On helpompi, että luet itse sen sijaan, että minä alan tänne kopioida niitä raportteja. Tätä palstaa ei ehkä tarkoitettu miksikään ilmastotieteen review-artikkelien kirjoittamispaikaksi.
Mitä tuohon ensimmäiseen kysymykseen tulee, niin miten määrittelet lämpenemisen noin lyhyellä aikavälillä?
Mutta lainataan tähän nyt yhden ilmastotutkijan, joka on vertaillut mallien ja mittausten tuloksia ja julkaissut tuloksensa vertaisarvioidussa lehdessä (mikä on se oikea tapa julkaista tieteen tuloksia), lausunto asiaan:
"A number of media reports have asserted that our recent study in Nature Geoscience indicates that global temperatures are not rising as fast as predicted by the Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC), and hence that action to reduce greenhouse gas emissions is no longer urgent.
Both assertions are false.
Our results are entirely in line with the IPCC’s 2013 prediction that temperatures in the 2020s would be 0.9-1.3 degrees above pre-industrial (See figures 2c and 3a of our article which show the IPCC prediction, our projections, and temperatures of recent years)."
Mutta siis jos haluat oikeasti oppia asiasta jotain, niin suosittelen lukemaan niitä raportteja sen sijaan, että kyselet maanpuolustus.net:ssä asiasta. Täällä tuskin löytyy samanlaista ammattitaitoa kuin mikä on mennyt niiden raporttien ja etenkin niiden takana olevien vertaisarvioitujen tiedejulkaisujen kirjoittamiseen.
1. Syy, miksi kysyin 15 vuoden aikajanasta oli se, että IPCC itse määritteli vuosituhannen alussa 15 vuotta ajaksi jonka sisällä lämmön pitää nousta jotta malleja voidaan pitää valideina. Seurasi 17 vuoden jakso jolloin lämpötilat eivät nousseet. Pahat kielet väittävät, että IPCC:n viimeisin raportti heijastaa tätä asiaa ja siksi oli välttämätöntä tehdä mahdollisimman tuhoa ennustava raportti. En ota kantaa onko näin. Tuo kommentti minkä postasit on mielenkiintoinen. Siinä pyritään juurikin ohittamaan tuo 15 vuoden aika jonka IPCC itse aikanaan määriteli vertaamalla lämpötiloja nyt esiteolliseen aikaan.
2. Oikea vastaus on helppo. Kukaan ei osaa sanoa asiaa minkäänlaisella tieteellisellä varmuudella.
3. Vastaus on, ei mitenkään.
Tässä on oikeastaan syy siihen, miksi minulla on hieman ongelmia tuon ilmastonmuutoksen kanssa. Voin uskoa ja hyväksyä todistetuksi sen, että ilmasto muuttuu ajan mittaan. Jopa nopeastikin. Mutta mikä on ihmisen rooli siinä? Se on sitten paljon vaikeampi kysymys. IPCC ei selvitä sitä, onko ihminen "syyllinen" ilmaston lämpenemiseen, vaan sitä kuinka paljon ihminen on siihen syyllinen. Eli koko IPCC:n työ lähtee jo siitä olettamasta että ihminen on asiaan syyllinen. Tämä lähtökohta jo aiheuttaa sen, että IPCC:n raportteihin joutuu suhtautumaan tietyllä varauksella.
Toisaalta on niin, että riippumatta siitä onko IPCC oikeassa vai ei, on viisasta vähentää saasteiden määriä. Tämä on fakta joka ei muutu miksikään. Ja tässä mielessä nyt noudatettu taloussysteemi on täysin järjetön koska se kannustaa saastuttamaan monissa maissa kustannussäästöjen takia.