Hyvä verrokki, kun pihalla on -25'C ei inahdakaan..tai jos sattuu käymään tuuri, niin ajomatka on 1/3 luvatusta.
Omaa sähköautokokemusta, vai kuultua/luettua?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Hyvä verrokki, kun pihalla on -25'C ei inahdakaan..tai jos sattuu käymään tuuri, niin ajomatka on 1/3 luvatusta.
Mutulla voisi heittää, että syklit ovat noin 500kpl. Riippuu käyttäjästä kuinka nopeasti tuo tulee täyteen. Akkupaketit ovat varmaankin se yksi kallein uusittava "osa" tuollaisessa ajoneuvossa. Suomessa seurauksena lienee se, että ei ole mahdollista ajaa +13 vuotta vanhalla ajoneuvolle. Se kenen perse kestää sitten ostella tuollaisia sähköautoja edes käytettynä on kokonaan toinen asia.
Volkkarin akkutakuu on sama kuin monella muullakin valmistajalla, eli 8v/160 000 ja takuu astuu voimaan jos tuossa tilanteessa akun kapasiteetti on 70% uudesta.
Lähden omassa ilmastopoliittisessa fundeerauksessa liikkeelle siitä, että IPCC on tehnyt työnsä kunnolla eli ilmastonmuutostekijät on osattu arvioida oikein.
Omat teesini:
Uskallanko olettaa, että 10 vuoden kohdalla akku niiaa? Ja ajoneuvon perspektiivi, kun akkupaketti tulee ostettavaksi kovalla rahalla?
Sähköauton -päästöttömyys- on ihan luojassaan. Riippuu, millä tavoin sähkö on tuotettu. Saksan esimerkki on edelleen melko lohduton. Talviautoilu edellyttänee menestyksellistä lisälämmitintä, joka jauhaa lämpöä polttonesteestä? Lämmöntuotto käsittääkseni imee pakkasella akkua kuin sieni.
Uskallanko olettaa, että 10 vuoden kohdalla akku niiaa? Ja ajoneuvon perspektiivi, kun akkupaketti tulee ostettavaksi kovalla rahalla? .
Sähköauton -päästöttömyys- on ihan luojassaan. Riippuu, millä tavoin sähkö on tuotettu. Saksan esimerkki on edelleen melko lohduton. Talviautoilu edellyttänee menestyksellistä lisälämmitintä, joka jauhaa lämpöä polttonesteestä? Lämmöntuotto käsittääkseni imee pakkasella akkua kuin sieni
Mulla ei ole mitään sähköautoilua vastaan, päinvastoin. Hiljaisia, savuttomia jne. Mutta en osta sitä käsitystä, että sähköautoilu olisi jokin päästöttömyyden kuningasihme niin kauan, kun sähköntuotanto hakee palikoita kasaan. Ja akkuvalmistuksen-jälleenkäytön suhteen ollaan hieman uuden äärellä. Jostain pitää louhia melkoisesti kasvava määrä tavaraa akkuvalmistukseen, prosessit tuskin aivan neutraaleja ja akku on edelleen ongelmajäte. ..
Ja edelleen epäilen, että sähköauton elinkaari ei ole juuri 12 vuotta pitempi, epäilen akkupaketin ja muiden vaihto-osien hinnan sen määräävän vielä piiiiitkään. Mullakin on pihan komeassa autorivissä 23 vuoden kunnioitettavaan ikään ehtinyt saksalainen pensapeli ja eikun matka jatkuu...
Eli: en usko, että sähköauto vs. polttonestekäyttöinen auto kovin merkittävästi eroavat jalanjäljeltään vs. luonto. Tiheästi asutuilla autoistuneilla alueilla ihan tosi hyvä ratkaisu, harva-alueilla ei-niin-hyvä tai edut pienet tai jotain.
Suuret autonvalmistajat ovat edenneet tosi hitaasti Asian kanssa. Ne ovat halunneet olla varmoja, että aika on ns. kypsä tuoda markkinoille kasvava määrä sähköautoja. Huomatkaa, että ne tekevät tällä hetkellä TAPPIOLLA sähköautoja. Toyotalla on sanottu aivan suoraan, että he voivat tehdä nykyisiä määriä tappiolla aivan hei vaan, ei tunnu missään - vasta kasvavan sarjatuotannon koettaessa tehdään sitten hilloa. Näin kansanomaisesti suomennettuna. Mielenkiintoista on seurata, miten autojätit lanseeraavat uuden tuotannon. Läksynsä lukeneet, on ympäristötietoisuutta, vihreää kilometriä, tulevaisuus on lasten, kultainen noutaja tykkää hiljaisesta kyydistä jne.
