Ilmastopsykoosi -ketju

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vonka
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Omasta puolestani sallisin vapauden rakennella ja muunnella näitä johonkin rajattuun käyttötarkoitukseen. Vaikka tuoreempaa "veekasia" pellin alle, kunhan menevät joistain tolkullisista päästörajoista läpi.
Olen hieman samalla kannalla. Mutta vetoja voisi lyödä siitä että ainakin Suomen hallitus päättää CO2 määrän rajan ja siitä yli olevia autonomistajia alkaa närästää. Siitä onkin lyhyt matka paaliin.

Uusia innovaatioita voisi olla:
  • Harrasteautoille enimmäis-km per vuosi ja jos katsastuksessa tämä ylittyy, niin napsahtaa lasku (juu, en vielä tiedä kuinka määritellään harrasteauto)
  • Kuljettajakohtaiset "kortit" jotka laitetaan autossa olevaan tunnistimeen. Auto kirjaa co2 määrän ajamistasi kilometreistä ja kun vuodessa sallittu saldo on täynnä kortti lukittuu ja kävelet.
  • Vanhoihin autoihin pakkoasennettava laskuri, joka toimii ajoestolaitteena kun kyseisell autolle sallittu vuotuinen kilometrimäärä on täynnä.
  • yli 25 vuotiaat autot vapaat kaikesta? Jos ei ne hajoo muuten vaan, niin ne on sitten veteraaneja, joita ehkä koitetaan ylläpitää muussa kuin käyttötarkoituksessa, määrä on kuitenkin pieni
  • .......jne....jne.... mitä vaan millä estetään erikoisten autojen paalittaminen
.
 
Mutta rajan takana Saksassa lisätään hiivetyjen käyttöä. Rakennetaan kaasuputkia ja avataan kivihiilikaivoksia. Sekä tietenkin lopetataan kokonaan ydinvoiman tuotanto. *Lisään vielä tämän linkin:*
Ranskassa puolestaan lisätään ydinvoiman osuutta sähköntuotannossa.
Luulis että porukalla laitetaan yks Saksa jälleen ruotuun ja loppuu se ympäripaskominen. Suomen ympäristöministeri Tiilikaisen tehtävä on tehdä EU:ssa aloite Saksan ympäristöpäästöjen nujertamiseksi.
.
 
Rahtilaivan päästöjä muokataan kehittämällä sen polttoainetta ympäristöystävällisempään suuntaan.
Aika pitkään valtamerilaivat ovatkin saaneet seilata raskaalla polttoöljyllä. Onneksi asia on satettu ruotuun ainakin Itämerellä, Englannin kanaalissa ja taisi olla osin Välimerelläkin. Laivat pakotetaan kulkemaan vähärikkisellä polttoaineella. Nyt vaan samaa muuallekin maailmaan ja kaikki raskaall polttoöljyllä kulkevat pois liikenteestä.
.
 
Ei taida löytyä maailmalta tahtoa, eikä rahkeita pakottaa Intiaa, Kiinaa ynnä muita näihin talkoisiin sotimalla.
Kauppasota on hyväsota. EU laittaa boikottiin tuontikauppaa sieltä, missä tuotanto on likaista. Ei tarvii muulla tavoin pakottaa. Muut sotimiset voi unohtaa.
Toki se tarkoittaa, että joitain Suomenkin myymiä tuotteita jää kuljettamatta toiselle puolelle maapalloa, mutta enin kauppa me kuitenkin käydään Euroopan maiden kanssa.

Uskon että Kiinan saa vielä jotenkin puhuttuakin uuteen suuntaan, mutta tuo saakeli ameriikan Trumbelo ei tajua mistään mitään, eikä osaa tulla mukaan ympäristösopimuksiin.
.
 
Olen hieman samalla kannalla. Mutta vetoja voisi lyödä siitä että ainakin Suomen hallitus päättää CO2 määrän rajan ja siitä yli olevia autonomistajia alkaa närästää. Siitä onkin lyhyt matka paaliin.

