Vielä kerran. Tuo on se teoreettinen esimerkki, josta pitäisi osata lukea sana oletetaan. Keskustelussa aiemmin oli otettu ehkä leikkisästi esiin ajatus Raahen sulkemisesta.
Missään kohdin ei kerrota, että Suomesta olisi terästehtaita mennyt Kiinaan, kuten yrität hiukan harhauttavasti, ehkä hassun itsepäisestikin, todistella. Tyylissäsi olisi ikävä trollaamisen sivumaku, mutta ajattelet vilpittömästi lukeneesi oikein, vvaikka olet oikeasti tehnyt vain tulkinnan. Lukutaidon testistä tuolla tyylillä ei pääsisi läpi täysin pistein.
Kirjoitustaidossasi ei ole vikaa, joten osannet lukeakin halutessasi. Siksi pitääkin miettiä, miksi haluat äkisin lukea kuten haluat. Sinun pitää kuitenkin itse vvastata itsellesi tuohon kysymykseen. Minun mielestäni sinun pitäisi jo säästää palstalaisia tältä tuskailulta, joka pakottaa minutkin saivartelemaan sanasemantiikalla. Jos haluat jatkaa, minun on lopetettava lukijoiden vuoksi keskusteleminen kanssasi, mutta sekään ei tunnu oikealta, koska keskustelun pitäisi mennä eteenpäin.
Mietin tuota hiilivuotoa. "Hiilivuodoksi" voi kutsua yritystä, jolla on tuotantoa kaukomailla, olivat ne mitä tahansa, mikäli olosuhteissa ei ole uudenaikaisia ratkaisuja. Sitten tulee se, millaisella systeemillä energia siellä tuotetaan. Emme me suomalaiset tässä ole viattomia (parillasadalla tuotantoa pelkästään Kiinassa) mutta emme myöskään mikään suuri tekijä, kun ajattelee länsimaita kokonaisuutena. Globalisaatio on luonut vaurautta länsimaihin, ja nostanut elintasoa kolmannessa maailmassa mutta sen ilmastovaikutukset ovat järkyttävät. Suomalaisten osa ei ole mitään verrattuna Yhdysaltoihin tai Saksaan, mutta se on olemassa, mutta meillä on tuotantoa halvan työvoiman ja hiilienergian maissa.