Mitä tarkoitat? Lyöt paneeleihin kiinni sähköverkkoyhtiösi hyväksymän inverterin, ja kytket sen teslaan kiinni. Latausvirta sellaiseksi, ettei ala heti vetämään sähköverkosta.
"Pari" paneelia vaatisi..
Kotilatauspisteet
Useat valmistajat myyvät kotiin erilaisia latauspisteitä. Niissä on usein nk. "Type 2"-latausliitäntä, eli Mennekes-pistoke. Tällaisella latauspisteellä autolle voidaan syöttää kolmivaihesähköä jopa 32 A virralla. 2016 alkuvuotta aiemmin valmistettuihin Tesloihin oli mahdollista tilata lisävarusteena ns. "twin charger" tai tuttavallisemmin tuplalaturi. Tällöin auto pystyi lataamaan jokaisesta kolmesta vaiheesta 32A virralla eli latausteho oli 22kW.
Ilman lisävarusteita auto ottaa joka vaiheesta 16A eli kolmivaihelatauksella (työmaapistoke tai Type2)
latausteho on 11kW. 2016 alkuvuoden jälkeen valmistettuihin autoihin on mallista riippuen mahdollista tilata lisävarusteena "high speed" charger eri suurteholaturi. Tällöin latausteho nousee 24 ampeeriin eli
16,5 kilowattiin. Auto latautuu tyhjästä täyteen noin viidessä-kuudessa tunnissa.
Type 2-latauspistettä käytettäessä tarvitaan erillinen latauskaapeli, jossa kummassakin päässä on Type 2- liitäntä. Kaapeli on suositeltava hankinta, sillä sitä käytetään useissa latauspisteissä myös "tien päällä". Tesla myy itse 7 metriä pitkää hyvälaatuista kaapelia muutaman satasen hinnalla.
Erillinen kotilatauspiste ei siis ole pakollinen, vaan perinteistä työmaapistoketta voidaan aivan hyvin käyttää auton lataukseen (Teslan mukana vakiovarusteena tulevalla UMC-kaapelilla). Usein pelkkä työmaapistoke on myös edullisempi, mutta on hyvä varmistaa että siihen vievä kaapelointi, sulakkeet ja vikavirtasuojat ovat asianmukaisessa kunnossa, sillä auto ottaa oikeasti täyden 16 A virran pitkäaikaisesti (virran voi tarvittaessa rajoittaa autosta alhaisemmaksi).
Jos haluaa kuitenkin kiinteän latauspisteen autotalliin tai -katokseen, myy Tesla omaa Type2-latauspistettä nimellä Wall Charger. Ainakin 2017 tilanteen mukaan laite on yksi markkinoiden edullisimmista (hinta noin 600 e), mutta kuitenkin todella laadukkaista osista tehty ja kestää hyvin Suomen talviolosuhteita. Teslan latauspisteessä on kiinteä johto (kaksi pituusvaihtoehtoa, noin 2 ja 7 metriä). Johdossa on myös avauspainike, jolla auton latausluukku aukeaa. Latauspiste on tästä huolimatta Type2-standardin mukainen ja soveltuu myös muunmerkkisten autojen lataukseen.
Myös jokaisen Teslan mukanava tulevaas omaa UMC-kaapelia käytettäessä auton latausluukku on myös helppo avata: johdon päässä on nappi, jolla luukku aukeaa.
Jatkuva lataus edelllyttää myös talon pääsulakkeilta riittävää mitoitusta. Talvella, sähkölämmitteisessä talossa saunailta ja auton yhtäaikainen lataus aiheuttaa jo melkoisen tehontarpeen. On siis hyvä varmistaa sähkömieheltä tai -suunnittelijalta, että talon sulakkeiden mitoitukset ovat riittäviä. Autossa on kuitenkin mahdollista rajoittaa latausvirtaa ampeerin tarkkuudella, vaikkapa 8 ampeeriin. Tällöin pääsulakkeet eivät joudu niin koville ja auto ehtii kuitenkin latautua hieman pidemmässä ajassa täyteen. Auto muistaa virtarajoituksen sijainnin perusteella automaattisesti, joten asetusta ei tarvitse tehdä joka kerta kotiin saavuttaessa.
Lataus matkan varrella
Latausvaihtoehdot tien päällä ovat huomattavasti monimutkaisemmat, mutta muutamalla perussäännöllä pääsee jo pitkälle. Tässä seuraavassa on esitelty asiaa Teslakuskien tarpeiden mukaan.
Teslan omat SuperCharger-latauspisteet
Tesla rakentaa omaa latauspisteverkostoaan ympäri maailman. Ensimmäiset latauspisteet ovat aukesivat eteläiseen Suomeen alkukesästä 2015 (ykköstien varteen Paimioon sekä kolmostielle Akaan Toijalaan). Tämän jälkeen on avattu kolme latauspistettä Nelostien varteen (Heinolaan, Äänekoskelle ja Pyhäjärvelle), jotka mahdollistavat Oulun ja Pääkaupunkiseudun välisen matkailun. 2017 aikana pisteitä on tulossa lisää: Iihin (Oulun pohjoispuolelle), Jalasjärvelle sekä Kotkan seudulle.