Uusia innovaatioita voisi olla:
  • Harrasteautoille enimmäis-km per vuosi ja jos katsastuksessa tämä ylittyy, niin napsahtaa lasku (juu, en vielä tiedä kuinka määritellään harrasteauto)
  • Kuljettajakohtaiset "kortit" jotka laitetaan autossa olevaan tunnistimeen. Auto kirjaa co2 määrän ajamistasi kilometreistä ja kun vuodessa sallittu saldo on täynnä kortti lukittuu ja kävelet.
  • Vanhoihin autoihin pakkoasennettava laskuri, joka toimii ajoestolaitteena kun kyseisell autolle sallittu vuotuinen kilometrimäärä on täynnä.
  • yli 25 vuotiaat autot vapaat kaikesta? Jos ei ne hajoo muuten vaan, niin ne on sitten veteraaneja, joita ehkä koitetaan ylläpitää muussa kuin käyttötarkoituksessa, määrä on kuitenkin pieni
  • .......jne....jne.... mitä vaan millä estetään erikoisten autojen paalittaminen
.
Nyt vähän suhteellisuudentajua. Kuka hitto ajaa historic-vehkeillä sellaisia kilometrimääriä, että niillä olisi yhtään mitään merkitystä. Siis edes pientäkään symbolista merkityksen hitusta.
 
@ak.tied Noin se kuule varmasti menee. Pidä toi.(y)

Kuittailu on helppoa, eri mieltä oleminen ei.

Sattui juuri silmään tämä. Ei todista minun oikeaksi, mutta ei vääräksikään. Näin se vaan tuntuu menevän.


Jos taistelu hävitään: Ilmastonmuutoksen 5 uhkakuvaa Suomelle – maassa 500 000 ilmastopakolaista vuonna 2050?
Eilen klo 19:54

Ilmastonmuutos vaikuttaa herkemmin pohjoisilla alueilla. Jos maapallon lämpötila nousee 1,5 astetta, se on Suomessa tuplasti enemmän. Sillä voi olla ankarat seuraukset.


https://www.iltalehti.fi/kotimaa/fdba8dfe-ef31-4dd4-ab00-bee66aeeb6a5_u0.shtml
 
Edellä mainittu Suomen itsenäinen ratkaisu ei kuitenkaan ole käytännössä mahdollinen.
- ensinnäkin Suomi tuo Venäjältä parin ydinvoimalan tuotannon verran sähköä (joka on käytännössä myös kivihiilellä tuotettua, ei Venäjä näitä erittele)
- täysi kotimaisuus energian tuotannossa on poliittisesti mahdotonta. Venäjä edellyttää kaupallisen yhteistyön jatkumista.
- tulevaisuudessa Venäjä tulee jopa suurentamaan osuuttaan Suomen energiamarkkinoilla (mm. Fennovoiman myötä).
- valtioiden välisen yhteistyön ja kauppapolitiikan johdosta ei Suomella ole mahdollisuutta irtaantua Venäjästä eikä sieltä tuotavasta sähköstä sekä hiilivedyistä.
- tässä kokonaisuudessa yhdistyy monilla eri tasoilla mm. Gasprom, Rosatom, Fortum, Nesteen jne. tuotantopolitiikka.
- viimekädessä Suomen energiapolitiikaan päälinjoista sovitaan korkeimmalla poliittisella tasolla Putinin ja Niinistön kesken.
- nämä merkittävimmät päätökset tehdään luonnollisesti ilman julkisuutta tai julkista keskustelua.

Esko Ahokaan ei elä ikuisesti. Olisi mielenkiintoista tietää, miten Venäjä voi edellyttää kaupallisen yhteistyön jatkumista? Toisekseen, miksi Fennovoima edustaisi sen suurempaa riskiä energiamarkkinoilla kuin venäläinen sähkö ja maakaasu?

En kiistä, etteikö skenaariosi olisi realistinen.
 
historic-vehkeillä sellaisia kilometrimääriä, että niillä olisi yhtään mitään merkitystä. Siis edes pientäkään symbolista merkityksen hitusta.
Juuri näin, olen samaa mieltä. Sulla ja mulla on suhteellisuuden tajua mutta poliitikoilla vähemmän.
Suomessa vaan on tapana oikaista ja perinteisestä toimintatavasta seuraa noin karkeasti, että tulee kieltoa ja kustannusta kaikille yli 2.0 moottorisille henkilöautoille ja homma olikin sitten siinä. Paalauskoneet natisee pitkää työvuoroa ja romupeltiä tulee varastot täyteen. Varoitan asiasta ennen kuin taas ammutaan ns. "omaan jalkaan".
.
 
