Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Huvittavaa muuten tuo lukujen esittäminen. Samassa uutisessa kerrotaan, että Saksa tuotti sähköstään noin 38 prosenttia rusko- ja kivihiilellä, 33 prosenttia uusiutuvilla, 12 prosenttia ydinvoimalla, 13 prosenttia maakaasulla ja loput muilla polttoaineilla.
Saksassa kuitenkin "tutkijoiden" mukaan viime vuonna maa tuotti ensimmäistä kertaa enemmän sähköä tuuli- ja aurinkovoimalla kuin ruskohiilellä.
Jokainen, jolla on vähänkään valoa päässä, huomaa että prosenteissa on häikkää. Kun vähän miettii tätä silmänkääntötemppua, huomaa, että tutkijat jättivät toisen hiilen, kivihiilen pois laskuista saadakseen uusiutuvat suuremmaksi osuudeksi. Ei jumalauta.
Miten kauan näitä jokapaikan sinisilmiä riittää tännekin uskomaan tähän aatteelliseen manipulointiin? Jokainen tällainen vedätys vie ainakin minut kauemmas tukemasta tätä shaibaa.
Syy siihen, miksi poliitikot ja heidän kellokkaansa kulkevat sumuttamassa ihmisiä Suomessa, on tasan siinä, että Suomelle EU määräsi 39 prosentin tavoitteen. Puolalle seitsemän prosentin. Me olemme jo vähentäneet omin toimin toisin kuin suurin osa maista. Olemme ihan kusessa ja nyt alkavat toimenpiteet pitää sitten saada myytyä kaikenlaisella jaskalla.
En jaksa uskoa, että tällä foorumilla on niin tyhmää porukkaa, vaikka tulisi sata kellokasta selittämään, että ymmärtäkää nyt. Me ymmärrämme jo liiankin hyvin.
Autoista ja keinoista puheen ollen, ja kun täällä painotetaan niitä asiantuntijoita, niin kelpaisiko yhden parhaiten asiaa tutkineen mielipide? Ilmastonmuutos on aivan liian vakava asia jätettäväksi diletanttien käsiin, jotka eivät osaa laskea kerrannaisvaikutuksia vaan uskovat datojen vääristelyyn ja hokevat poliittista mantraa. Olisi kauniimpi asia, jos he edes yrittäisivät ajatella kriittisesti ja etsiä faktoja lobbauksen seasta. Ei se ole niin vaikeata.
Sähköauto - ilmastohirviö bensa-autoon verrattuna
Keskikokoisen sähköauton valmistus tuottaa päästöinä 23 tonnia fossiilista hiilidioksidia siinä missä samankokoisen polttomoottoriauton valmistus tuottaa vain 12 tonnia hiilidioksidia. (Ruotsin Ympäristöinstituutti IVL).
Suuri ero johtuu sähköautojen paljon energiaa vaativien litiumakkujen valmistuksesta (IVL ilmoittaa 150-250 kg hiilidioksidia/kWh akkutehoa).
100 000 km:n ajomatkalla nykyaikaisella bensamoottorilla hiilidioksidipäästöjä syntyy 11 tonnia. Yhteensä bensalla kulkeva henkilöauto tuottaa siten 100 000 km:n ajomatkalla 23 tonnia hiilidioksidia eli saman verran kuin sähköauto ennen ensimmäistäkään sähkölatausta!
Sähköauto vaatii kylmässä ilmastossamme noin 0,2 kWh/km. Edellä mainitun km-määrän ajaminen kuluttaa siten sähköenergiaa 20 MWh.
Maassamme tuotetaan enin osa sähköstä hiilidioksidivapaasti (muodollisesti). 20 MWh:n verran sähköenergiaa tuottanee Suomessa vain kaksi tonnia hiilidioksidipäästöjä. Valmistuksen aiheuttamien päästöjen lisäksi sähköauto on siten tuottanut 25 tonnia hiilidioksidia 100 000 km:n matkalla.
Jotta sähköauto olisi toimintamatkaltaan bensiiniauton veroinen, sen akkujen tehon olisi oltava vähintään 100 kWh. Sellaisen akun valmistus aiheuttaa noin 17,5 tonnia hiilidioksidia eli yhtä paljon kuin mitä vastaava bensa-auto tuottaa 160 000 km:n ajomatkalla. Viikonloppukäynneillä mummin ja vaarin luona maalla tällä ilmastopaholaisella on silti vielä liian lyhyt toimintamatka.
