Ilmastopsykoosi -ketju

Esimerkiksi lihantuotanto lasketaan päästölähteeksi, ja lihan syöntiä pitäisi vähentää, mutta lihasvoimalla tuotettu energia onkin ihmeellisesti täysin puhdasta. Suomalaisen keskivertoruokavalion päästöt on noin 2,4g/kalori; kaloreiden kuluttaminen liikkumiseen paikasta toiseen ei todellakaan ole ilmastoystävällistä. Suomalainen keskivertoauto (157g/km) on ilmastolle pyöräilyä parempi vaihtoehto, jos kyydissä on muitakin kuin kuljettaja.

Harmi että suurimmassa osassa autoja kulkee vain yksi ihminen.

Silti kiinnostaisi vielä saada lähteitä näille, sekä vähän tarkempi kuvaus, että miten laskettu.

On nimittäin mahdollista, että laskelmassa/logiikassa on virhe.
 
Tuo graafi on vuodelta 2016, ja siinä on aurinko- ja tuulivoima mukana vuoteen 2014 asti. Ei siis ole kovin vanha. Onko sinulla tiedossa jotain uusia, salaisia ja suuren mittakaavan aurinko- ja tuulivoimatuotannon rakennushankkeita, jotka ovat nopeampi tapa lisätä vähähiilisen energiantuotantoa kuin ydinvoima? Jos on niin kerro ihmeessä.

Fakta on, että maailman nopeimmat vähähiilisen energiantuotannon lisäykset on tehty ydinvoimalla. Kaiken lisäksi tämä tehtiin aikana, kun maat olivat köyhempiä kuin nykyään - taloudelliset realiteetit ovat tosiasia varsinkin köyhemmissä maissa.

Tosiasia on, että Olkiluoto 3, joka on poikkeuksellisen hidas ydinvoimaprojekti (ja siksi sitä käytetään kirsikanpoiminnan hengessä esimerkkinä siitä että ydinvoima olisi hidasta) näillä näkymin tulee olemaan about yhtä nopea kuin Tanskan tuulivoimaprojekti. Kyllä, OL3 on hidas, mutta vain muihin ydinvoimaloihin tai fossiilisiin verrattuna - uusiutuviin verrattuna Olkiluoto 3, siis poikkeuksellisen hidas ydinvoimaprojekti, kestää nopeusvertailun.

Miksi väki, joka valittaa ydinvoiman hitautta, ei puhu siitä, että uusiutuvat on hitaampia? Koska he eivät tiedosta asioiden mittakaavaa. Ydinvoiman hitaudesta valittaminen on sama kuin sanoisi, että pilvenpiirtäjät on hitaita rakentaa, koska minä pystytän teltan hetkessä.

Viime vuonna kävi muuten niin, että uusiutuvan energian kasvun kasvuvauhti nollaantui. Uusiutuva energiantuotanto kasvoi nettomääräisesti 177 GW 2018 ja 177 GW 2017.

2018 maailman primäärienergian kulutuksesta 4% oli uusiutuvia. Öljy, maakaasu ja kivihiili oli 85%. Kiire tulee uusiutuvien rakentamisessa, varsinkin kun rakennusvauhti ei viime vuonna enää kasvanut... Puhumattakaan siitä, että uusiutuvien määrän kasvu aiheuttaa haasteita ihan luonnonolosuhteiden kuin myös sähköverkon suhteen.

Maailman primäärienergian kulutuksesta oli uusiutuvia 11%, ydinvoimaa 4%.

1564776924620.png

Silti vastakkainasettelun rakentaminen on turhaa. Molemmat sinänsä hyviä.

Siinä on vain sellainen ongelma ydinvoiman kannalta, että se on kalliimpaa kuin tuuli ja aurinko.

Siksi esim. BP ennustelee näin. (uusiutuvat kasvavat kovaa).