Nyt vähän suhteellisuudentajua. Kuka hitto ajaa historic-vehkeillä sellaisia kilometrimääriä, että niillä olisi yhtään mitään merkitystä. Siis edes pientäkään symbolista merkityksen hitusta.
Öö.. on tullut ajettua"historic" vehkeillä ympäri vuoden.. kun ei ole muuta autoa ollut, mikä siinä nyt on ihmeellistä? Kaksi talveakin meni -63 avo GM tuotteella, on niissä lämmityslaite.
 
Öö.. on tullut ajettua"historic" vehkeillä ympäri vuoden.. kun ei ole muuta autoa ollut, mikä siinä nyt on ihmeellistä? Kaksi talveakin meni -63 avo GM tuotteella, on niissä lämmityslaite.
Laske oma elinikäinen ajosuoritteesi ja suhteuta nuo antiikkikilometrit siihen, saati koko henkilöautoliikenteeseen, ja mietintönä vielä kuinka monta tuollaista oikeasti pyörii ympäri vuoden. Useimmat ovat museorekisterissä eikä niillä paljoakaan raaskita ajaa.

Jos yhden venäläisrekan ajot estää täällä, niin suurempi hyöty tulee.
 
Eikun Pasilaan tarvitaan vaan kourallinen 200 kerroksen tönöä niin ihmisten ei tarvitse välttämättä edes lähteä talosta mihinkään kun kaikki on yhden katon alla, jopa työpaikkakin. Ydinvoimalankin voisi toteuttaa kellarikerrokseen niin saadaan koko himmeli yhteen fallistiseen kokonaisuuteen.

Tämä itseasiassa pitää melkein paikkaansa ;) Helsinki nyt on harvoja paikkoja missä iso osa joukkoliikennettäkin kulkee ilman hiilidioksidipäästöjä (lähijunat, ratikat ja pari testibussia - ja kaupunkifillarit). Ehkä tulevaisuudessa myös on niitä pienydinvoimaloita. Ja tietenkin hipsterit ajavat sähköfillareilla ja millä lie potkulaudoilla, ainakin kesällä.

Itse olen juuri toteuttamassa tätä ajatusta muuttamalla pääkaupunkiseudulla yhden isomman kauppakeskuksen viereen. Voi olla että omaa autoa tulee käytettyä melko vähän, kun kauppoihin ja junalaiturille on muutama sata metriä. Pitää ottaa varmaan lämmitetty autohallipaikka sentäs, että edes jotenkin saa autonomistuksellaan pahennettua maailmaa :unsure:
 
Ilmastonmuutoskonsensus 97 % - miten tulos manipuloitiin halutuksi
18.4.2018 13:51 Antero Ollila
125 kommenttia