Tällä hetkellä sähköauto nauttii suurta suosiota poliitikkojen ja Vihreiden joukoissa. Ensimmäinen ongelma on kuitenkin akkujen valmistus, toinen on millä tavalla sähkö tuotetaan, ja kolmas että litiumakkujen raaka-aineen uusiokäyttö vaatisi yhtä paljon energiaa kuin akkujen uusi valmistus.
Metsäbiomassan hyödyntäminen sähköenergian tuottamiseksi ei uusien laskelmien mukaan ole hiilidioksidineutraalia enempää kuin ympäristöystävällistäkään, mikä on myös EU-parlamentin ympäristövaliokunnan kanta. Ensiluokkaisen kuituraaka-aineen muuttamin energiaksi on sitä paitsi taloudellisestikin kestämätöntä.
Nestemäisen liikennepolttoaineen valmistaminen kotimaisesta alempiarvoisesta metsäbiomassasta (ja turpeesta joka olisi vapautettava vihreästä pannasta) on silti puolustettavissa polttoaineen käyttämisellä ajoneuvossa, jonka valmistus vaatii huomattavasti vähemmän rajallisia energiavaroja kuin sähköauton valmistaminen. Se voidaan kuitenkin kyseenalaistaa sekä taloudelliselta että tuotantotekniikan toimintakelpoisuuden kannalta.
Raskas liikenne tuskin siirtyy sähkön varaan, mutta voi kyllä hyödyntää kotimaisia biopolttoaineita.
Jarl Ahlbeck
Ympäristöteknologian tohtori, Turku
http://www.boy.fi/atk/bremerin-blogi/762-sahkoauto-ilmastohirvio-bensa-autoon-verrattuna.html
Minun mielestäni Suomen ei tulisi tehdä mitään ilmastonmuutoksen pysäyttämiseksi koska muut. Samasta syystä en myöskään maksa veroja tai suorita asevelvollisuutta, koska muut eivät maksa eivätkä naisetkaan suorita asevelvollisuutta. En myöskään kasvata lapsiani tai säästä tulevaisuutta varten koska muutkaan eivät tee niin.
Tämä juttu aiheutti lievää nykimistä erään "vihreään liikenteeseen" perustuvan kaivannaisyrityksen toimistolla viime keväänä..
Liikakansoitus sekä ihmisten siirtyminen pienempien elintasojen maista suurempien elintason maihin...
Mutulla voisi heittää, että syklit ovat noin 500kpl. Riippuu käyttäjästä kuinka nopeasti tuo tulee täyteen. Akkupaketit ovat varmaankin se yksi kallein uusittava "osa" tuollaisessa ajoneuvossa. Suomessa seurauksena lienee se, että ei ole mahdollista ajaa +13 vuotta vanhalla ajoneuvolle. Se kenen perse kestää sitten ostella tuollaisia sähköautoja edes käytettynä on kokonaan toinen asia.Mikä on sähköautojen maksimikilometri määrä mitä niillä pystyy ajamaan? (Lähinnä akkujen lataussyklien määrä)
Tuleeko akut järjelliseen hintaan vaihdettavaksi, kierrätys?
Syntyykö vaihtoautomarkkinoita, jotta kaikki pystyvät kulkimen hankkimaan vai ratkeaako ruuhkaongelmat samalla?
Autoista ja keinoista puheen ollen, ja kun täällä painotetaan niitä asiantuntijoita, niin kelpaisiko yhden parhaiten asiaa tutkineen mielipide? Ilmastonmuutos on aivan liian vakava asia jätettäväksi diletanttien käsiin, jotka eivät osaa laskea kerrannaisvaikutuksia vaan uskovat datojen vääristelyyn ja hokevat poliittista mantraa. Olisi kauniimpi asia, jos he edes yrittäisivät ajatella kriittisesti ja etsiä faktoja lobbauksen seasta. Ei se ole niin vaikeata.
Eiköhän Suomi kuulu niihin jotka ovat oikeasti tehneet konkreettisia asioita. Jos koko maailma pelastuisi sillä, että Suomi lakkauttaa itse itsensä niin ehkä sitten kannattaisi harkita. Muussa tapauksessa pysytään rintamassa eikä olla jarrumiehen roolissa.Minun mielestäni Suomen ei tulisi tehdä mitään ilmastonmuutoksen pysäyttämiseksi koska muut. Samasta syystä en myöskään maksa veroja tai suorita asevelvollisuutta, koska muut eivät maksa eivätkä naisetkaan suorita asevelvollisuutta. En myöskään kasvata lapsiani tai säästä tulevaisuutta varten koska muutkaan eivät tee niin.