1564777027580.png
 
Katso liite: 31722

Heikki tuus taas painaa joku setti miksi ei kuitenkaan näin?
Eli hän sanoo että viimeisen sadan vuoden aikana maapallon lämpötila on 60 vuoden aikana noussut kokonaisen asteen plus mitä se on niiden lopun 40 vuoden aikana noussut? Voi hyvin ollakin, kuulostaa uskottavalta enkä jaksa tähän aikaan alkaa noita kahlaamaan läpi.

Sitä en kyllä ymmärrä miksi tämän esität todisteena maapallon lämpeämistä vastaan, vai oliko sinulla joku muu syy tämän postaamiseen?
 
Harmi että suurimmassa osassa autoja kulkee vain yksi ihminen.

Silti kiinnostaisi vielä saada lähteitä näille, sekä vähän tarkempi kuvaus, että miten laskettu.

On nimittäin mahdollista, että laskelmassa/logiikassa on virhe.
Virheitähän maailmaan mahtuu ja kyllähän tuossa minunkin laskelmassa korjattavaa löytyy. Päämääränä oli osua vain suunnilleen oikeaan suuruusluokkaan luvuissa. Olin autoilusta näköjään unohtanut elinkaaripäästöjä pois.

Pohjana on Luken/Syken tekemä ruokaminimi tutkimus jonka perusteella suomalainen ruokavalio aiheuttaa noin 6kg CO2 päästöt vuorokaudessa.
Stetson-Harrison menetelmällä arvioin keskimääräiseksi energiankulutukseksi 2500 kaloria päivässä, ja kalorilaskurilla pyöräilyn kulutukseksi 31kaloria/km.
Lisääntyneen rasituksen arvioin tuottavan 0,75l/minuutissa enemmän hiilidioksidia eli suunnilleen 5g/km. Pyöräilyn päästöt pyörinee siis noin 80g/km. Vegaanisella ruokavaliolla tuo saadaan laskettua noin 55g/km.

Autoilun suhteen en ollutkaan ottanut oikeaa lukua vertailuun, vaan siitä oli jäänyt auton valmistus ja polttoaineen jalostus yms. huomioimatta
Suomalaisen keskivertoauton päästöt vuoden 2018 lopussa oli n. 158g/km. Jotta tuosta saadaan vertailukelpoinen niin siihen on lisättävä tuo aiemmin mainitut päästölähteet eli noin 60g/km. (http://www.aut.fi/ymparisto/auton_elinkaaren_aikaiset_paastot)

Tämän hetkisellä autokannalla siis tarvitaan kolme autossa liikkujaa pyöräilijän päästöjen alittamiseen eli noin 73g/km.
Jos vertaillaan 2018 ensirekisteröityjen autojen mukaan (118g/km+60g/km) niin kolmella liikkujalla päästään jo vegaanipolkupyöräilijän päästöjen tasolle.

Pointtini oli ettei kauramoottori ole läheskään päästötön, ei se että pyöräily pitäisi kieltää ja hengittäminen laittaa verolle.

Kumpihan muuten onnistuu helpommin: Saada 57-vuotias Pertti vegaaniksi ja pyöräilemään 20km matka lähikauppaan, vai saada Pertti ottamaan naapurin Hilkka ja Sinikka uuden hybridi-Toyotan kyytiin yhteiselle kauppareissulle. Ilmastovaikutuksiltaan nuo olisi samat jos Hilkka ja Sinikkakin saataisiin muuttumaan vegaanipyöräilijöiksi.
 
Virheitähän maailmaan mahtuu ja kyllähän tuossa minunkin laskelmassa korjattavaa löytyy. Päämääränä oli osua vain suunnilleen oikeaan suuruusluokkaan luvuissa. Olin autoilusta näköjään unohtanut elinkaaripäästöjä pois.

