Olen seurannut mp.netiä jo susi1 ajoilta mutta en olisi uskonut, että tämä on se ketju joka pistää minut rekisteröitymään. Olen maanpuolustuksen ja länsimaisen elämäntavan ystävä mutta satun olemaan myös sähköautoilija ja kaikenlaisen disinformaation ja mutuilun vihaaja. Siksipä on pakko tarttua tuohon Jari Ahlbeckin kirjoitukseen, jonka sinä tänne kritiikittömästi postasit ensin syyttämällä muita kriittisen ajattelun puutteesta.
Ensinnäkin väite: "100 000 km:n ajomatkalla nykyaikaisella bensamoottorilla hiilidioksidipäästöjä syntyy 11 tonnia" tarkoittaa että laskennassa on käytetty 110g/km päästöarvoa joka on kaukana bensiinimoottoreiden todellisista kulutuslukemista. 110g/km päästöarvo kuulostaa vanhentuneen NEDC syklin mittaustulokselta ja tosielämän testeissä on huomattu kymmenien prosenttien eroja siihen verrattuna. Lisäksi tuossa ei mainita ollenkaan polttoaineen valmistamisen päästöistä. Sähkön valmistuksen päästöjä hän on kuitenkin analysoinut.
Toinen epäkohta liittyy sähköauton 20MWh/100 000km kulutukseen. Tuollainen kulutuslukema edellyttää että autolla ajetaan vain talvella. Esim omassa sähköautossani näillä syyskeleillä keskikulutus on noin 14Kwh/100km eli 14MWh/100 000km. Hassua että sähköauton kulutukseen tohtori Ahlbeck ottaa kulutuksen haastavissa talviolosuhteissa mutta kuitenkin bensiiniauton kulutukseen kelpaa kaunis laboratoriotulos.
Loppukaneettina Ahlbeck jaksaa heittää täysin epätieteellisen väittämän "Viikonloppukäynneillä mummin ja vaarin luona maalla tällä ilmastopaholaisella on silti vielä liian lyhyt toimintamatka." Onko Ahlbeck tutkinut kuinka kaukana keskimäärin mummot ja vaarit asuu? Keskimääräinen ajomatka suomalaisella on päivittäin alle 50km, joten ajomatkansa puolesta sähköauto sopii yllättävänkin monelle. Itse ajan sähköllä päivittäin toistasataa kilometriä, tosin saan työpäivän aikana ladattua.
Laitan tähän vielä asiaan kuuluvan tutkimuksen Belgian yliopistosta. Siinä on verrattu Diesel auton ja sähköauton co2 päästöjä autojen elinkaaren aikana ja otettu huomioon sähkön eri valmistustavat. Lopputulema on se että jopa Puolassa ja Saksassa sähköauton elinkaaren aikaiset päästöt on pienemmät kuin Diesel autolla.
Linkki