Ilmastopsykoosi -ketju

Luetun ymmärtämistä häiritsee aika kovasti toimittelijan halu provosoida. Useimmiten tulee kiinnitettyä huomio otsikkoon, muutamaan lauseeseen alussa ja mihin tarina päättyy. Mikä toimittajia vaivaa?

Voisko tuossa olla käynyt niin että ennen julkaisua sekä otsikko että juttu olivat samaa tasoa mutta mietti vielä hetken ja siivosi tekstiä unohtaen otsikon.

Vaikka teksti olisi miten asiaa niin silti ensimmäinen mielikuva tuon jutun uutisvirrasta huomatessani oli että "taas ilmastopsykoosiin sairastunut toimittaja" joka on myös todennäköisesti "Trump-vihainen", ei tykkää maidosta vaan ranskalaisesta punaviinistä mutta lentelee sinne tänne kun "Helsingistä pääsee niin helposti". Eikä se mielikuva ole juuri parantunut vaikka miten tekstiä tavaisin.
Hyvä asia tietää: jutun kirjoittaja ei yleensä ole missään tekemisissä otsikon kanssa, sen kirjoittaa joku muu jonka tehtävänä on vain kerätä klikkejä. Useimmiten parempi olisikin, jos otsikosta sisäistää vain jutun aihepiirin eikä mitään muuta, lukee sitten jutun jos aihe kiinnostaa.
 
Tämä Elli-tyllerö ei nyt tajua, kuten eivät muutkaan vihervasemmiston tiedostavat ihmiset tajua, että NÄPIT IRTI YKSILÖN HENKILÖKOHTAISISTA VALINNOISTA! Länsimaisen yhteiskunnan hienoimpia asioita on henkilökohtainen vapaus tehdä omat valintansa. Jos minä haluan ajaa autollani, niin VITTU SE EI ELLILLE KUULU! Älä puutu toisten asioihin.

Eikös monet "arvokonservatiivit" halua kieltää homoliitot, karsastavat feminismiä, haluavat kaikki muutkin kumartamaan aavikkojumalien suuntaan kulttuurin verukkeella, eivät halua nähdä rappiotaidetta, vääränväristen kanssa lapsien tekemistä ja mistä kaikesta muusta ovatkaan vetäneet hernettä nenäänsä viime vuosina.
 
Ihan kunnon nostamiseksi kannattaisi sään ja taakan salliessa käydä nuo parinkilsan reissut kävellen. Paikallisen kaupan pihassa katsoo autosta vääntäytyviä, niin suurin osa aika läskejä.

Juu, ja marttyyreille: tuo ei tarkoita että kuukauden ostokset pitäisi noutaa talven isoimmassa lumipyryssä kävellen.
Minä kyllä haluaisin nähdä tuon Ellin pari-kolme kertaa viikossa noutamassa ne ostoskassit sieltä Prismasta kun matkaa kodin ja kaupan välillä on yli 2,5 kilometriä. Lidliinkin pitäisi välillä päästä, ja sinne on vielä enemmän matkaa.

Kesällähän tuo menisi pyörällä, mutta on niitä ostoksia silti ikävä kantaa käsissä tai pyörän sarvissa kun auto on keksitty.

En usko lainkaan siihen että suomalainen yksityisautoilu on syyllinen ilmastonmuutokseen.

Kyllä se auto oikeasti helpoittaa huomattavasti elämää. Olen toki valmis luopumaan autosta kun saan työpaikan ja kämpän keskusta-alueelta, jossa on ehkä noin kilometrin kävely kauppaan.
 
on niitä ostoksia silti ikävä kantaa käsissä tai pyörän sarvissa kun auto on keksitty.
Kumma kyllä minun onnistuu pyörällä kuljettaa kilokaupalla ostoksia repussa ja/tai pienemmät ostokset pyörälaukuissa. Mahdan olla varsinainen taikuri yhdistettynä Batmaniin ja Teräsmieheen....

Se on vain tahdosta kiinni eli laiskuutta jos ei onnistu ilman autoa. Ymmärän enkä kiellä etteikö autoa tarvi muttei aina.
 
Kumma kyllä minun onnistuu pyörällä kuljettaa kilokaupalla ostoksia repussa ja/tai pienemmät ostokset pyörälaukuissa. Mahdan olla varsinainen taikuri yhdistettynä Batmaniin ja Teräsmieheen....