SuperChargereita on muualla Skandinaviassa ja Keski-Euroopassa jo todella kattavasti, ja matka-ajo niiden avulla onnistuu jo helposti Välimerelle, aina Espanjaan asti. SuperChargereiden käyttö on Tesla Model S-autojen omistajille ilmaista (edullisimmassa jo myynnistä poistuneessa 60-mallissa ominaisuus oli lisävaruste). SuperCharger lataa auton aivan täyteen noin tunnissa, mutta ajatus on että lataustaukoja pidetään noin 200 kilometrin välein (kuten latauspisteet ovat sijoiteltu) ja ladataan vain 20-30 minuuttia. SuperChargerit ovat sijoitettu usein erilaisten palvelupisteiden yhteyteen, joten auto ehtii täyttyä sopivasti kahvikupillisen aikana.
Muiden palveluntarjoajien pikalatauspisteet
Suomeen on rakennettu viimeisten vuosien aikana useita pikalatauspisteitä päätieverkoston varteen. Eniten pisteitä on läntisessä ja eteläisessä Suomessa, mutta varsinkin 2017 aikana pisteitä on avattu mysö idemmäs. Pikalatauspisteet ovat yleensä joko CCS- tai CHAdeMO -standardin mukaisia ja joissakin pisteissä on tarjolla kumpikin vaihtoehto (kaikissa pikalatauspisteissä on vähintään CHAdeMO-liitäntä)
CCS-standardia käyttävät jotkin saksalaisvalmisteiset autot ja sellaista laturia ei voi käyttää Teslassa, ainakaan vielä, joskin Tesla on liittynyt CCS-standardoinnista huolehtivaan järjestöön jäseneksi joten todennäköisesti jossain vaiheessa lataus on mahdollista ainakin tulevissa malleissa.
CHAdeMO-lataustavan käyttö sensijaan on mahdollista erillisellä adapterilla, jolla latauspisteen liitäntäjohto liitetään Teslaan. Adapteria valmistaa Tesla itse ja se maksaa noin 500 euroa. Adapteri on erittäin suositeltava hankinta, jos tarkoitus on ajella pitkiä matkoja seuduille, jossa Superchargereita ei ole.
CHAdeMO-adapteria käyttäen Teslan akku täyttyy optimitilanteessa hieman vajaassa kahdessa tunnissa, CHAdeMO-latauspisteissä on eroja maksimitehossa. Esimerkiksi vanhemmat DBT:n valmistamat pisteet antavat Teslalle omaa maksimitehoaan vain noin 20 minuuttia, jonka jälkeen lataus hidastuu jonkin verran, ollen kuitenkin selvästi Type2-latausta nopeampaa. Nopeimmin lataavat uudet ABB:n, Enston ja Garo/Efacec:n valmistamat 50 kW laturit.
Hidas- ja keskinopeat latauspisteet
Keskinopeiksi latauspisteiksi kutsutaan usein 16-32 A teholla kolmivaihevirtaa syöttäviä Type 2 -latauspisteitä. Tällaista pistettä voi käyttää Teslan kanssa Type 2 -kaapelilla (lisävaruste). Auto latautuu tyhjästä täyteen joko 3,5-7 tunnissa. 3,5 tunnin lataus edellyttää 32 A tehoista latauspistettä ja "Twin Charger" -lisävarustetta Teslassa (jota sai autoihin jotka on valmistettu ennen 2016 kevättä. Tämän jälkeen lisävarusteinen High power charger on 16,5 kW tehoiltaan). Muussa tapauksessa lataus kestää 7 tuntia. Lyhyenkin asioinnin aikana autoon ehtii latautua sähköä enemmän kuin kauppamatkalla sitä todennäköisesti on kulunut.
Tällaisia latauspisteitä on pääasiassa kauppakeskusten parkkihalleissa sekä muissa sellaisissa kohteissa, joissa vieraillaan lyhytaikaisesti muilla asioilla (kadunvarsilla, pysäköintialueilla ym). Usein kauppakeskusten yhteydessä latauspisteet ovat ilmaisia muun asioinnin yhteydessä, eikä pisteestä lataaminen edellytä minkäänlaista tunnistautumista.
Hidaslataukseksi kutsutaan schuko-liitäntää eli tavallista kotoa tuttua maksimissaan 16 A syöttävää pistorasiaa. Tällaisella auton lataus kestää n. vuorokauden. Lataus on käyttökelpoinen, jos auto on pysäköitynä pitkäaikaisesti.
https://www.teslaclub.fi/FAQ/Lataus