Ilmastopsykoosi -ketju

Olen sanonut ehdot, millä siirryn sähköautoon.

Sitten kun

- 30 - 40 000:lla saa toimintasäteen esim. 500 km ja virta riittää samalla auton sisätilan lämmittämiseen 25 asteen pakkasessa,
- autoon mahtuu tavaraa,
- lataussysteemejä on riittävästi, jottei Muonion ja Kilpisjärven välillä kaikki lomalaiset käytä suurin piirtein vaivaista kahta latausreikää,
- akut ja autot tehdään lähellä, esim. Suomessa.

Ihan kohtuulliset vaatimukset. Voidaan tietenkin miettiä pitääkö jokaisen omistaa se sähköauto itse kuten nyt omistamme polttomoottoriauton. Itse voisin vaikka maksaa jonkun könttäsumman kuukaudessa jolla saisin käyttää Suomen luotijunaverkostoa ja saisin muutamaksi kymmeneksi tunniksi kuussa sähköauton käyttööni. Ai niin mutta ei meillä ole luotijunia.
 

Ei minua kyllä vituta yhtään. Oikeasti, tässä kirjoitetaan nyt nimimerkin takaa ja syystäkin. Ei pidä ottaa noin raskaasti, Hallis!

Höpöttelyt sikseen. CO2-päästöjä voidaan vähentää liikenteen lisäksi myös lämmityksestä.

Rakennuksiinn jonkinlaiset lämpöpumppuvaatimukset alkaen vuodesta N. Kumminkin niin pitkälle eteenpäin, että taloyhtiöt ehtivät varmasti reagoimaan tilanteeseen. Itse lämmönlähteisiin eli kaukolämpölaitoksiin on hankalampi päästä kiinni, mutta niillä lämmitettäviä asuntoja voidaan varustaa esimerkiksi poistoilmalämpöpumpuilla.

Jos oletetaan, että sähköautomarkkinat lähtevät vetämään henkilöautojen -katekoriassa 5-10 vuoden sisällä, uskallan väittää, että sama tapahtuu raskaan kaluston kohdalla 10-20 vuoden sisällä. Lentokoneissa vielä myöhemmin, ja alkaa pienemmistä. Radio-ohjattavathan ovat jo aika pitkälti sähköistettyjä.

Tesla semi:

Flynano, täyssähköinen ultrakevyt (70kg) lentokone:
 
Ihan kohtuulliset vaatimukset. Voidaan tietenkin miettiä pitääkö jokaisen omistaa se sähköauto itse kuten nyt omistamme polttomoottoriauton. Itse voisin vaikka maksaa jonkun könttäsumman kuukaudessa jolla saisin käyttää Suomen luotijunaverkostoa ja saisin muutamaksi kymmeneksi tunniksi kuussa sähköauton käyttööni. Ai niin mutta ei meillä ole luotijunia.

MAAS: Mobility as Service:
https://www.liikennevirasto.fi/liikennejarjestelma/maas#.XBbAlMaxXmE
 
Olen joskus aimmin kirjoittanut, että tehokkainta olisi jos vähennämme kiinan päästöjä.
Jos vaikka jokainen meistä ostaa vaikka 100 eurolla vähemmän sieltä vuosittain niin päästövähennykset ovat suuret.

Tuotanto on saastuttavaa siellä. Ja kuljetukset saastuttavat.

(Edit: poistettu väärä väittämä ja linkki rahtilaivojen päästöistä)

Kaiken lisäksi kiina tekee yhteistyötä afrikan valtioiden kanssa. Siellä on kasvamassa kiinalaisten johdolla uutta päästöjä tuottavaa teollisuutta.

Nyt siis vastuullisuutta: vähennetään kiinan päästöjä.
 
Viimeksi muokattu:
Ja kuljetukset saastuttavat. Viisitoista suurinta rahtilaivaa tuottaa enemmän typpi- ja rikkipäästöjä kuin kaikki maailman autot yhteensä.

Ei pidä paikkaansa. Asiaa on jo käsitelty tässä ketjussa.

https://tekniikanmaailma.fi/lehti/2...Tcgt6R1QcE2MURILGXJu2_Pv--shLzatz0Ialc0lUhg0k

Jos vaikka jokainen meistä ostaa vaikka 100 eurolla vähemmän sieltä vuosittain niin päästövähennykset ovat suuret.

Ei oo kuule noin yksinkertaista. Ota sun kännykkäs käteen, ja kerro komponenttien valmistusmaat. Aivan. Et tiedä.
 