Se on vain tahdosta kiinni eli laiskuutta jos ei onnistu ilman autoa. Ymmärän enkä kiellä etteikö autoa tarvi muttei aina.
Kuinkas monta henkeä perheessäsi olikaan?
 
Mitäs se tähän kuuluu? Hyvin paljon on mahdollista jos on tahtoa eikä pelkää liikuntaa.
https://www.stoori.fi/autoton-perhe/ (blogi perheestä jossa kaksi aikuista ja kaksi lasta eikä autoa, vain kaksi polkupyörää).
2 pyöräilevää perhettä jossain kaupungissa vs. Niinpä..

Kannustan pyöräilemään, se on hyvä tapa liikkua lähellä, mutta ei se ole mikään ratkaisu ongelmaan. Tietenkin sitten kun kaikki on pakkautunut sillipurkin kokoiselle alueelle..
 
Minä ilmoittauduin jo tuossa aiemmin. Ja taas:

Viisihenkinen perhe pikkukaupungissa. Aina kävellen tai pyöräillen kun suinkin mahdollista. Ja erittäin usein oli. Talvisin saattoi mennä kuukausia ettei autoa edes käynnistetty.

Tosin silloin ei vielä Suomea oltu ilmastopsykoositettu. Ihan vaan oltiin terveessä järjessä "mens sana in coprpore sano" -hengessä.

Ehkä rikos on jo vanhentunut koska siitä on yli seitsemän vuotta aikaa.
 
Maanpuolustuspalsta ja keskustellaanko voiko kävellä kauppaan paria kilometriä?

Ostoskassitkin painaa kuulemma käsiä, repusta ei ole kukaan kuullutkaan.

Emäntä halusi kauheudenhoitoaineita eilen ja käveltiin kauppaan 4km päähän.

Autolla menty kauppaan viimeksi 2kk sitten, auttaa kun ruokakauppaan puolitoistakilsaa. Tuo matka talvella menee mukavammin ilman autoa joka on kylmä koko matkan.

Juu, ja maajussi jolla matkaa kymmeniä kilsoja ja joka joutuu aina k-raudasta hakemaan kiukaan epäilemättä tarvitsee autoa.
 
Suomessa tosiaan on autottomia perheitä, jotka eivät asu pääkaupunkiseudulla. Kyllä ne ruokakassit kaupasta kotia saa pyörälläkin. Onko se sitten kaikkia miellyttävä ratkaisu tai edes kaikille mahdollista? Ei varmasti.
 
Jaa, meillä kun jälkikasvu oli pientä, ja piti aamuisin päiväkotiin viedä, ja töihin oli 20km matkaa, niin ensin ajettiin 5km väärään suuntaan päiväkotiin. Päiväkoti aukesi puoli seiskan aikaan, töissä piti olla seiskalta, jälkikasvu päiväkotiin releet pois päältä pikavauhtia, ja sitten kylän läpi töihinpäin. Kylän läpiajossa n.10min.yksi aamusuma matkan varrella, sai muuten etsiä reitit jossa pääsi kepittämään ehtiäkseen. Useimmin just kerkesi. Julkisilla olisi mennyt n.kaksi ja puoli tuntia kotoa töihin per sivu, ja olisin ollut puolitoista tuntia myöhässä, kaunkohan olisi duunipaikka säilynyt? Terveisiä vain laahustaville ja pyöräileville citysinkuille, älkää lisääntykö ettette ratkea ilmaston pilaamiseen
 
Arthur Scargill, kaivostyöläisen poika, ja tuleva lakkojohtaja liittyi Britannian kommunistisen puolueen nuorisoliittoon 1955. Kommunistisella puolueella oli tuolloin valtava kannatus kaivostyöläisten keskuudessa.
1962 Scargill liittyi kaivostyöntekijöiden kansalliseen liittoon. 1973 hänet valittiin liiton Yorkshiren johtajaksi. Hän alkoi järjestää lakkoa, jonka seurauksena Edward Heathin johtama hallitus kaatui 1974. Puolueiden välisellä sopimuksella valtiollista hiilentuotantoa jatkettiin.

1979 Margaret Thatcher nousi Britannian pääministeriksi. Britanniassa oli tuolloin yli 170 toimivaa hiilikaivosta.
Thatcher kritisoi valtion tuella ylläpidettyjen, tuottamattomien kaivosten toimintaa. 1981 Scargil uhkasi Thatcheria lakolla, mikäli kaivoksia suljettaisiin. Hallituksen oli peräännyttävä voimaloiden vähäisten hiilivarastojen johdosta. Kaivostyöläisten lakko olisi johtanut sähkökatkoksiin.