Mediassa julistetaan usein, että on olemassa 97 %:n konsensus eli yksimielisyys ilmastonmuutostutkijoiden keskuudessa, että maapallon lämpeneminen on ihmisen aiheuttama. Muutamat poliitikot mukaan lukien USA:n presidentti Barack Obama ovat käyttäneet tätä ilmaisua. Taannoin 196 kansakunnan päämiehet äänestivät Pariisissa sopimuksesta, jossa sitoudutaan kasvihuonekaasujen pienentämiseen. Tällaiset uutiset saavat maallikot helposti uskomaan, että ilmastonmuutoksen syistä ei ole enää mitään tieteellisiä epäilyksiä.
Yllä kerrottu käsitys 97,1 %:n konsensuksesta perustuu tutkimukseen, jonka kaksi ensimmäistä tekijänimeä ovat Cook ja Nutticelli: http://iopscience.iop.org/article/10.1088/1748-9326/8/2/024024/meta
Tälläkin palstalla on kerrottu tähän tutkimukseen viitaten, että 97,1 % 11944 ilmastonmuutostutkijasta on sitä mieltä, että ilmastonmuutos on ihmisen aiheuttama, eli asiasta on tutkijoiden keskuudessa konsensus. Oikeassa tieteessä ei ole konsensusta. Ilmastonmuutostiede ei ole tavallista tiedettä, vaan se on politisoitunut. Sen vuoksi tätäkin tutkimustulosta pitää analysoida tarkemmin, onko se tehty tieteellisesti oikealla tavalla.
Asiasta on tehty kaksikin tieteellistä julkaisua, jossa lytätään tutkimuksen tulokset:
Legates et al: http://www.wmbriggs.com/public/Legates.etal.2015.pdf
Richard Tol: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0301421514002821
Nyt ei ole kysymys vaikeasta matematiikasta, vaan terveellä järjellä voidaan tarkastella käytettyä tutkimusmenetelmää. Olen tehnyt väitöskirjan laadunhallinnasta, jossa jouduin perehtymään kyselytekniikan perusteisiin ja siitä on kysymys pohjimmiltaan tässäkin tutkimuksessa. Tutkimuksessa tutkijat kävivät läpi 11944 tutkimusjulkaisun abstraktia eli lyhennelmää ja niiden perusteella he luokittelivat tutkimuksen tulokset 7 eri kategoriaan. Olen kirjannut nämä kategoriat sekä englanniksi että suomeksi ja laittanut myös tutkimuksien lukumäärän tutkijoiden arvioinnin perusteella kuhunkin kategoriaan.
  1. Explicitly states that humans are the primary cause of recent global warming - Yksiselitteisesti esittää, että ihmiset ovat nykyisen globaalin lämpenemisen ensisijainen syy: 64
  2. Explicitly states humans are causing global warming or refers to anthropogenic global warming/climate change as a known fact – Yksiselitteisesti esittää ihmisen aiheuttavan globaalin lämpenemisen tai viittaa antropogeenisen (ihmisperäisen) globaalin lämpenemisen olevan tunnettu tosiasia: 922
  3. Implies humans are causing global warming. E.g., research assumes greenhouse gas emissions cause warming without explicitly stating humans are the cause – Väittää ihmisten aiheuttavan globaalin lämpenemisen eli tutkimus olettaa kasvihuonekaasujen aiheuttavan lämpenemistä esittämättä yksiselitteisesti ihmisten olevan syypää: 2910
  4. Does not address or mention the cause of global warming or expresses position that human’s role on recent global warming is uncertain/undefined – Ei osoita tai mainitse globaalin lämpenemisen syytä tai ilmaisee kannanoton, että ihmisten rooli nykyisessä lämpenemisessä on epävarma (7930) tai määrittelemätön (40): 7970
  5. Implies humans have had a minimal impact on global warming without saying so explicitly E.g., proposing a natural mechanism is the main cause of global warming – Väittää ihmisillä olevan minimaalinen vaikutus globaaliin lämpenemiseen ilmaisematta asiaa yksiselitteisesti, esimerkiksi ehdottaa luonnollisen mekanismin olevan pääsyy globaaliin lämpenemiseen: 54
  6. Explicitly minimizes or rejects that humans are causing global warming – Yksiselitteisesti minimoi tai hylkää ihmisten aiheuttavan globaalin lämpenemisen: 15
  7. Explicitly states that humans are causing less than half of global warming – Yksiselitteisesti esittää, että ihmiset aiheuttavat vähemmän kuin puolet globaalista lämpenemisestä: 9.
Tutkimuksen mukaan kategoriat 1,2 ja 3 tarkoittavat, että näissä tutkimuksissa ihmiset ovat syypäitä ilmastonmuutokseen. Näitä tutkimuksia on yhteensä 3896. Tutkijat luokittelevat kategoriat 5,6 ja 7 sellaisiksi, joissa ihmiset eivät ole syypäitä ilmastonmuutokseen ja näitä tutkimuksia on yhteensä 78.