Pohjana on Luken/Syken tekemä ruokaminimi tutkimus jonka perusteella suomalainen ruokavalio aiheuttaa noin 6kg CO2 päästöt vuorokaudessa.
Stetson-Harrison menetelmällä arvioin keskimääräiseksi energiankulutukseksi 2500 kaloria päivässä, ja kalorilaskurilla pyöräilyn kulutukseksi 31kaloria/km.
Lisääntyneen rasituksen arvioin tuottavan 0,75l/minuutissa enemmän hiilidioksidia eli suunnilleen 5g/km. Pyöräilyn päästöt pyörinee siis noin 80g/km. Vegaanisella ruokavaliolla tuo saadaan laskettua noin 55g/km.

Autoilun suhteen en ollutkaan ottanut oikeaa lukua vertailuun, vaan siitä oli jäänyt auton valmistus ja polttoaineen jalostus yms. huomioimatta
Suomalaisen keskivertoauton päästöt vuoden 2018 lopussa oli n. 158g/km. Jotta tuosta saadaan vertailukelpoinen niin siihen on lisättävä tuo aiemmin mainitut päästölähteet eli noin 60g/km. (http://www.aut.fi/ymparisto/auton_elinkaaren_aikaiset_paastot)

Tämän hetkisellä autokannalla siis tarvitaan kolme autossa liikkujaa pyöräilijän päästöjen alittamiseen eli noin 73g/km.
Jos vertaillaan 2018 ensirekisteröityjen autojen mukaan (118g/km+60g/km) niin kolmella liikkujalla päästään jo vegaanipolkupyöräilijän päästöjen tasolle.

Pointtini oli ettei kauramoottori ole läheskään päästötön, ei se että pyöräily pitäisi kieltää ja hengittäminen laittaa verolle.

Kumpihan muuten onnistuu helpommin: Saada 57-vuotias Pertti vegaaniksi ja pyöräilemään 20km matka lähikauppaan, vai saada Pertti ottamaan naapurin Hilkka ja Sinikka uuden hybridi-Toyotan kyytiin yhteiselle kauppareissulle. Ilmastovaikutuksiltaan nuo olisi samat jos Hilkka ja Sinikkakin saataisiin muuttumaan vegaanipyöräilijöiksi.

Ei tuu onnistumaan mikään noista vaihtoehdoista. Siis että kauppareissuja (tai mitään muutakaan tavaroiden kantamista sisältäviä reissuja) alettaisiin tekemään polkupyörällä. Suhtaudun suurella varauksella, että naapurien kanssa alettaisiin tekemään yhteisiä kauppareissuja myöskään, koska jokaisella on omat aikataulunsa ja menonsa. Jos parempia ideoita ei löydy, niin tää planeetta on tuhoon tuomittu. Ei kukaan vapaaehtoisesti siirry kommunistiseen jakamistalouteen.

Kaikki ideat, jotka puuttuvat yksilön vapauteen tulevat epäonnistumaan. Kehityskelpoisia ideoita ovat uudet teknologiat (esim. sähköautot), joista tehdään niin houkuttelevia, että ihmiset haluavat niitä (esim. Tesla). Pakottamisella ei pitkälle pötkitä.
 
Uutissuomalainen: Antti Rinne paljasti yllättävän syyn MM-rallivierailulle – "Olen kiinnostunut siitä, miten ilmastonmuutoskeskustelu näkyy rallimaailmassa"

Pääministeri Antti Rinne osallistuu Jyväskylässä järjestettävään MM-ralliin.
Agata Anttonen
Pääministeri Antti Rinne (sd.) vierailee parhaillaan kesälomallaan Jyväskylässä järjestettävässä MM-rallissa, kertoo Uutissuomalainen.
Rinne kertoi Uutissuomalaiselle tulleensa tapahtumaan monesta syystä, esimerkiksi ilmastonmuutoksen takia.
– Erityisen kiinnostunut olen siitä, miten ilmastonmuutoskeskustelu näkyy rallimaailmassa, Rinne kertoo Uutissuomalaiselle.