1984 Thatcherin hallitus esitti luonnoksen 20 tuottamattoman kaivoksen sulkemiseksi. Scargill julisti lakon ilman jäsenäänestystä, mikä oli laitonta. Laittomille lakkoilijoille ei myonnetty valtion taholta korvausta palkan menetyksestä. He joutuivat elämään, riittämättömällä, liiton myöntämällä 15 punnan viikkorahalla. Hiilivoimaloiden varastot olivat täynnä.

1985 Scargill joutui myöntämään tappionsa. Thatcher aloitti hiilikaivosten asteittaisen lakkauttamisen korvaamalla energiatuotannon tarvetta ydinvoimalla, jonka tuotannossa Britannia kuului jo mailman johtaviin maihin, sekä maakaasun-, että raakaöljytuotannon edistämisellä.
1994, jolloin hiilentuotanto yksityistettiin, Britanniassa oli enään 15 toimivaa kaivosta.

Voittonsa jälkeen 1987 - 88 Thatcher alkoi militoida ilmaston lämpenemisen tuottamista haittavaikutuksista. "to keep the green belt green".
1989 hän piti aiheesta puheen YKn yleiskokouksessa: "climat change and global warning".
Ei Thatcher sulkenut hiilikaivoksia ilmaston muutoksen johdosta, vaan siksi, että valtiollinen hiilentuotanto tuli kalliiksi. Samalla hän nujersi kaivostyöläisten kansallisen liiton edustaman uhan, jonka se toiminnallaan, kylmän sodan aikana, oli hallitukselle aiheuttanut.

Berliinin muurin kaaduttua 1989, suuri osa kommunistista mailmaa ihailevista aktivisteista alkoi "uudelleenkouluttamaan" itseään luonnonsuojelijoiksi, ja painostamaan hallituksia, Tatcherin antaman esikuvan mukaisesti, ympäristöystävällisiin tekoihin, planeetan pelastamiseksi. Aivan kuten se olisi alunperinkin ollut heidän ideansa.

200 vuotta sitten Euroopan eläinkanta oli huomattavasti nykyistä suurempi. Metsät vilisivät hirviä, kauriita ja villisikoja. Jos näitä uudestisyntyneitä kuuntelisi, nyt olisi lehmätkin teurastettava, koska ne tuottavat ilmastolle haitallista metaania.

"eilen" dieselmoottori oli ympäristöystävällisempi, kuin bensiinimoottori. Näin saatiin ihmisille myytyä kalliimpia autoja. Nyt on jaossa ympäristöystävälliset sähköautot. Ei nämä hallitusten ja monikansallisten yhtiöiden rahoittamat tiedemiehet tiedä itsekään mitä tekevät. He julkaisevat tutkimustuloksia, joista heille maksetaan.
 
Jaa, meillä kun jälkikasvu oli pientä, ja piti aamuisin päiväkotiin viedä, ja töihin oli 20km matkaa, niin ensin ajettiin 5km väärään suuntaan päiväkotiin. Päiväkoti aukesi puoli seiskan aikaan, töissä piti olla seiskalta, jälkikasvu päiväkotiin releet pois päältä pikavauhtia, ja sitten kylän läpi töihinpäin. Kylän läpiajossa n.10min.yksi aamusuma matkan varrella, sai muuten etsiä reitit jossa pääsi kepittämään ehtiäkseen. Useimmin just kerkesi. Julkisilla olisi mennyt n.kaksi ja puoli tuntia kotoa töihin per sivu, ja olisin ollut puolitoista tuntia myöhässä, kaunkohan olisi duunipaikka säilynyt? Terveisiä vain laahustaville ja pyöräileville citysinkuille, älkää lisääntykö ettette ratkea ilmaston pilaamiseen
Koet siis, että kun kannustetaan ajan ja muiden muuttujien salliessa käyttämään muita menotapoja kuin autoa lyhyillä matkoilla, tuo tarkoittaa kirjoittamaasi tilannetta?
 
Olisko toimiva ratkaisu, että kielletään aluksi autot pääkaupunkiseudulla. Eihän siellä nyt ihmiset autoa mihinkään tarvitse, kun julkinen liikenne toimii niin hyvin ja kaupat ovat niin lähellä asutusta. Aina voi myös pyöräillä ja kävellä.
 
Back
Top