Ilmatilaloukkaus

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vonka
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Lieneekö pm Käteinen ollut itsekin muunnellun totuuden saajana? Tyhmänä sitten uskonut pääesikunnan ja rvl:n vakuutteluja..

En oikein tiedä, kumpiko olisi pahempi eli pääministerin valehteminen kansalle vaiko kenraalien valehtely pääministerille.

Niinpä - sanonpa vain että ylimässä päällystössä saattaa yhä olla liian monta "kylmän sodan veteraania" joille on jäänyt sen ajan toimintatapamallit päälle.
 
Onko tuosta jotain faktaa? Pirkkalan varuskuntaahan ei ole lakkautettu ja ilmavoimat toimii siellä tulevaisuudessakin. Ainakin epävirallisesti on kerrottu, että vastaisuudessakin sieltä voi nousta Hornet tunnistustehtävälle.

Se on tietysti asia erikseen, että onko päivystystä 24/7, kun ollaan näin syvässä rauhan tilassa. Faktaa kuitenkin on, ettei Pirkkalaa ole hylätty.
Faktaa noista näkemistäni Horneteistako? Asuin lähellä ja olin verkkoaidan takana katselemassa. Turun kentällä on hävittäjälle louhittu kallioon muutamat katetut suojat. Tietääkseni myös ilmavoimien tankkiauto sijoitettuna myöskin pysyvästi Turkuun. Rajan koptereita tällä ei ainakaan tankata. Maastonvärinen moderni tankkiauto.
 
Faktaa noista näkemistäni Horneteistako? Asuin lähellä ja olin verkkoaidan takana katselemassa. Turun kentällä on hävittäjälle louhittu kallioon muutamat katetut suojat. Tietääkseni myös ilmavoimien tankkiauto sijoitettuna myöskin pysyvästi Turkuun. Rajan koptereita tällä ei ainakaan tankata. Maastonvärinen moderni tankkiauto.

Kyllä minä Turun lentokentän tunnen, kun olen aikoinaan opiskelurahoja ollut tienaamassa Finavian leivissä ko. kentän kunnossapidossa. On niitä kalliosuojia muillakin lentokentillä ja jopa ainakin yhdellä "varalaskupaikalla", nimittäin Vieremällä.

Faktaa lähinnä kyselin siitä, että onko Pirkkala mukamas tyhjänä operatiivisesta toiminnasta.
 
Eduskunnan puolustusvaliokunnan varapuheenjohtaja, kansanedustaja Seppo Kääriäinen (kesk) jyrähtää Hornet-kohusta:


- Ensin tutkitaan, sitten hutkitaan. Puolustusjohto on selityksen velkaa. Puolustusministeriön ja puolustusvoimien terävän johdon on kerrottava totuus taustoineen lauantaiaamun uutisen väitteestä Suomen poliittisille päättäjille ja myös kansalle, Kääriäinen toteaa tiedotteessaan.


Kääriäinen arvostelee myös pääministeri Jyrki Kataista (kok).


- Katainen kertoi alueloukkauksen tapahduttua Hornetien olleen siivellä alta aikayksikön. Pääministeri oli lausuntoa laukoessaan pihalla, mikäli Savon Sanomien uutinen pitää paikkansa, Kääriäinen sivaltaa.


Kääriäisen mukaan Alueellisen koskemattomuuden turvaaminen ei saa olla rahakysymys.
http://www.aamulehti.fi/Kotimaa/119...ainen+totuus+esiin+hornetien+valmiudesta.html
 
Kyllä minä Turun lentokentän tunnen, kun olen aikoinaan opiskelurahoja ollut tienaamassa Finavian leivissä ko. kentän kunnossapidossa. On niitä kalliosuojia muillakin lentokentillä ja jopa ainakin yhdellä "varalaskupaikalla", nimittäin Vieremällä.

Faktaa lähinnä kyselin siitä, että onko Pirkkala mukamas tyhjänä operatiivisesta toiminnasta.
Muistan olleen puhetta, että valmius Horneteille on olemassa jatkossakin.
 