Suomen verottaja sitten pohtii, miten verottaa sähköauto. Rva ministeri Bernerhän jo toi esille aiemmin, mihin suuntaan homma kulkee.
Mitäs sanoisitte sellaisesta ajatuksesta että ilmastonmuutoksen torjuntaan käytetyt resurssit kohdistettaisiinkin ilmastonmuutoksesta selviytymiseen? Perusteena on se että ihmiskunta ei ole riittävän yksimielinen päästöjen rajoittamisen tarpeellisuudesta tai suuruudesta. Ainoastaan ilmaston muuttuminen on se mistä kaikki ovat samaa mieltä.
No ei kannata mutuilla kun pieleen menee. Tuohon lataussyklien määrään voit laittaa nollan perään. Omassa e-golfissa on lataussyklejä takana noin 300-400 ja toimintasäteessä ei ole havaittavissa mitään eroa verrattuna uuteen. Volkkarin akkutakuu on sama kuin monella muullakin valmistajalla, eli 8v/160 000 ja takuu astuu voimaan jos tuossa tilanteessa akun kapasiteetti on 70% uudesta. Lataussyklejä takana noilla kilometreillä olisi yli 1000, jos lasketaan akun kestävän täydestä tyhjään 150km.
Lainaus wikipediasta: Tämänhetkisten arvioiden mukaan akkujen käyttöikä on noin 250 000–300 000 kilometriä, jos arvioidaan, että akku on vaihtokunnossa kun sen kapasiteetista on noin 75 prosenttia jäljellä. Toisaalta pitkäaikaisia ja kattavia tutkimuksia sähköautojen akkujen kulumisesta ei toistaiseksi juuri ole. Monilla Tesloilla on ajettu ainakin 300 000 kilometriä. Yhdellä Teslalla oli ajettu jopa yli 300 000 kilometriä, ja akkujen kapasiteetti oli heikentynyt vain kuusi prosenttia.
Torjuntaan ja selviytymiseen käytettävät resurssit ovat osin samoja, kuten elsokin alla kirjoittaa. Ilmastonmuutoksesta selviytymiseenkin pitää investoida, se on totuus joka tulee lastemme ja lastenlastemme kontolle. Siihen tarvitaan mm. kansallista elintarvike- ja energiantuotantoa, turvallisuusresursseja ym. PV on tässä ajan hermoilla, ehkä enemmänkin kun julkiviestinnässä tuodaan esille. Kuka tahansa aikaansa seuraava koulutettu ihminen, johon fiksuimmat upseerit kuuluvat, tiedostavat uhan.
Tähän tarvittasiin myös kansallista varautumisstrategiaa. Osana kokonaismaanpuolustusta näihin sokkeihin varautuminen toimii myös perinteisemmissä kriiseissä.
https://yle.fi/uutiset/3-10183197
Ilmastonmuutos on uusi vihollinen, johon Puolustusvoimat varautuu – ”Sokkeja on tulossa, kun ääriolosuhteet pahenevat”
Tulvat, ruoan hinnan nousu ja ilmastopakolaiset. Näistä ilmastonmuutokseen liittyvistä riskeistä puhuttiin Maanpuolustuksen erikoiskurssilla tällä viikolla – ja tästä eteenpäin kaikilla maanpuolustuskursseilla.
Mitäs sanoisitte sellaisesta ajatuksesta että ilmastonmuutoksen torjuntaan käytetyt resurssit kohdistettaisiinkin ilmastonmuutoksesta selviytymiseen? Perusteena on se että ihmiskunta ei ole riittävän yksimielinen päästöjen rajoittamisen tarpeellisuudesta tai suuruudesta. Ainoastaan ilmaston muuttuminen on se mistä kaikki ovat samaa mieltä.
Rikkailla on käytännössä mahdollisuus selvitä.Mitäs sanoisitte sellaisesta ajatuksesta että ilmastonmuutoksen torjuntaan käytetyt resurssit kohdistettaisiinkin ilmastonmuutoksesta selviytymiseen?
Rikkailla on käytännössä mahdollisuus selvitä.
Tästähän on elokuvakin tehty, eikös tuossa ole samaa ajatusta mitä tarkoitat: https://fi.wikipedia.org/wiki/Elysium_(elokuva)
.