Pääministeri kertoi olevansa ilahtunut kuulemistaan keskusteluista.
– Hybridiautot ovat tulossa ralliautoiksi vuonna 2022, Rinne kertoi Toyota-tallin edustajan sanoneen.
Rallin järjestäjä AKK Sports oli esitellyt Rinteelle, miten ympäristöasiat otetaan ralleissa huomioon.
– Siinä tehdään isoa työtä Suomi-kuvan kirkastamiseksi myös tämän aiheen ympärillä, Rinne iloitsi.
– Rallit voivat muuttua niin, että kehitys on myönteistä ilmastonmuutoksen kannalta.
Toisena syynä Rinteen osallistumiseen on puoliso Heta Ravolainen-Rinne, joka on harrastanut rallia jo vuosia.

 
^Näen ennemminkin Pertin, Hilkan ja Sinikan tilaavan ostokset kaupan nettipalvelusta ja ne toimitetaan sähköpakulla jonka matka on logistiikan avulla optimoitu.

Itse miettimässä tuota paikallisen marketin toimituspalvelua, jäisi ainakin heräteostokset pois ja se maksaa osaltaan toimituskulua. Usea tuttu käyttää jo tuota ja he ovat todella tyytyväisia palveluun ja saamiinsa tuotteisiin.

Uskon autoilusta tehtävän niin kallista, että se on jopa keskiluokalle suuri taloudellinen rasite. Alaluokka käyttää bussia silloin kun se sattuu kulkemaa, toisaalta mikäpä kiire ja tarve heillä päättäjien mielestä on.

Esimerkiksi en usko sähköautojen hinnan laskevan kovin halvaksi käytettynäkään. Niissä meinaan on iso akku joka vielä 80% kapasiteetilla on oiva peli kesämökkien ja muiden paikkojen sähköistämiseen. Jollei sitten akkutekniikka kehity todella paljon...

Mielenkiintoinen kandipdf:

Sammaleet toimivat viherkattona. Vaatii pienemmät perustukset kuin kunnon viherkatto, eristää, bufferoi putkistojen vesikuormaa, vaimentaa ympäristön melua ja kerää hiiltä ilmasta.
 
Ei tuu onnistumaan mikään noista vaihtoehdoista. Siis että kauppareissuja (tai mitään muutakaan tavaroiden kantamista sisältäviä reissuja) alettaisiin tekemään polkupyörällä. Suhtaudun suurella varauksella, että naapurien kanssa alettaisiin tekemään yhteisiä kauppareissuja myöskään, koska jokaisella on omat aikataulunsa ja menonsa. Jos parempia ideoita ei löydy, niin tää planeetta on tuhoon tuomittu. Ei kukaan vapaaehtoisesti siirry kommunistiseen jakamistalouteen.

Kaikki ideat, jotka puuttuvat yksilön vapauteen tulevat epäonnistumaan. Kehityskelpoisia ideoita ovat uudet teknologiat (esim. sähköautot), joista tehdään niin houkuttelevia, että ihmiset haluavat niitä (esim. Tesla). Pakottamisella ei pitkälle pötkitä.

Tuhoontuomittua planeettaa tuossa alunperin manasinkin, ilmastonmuutos ei ole
isoin ongelmamme, mutta sen varjolla voidaan ajaa omaa agendaa ja ideologiaa.

Kimppakyydeille voisi helpostikin kehittää uber-tyyppisen kyydinvälityspalvelun. Kyydin tarjoajat saisi tuon kautta kulukorvaukset, jonka matkustajat maksavat. Tämä siis jos halua olisi.
 
^Näen ennemminkin Pertin, Hilkan ja Sinikan tilaavan ostokset kaupan nettipalvelusta ja ne toimitetaan sähköpakulla jonka matka on logistiikan avulla optimoitu.

Itse miettimässä tuota paikallisen marketin toimituspalvelua, jäisi ainakin heräteostokset pois ja se maksaa osaltaan toimituskulua. Usea tuttu käyttää jo tuota ja he ovat todella tyytyväisia palveluun ja saamiinsa tuotteisiin.
Itsehän tilasin eräästä hävikkiruokakaupasta paketillisen ruokaa: Jokainen kurkkusalaattipurkki oli kääritty noin 1/2m2 kuplamuovia. Pakkausmateriaalia tuli yhteensä melkein pari muovikassillista. Mutta kaipa tuo sitten ilmastoystävällistä on vaikka luonnonsuojelun kannalta olikin perseraiskaus.
 