Kyllä poliitikot eli ne joiden kuuluukin tietää, tietävät miten toi on mennyt oikeasti. Mutta se mitä ne sanovat julkisuuteen on ihan toinen juttu. Kuten huomaatte, yksi sun toinen poliitikko on vaatimassa "kyllä kansan täytyy tietää" eli tämä on menny ihan poliittiseksi väännöksi jo.
Ja sanoko jossain pressa "Hornetit ei noussu ilmaan kahden eka koneen kohdalla" en minä ainakaan ole sellasta kuullu.
 
Olemmeko edelleen sitä mieltä, että esikuntavirat ovat pyhiä? Leikataan mieluummin valmiudesta. Pv on ryssinyt homman ihan itse ja omasta aloitteestaan. Siksi on syytä vähintäänkin epäillä, etteivät poliittiset päättäjät ole saaneet tapahtumasta tietoa, joka olisi täysin yksi yhteen todellisuuden kanssa.

Kyllähän tämäkin farssi antaa hommaan perspektiiviä. Nauramme Ruotsille, mutta olemme monessa suhteessa ihan yhtä huonossa jamassa. Toki on rehellisyyden nimissä todettava, että nyt nähdyn kaltaiseen loukkaukseen, jonka kokonaiskesto on muutaman minuutin luokkaa ja jota on täysin mahdoton ennakoida, vaatisi poimuajon, tai ilmassa päivystävän koneen.
 
Kyllä poliitikot eli ne joiden kuuluukin tietää, tietävät miten toi on mennyt oikeasti. Mutta se mitä ne sanovat julkisuuteen on ihan toinen juttu. Kuten huomaatte, yksi sun toinen poliitikko on vaatimassa "kyllä kansan täytyy tietää" eli tämä on menny ihan poliittiseksi väännöksi jo.
Ja sanoko jossain pressa "Hornetit ei noussu ilmaan kahden eka koneen kohdalla" en minä ainakaan ole sellasta kuullu.

Niinistö sanoi haastattelussa, että Hornetit reagoivat vasta kolmanteen epäilyyn, joka tapahtui neljän tunnin kuluttua. Suora sitaatti löytyy YLE:n uutisesta, joka on täälläkin. Tarkistin äsken, mutten lainaa sitä tähän, kännykällä kun näitä käytän.

Foorumin foliohatut haistoivat tämän hyvin. Siinä on jollakin päivystävällä upseerilla ollut varmasti jo aika kusi sukassa sinä iltana, kun vanja pitää meitä kolmatta kertaa pilkkana. Seuraavaksi kiinnostaa tietää, mitkä koneet ne ovat olleet oikeasti ja ovatko kenties harjoitelleet jotain. Se on sitten länsinaapurin vuoro revitellä lehdistössä. Jos ei ole sitten jo huumori loppunut.
 
Älkäähän nyt, kyllä työehtosopimuksia on noudatettava. Lennetään ainoastaan virka-aikana ja jos ylityötunnit ovat täynnä, niin ne ovat täynnä. Ei väsyneitä lentäjiä tai lentäjiä joille jouduttaisiin maksamaan ylimääräisiä korvauksia voi laskea puikkoihin. Puolustusvoimilla ei tässä taloudellisessa tilanteessa ole varaa ennakkotapauksiin. On lisäksi muistettava, että vaikka Ukrainan tilanne ei mahdollista Natoon liittymistä, ei meitä täällä uhka mikään. Sitäpaitsi mediahan kertoi jo kaiken oleellisen, mihin tässä ilmavoimia tarvittaisiin?
 
Tämähän meni juuri niin kuin ajattelin... Ikävä kyllä... Enään puuttuu tosiaan se että koneetkin ovat olleet jotain muuta kuin on kerrottu. Itse en usko sattumiin eli jännäksi tämän tekee se että loukkaukset tulivat kun valmiutta oli ajattu alas.. Kertoo mielestäni hyvin naapurin tiedustelukyvystä. Suuri maa, suuret resurssit.
 
Tämähän meni juuri niin kuin ajattelin... Ikävä kyllä... Enään puuttuu tosiaan se että koneetkin ovat olleet jotain muuta kuin on kerrottu. Itse en usko sattumiin eli jännäksi tämän tekee se että loukkaukset tulivat kun valmiutta oli ajattu alas.. Kertoo mielestäni hyvin naapurin tiedustelukyvystä. Suuri maa, suuret resurssit.


