Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Esimerkiksi lihantuotanto lasketaan päästölähteeksi, ja lihan syöntiä pitäisi vähentää, mutta lihasvoimalla tuotettu energia onkin ihmeellisesti täysin puhdasta. Suomalaisen keskivertoruokavalion päästöt on noin 2,4g/kalori; kaloreiden kuluttaminen liikkumiseen paikasta toiseen ei todellakaan ole ilmastoystävällistä. Suomalainen keskivertoauto (157g/km) on ilmastolle pyöräilyä parempi vaihtoehto, jos kyydissä on muitakin kuin kuljettaja.
Tuo graafi on vuodelta 2016, ja siinä on aurinko- ja tuulivoima mukana vuoteen 2014 asti. Ei siis ole kovin vanha. Onko sinulla tiedossa jotain uusia, salaisia ja suuren mittakaavan aurinko- ja tuulivoimatuotannon rakennushankkeita, jotka ovat nopeampi tapa lisätä vähähiilisen energiantuotantoa kuin ydinvoima? Jos on niin kerro ihmeessä.
Fakta on, että maailman nopeimmat vähähiilisen energiantuotannon lisäykset on tehty ydinvoimalla. Kaiken lisäksi tämä tehtiin aikana, kun maat olivat köyhempiä kuin nykyään - taloudelliset realiteetit ovat tosiasia varsinkin köyhemmissä maissa.
Tosiasia on, että Olkiluoto 3, joka on poikkeuksellisen hidas ydinvoimaprojekti (ja siksi sitä käytetään kirsikanpoiminnan hengessä esimerkkinä siitä että ydinvoima olisi hidasta) näillä näkymin tulee olemaan about yhtä nopea kuin Tanskan tuulivoimaprojekti. Kyllä, OL3 on hidas, mutta vain muihin ydinvoimaloihin tai fossiilisiin verrattuna - uusiutuviin verrattuna Olkiluoto 3, siis poikkeuksellisen hidas ydinvoimaprojekti, kestää nopeusvertailun.
Miksi väki, joka valittaa ydinvoiman hitautta, ei puhu siitä, että uusiutuvat on hitaampia? Koska he eivät tiedosta asioiden mittakaavaa. Ydinvoiman hitaudesta valittaminen on sama kuin sanoisi, että pilvenpiirtäjät on hitaita rakentaa, koska minä pystytän teltan hetkessä.
Viime vuonna kävi muuten niin, että uusiutuvan energian kasvun kasvuvauhti nollaantui. Uusiutuva energiantuotanto kasvoi nettomääräisesti 177 GW 2018 ja 177 GW 2017.
2018 maailman primäärienergian kulutuksesta 4% oli uusiutuvia. Öljy, maakaasu ja kivihiili oli 85%. Kiire tulee uusiutuvien rakentamisessa, varsinkin kun rakennusvauhti ei viime vuonna enää kasvanut... Puhumattakaan siitä, että uusiutuvien määrän kasvu aiheuttaa haasteita ihan luonnonolosuhteiden kuin myös sähköverkon suhteen.
Eli hän sanoo että viimeisen sadan vuoden aikana maapallon lämpötila on 60 vuoden aikana noussut kokonaisen asteen plus mitä se on niiden lopun 40 vuoden aikana noussut? Voi hyvin ollakin, kuulostaa uskottavalta enkä jaksa tähän aikaan alkaa noita kahlaamaan läpi.
Virheitähän maailmaan mahtuu ja kyllähän tuossa minunkin laskelmassa korjattavaa löytyy. Päämääränä oli osua vain suunnilleen oikeaan suuruusluokkaan luvuissa. Olin autoilusta näköjään unohtanut elinkaaripäästöjä pois.Harmi että suurimmassa osassa autoja kulkee vain yksi ihminen.
Silti kiinnostaisi vielä saada lähteitä näille, sekä vähän tarkempi kuvaus, että miten laskettu.
On nimittäin mahdollista, että laskelmassa/logiikassa on virhe.
Virheitähän maailmaan mahtuu ja kyllähän tuossa minunkin laskelmassa korjattavaa löytyy. Päämääränä oli osua vain suunnilleen oikeaan suuruusluokkaan luvuissa. Olin autoilusta näköjään unohtanut elinkaaripäästöjä pois.
Pohjana on Luken/Syken tekemä ruokaminimi tutkimus jonka perusteella suomalainen ruokavalio aiheuttaa noin 6kg CO2 päästöt vuorokaudessa.
Stetson-Harrison menetelmällä arvioin keskimääräiseksi energiankulutukseksi 2500 kaloria päivässä, ja kalorilaskurilla pyöräilyn kulutukseksi 31kaloria/km.Selvitys laski, mikä ruokavalio on ekologisin Suomessa
Lihaa vähentämällä voidaan tuoreen tutkimuksen mukaan pienentää ruokavalion ilmastovaikutusta 40 prosenttia.www.hs.fi
Lisääntyneen rasituksen arvioin tuottavan 0,75l/minuutissa enemmän hiilidioksidia eli suunnilleen 5g/km. Pyöräilyn päästöt pyörinee siis noin 80g/km. Vegaanisella ruokavaliolla tuo saadaan laskettua noin 55g/km.