Kun Kiina alkaa valmistamaan sähköautoja, se imee Afrikasta ja muualta kaiken sen raaka-aineen jota tarvitaan akkujen valmistamiseen. Tästä seuraa että vaikka eurooppalaiset autovalmistajat lupaavat niitä sähköautoja valmistaa, yksikään ei liiku, koska kiinalaisilla on kaikki akut omiin autoihinsa.

Euroopassa ainoaksi tehokeinoksi jää kieltää KAIKKI isot vanhat amerikan autot, muut vanhat harrasteautot ja lisäksi drag racing sekä tractor pulling lopetetaan.
Tässä vaiheessa poliitikot taputtaa toisiaan olalle, kättelee ja heittää ylävitosia.
.
 
Nyansseista voi saivarrella, mutta maapalloistuminen oli tuhon tie ilmakehän kannalta. On tehtävä isoja systeemimuutoksia ja ne markkinamekanismit on saatava koko maailmaan pelaamaan yhtä säveltä päästöasioissa.

Kiina ja muutkin Kauko-Idän maat ovat paikkoja, joihin länsimaat ovat vieneet paljon myös omaa tuotantoaan. Lisäksi miltei kaikki ja osin turhakin halpishärpäke valmistetaan siellä. Tänäkin jouluna suomalaiset firmat jakavat liikelahjoina ja myös työntekijöilleen joutavia hilavitkuttimia: patterikäyttöistä pippurimyllyä tai kynttilänsytytintä...

Kyllä minä vähentäisin kulutusta ja tinkisin elintasosta. Kotimaista kauppaa saisi nousuun, kun ostaisimme lähellä tehtyä, vaikka mineraaleja ja komponenttejakin pitää tuoda. Mutta globaalissa kilpailussa emme pärjää hinassa eivätkä kaikki halua pitäää enää kiinni laadusta ja maksaa.

Tähän voi tulla muutosta ja sehän olisi meille vain hyväksi.

Kiinan 13 miljoonaa ekvivalenttitonnia ovat myös meidän hiiliämme. Koska ilmastonmuutoksessa on kyse koko maapallon ilmakehästä eikä mistään Suomen paikallisilmasta, globaalit ratkaisut saisivat kiinnostaa enemmän. Puolassa jotain jo yritettiin, mutta ei se etene kovin helposti.

Suomessa intoillaan kovasti pästövähennnysten perään, ja samalla toinen käsi hakee Kiinan rahaa Tallinnan tunneliin. Alkupäässä vuosi sitten silkkitiehankkeen tietyömaa oli Myanmarin rohingya-pakolaisten makuualusta. Pakolaiset kyhäsivät itselleen suojia jätesäkkimuovista ja juoksivat rekkojen perässä toivoen saavansa ruokaa.

Kiina rakentaa massiivisesti ja leviää hiljalleeen, hämäävästi.

Siinä se maailman näytelmä on tarkalleen.
 
Euroopassa ainoaksi tehokeinoksi jää kieltää KAIKKI isot vanhat amerikan autot, muut vanhat harrasteautot ja lisäksi drag racing sekä tractor pulling lopetetaan

Paskapuhetta. Käyttökieltoja fossiililaitteille ei tule, eikä varsinkaan harrastelaitteille. Uusille tulee myyntikieltoja, mutta vanhoja voit kaupata toki.

Valtiota ei kiinnosta, eikä pidäkään kiinnostaa lillukanvarret. Siinä syy. Ja saat olla myös varma, että harrastekäyttöön valmistetaan, niille jotka niitä janoavat, tarvittava määrä "korkean litratehon omaavia" bensalla ja metanolilla toimivia voimanlähteitä.
 
Minusta meidän pitäisi ottaa omiin käsiin se autonvalmistus myös. Koko homma tulee kaikkineen, struktuureineen järjettömän kalliiksi, joten eikä voisi tehdä rohkeaa investointia tuotantoon? Siitä hommasta voisi tulla uusi Nokia. On kahelia, että Metropolia antaa kaiken osaamisensa Kiinaan, joka tietenkin rahoittaa tutkimustyötä, koska se tienaa tuhatkertaisesti kaiken takaisin.

Meillä on kaikenlaista osaamista. Katsokaa tämäkin linkki. Tuollaisia kavereita on aina ollut maa väärällään, mutta joku iso maailmalta vie ideat sitten. Meillä tällaiselle nauretaan, mutta BMW ei naura. Se ja Honda ovat pitkän kehitelleet samanlaisia. Tämän Pelle Pelotoman tiellä ei ole ollut kuin Trafi, joka ei tunne edes omia pykäliään.

https://www.tekniikkatalous.fi/talo...teoriassa-mutta-se-toimii-kaytannossa-6671765
 
- 30 - 40 000:lla saa toimintasäteen esim. 500 km ja virta riittää samalla auton sisätilan lämmittämiseen 25 asteen pakkasessa,
- autoon mahtuu tavaraa,
- lataussysteemejä on riittävästi, jottei Muonion ja Kilpisjärven välillä kaikki lomalaiset käytä suurin piirtein vaivaista kahta latausreikää,
- akut ja autot tehdään lähellä, esim. Suomessa.