Todella murheellista luettavaa alla. Minkä kuvan tämä antaa maamme johdon valveutuneisuudesta. Itse olen aiemmin esittänyt hypotessin, ettei näistä olisi pahan paikan tullen ainesta edes käynnistämään liikekannallepanoa, sillä se saattaisi suututtaa Venäjän. Johan presidenttikin ehähti tänään pohdiskelemaan Nato-jäsenyydestä, että mitä se Venäjäkin siitä tuumaisi. Niin, mitäpä........?


Pääminiseri Jyrki Katainen väitti IS:n haastattelussa aiemmin, että suomalaishävittäjät olivat ilmassa pikaisesti, kun kaksi venäläiskonetta loukkasi Suomen ilmatilaa viime viikolla.

Savon Sanomat kertoo tänään, ettei venäläiskoneiden 20. toukokuuta tekemien ilmatilaloukkausten aikaan suomalaisia hävittäjiä saatukaan ilmaan, vaikka aiemmin niin väittivät Ilta-Sanomille sekä pääministeri Jyrki Katainen (kok) että puolustusvaliokunnan puheenjohtaja Jussi Niinistö (ps).

Katainen vakuutti, että suomalaishävittäjät lähtivät tunnistuslennolle venäläiskoneiden siivelle alta aikayksikön.

Jussi Niinistö puolestaan arveli, että suomalaiset hävittäjät olivat venäläiskoneiden luona 5-10 minuutissa.

- Minun käsitykseni on, että jos ne ovat lähteneet Rissalasta, niin 5-10 minuuttia, kun ne ovat siinä Suomenlahden päällä, Niinistö (ps) kertoi IS:lle 22. toukokuuta.

Tänään puolustusvaliokunnan puheenjohtaja Jussi Niinistö ei halunnut kommentoida IS:lle sitä, miksi hän aiemmin antoi julkisuuteen tiedon, että myös kahteen ensimmäiseen loukkaukseen reagoitiin hävittäjät paikalle lähettämällä. Hän viestitti, ettei hänellä ole aiempaan lausuntonsa mitään lisättävää.

Tasavallan presidentti Sauli Niinistö vahvisti kuitenkin tänään Ylen Ykkösaamussa Savon Sanomien tiedot siitä, ettei kahteen ensimmäiseen ilmatilaloukkaukseen reagoitu lähettämällä Hornet-hävittäjiä ilmaan.

Kun venäläiskoneen neljän tunnin jälkeen näistä huomattiin jälleen kulkevan kansainvälisessä ilmatilassa lähellä Suomen ilmatilaa, paikalle lähetettiin suomalaishävittäjät niin suurella nopeudella, että äänivalli rikkoutui.
 
Tämähän meni juuri niin kuin ajattelin... Ikävä kyllä... Enään puuttuu tosiaan se että koneetkin ovat olleet jotain muuta kuin on kerrottu. Itse en usko sattumiin eli jännäksi tämän tekee se että loukkaukset tulivat kun valmiutta oli ajattu alas.. Kertoo mielestäni hyvin naapurin tiedustelukyvystä. Suuri maa, suuret resurssit.

Siinä ei tasan varmasti ollut mitään sattumaa ja vanja sai lisää intoa, kun tsuhnat eivät reagoineet ensimmäiseen loukkaukseen, eikä toiseenkaan, jossa käytiin sitten jo syvällä Suomen ilmatilassa. Aivan kuin koettaakseen tai härnätäkseen. Eikä taatusti ollut sattumaa, että operaatio ajoitettiin suuren harjoituksen jälkeiseen lennoston "huoltoiltapäivään"..

Venäläiset kyllä näkevät tilannekuvan Rissalaa myöten, joten ilmaan nousseet Hornetit olisi rekisteröity, eikä pointti kaiketi ole siinä, että olisiko ehditty pääministerin sanoin siivelle. Nyt ei tullut vastetta, joten laitettiin heti perään toinenkin kone kokeilemaan tilannetta ja silloin oli käskynä lentää oikein reilusti Suomen ilmatilaan. Tämä tosin on kielletty RVL:n suulla, joten mitäpä tällaisia spekuloimaan. Virallinen tiedotus kertoo totuuden.
 
