Ilmastopsykoosi -ketju

Tuulivoima ohitti vesivoiman Euroopassa jo toisella vuosineljänneksellä peräkkäin. Sähköntuotantoa Q1/2019:

Kaasu 117 TWh
Hiili 111 TWh
Tuuli 105,4 TWh
Vesi 104,7 TWh.

Vuodesta 2015 hiilellä tuotetun sähkön määrä pudonnut kolmanneksella, tuulivoima kasvanut 57%.

Tuosta puuttuu ydinvoiman osuus, n. 210 TWh

29271

"The production of electricity in nuclear plants within the EU-28 countries peaked at 1 008.4 thousand gigawatt hours (GWh) in 2004, then slowly decreased to 829.7 thousand GWh in 2017. In 2017, nuclear plants generated around 25.1 % of the electricity produced in the European Union, with nuclear reactors operating in 14 Member States. While data for nuclear electricity generation are available from 1990 onwards, data for the rest of variables indicated in this article are only available from 2009 onwards."

Lähde: https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?title=Nuclear_energy_statistics
 
Viimeksi muokattu:
Sattumalta tuli fasessa vastaan kirjoitus joka on jaettava tänne vaikka päätin olla osallistumatta ilmastokeskusteluun:

"1. IPCC:n uusi erikoisraportti SR15 arvioi, että pelkästään energiantuotannon uudistaminen 1,5 asteen tavoitteessa pysymiseksi maksaa jopa 106 biljoonaa (106 US triljoonaa) euroa vuoteen 2050 mennessä. Joka vuosi puhutaan siis 1,4-3,3 biljoonan euron kustannuksista.

Kannattaa aina olla vähän varovainen, jos facessa tulee jotain vastaan.

Lähde on selkeästi tämä: http://pasi.puheenvuoro.uusisuomi.fi/262398-kymppitonni-vuodessa-ilmastonsuojeluun-ei-kiitos

Ja rapsassa sen lähde on taulukko 2.5 sivulla 2-50

Siellä lukee näin:

Considerable shifts in investment patterns
Low-carbon investments in the energy supply side (energy production and refineries) are projected to average 1.6-3.8 trillion 2010USD yr–1 globally to 2050. Investments in fossil fuels decline, with investments in unabated coal halted by 2030 in most available 1.5°C-consistent projections, while the literature is less conclusive for investments in unabated gas and oil. Energy demand investments are a critical factor for which total estimates are uncertain.

Käytännössä se tarkoittaa sitä, että kun joka tapauksessa investoidaan energiantuotantoon, niin tuossa skenaariossa investoinnit suunnataan low-carbon-suuntaan.

Yhteenvetorapsassa sama asia lukee näin.

This corresponds to total annual average energy supply investments of 1600 to 3800 billion USD2015 and total annual average energy demand investments of 700 to 1000 billion USD2015 for the period 2015 to 2050

Asiaa voi miettiä esim. sitä kautta, että tuuli ja aurinko ovat ja tulevat olemaan halvimmat energiantuotantomuodot suuressa osassa maailmaa (aurinko ei Suomessa).

Se tietysti maksaa paljon, että rakennetaan globaalisti tuuli- ja aurinkovoimaa. Ja niiden investointikustannus on jopa korkeampi kuin muiden tuotantomuotojen. Mutta niiden energiatuotantokustannus on alhaisempi, koska sen jälkeen se energia tulee lähes "ilmaiseksi".

Asioita voi pohtia esim. siitä näkökulmasta, että Olkiluoto 3 tulee maksamaan vajaa parituhatta euroa per jokainen suomalainen. Onneksi fransmannit joutuvat maksamaan siitä osan.

Lisäksi koko blogistin lähtökohta asiaan on todella kummallinen. Mutta se on toinen asia se.
 
