseen kriisiin, ei pelkät vaikeudet sinällään (kunhan ne eivät vie ihan suoraan nälänhätään).
Ja vaikka emme pystyisi saamaan poliittista konsensusta sen taakse, mitä IPCC vaatii, niin sekin, että teemme niin paljon kuin on poliittisesti mahdollista, on parempi kuin että emme tekisi mitään. Ei ilmastokatastrofissa ole kyse mistään on-off asiasta, vaan mitä enemmän teemme, sitä lievempiä vaikutukset ovat.
Eli muutetaan ehdotustani sen verran, että tiedemiehet sanovat, että tämän verran pitäisi vähentää päästöjä tässä ajassa. Maailman poliittiset johtajat tapaavat toisensa ja toteavat että ihmisiltä tämän tason vaatiminen on mahdotonta ja sopivat jonkun lievemmän päästöjen vähennysaikataulun. Ja ehdotukseni on sitten sille, miten tämä päästövähennys toteutetaan.
On mulla 80-alun alun brittilegenda. Luullakseni käy ja kukkuu lähes millä tahansa. Pitää hommata toinen samanlainen, en saa yhdellä suorakylvökonetta liikkeelle. Kaksi ankarasti lisäpainotettuna saattaisi jo sen vetää. Parivaljakon ajaminen olisikin tarkan markan hommaaVaihda suosiolla kalusto vanhempaan. Uusien traktorien moottorit vaatii sellasen jalostamon maitohuoneen viereen, että ei taida päästä palkoille. Mutta joku vanha 5-tonninen tai massikka varmaan pätkyttää kuin tyhjää
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/ca47a2e1-c7ee-4fbe-865d-9a280b4e5454Suomen syntyvyys kaikkien aikojen matalin - katastrofaalinen lasku ei pysähdy millään
Mielenkiintoinen testi tuo, tulokseni:
Hiilijalanjälkesi 3 600 kg CO₂e
Kuitenkin ajan bensa-autolla, en käytä joukkoliikennettä, syön kuten "lihaa syövä valkoinen heteromies".
Luulin olevani oikea ympäristökatastrofi !
Hifiböndesenheiserit päässä
Headsettiä on tullut pidetyksi paljonkin, tosin ei musiikin kuunteluun.Hifibönde
Voisin kulkea myös julkisilla liikennevälineillä, jos sellaisia menisi oikeaan aikaan työpaikalle. Työn luonteen ja työpisteiden vaihtelun vuoksi on vaikea keksiä muita keinoja. Maratonin juokseminen suuntaansa aamuin illoin ja välillä keskellä päivää edestakaisin suhaillen ei ole realistista eikä myöskään pyöräily tai rullailu ympäri vuoden. Joskus olen ajanut matkan myös pyörällä, mutta pitkillä matkoilla ajotiellä liikenteen seassa - ei se kovin mieluisaa ole.
Tiedätkös kuka viehättävä persoona on tuottajana näissä Ylen kolumneissa?Heh, tein sen Sitran testin.
10600kg Co2e
OLET LAATUTIETOINEN HEMMOTTELIJA
1. Ymmärrät valintojesi vaikutuksen elämäntapaasi ja ympäristölle.
2. Liikkumisessa voisit hyödyntää eri liikennevälineitä ja säästää aikaa ja rahaa. Keksitkö keinoja miten voisit vähentää istumista?
3. Meidän kaikkien olisi hyvä puolittaa hiilijalanjälkemme ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi.
———
1. Ymmärrys luiskan otsan alla voi olla vajavainen, mutta niin se taitaa olla suurimmalla osalla ihmiskuntaa. En oikein usko, että immeisten ymmärrys tästä kaikesta olevaisesta ja siinä esiintyvistä kipukohdista on kovinkaan suuri. Sokea ja vankkumaton Usko on ilmeisesti lajityypillinen ominaisuus, joka korvaa järjen, tiedon ja muut sen sellaiset hömpötykset.
Edesmenneen Pelle-Hermannin kanssa olen enemmän samoilla linjoilla kuin Joona-Hermannin. Joonalta jää huomaamatta syy maailman ruoantuotannon kasvun juurisyy; ihmismäärän liikakasvu maailmassa. Ja sitä ei tapahdu meillä:
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/ca47a2e1-c7ee-4fbe-865d-9a280b4e5454
* Maailman ihmismäärän vähentäminen olisi planeetan ja sen eliölajien kannalta eettisin ja ekologisin teko. 3,5 miljardia ihmistä vähemmän pallolla tuottaisi myös sitä hiilidioksidia suoraan ja epäsuorasti rajusti vähemmän kuin nyt.
2. Hmm. Voisin kulkea myös julkisilla liikennevälineillä, jos sellaisia menisi oikeaan aikaan työpaikalle. Työn luonteen ja työpisteiden vaihtelun vuoksi on vaikea keksiä muita keinoja. Maratonin juokseminen suuntaansa aamuin illoin ja välillä keskellä päivää edestakaisin suhaillen ei ole realistista eikä myöskään pyöräily tai rullailu ympäri vuoden. Joskus olen ajanut matkan myös pyörällä, mutta pitkillä matkoilla ajotiellä liikenteen seassa - ei se kovin mieluisaa ole.
Työmatkan lyhentäminen muuttamalla ei vähentäisi liikkumista intressipiirin alueella. Työn on vanki, vapaa vain umpihanki. Tietysti voisin jäädä kotiin makaamaan, mutta kuka sitten kantaisi verotaakkaani ja maksaisi muiden viuluja?
3. Tuosta tähtikohdasta (*) vastauksessa 1 voisi aloittaa.