Tasavallan presidentti Sauli Niinistö vahvisti kuitenkin tänään Ylen Ykkösaamussa Savon Sanomien tiedot siitä, ettei kahteen ensimmäiseen ilmatilaloukkaukseen reagoitu lähettämällä Hornet-hävittäjiä ilmaan.

Kun venäläiskoneen neljän tunnin jälkeen näistä huomattiin jälleen kulkevan kansainvälisessä ilmatilassa lähellä Suomen ilmatilaa, paikalle lähetettiin suomalaishävittäjät niin suurella nopeudella, että äänivalli rikkoutui.

Mistä se niin perhananmoinen kiire syntyi, kun venäläiskoneen paluu oli havaittavissa heti Kaliningradista nousun jälkeen (ja suuntana koillinen Itämerta pitkin) jopa siviiliharrastajien pyörittämällä flightradar24-nettisivustolla jo tuntia ennen kuin kone oli Porvoon tasalla?
 
Ainoa virhe oli tuo äänivallin rikkoutuminen josta media kiinnostui... Jos tuota ei olisi tapahtunut niin tuosta olisi ollut pieni uutinen jossain henkilökohtaista palstan lähettyvillä ja asia olisi unohdettu. Mielenkiintoista olisi tietää kuinka monta kertaa aiemmin ollaan oltu housut kintuissa? ja on mennyt läpi kuin väärä raha... Taitaa tieto löytyä samasta kassakaapista kuin stasi listakin... ;)

Mutta vakavasti ottaen tämä kertoo karua kieltä pv:n nykytilasta.. Trendi taitaa olla vieläpä laskeva jos ei mitään tehdä ja jotain tarttis tehdä. Huolestuttavaa on myös se että "totuuksia" on nyt kuultu vähän turhan monta sellaisista suista joiden tulisi laulaa samaa laulua, mielellään sitä oikeaa... Millaisen signaalin se naapurille antaa että pääministeri, raja, presidentti ja ties kuka muu ei tiedä mitä on tapahtunut ja on joko saanut väärää tietoa tai itse sellaista luonut. Tuollainen toiminta jos mikä saa maan kuin maan näyttämään heikolta.
 
En osaa sanoa muuta kuin että todennäköisesti aivan liian kauan - ja sen että huomattavasti helpommin kävisi tunnistuslennot Viron puolelta tuohon rannikon tuntumaan..

Nyt ei puutu enää kuin se, että joku virallinen lähde kertoo että kyseessä oli sittenkin Su-35...jonka Virosta lähteneet NATOn koneet tunnistivat..

En tiedä miten nyt kun valmiutta Baltiassa on kohotettu, mutta normaalitilanteessa Naton tunnistuskoneet operoivat Liettuasta, Siauliain kentältä: sieltä on aika pitkä matka Viron rannikolle.
 
Rahastahan tämä kaikki on kiinni. Tiukkojen henkilöstökiintiöiden takia ilmavoimissakin (kuten muissakin puolustushaaroissa) on väkeä vähän. Tällöin ylimääräiset päivystykset nostavat nopeasti ylityötunnit sellaisiksi, että lakisääteiset rajat menevät ylitse. Näin rauhan aikana työaikalainsäädäntöä ja työehtosopimuksia pitää noudattaa puolustusvoimissakin. Tosiasia myöskin on, että lentäjä ei pysy taistelulentäkelpoisena pelkästään istumalla päivystyksessä. Kyllä hänen pitää päästä harjoittelemaan niitä torjuntoja, joten harjoituksia ei voi jättää pitämättä. Ja ne paljon parjatut kansainväliset harjoitukset muuten ovat varsin hyviä koulutustilaisuuksia, kun lentäjät pääsevät harjoittelemaan toisenlaista kalustoa ja taktiikkaa käyttävää harjoitusvastustajaa vastaan.