Autoilun suhteen en ollutkaan ottanut oikeaa lukua vertailuun, vaan siitä oli jäänyt auton valmistus ja polttoaineen jalostus yms. huomioimatta
Suomalaisen keskivertoauton päästöt vuoden 2018 lopussa oli n. 158g/km. Jotta tuosta saadaan vertailukelpoinen niin siihen on lisättävä tuo aiemmin mainitut päästölähteet eli noin 60g/km. (http://www.aut.fi/ymparisto/auton_elinkaaren_aikaiset_paastot)Liikennefakta - Hiilidioksidipäästöt
www.liikennefakta.fi
Tämän hetkisellä autokannalla siis tarvitaan kolme autossa liikkujaa pyöräilijän päästöjen alittamiseen eli noin 73g/km.
Jos vertaillaan 2018 ensirekisteröityjen autojen mukaan (118g/km+60g/km) niin kolmella liikkujalla päästään jo vegaanipolkupyöräilijän päästöjen tasolle.
Pointtini oli ettei kauramoottori ole läheskään päästötön, ei se että pyöräily pitäisi kieltää ja hengittäminen laittaa verolle.
Kumpihan muuten onnistuu helpommin: Saada 57-vuotias Pertti vegaaniksi ja pyöräilemään 20km matka lähikauppaan, vai saada Pertti ottamaan naapurin Hilkka ja Sinikka uuden hybridi-Toyotan kyytiin yhteiselle kauppareissulle. Ilmastovaikutuksiltaan nuo olisi samat jos Hilkka ja Sinikkakin saataisiin muuttumaan vegaanipyöräilijöiksi.
Ei tuu onnistumaan mikään noista vaihtoehdoista. Siis että kauppareissuja (tai mitään muutakaan tavaroiden kantamista sisältäviä reissuja) alettaisiin tekemään polkupyörällä. Suhtaudun suurella varauksella, että naapurien kanssa alettaisiin tekemään yhteisiä kauppareissuja myöskään, koska jokaisella on omat aikataulunsa ja menonsa. Jos parempia ideoita ei löydy, niin tää planeetta on tuhoon tuomittu. Ei kukaan vapaaehtoisesti siirry kommunistiseen jakamistalouteen.
Kaikki ideat, jotka puuttuvat yksilön vapauteen tulevat epäonnistumaan. Kehityskelpoisia ideoita ovat uudet teknologiat (esim. sähköautot), joista tehdään niin houkuttelevia, että ihmiset haluavat niitä (esim. Tesla). Pakottamisella ei pitkälle pötkitä.
Itsehän tilasin eräästä hävikkiruokakaupasta paketillisen ruokaa: Jokainen kurkkusalaattipurkki oli kääritty noin 1/2m2 kuplamuovia. Pakkausmateriaalia tuli yhteensä melkein pari muovikassillista. Mutta kaipa tuo sitten ilmastoystävällistä on vaikka luonnonsuojelun kannalta olikin perseraiskaus.^Näen ennemminkin Pertin, Hilkan ja Sinikan tilaavan ostokset kaupan nettipalvelusta ja ne toimitetaan sähköpakulla jonka matka on logistiikan avulla optimoitu.
Itse miettimässä tuota paikallisen marketin toimituspalvelua, jäisi ainakin heräteostokset pois ja se maksaa osaltaan toimituskulua. Usea tuttu käyttää jo tuota ja he ovat todella tyytyväisia palveluun ja saamiinsa tuotteisiin.
Uskon autoilusta tehtävän niin kallista, että se on jopa keskiluokalle suuri taloudellinen rasite. Alaluokka käyttää bussia silloin kun se sattuu kulkemaa, toisaalta mikäpä kiire ja tarve heillä päättäjien mielestä on.
Koska otteet ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi tulevat kovenemaan, lisää se Wileniuksen mukaan entisestään myös ilmastonmuutoksen kieltäjiä. Heitä, jotka vaalisivat mieluiten omia etujaan.
Markku Wileniuksen mukaan tässä työssä edelläkävijänä pitäisi olla Suomen itsenäisyyden juhlarahasto Sitra, jonka uuden yliasiamiehen paikkaan hän on ehdolla. Valinta tapahtuu syksyllä.
Suomi on Länsi-Euroopan homogeenisin maa.
milloin se olisi liian kallista keskiluokalle? entä miltä tuollainen näyttää keskiluokalle jos idässä on valtio jossa kansalaiset saavat halpaa vodkaa, kaalia ja autoja? suomalaiset pidetään tyytyväisinä ... millä?
autoiluun liian nopea koskeminen saattaa olla seurauksiltaan varsin arvaamaton, niin kauan kun on juhlat ja hyvä talous, niin kansa saattaa ajatella että ok, onhan sirkushuveja
Mutta kun ei olekaan enää mukavaa, ei rahaa, ei lennetä lomalle, ei ajella autolla mökille ja joku vitun helsinkiläinen vihreä päättää mitä teet niin siinä on semmonen ilmasto että kaikkea alkaa kasvaa