Korealaiset Kia/Hyundai on jo tänä päivänä likellä noita speksejä:

https://www.autotalli.com/artikkeli/Koeajossa-Hyundai-Kona-Electric-64-Kwh-(vm.-2019)---Sahkoautojen-Parasta-Hinta-Laatusuhdetta
 
Rakennuksiinn jonkinlaiset lämpöpumppuvaatimukset alkaen vuodesta N.
Juu, omien kokemuksien mukaan pitää olla paljon polttopuuta ja öljyä jos meinaa että sisällä tarkenee.
Pumppujen laatu ei oikein vakuuta(neljä vuotta sitten laitettu "paras" Mitsu ja toimi 2,5v)
Ehkä se laatu paranee kokoajan.
 
Hinta ja tavaraa mahtuu autoon ei oikein täyty..

Ei Kia mersua vastaa. Akulle taataan 200 000 km. Sen enempää sillä ei sitten liiemmin kihnutella, mikäli mitään korealaisten takuista olen oppinut. Hyvä suunta kuitenkin tuon tekniikan puolesta. Kymmenen vuoden sisällä sähköauto on hyvin varteenotettava vaihtoehto. Silloin niden hinnat ovat tippuneet mutta toisaalta muut maksut sitten koventuneet.
 
Meillä on kaikenlaista osaamista. Katsokaa tämäkin linkki. Tuollaisia kavereita on aina ollut maa väärällään, mutta joku iso maailmalta vie ideat sitten. Meillä tällaiselle nauretaan, mutta BMW ei naura. Se ja Honda ovat pitkän kehitelleet samanlaisia. Tämän Pelle Pelotoman tiellä ei ole ollut kuin Trafi, joka ei tunne edes omia pykäliään.

https://www.tekniikkatalous.fi/talo...teoriassa-mutta-se-toimii-kaytannossa-6671765

Mielenkiintoinen on voi jo ennakkotilata
https://evnerds.com/electric-vehicl...rcycle-company-e2-hubless-electric-motorbike/
https://www.rmkvehicles.com/
https://turkubusinessregion.com/2018/10/09/sahkomoottoripyorien-tesla-ponnistaa-maailmalle-turusta/
 
Viimeksi muokattu:

Näissäkin hinta on vielä pitkään osa ongelmaa. Latauksella pääsee 200-300 km, ja pari tuntia tarvitaan täyteen lataukseen, joten kaupunki- ja työmatkapyöränä tuollainen olisi aivan ehdoton peli. Pitkälle kesäretkelle ei. Ostaisin heti, jos olisin oikein rahamies, jolla olisi varaa elintasoon. Kulkisin kaikki kirkkaammat huhtikuun - syyskuun työmatkat tuolla. Minulla on vain 15 km töihin.

Lisäksi, ajoneuvovero on moottoripyörillä järkyttävän korkea, tuskin sähköinen tuo muutosta asiaan sillä puolella. Ainoastaan autoille tarjotaan porkkanaa.
 
Olen joskus aimmin kirjoittanut, että tehokkainta olisi jos vähennämme kiinan päästöjä.
Jos vaikka jokainen meistä ostaa vaikka 100 eurolla vähemmän sieltä vuosittain niin päästövähennykset ovat suuret.

Tuotanto on saastuttavaa siellä. Ja kuljetukset saastuttavat.

(Edit: poistettu väärä väittämä ja linkki rahtilaivojen päästöistä)

Kaiken lisäksi kiina tekee yhteistyötä afrikan valtioiden kanssa. Siellä on kasvamassa kiinalaisten johdolla uutta päästöjä tuottavaa teollisuutta.

Nyt siis vastuullisuutta: vähennetään kiinan päästöjä.

Ainakin liikenteen päästöjen osalta Kiina on tosissaan. Itse asiassa enemmän tosissaan kuin mikään eurooppalainen maa, pl. Norja.

https://www.bloomberg.com/news/arti...s-leading-the-world-to-an-electric-car-future

Liikenteen päästöjen vähentämisessä Suomi ei todellakaan ole mikään edelläkävijä eikä kukaan sitä yritäkään, se juna on jo mennyt. Jos nyt sitten jälkijunassa hoidettaisiin oma pesä kuntoon. Minusta se on aika kohtuullinen vaatimus.
 
Back
Top