Miten on saatu tulos 97,1 %:n konsensus 11944 tutkimuksen joukossa? Tämä tehdään poistamalla otoksesta ne tutkimukset, joissa ei oteta kantaa tähän kysymykseen eli yhteensä 7930 tutkimusta poistettiin, jolloin otoksen suuruudeksi tuleekin vain 11944 – 7930 = 4014. Tämän jälkeen konsensus-% laskettiin näin: Konsensus-% = 100* 3896/4014 = 97,1%.
Sitten tämän tutkimuksen tieteelliset väärennökset eli halutun lopputuloksen aikaansaamiseksi tehdyt valinnat ja manipuloinnit:
  1. Konsensus-% ei perustu 11944 tutkimukseen, vaan tulos on laskettu yhteensä 4014 tutkimuksen perusteella; siinä on oleellinen ero sinällään. Puolueiden kannatusta tutkitaan yleensä noin 2000 ihmisen otannalla ja tuloksissa ei ilmoiteta Nukkuvien puolueen kannatusta, koska se olisi aina suurin ja se olisi hieman noloa. Tätä voidaan perustella sillä, että nukkuvat tekevät myös niin äänestyspäivänä, mutta joskus ne sitten järjestävätkin yllätyksen. Tässä tapauksessa sen sijaan tutkimukset, joissa asiaan ei oteta kantaa, ovat myös oleellisia, koska ne osoittavat, että on todellakin merkittävä määrä tutkijoita, jotka eivät tiedä, mikä on ihmisen osuus ilmaston lämpenemisessä. Kun nämä tutkimukset on kylmästi siirretty syrjään, tulos ei ole oikea, vaan konsensus olisikin 32,6 %!
  2. Tämän jälkeen on syytä tarkastella kolmea ensimmäistä kategoriaa 1, 2 ja 3, jotka tutkimuksessa on laskettu yhteen ja katsottu niiden edustavan tulosta, että ihminen yksinomaan on aiheuttanut ilmastonmuutoksen. Näistä kategorioista vain numero 1 on tällainen. Kategorian 2 tutkimuksiin kuuluu
    a) Sellaisia tutkimuksia, joissa vain todetaan ihmisten yksiselitteisesti aiheuttavan ilmastonmuutosta, mutta sen suuruutta ei mainita eikä selvitetä, onko se yksinomainen syy kuten kategoriassa 1. b) Myös sellaiset tutkimukset, joissa vain todetaan ihmisen syyllisyyden olevan tunnettu tosiasia, mutta kyseinen tutkimus ei välttämättä käsittele asiaa ollenkaan.
  3. Kategoria 3 käsittää sitten sellaisia tutkimuksia, joissa vain todetaan ihmisten aiheuttavan globaalia lämpenemisestä, mutta sen suuruusluokasta ei ole mitään tietoa. Tähän kategoriaan kuuluvat suurin osa maailman tunnetuista skeptikoista allekirjoittanut mukaan lukien. Olemme sitä mieltä, että ihmisen toiminnalla on vaikutusta ilmastonmuutokseen, mutta se ei ole edes pääsyy.
Lopputulema: kategorian 2 ja 3 lukuja ei voida rehellisesti laskea siihen joukkoon, joka on sitä mieltä, ettäilmastonmuutos on yksinomaan ihmisen aiheuttama.
  1. Analyysin jälkeen huomaamme, että vain kategorian 1 luku 64 edustaa niitä tutkimuksia, joissa yksiselitteisesti ollaan sitä mieltä, että ilmastonmuutos johtuu vain ja ainoastaan ihmisistä. Konsensus-% = 100*64/11944 = 0,5 %. Legates et al. kävivät läpi alkuperäisaineiston ja he olivat sitä mieltä, että vain 41 tutkimusta oli varauksettomasti ihmisen aiheuttaman ilmastonmuutoksen kannalla, eli konsensus-% 0,31.
Jos kategorisointi olisi tehty normaalilla tavalla, niin tutkimuksessa olisi ollut 7 luokkaa seuraavasti ilmatonmuutoksen syistä: 1) johtuu vain ihmisen toiminnasta (100 %), 2) johtuu pääsääntöisesti ihmisen toiminnasta (75 %-99 %), 3 ) johtuu suurelta osin ihmisen toiminnasta (50 %-75 %), 4) johtuu osittain ihmisen toiminnasta (25 %-50 %), 6) johtuu jossain määrin ihmisen toiminnasta (1 % - 25 %), 7) ei johdu ihmisen toiminnasta missään määrin, 7) en osaa sanoa. Tässä tutkimuksessa tutkijat ovat tahallaan määritelleet kategoriat erikoisella tavalla, jotta he voivat tulkita tuloksia haluamallaan tavalla.
Onneksi on tehty muitakin mielipidekyselyitä. Amerikan Meteorologisen Seuran kyselyn mukaan 1852 vastanneesta 52 % oli sitä mieltä, että ilmastonmuutos on pääosin (huom!! ei kokonaan) ihmisestä aiheutuva. Hollannissa tehty kyselyyn vastanneet antoivat samaksi prosenttiluvuksi 66 %. Yhteenvetona voi siis todeta, että arviolta 52% - 66 % ilmastoalaan liittyvistä henkilöistä pitää ihmistä pääosin syyllisenä ilmastonmuutokseen, mutta ei siis täysin syyllisenä.
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Selvyyden vuoksi ilmoitan, että en ole ilmaston enkä ilmastonmuutoksen kieltäjä, joksi minua tavallisesti nimitetään englanninkielisillä nettisivustoilla. Olen eri mieltä IPCC:n kanssa siitä, kuinka paljon kasvihuonekaasut pystyvät nostamaan maapallon lämpötilaa. Olen julkaissut asiasta 14 vertaisarvioitua tieteellistä artikkelia viimeisen kuuden vuoden aikana.