Hyvä verrokki, kun pihalla on -25'C ei inahdakaan..tai jos sattuu käymään tuuri, niin ajomatka on 1/3 luvatusta."Keskimääräisen" fossiilipelit verrokkipeli olis kaiket Nissan Leaf
Autoista ja keinoista puheen ollen, ja kun täällä painotetaan niitä asiantuntijoita, niin kelpaisiko yhden parhaiten asiaa tutkineen mielipide? Ilmastonmuutos on aivan liian vakava asia jätettäväksi diletanttien käsiin, jotka eivät osaa laskea kerrannaisvaikutuksia vaan uskovat datojen vääristelyyn ja hokevat poliittista mantraa. Olisi kauniimpi asia, jos he edes yrittäisivät ajatella kriittisesti ja etsiä faktoja lobbauksen seasta. Ei se ole niin vaikeata.
Sähköauto - ilmastohirviö bensa-autoon verrattuna
Keskikokoisen sähköauton valmistus tuottaa päästöinä 23 tonnia fossiilista hiilidioksidia siinä missä samankokoisen polttomoottoriauton valmistus tuottaa vain 12 tonnia hiilidioksidia. (Ruotsin Ympäristöinstituutti IVL).
Suuri ero johtuu sähköautojen paljon energiaa vaativien litiumakkujen valmistuksesta (IVL ilmoittaa 150-250 kg hiilidioksidia/kWh akkutehoa).
100 000 km:n ajomatkalla nykyaikaisella bensamoottorilla hiilidioksidipäästöjä syntyy 11 tonnia. Yhteensä bensalla kulkeva henkilöauto tuottaa siten 100 000 km:n ajomatkalla 23 tonnia hiilidioksidia eli saman verran kuin sähköauto ennen ensimmäistäkään sähkölatausta!
Sähköauto vaatii kylmässä ilmastossamme noin 0,2 kWh/km. Edellä mainitun km-määrän ajaminen kuluttaa siten sähköenergiaa 20 MWh.
Maassamme tuotetaan enin osa sähköstä hiilidioksidivapaasti (muodollisesti). 20 MWh:n verran sähköenergiaa tuottanee Suomessa vain kaksi tonnia hiilidioksidipäästöjä. Valmistuksen aiheuttamien päästöjen lisäksi sähköauto on siten tuottanut 25 tonnia hiilidioksidia 100 000 km:n matkalla.
Jotta sähköauto olisi toimintamatkaltaan bensiiniauton veroinen, sen akkujen tehon olisi oltava vähintään 100 kWh. Sellaisen akun valmistus aiheuttaa noin 17,5 tonnia hiilidioksidia eli yhtä paljon kuin mitä vastaava bensa-auto tuottaa 160 000 km:n ajomatkalla. Viikonloppukäynneillä mummin ja vaarin luona maalla tällä ilmastopaholaisella on silti vielä liian lyhyt toimintamatka.
Tällä hetkellä sähköauto nauttii suurta suosiota poliitikkojen ja Vihreiden joukoissa. Ensimmäinen ongelma on kuitenkin akkujen valmistus, toinen on millä tavalla sähkö tuotetaan, ja kolmas että litiumakkujen raaka-aineen uusiokäyttö vaatisi yhtä paljon energiaa kuin akkujen uusi valmistus.
Metsäbiomassan hyödyntäminen sähköenergian tuottamiseksi ei uusien laskelmien mukaan ole hiilidioksidineutraalia enempää kuin ympäristöystävällistäkään, mikä on myös EU-parlamentin ympäristövaliokunnan kanta. Ensiluokkaisen kuituraaka-aineen muuttamin energiaksi on sitä paitsi taloudellisestikin kestämätöntä.
Nestemäisen liikennepolttoaineen valmistaminen kotimaisesta alempiarvoisesta metsäbiomassasta (ja turpeesta joka olisi vapautettava vihreästä pannasta) on silti puolustettavissa polttoaineen käyttämisellä ajoneuvossa, jonka valmistus vaatii huomattavasti vähemmän rajallisia energiavaroja kuin sähköauton valmistaminen. Se voidaan kuitenkin kyseenalaistaa sekä taloudelliselta että tuotantotekniikan toimintakelpoisuuden kannalta.
Raskas liikenne tuskin siirtyy sähkön varaan, mutta voi kyllä hyödyntää kotimaisia biopolttoaineita.
Jarl Ahlbeck
Ympäristöteknologian tohtori, Turku
http://www.boy.fi/atk/bremerin-blogi/762-sahkoauto-ilmastohirvio-bensa-autoon-verrattuna.html