^Aikoinaan vuosituhannen vaihteessa tilasin ruokavaraston nettikaupasta ruokaa, tavarat tuotiin paljaaltaan muovikassissa. Kavereitten on olleet pahvilaatikossa. Kehitys kehittyy ja uskoisin kanta-asiakkaille tulevan uudelleenkäytettävän pantillisen korin/kassin joka viedään seuraavalla kerralla pois. Tai joku muu vastaava.

Nettikauppa on siitä kätevä että siellä on vanha lista tallessa ja sitä muokkaamalla tehdä nopean tilauksen minuutissa parissa. Näin jos ostokset on samat kerrasta toiseen.
 
Itse melkein repesi kun uusi muistikortti toimitettiin kotiin sellaisessa puolen pizzalaatikon kokoisessa pakkauksessa. Olen aika varma että se kynnen kokoinen SDHC-kortti olisi mahtunut pakkauksineen vaikka kirjekuoreen...
 
Uskon autoilusta tehtävän niin kallista, että se on jopa keskiluokalle suuri taloudellinen rasite. Alaluokka käyttää bussia silloin kun se sattuu kulkemaa, toisaalta mikäpä kiire ja tarve heillä päättäjien mielestä on.

milloin se olisi liian kallista keskiluokalle? entä miltä tuollainen näyttää keskiluokalle jos idässä on valtio jossa kansalaiset saavat halpaa vodkaa, kaalia ja autoja? suomalaiset pidetään tyytyväisinä ... millä?

autoiluun liian nopea koskeminen saattaa olla seurauksiltaan varsin arvaamaton, niin kauan kun on juhlat ja hyvä talous, niin kansa saattaa ajatella että ok, onhan sirkushuveja

Mutta kun ei olekaan enää mukavaa, ei rahaa, ei lennetä lomalle, ei ajella autolla mökille ja joku vitun helsinkiläinen vihreä päättää mitä teet niin siinä on semmonen ilmasto että kaikkea alkaa kasvaa
 
@Mili Höpö, höpö! Suomi niin suuri ja suurimmassa osassa maata niin huonosti järjestetty yleinen liikenne että tästä maasta ei autoilu lopu.
 
Jostain keskustelusta ymmärsin että maailman nykyilmastolle on kaksi merkittävää tekijää: 1) maapallon akselin kääntyminen, ja 2) napajäätiköt. Molemmat mahdollistaisivat kuulemma maapallon kiertosuunnan mukaan tuulet ja sitä myötä sateet nykyisille mantereille optimaalisesti. Hyväksyn ajatuksellisesti sen että ilmasto muuttuu, mutta onko kysymys jostain pahasta vai siitä, että kärsimme viimeisen jääkauden krapulaa? Tämä on siis ihan asiallien kysymys. :)
 
Puhtaasti henkilökohtainen kantani on, että väitetty ilmastonmuutos ei kiinnosta minua enää pätkääkään. Minä en laske päästöjäni ja kusen jokaisen päälle, joka päästöistäni itkee.

Miksi olen tähän päätynyt? En halua alkaa vääntää lämpötilalaskelmien oikeellisuudesta tai potentiaalisen ihmisen aiheuttaman co2-lisän merkityksestä ilmakehässä puhumattakaan katoavasta/löytyvästä lämmöstä maailman merien syvistä kerroksista. Tai co2-kaivoista tai vesihöyryn vaikutuksesta ilmaston diffuusioarvoihin.