Puunpoltto pientaloissa on monisyinen ja taatusti suuria tunteita herättävä asia. Sillä on myös ihan merkittävä rooli varalämmönlähteenä esim. pitkien sähkökatkojen aikana. Siltikin toivoisin, ettei näille pk-seudun ja isojen kasvukeskusten 600 neliön tonteille rakennettaviin pientaloihin satu osumaan ihan kauhean montaa "nokinenää" samalle hehtaarille. Maalla taas jos asukastiheys on muutama asukas per neliökilometri niin aivan sama.

https://thl.fi/fi/web/ymparistoterveys/ilmansaasteet/puunpoltto
 
Puunpoltto pientaloissa on monisyinen ja taatusti suuria tunteita herättävä asia. Sillä on myös ihan merkittävä rooli varalämmönlähteenä esim. pitkien sähkökatkojen aikana. Siltikin toivoisin, ettei näille pk-seudun ja isojen kasvukeskusten 600 neliön tonteille rakennettaviin pientaloihin satu osumaan ihan kauhean montaa "nokinenää" samalle hehtaarille. Maalla taas jos asukastiheys on muutama asukas per neliökilometri niin aivan sama.

https://thl.fi/fi/web/ymparistoterveys/ilmansaasteet/puunpoltto

Tuossa naapurimaalaiskaupungissa sukulaisukon naapuri lämmitti turpeella :D Siitä vasta katkua riitti. Mutta oikeassa olet, kyllä tiheästi rakennetulla alueella puulämmittämisestä riesa tulee, taas täällä meillä, raukoilla rajoilla, on ihan se ja sama kun lähimpään naapuriin 100m ja seuraava onkin jo kilometrin päässä :)
 

Tätäkö nämä vihervasemmiston ilmastoaktiivit haluavat? Lontoossa sabotöörit liikkeellä ja firmat kärsivät miljoonatappioita. Mahtaako Suomessakaan enää riittää eduskuntatalon pylväisiin kiipeily, vai onko luvassa jotain vielä hullumpaa?
 

Tätäkö nämä vihervasemmiston ilmastoaktiivit haluavat? Lontoossa sabotöörit liikkeellä ja firmat kärsivät miljoonatappioita. Mahtaako Suomessakaan enää riittää eduskuntatalon pylväisiin kiipeily, vai onko luvassa jotain vielä hullumpaa?

Kenties Baader-Meinhof -tyyppistä katutaistelua? Ajelevat kalliilla Tesloilla, pössyttelevät vain parhaita tötsyjä, asuvat vain parhaissa AirBnB’ssä. Kohteina ovat globaalin maailman poliittinen ja taloudellinen eliitti, poliisi ja oikeuslaitos sekä savupiipuilla varustetut tehtaat:

»Koska me olemme sukupuuttokapinallisia, ja siitä, organisoituvatko ja taistelevatko sukupuuttokapinalliset, riippuu, saako markkinatalous ja ympäristöeriarvoisuus aikaan vain pelkoa ja luovutusmielialaa vai vastarintaa, vihaa vastuullisia kohtaan ja solidaarisuutta; jatkuuko kaikki ilmaston lämpenemisen merkeissä vai ei.»

Hetkinen, avasinkos minä juuri matopurkin...? :unsure:
 
Ilmasto jeesuksille ehdottaisin sellaista etteivät lämmitä asuntojaan jos eivät omista riittävästi hiilinieluja kattamaan syntyneitä päästöjä.
 
Tästä tuli nyt sitten ilmeisesti myös autoiluketju ja teollisuuden työpaikat ovat ilmastopsykoosia niin laitetaan juttu tänne.


 
Lurker voi nyt jatkaa oikeassa ketjussa. Millä kilometrimäärällä kannattaa hankkia hybriidiauto jos pelkkä fossiilimalli maksaa 33000eur ja hybriidifossiili 42000eur? Jätetään huomioimatta verottajan arvaamattomuus tulevaisuudessa.

