Ilmastopsykoosi -ketju

Onko kenelläkään kokemuksia kaasuautoista; siis sellaisista bensakäyttöisistä jotka on muutettu käyttämään bensan lisäksi kaasua? Tällainen voisi olla kiinnostava vaihtoehto tulevaisuuden kannalta.

Paljonko muutostyö maksoi?
Paljonko maksaa kaasulla ajaminen vs bensa?
Miten vaikuttaa verotukseen?
Miten auto toimii käytännössä?


Tässä jotain tietoa;

Tässä käyttäjän kokemuksia Volvosta;

 
Viimeksi muokattu:
Onko kenelläkään kokemuksia kaasuautoista; siis sellaisista bensakäyttöisistä jotka on muutettu käyttämään bensan lisäksi kaasua? Tällainen voisi olla kiinnostava vaihtoehto tulevaisuuden kannalta.

Paljonko muutostyö maksoi?
Paljonko maksaa kaasulla ajaminen vs bensa?
Miten vaikuttaa verotukseen?
Miten auto toimii käytännössä?

Tiedäthän että Suomessa saa nykyään kaasua polttoaineenaan käyttäviä autoja ihan suoraan kaupan hyllyltäkin. Jos haluaa käytetyn kannattaa vaikka vilkaista valikoimaa ruotsin puolelta. Ei kannata mitään jälkiasennus virityksiä lähteä pohtimaan ellei asioita hanskaa jo entuudestaan.

Ajossa kaasukäyttöä ei huomaa mitenkään vaan se on kuten normaali bensaa syövä. Ajoneuvossa on kaksi polttoainesäiliötä ja se tuo omat juttunsa tankkauksen ja toimintamatkan nkökulmasta. Jos molemmat tankit on täynnä pääsee sillä suunnilleen saman kuin normaalilla bensa-autollakin. Kaupunkialueilla on tankkausasemia riittävästi ja esim Gasumilla on hyviä biokaasutarjouksia, jolloin ajaminen voi olla edullisempaa. Ilmastollisesti biokaasun (tai paremmin biometaanin) käyttö on varmasti erittäin positiivinen asia. Kaasuautoissa on käyttövoimavero joka on pienempi kuin dieselissä, mutta korkeampi kuin sähkö/bensahybridissä.
 
Tiedäthän että Suomessa saa nykyään kaasua polttoaineenaan käyttäviä autoja ihan suoraan kaupan hyllyltäkin. Jos haluaa käytetyn kannattaa vaikka vilkaista valikoimaa ruotsin puolelta. Ei kannata mitään jälkiasennus virityksiä lähteä pohtimaan ellei asioita hanskaa jo entuudestaan.

Ajossa kaasukäyttöä ei huomaa mitenkään vaan se on kuten normaali bensaa syövä. Ajoneuvossa on kaksi polttoainesäiliötä ja se tuo omat juttunsa tankkauksen ja toimintamatkan nkökulmasta. Jos molemmat tankit on täynnä pääsee sillä suunnilleen saman kuin normaalilla bensa-autollakin. Kaupunkialueilla on tankkausasemia riittävästi ja esim Gasumilla on hyviä biokaasutarjouksia, jolloin ajaminen voi olla edullisempaa. Ilmastollisesti biokaasun (tai paremmin biometaanin) käyttö on varmasti erittäin positiivinen asia. Kaasuautoissa on käyttövoimavero joka on pienempi kuin dieselissä, mutta korkeampi kuin sähkö/bensahybridissä.
Ja Putin nauraa matkalla pankkiin...
 
[
Hyvä, jos näin on. Ovatkin sitten täysin erilaista akkutekniikkaa kuin kaikki muut akut, koska yleensä akkujen kapasiteetti laskee huomattavasti käytön aikana. Toivottavasti tämä sama tekniikka tulee käyttöön esim puhelimiin...
Apple lupaa iPhonen akun säilyttävän 80% kapasiteetistaan 500 lataussyklin ajan. Keskiverto Teslan omistaja lataa autonsa luultavasti aika paljon harvemmin kuin keskiverto puhelimen käyttäjä puhelintaan. Toisekseen, autoissa akut pidetään optimi-lämpötilassa jäähdyttämällä ja lämmittämällä niitä.

Edellämainituista syistä tuo akku kuin akku-analogia ei oikein toimi.
 
Gasum taitaa olla Suomen valtion omistama yritys. Mainitsinko jossain kohtaa että sieltä tankataan jotain muuta kuin biokaasua (biometaani)
Viimeksi kun katsoin Gasumin tarjousta, niin maakaasu oli 69€/kk ja biokaasu 89€/kk.
Nyt biokaasu ainoa vaihtoehto 65€/kk..
Hyvä huomio..
 