Miksi näin? Ensinnäkään en enää usko (enkä ole hetkeen uskonut) että kukaan todellisuudessa tietää miten koko ilmastomekanismi toimii ja miten ihminen siihen vaikuttaa. Toisekseen kaikki esitetyt toimet ovat täydellistä hölynpölyä (rumasti sanottuna paskaa). Kaikki esitetyt toimet ovat puhdasta moraaliposeerausta yhdistettynä sisäpoliittisiin tavoitteisiin.

Ja jos nyt sitten on niin, että ihminen on lämpenemisen taustalla, ja maailma loppuu, niin loppukoon. Me emme sitä loppua estä, eikä kukaan oikeasti näytä muutosta haluavan ainakaan jos se osuu omaan lompakkoon. Uskovaiset ovat ennustaneet maailman loppua ties kuinka monta kertaa. Ehkä he ovat nyt oikeassa (mitä en hetkeäkään usko)!
 
Käsittääkseni suomalainen sotilas on parhaimmillaan kylmän viileissä analyyseissä eikä suinkaan suoraviivaisissa lausunnoissa kuten eversi inscout antaa ymmärtää. Kaiketi sotilaan on hyvä ymmärtää syy-seuraus suhteita monipolvisesti. Positiivinen uteliaisuus on kaiketi ihan hyvän asia monessa asiassa. Ilmasto, humint, politiikka, jne.?
 
Koska otteet ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi tulevat kovenemaan, lisää se Wileniuksen mukaan entisestään myös ilmastonmuutoksen kieltäjiä. Heitä, jotka vaalisivat mieluiten omia etujaan.

KOVAT OTTEET mainittu !!!

Markku Wileniuksen mukaan tässä työssä edelläkävijänä pitäisi olla Suomen itsenäisyyden juhlarahasto Sitra, jonka uuden yliasiamiehen paikkaan hän on ehdolla. Valinta tapahtuu syksyllä.

jäämme odottelemaan VASTARINNAN NUJERTAMISTA
ja Kiinan ylistämistä, sekä miten se tulevaisuuden ihmemaanne
runnoo, valvoo, seuraa ja uudelleenkouluttaa ihmisiä

Suomi on Länsi-Euroopan homogeenisin maa.

Valitettavastiko?? häpeän pilkkuko, pitäisi vähän rikkoa niinkö jottei näytetä miltään itä-euroopan maalta?

Suomi on ollut ja on esimerkki onnistumisesta. Elintasomme on noussut ihan uskomattomasti alle sadassa vuodessa; mutta sen ajan jakson kuluessa emme ole tätä maata ja ympäristöä PASKONEET PILOILLE

koko ajan tämä maa tiivistyi, eheytyi ja tuli homogeenisemmaksi.
hyvä kehitys vain kiihtyi kohti viime vuosisadan loppua.

ja nyt se (homogeenisyys, yhtenäisyys) kuuluukin rikkoa käyttäen vipuna ILMASTOA? tajuaako tulevaisuudentutkija että vähitellen sekasortoon päätyvän Euroopan ja arvaamattoman Venäjän välisessä maailmassa pärjäävät vain yhtenäiset kansakunnat

jos nämä tietyt tahot onnistuvat sotkemaan maan 10 vuodessa niin voi onnettomia.
kansa ei kiitä, kansa rankaisee.
 
Viimeksi muokattu:
milloin se olisi liian kallista keskiluokalle? entä miltä tuollainen näyttää keskiluokalle jos idässä on valtio jossa kansalaiset saavat halpaa vodkaa, kaalia ja autoja? suomalaiset pidetään tyytyväisinä ... millä?

autoiluun liian nopea koskeminen saattaa olla seurauksiltaan varsin arvaamaton, niin kauan kun on juhlat ja hyvä talous, niin kansa saattaa ajatella että ok, onhan sirkushuveja

Mutta kun ei olekaan enää mukavaa, ei rahaa, ei lennetä lomalle, ei ajella autolla mökille ja joku vitun helsinkiläinen vihreä päättää mitä teet niin siinä on semmonen ilmasto että kaikkea alkaa kasvaa

Ja sitten iskee päälle Maunderin-minimi, niin .....
 
Back
Top