Kyse on kokonaisuuden hallinnasta. Laitetaanko kaikki puolustusvoimien resurssit ilmatilan ja merialueiden valvontaan, ettei tule mitään "noloja" tilanteita rauhan aikana, ja hyväksytään että esim maavoimien sodan ajan puolustuskyky ja materiaalihankinnat laiminlyödään? Vai pidetäänkö yllä myös maavoimia ja hyväksytään, että ilmavoimilla ei ole 24/7 muutaman minuutin torjuntavalmiutta? Tällaisen valmiuden ylläpitäminen muuten maksaisi todella paljon ja edellyttäisi ilmavoimien henkilöstön kasvattamista...jälleen toisen puolustushaaran kustannuksella ellei tulisi lisää rahaa.

Summa summarum. Ilmatilan valvonnan tason on puolustusministeriö puolustusvoimille määrittänyt. Siihen kuuluu sekä tutkavalvonnan taso että ilmavoimien kyky tunnistuslentoihin. Puolustusministeri on näin käyttänyt poliittista ohjausta määrittääkseen miten puolustusbudjettia käytetään. Jos halutaan nostaa valvonnan tasoa, samalla pitää joko antaa lisää rahaa tai ilmoittaa mitä jätetään tekemättä sen sijaan. Esim ei maavoimien isoja harjoituksia, supistetaan kertausharjoituksia tai ei kouluteta ikäluokasta kuin osa jne... Odotan mielenkiinnolla kumman vaihtoehdon poliitikot valitsevat. No, tiedän jo etukäteen, antavat kohun vaimentua eikä mitään tapahdu. Julkisuuteen sanotaan että toimintaa tarkistetaan, puolustusvoimille sanotaan että lisää rahaa ei tule, tehtäviä ei muuteta mutta hoitakaa homma.

Itse en jonkun kuljetuskoneen muutaman minuutin ilmatilan loukkauksesta jaksa ottaa henkisiä. Rutiinilento joita on viikottain, ja vastaavanlaisia tahattomia tai tahallisia virheitä on tapahtunut ennenkin. Jos reagoidaan joka liikahdukseen voimakkaasti, venäläiset vain saavat helpon keinon syödä ilmavoimien valmiutta. Kannattaa muistaa, että jokainen lentotunti on pois Hornettien eliniästä ja valmiudesta, seuraava pitkä huolto on taas lähempänä. Jos sensijaan ilmatilaa loukkaa jokin tavanomaisesta poikkeava rynnäkköosasto, ilman että sitä on havaittu ajoissa ja että siihen on reagoitu, silloin on jo syytä huolestua valmiuden tasosta.
 
En tiedä miten nyt kun valmiutta Baltiassa on kohotettu, mutta normaalitilanteessa Naton tunnistuskoneet operoivat Liettuasta, Siauliain kentältä: sieltä on aika pitkä matka Viron rannikolle.

Sikäli kun julkiset tiedot pitävät paikkansa, niin Virossa pitäisi edelleen olla ainakin USAn, Britannia ja Tanskan koneita.. Sitä on vaikea sanoa miten ne siellä toimivat jne, mutta koneita siellä pitäisi siis edelleen olla.
 
Sikäli kun julkiset tiedot pitävät paikkansa, niin Virossa pitäisi edelleen olla ainakin USAn, Britannia ja Tanskan koneita.. Sitä on vaikea sanoa miten ne siellä toimivat jne, mutta koneita siellä pitäisi siis edelleen olla.

Virossa näkyy olevan tällä hetkellä neljä tanskalaista F-16:tta: loput koneet ovat ilmeisesti Liettuassa. Normaalitilanteessa Natolla ei siis ole koneita Virossa.

Epäilen myös etteivät ne Viron neljä konetta ole ihan ohjaamopäivystyksessä nekään.
 
Jossain kohtaa ketjua kerroin yliäänipamausta muistuttavasta ikkunoiden helähtelystä lounaissuomen rannikolla iltapäivällä ko. loukkauspäivänä.
Jos se ei tullut suomalaisista horneteista, ehkäpä se tuli venäjän ufo-koneesta. Kaikkee tarttee nääs eppäillä. Ja jos näin oli, kysesssä eivät suinkaan olleet mitkään kuljetuskoneiden aiheuttamat karstanpoltot paakoputketkesta. Kun omaa mielikuvitustani lennätin, sopisi iltapäivän elvilstelyyn yliäänipakaumekset ja ihan eri koneilla mitä kerrottiin.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top