Oma ilmastosivustoni, jossa on tarkempaa tietoa ilmastonmuutoksesta: www.climatexam.com

Kommentoi 125 kommenttia

http://aveollila1.puheenvuoro.uusis...sensus-97-miten-tulos-manipuloitiin-halutuksi
 
nyt kuulkaa.. Listataan syylliset ja pidetään äänestys. Unohdetaan intiat, kiinat ja muut pyhäkoululaiset ja keskitytään oikeisiin syyllisiin. Kunhan äänestystulos on selvillä, voidaan syylliset verottaa hengiltä ja ne kutka jäi henkiin, voidaan mestata torilla niin saadaan sellaista mukavaa suuren urheilujuhlan tuntua paremmalle väelle.

Ketäs niitä syyllisiä nyt jo olikaan?
-peruspera puusaunalla ja avensiksella, syö piittaamattomuuttaan myös lihaa.
-se dorka joka vielä ajaa töihin kun ei ole keksinyt että miten tehdä etänä putkitöitä tai mummonhoitoa
-maataloushenkilö jonka lehmät piereskelevät ilmakehän seulaksi
-surkea köyhä joka ajaa vanhalla autolla eikä kurjuuttaan pysty muuttamaan talonsa öljylämmitystä johonkin ilmavesisähkökultahippuhybridiin. (Mä kuulun tähän jengiin +ne piereskelevät lehmät)
- ekovegaani joka matkustaa taajaan intiaan, syö chiaa, tofua, soijaa ja mitä tahansa muuta mitä rahdataan aurinkokunnan ulkopuolelta. Kulkee jopolla ja taittelee kierrätyspaperista biojätepussukoita.

Ketäs muita?
 
Ketäs niitä syyllisiä nyt jo olikaan?
-peruspera puusaunalla ja avensiksella, syö piittaamattomuuttaan myös lihaa.
-se dorka joka vielä ajaa töihin kun ei ole keksinyt että miten tehdä etänä putkitöitä tai mummonhoitoa
-maataloushenkilö jonka lehmät piereskelevät ilmakehän seulaksi
-surkea köyhä joka ajaa vanhalla autolla eikä kurjuuttaan pysty muuttamaan talonsa öljylämmitystä johonkin ilmavesisähkökultahippuhybridiin. (Mä kuulun tähän jengiin +ne piereskelevät lehmät)
- ekovegaani joka matkustaa taajaan intiaan, syö chiaa, tofua, soijaa ja mitä tahansa muuta mitä rahdataan aurinkokunnan ulkopuolelta. Kulkee jopolla ja taittelee kierrätyspaperista biojätepussukoita.


Viimeistä lukuunottamatta kaikki menevät vankilaan kulkematta lähtöruudun kautta.

Viimeisessä tapauksessa voit kuitata minimaalisen pahuutesi verottajan kertamaksulla hellsinki-vandaalla..ja olet valaistunut.
 
Ilmastonmuutos vaikuttaa herkemmin pohjoisilla alueilla. Jos maapallon lämpötila nousee 1,5 astetta, se on Suomessa tuplasti enemmän. Sillä voi olla ankarat seuraukset ......

kuten? Jos nousee? Tuplautuuko?

Jos, isi, voi olla.....odotan kieli pitkällä ja mesma suupielessä, että ennusteet todistetaan muuksi kuin ennusteiksi.
 
Back
Top