Kaasu on muuten hyvä, mutta kattaa vähän pientä osaa maasta. Gasumin asemat ovat lähinnä etelässä kaasuverkoston varrella. Muutama yksityinen biokaasuasema löytyy, esimerkiksi rannikkokaupungeissa ja Joutsassa. Toivottavasti noita tulee enemmän tulevaisuudessa. Tällä hetkellä tuntuu siltä, että seuraava auto on kaasuauto, ellei sähköautoihin ole luvassa jotain isompia verohelpotuksia.
 
Tästä saan vielä kivitystuomion mutta... Ihan sama ajaako näillä tavallisilla arjenharmailla bensavärkeillä, kohta autoilu on niin kallista ettei tavallisilla duunareilla palkka riitä siihen luksukseen. Tiestö on hoitamatonta paskaa, nämä rospuuton raiskaamat kärrypolut kun saa sitkaimmankin alustan uusinta kuntoon viimeistään vuosittaiselle leimalle. Kuka viitsii hankkia kalliin auton särjettäväksi näille ala-arvoisille laduille?

Pelastuuko maailma jos me kaikki ajetaan tesloilla? Onko meillä kaikilla varaa ostaa tesla tai pari pihaan? Mä luulen et mun sairaseläkkeellä ei hankita yhtä eikä kahta teslaa. Vetääkö ees tollanen heppakärryä, paria hevosta, kaikkia kilkkeitä ja siideriloota hanskalokerossa? Vai kuuluuko tohon konseptiin ajelu sadanmetrin matkaa smoothiebaariin soijalattelle miettimään start up-ideoita niiden kavereiden kanssa jotka elää samanlailla iskän rahoilla.. (Sori, oli tosi rumasti sanottu)

Mua mietityttää ja ahistaa ihan muut asiat ku autoilu. Mua on alkanu ihan tosissaan ahistaa se kun katon ihan mihin tahansa suuntaan pihaltani, nään pelkkää helvetin raiskiota. Metsät on hakattu viimestä tikkua myöten sileeksi. Peltojen ja teiden laidat niitetään maata myöden. Ryöstöviljellyille savipelloille kylvetään lähinnä rehukauraa mitä ei ole tarkoituskaan kerätä. Perään lykätään meksimimäärä myrkkyjä ja lopulta vaan niitetään alas. Maata ei paranneta, satoa ei edes kiinnosta korjata ja kaikki pölyttäjät tapetaan.

Luonnonkukkia täällä ei ole, pölyttäjiä täällä ei ole, ruokaa täällä tuskin näin köyhillä mailla edes saisi tuotettua. Kaikki on raiskattua paskaa, monoviljelyä ja avohakkuuta.

Mulle on sama seisooko mun pihassa bensa volvo vai tesla jos mulla ja mun lapsilla on nälkä. Toi tukimaatalous on se mikä pitäisi eka poistaa tappamasta ekosysteemiä, mietitään sit niit tesloja.

Mä toki olen nyt viettännyt aikani tuhertaen kaikkia permakultturikasvimaitani ja ostin kaupanhyllyt tyhjiin niittykukkien siemenistä, mutta mitä se auttaa tällä pienellä pientilalla kun kohta loiskuu taas glyfosaatit rajoilla. Satoa noiltakaan pelloilta ei ole kerätty n. 4-5 vuoteen, vilja (se kolme kortta neliöllä) niitetään vaan alas niin miksi on pakko lotrata niiden myrkkyjen kanssa?

Me asutaan sellasessa oikeen alleviivatusti agraaripitäjässä. Haluaisin ostaa eläimille viljaa ja heinää syötäväksi. Kappas kehveli, kellään ei ole myydä. Kas kun harva tekee mitään myytävää. Kas kun tukia saadakses ei vissiin tartte tuottaa mitään.

Mä olen nyt vähän karheena. Olis loputtomasti hehtaareja tarjolla tehdä ensi talveksi heinää, kellään vaan ei ole heinän tekoon vehkeitä. Tässä maatalouspitäjässä vissiin ainoa tapa tehdä (muuta kuin kesantoa, suojavyöhykettä ja korjaamatonta rehukauraa) heinää on järjestää talkoot. Viikatteet ja seipäät käyttöön vaan. Olen miettinyt myös haasiaa. Tuleeko joku talkoisiin?

Mutta siis turha miettiä teslan akun kestoa, pölyttäjien kadotessa suolen kurninta on isompi huoli kuin teslan akku.

Kivittäkää, olkaat hyvät.
 
Kivittäkää, olkaat hyvät.

Miksi kiviä? Kuvaat sitä, että melkoiselle osaa suomalaisia elämän todellisuus on jotain muuta kuin mahdollisuus signaloida ilmastonmuutosta.

Tukimaatalous on maatalouden syöpä, rutto ja katarri. Suojavyöhykkein varustettu tehomaatalous palauttavilla elementeillä olisi paras tapa syöttää tämän maailman lapset. Tukimaatalouden keinoin on mahdollistettu elintarvikejättien satumaiset voitot, loppuun ajetut farmarit ja vinkuva asiakaskunta, joka inuu yhä halvempaa syötävää.