Mitkä ovat hybriidimallien yleisimmät viat? Liikkuuko auto jos jarrutusvoiman talteenotto on rikki?

Entä pistokehybridit, varmaan kaikilla voi ajaa vaikka bensa olisi loppu, kunhan on pistorasia?

Miten nopeasti Jaguarin täyssähkösuv latautuu 2kw salkkugeneraattorilla?
 
Viimeksi muokattu:
Lurker voi nyt jatkaa oikeassa ketjussa. Millä kilometrimäärällä kannattaa hankkia hybriidiauto jos puhdas fossiilimalli maksaa 33000eur ja hybriidifossiili 42000eur? Jätetään huomioimatta verottajan arvaamattomuus tulevaisuudessa.

Mitkä ovat hybriidimallien yleisimmät viat? Liikkuuko auto jos jarrutusvoiman talteenotto on rikki?

Entä pistokehybridit, varmaan kaikilla voi ajaa vaikka bensa olisi loppu, kunhan on pistorasia?

En kyllä ymmärrä miten autot liittyy psykoosiin mutta onhan täällä toisaalta varmaan joku mamupsykoosikin, mitäs jos jutellaankin mamuista tässä ketjussa?

Minä en hankkisi sellaista hybridiä ollenkaan mitä ei voi ladata. Hybridien vioistakaan en osaa sanoa.

Pistokehybrideissä lienee eroa voiko niillä ajaa jos bensatankki on tyhjänä. Moni plugari käyttää polttomoottoria aika-ajoin kabiinin lämmittämiseen. Toisaalta range sähköllä on niin lyhyt ettei tuo olisi kuin hätäensiapu.

Jos päivittäinen työmatka on alle 40 km ja vuoden aikana on tarve käydä vaikka sähköttömällä mökillä 500 kilsan päässä, silloin plugari vois olla järkevä vaihtoehto.
 
Viimeksi muokattu:
Minä nyt kyselen siksi että jos bensan jakelussa häiriöitä, jos sähkö pätkii ja niin edelleen. On tullut nähtyä banaanimaiden bensajonoja. Ja siellähän paistaa aurinko.
 
Jaguarin SUV latautuu 2kW salkkugeneraattorilla tunnissa 2kWh.

Montako kilowattituntia akkuun pitää työntää riippuukin sitten siitä paljonko siellä oli energiaa ennestään ja paljonko sitä halutaan siellä olevan.
 
Myös saksalaiset autonvalmistajat ovat psykoosissa.


Niiden osakkeenomistajatkin ovat psykoosissa koska yllämainituista toimista huolimatta osakkeiden arvo ei ole laskenut.
 
Lurker voi nyt jatkaa oikeassa ketjussa. Millä kilometrimäärällä kannattaa hankkia hybriidiauto jos pelkkä fossiilimalli maksaa 33000eur ja hybriidifossiili 42000eur? Jätetään huomioimatta verottajan arvaamattomuus tulevaisuudessa.

Erikoiset luvut olet jostakin taikonut kun vertaa ylivoimaisesti myydyimmän hybridimerkin eli Toyotan hinnastoja.

Hybridit ovat tasoissa muiden käyttövoimien kanssa, vallankin jos vertailuun otetaan automaattivaihteiset autot. Hybridi kannattaa per heti.
 
Eihän ilmastonmuutosta kai ketään kiellä? :unsure: Alkaa kevättyöt painamaan kiirettä niin en ole ihan varma mitä täällä on taas tapahtunut. Banaania ja toinen on lähdössä foorumilta omasta tahdosta.. rauhoittukaahan nyt hyvät ihmiset. Samalla pallolla tässä kumminkin eletään halutaan tai ei.

Ilmastonmuutos on pysäytettävä, piste. Me teemme osamme, mutta fakta on myös se, että se ei auta jos teollisuusjätit eivät muuta tapojaan. Eihän tästä voi edes saada kinaa aikaan? :D
 
Back
Top