Tämähän meni juuri niin kuin ajattelin... Ikävä kyllä... Enään puuttuu tosiaan se että koneetkin ovat olleet jotain muuta kuin on kerrottu. Itse en usko sattumiin eli jännäksi tämän tekee se että loukkaukset tulivat kun valmiutta oli ajattu alas.. Kertoo mielestäni hyvin naapurin tiedustelukyvystä. Suuri maa, suuret resurssit.
Todella murheellista luettavaa alla. Minkä kuvan tämä antaa maamme johdon valveutuneisuudesta. Itse olen aiemmin esittänyt hypotessin, ettei näistä olisi pahan paikan tullen ainesta edes käynnistämään liikekannallepanoa, sillä se saattaisi suututtaa Venäjän. Johan presidenttikin ehähti tänään pohdiskelemaan Nato-jäsenyydestä, että mitä se Venäjäkin siitä tuumaisi. Niin, mitäpä........?
Pääminiseri
Jyrki Katainen väitti IS:n haastattelussa aiemmin, että suomalaishävittäjät olivat ilmassa pikaisesti, kun kaksi venäläiskonetta loukkasi Suomen ilmatilaa viime viikolla.
Savon Sanomat kertoo tänään, ettei venäläiskoneiden 20. toukokuuta tekemien ilmatilaloukkausten aikaan suomalaisia hävittäjiä saatukaan ilmaan, vaikka aiemmin niin väittivät Ilta-Sanomille sekä pääministeri
Jyrki Katainen (kok) että puolustusvaliokunnan puheenjohtaja
Jussi Niinistö (ps).
Katainen vakuutti, että suomalaishävittäjät lähtivät tunnistuslennolle venäläiskoneiden siivelle alta aikayksikön.
Jussi Niinistö puolestaan arveli, että suomalaiset hävittäjät olivat venäläiskoneiden luona 5-10 minuutissa.
- Minun käsitykseni on, että jos ne ovat lähteneet Rissalasta, niin 5-10 minuuttia, kun ne ovat siinä Suomenlahden päällä, Niinistö (ps) kertoi IS:lle 22. toukokuuta.
Tänään puolustusvaliokunnan puheenjohtaja Jussi Niinistö ei halunnut kommentoida IS:lle sitä, miksi hän aiemmin antoi julkisuuteen tiedon, että myös kahteen ensimmäiseen loukkaukseen reagoitiin hävittäjät paikalle lähettämällä. Hän viestitti, ettei hänellä ole aiempaan lausuntonsa mitään lisättävää.
Tasavallan presidentti
Sauli Niinistö vahvisti kuitenkin tänään Ylen Ykkösaamussa Savon Sanomien tiedot siitä, ettei kahteen ensimmäiseen ilmatilaloukkaukseen reagoitu lähettämällä Hornet-hävittäjiä ilmaan.
Kun venäläiskoneen neljän tunnin jälkeen näistä huomattiin jälleen kulkevan kansainvälisessä ilmatilassa lähellä Suomen ilmatilaa, paikalle lähetettiin suomalaishävittäjät niin suurella nopeudella, että äänivalli rikkoutui.