Signaloiviin ruokapöytiin kuuluvat lämmitetyissä lasinaluskasvattamoissa lätäkössä kasvatetut tomaatit, kurkut ja salaatit. Hiilijalanjäljessä piisaa. Ja rahdataan ympäri maailmaa hiilestä mustaa syötävää. Sitä vetää himokkaasti myös signaloivat ihmiset miettimättä, miten ne kasvatellaan ja millä kiululla ne Suomeen rahdataan. Ja kas, suomalainen liha ja maito OVAT NE synnit, jotka pitää verollepantaman. Naurettavaa pelleilyä.

Pörriäiskantaa en osaa kommentoida. Evoluution mitassa pörriäiset ovat todellista survivalheimoa. Niiden nopea sukupolvivaihtuminen mahdollistaa evoluutiossa kehittymisen. Mutta on tärkeää, että ilmastonmuutostalkoissa on kaikille tekemistä....rakennellaan vaikka ampiaishotelleja petäjäkankaille, ei tule sellainen olo, etteikö tässä sentään jotain voi tehdä.......

Voihan nimittäin olla, että -ilmastonmuutosta- torjuttaessa ehtii väliin osittainen tai kokonainen ekosysteemin romahtaminen. Mutta eipä Baltis vilkuilla sivuille, katse pitää olla kohdistettuna siihen Uskontoon, mikä on määrätty.
 
Minulla on ollut hotelli toista vuotta tuossa koivikossa marjapuskien alapuolella. Olen vähän ihmetellyt sen hiljaisutta..

En epäile lainkaan, etteikö pörriäisosastolla olisi nykyisin hiljaisempaa. Mutta kun hyönteistutkijat eivät pääse minkäänlaiseen rehelliseen lopputulemaan siitä, että miksi? Todennäköisesti syitä on paljon, mikään yksi syy ei selitä muutosta.

Yksi selitys on tietysti se yksi muutos, joka nyt selittää kaiken muunkin alkaen ummetuksesta päätyen lottovoittajien promiskuiteetin kuihtumiseen. :cool: Amerikoissa on epäilty, että sitkeä virus on aiheuttanut vuosien joukkokadon. Etelä-Venäjällä taas on tutkittu, että perinteiselle pörriäislebensraumille on tullut uusia agressiivisia tulokkaita, vähälukuisia, mutta tehokkaita.

Amerikoissa keksittiin sekin, että yksi ainoa herhiläinen voi tappaa mehiläisyhdyskunnan.

Pelloille kyörätyt torjunta-aineet selittävät osansa. Mutta kun sitä lebensraumia on ohi peltojenkin. Ja ei tarvitse mennä paljon taaksepäin, kun torjunta-aineita käytettiin paljon suruttomammin, eikä ilmiötä silti havaittu.

Auringon toimeliaisuutta epäillään myös. Eli lisääntyneet auringonpilkut ja uv-säteily saattavat aiheuttaa pörriäisille ongelmia. Eli taas törmätään siihen muutokseen....tosin auringon toimeliaisuuteen ei taida ihminen sentään vielä vaikuttaa. :)

Jos pörriäiskato on indikaattori ekosysteemistä, niin ollaan kyllä oikeasti jänskän äärellä. Pörriäispölytteiset kasvit edustavat melkoista osaa kaikesta kasvillisuudesta ja osaa ruoantuotannostakin. Jos ekosysteemi kärvähtää, niin eipä helppo heilu ihmisellekään.

Mutta pysytellään nyt vain tiukasti siinä opinkappaleessa, johon pitää uskoa, jotta maailma pelastuu. Ei pidä vilkuilla sivuille, kun on uskossaan vahva. Sivuille vilkuilevat ovat nykyajan kerettiläisiä, joita virtuaalisti voidaan poltella mm. somessa.
 
En ole mikään kokenut sähköauton palon sammuttaja, mutta maailmalta tulleiden vinkkien perusteella oikeaoppinen tapa olisi sammuttaa ensin perinteisesti ja sen jälkeen upottaa koko auto veden alle vuorokaudeksi.

Jos on litiumakut, niin epäilen tuon toimivuutta. Litium ja vesi on viheliäinen yhdistelmä.
 
Juttua US:arissa hyönteiskadosta:

Tämähän oli fake news, joka levisi varsin nopeasti.

Suomen Luonto: Maailman hyönteiset eivät ole katoamassa seuraavan sadan vuoden aikana

"Suurin ongelma on, että tutkimus keskittyi vain jo vähenevien hyönteispopulaatioiden tutkimiseen. Se ei siis sisältänyt vakaita ja kasvavia populaatioita, vaan ne rajattiin ulos aineistosta. Siis vähän niin kuin tutkisi ihmislajin selviämistä, ja valitsisi tutkittavaksi ainoastaan kuolemansairaita potilaita, ja sen perusteella vetäisi johtopäätökset, että ihminen kuolee sukupuuttoon seuraavan 10 vuoden aikana. "
 
Back
Top