Ilmatorjunta

Joo kyllä tässä ne näyttä

NASAMS013-AMRAAMESSMandAIM-9XLeBourget2011.png
 
Kyllä se sitä tarkoittaa... Tuo essm onkin sitten pikkaisen kantavampi puikku kuin normi amraam...
 
Raveni kirjoitti:
Kyllä se sitä tarkoittaa... Tuo essm onkin sitten pikkaisen kantavampi puikku kuin normi amraam...

No sitten voi ostaa niitä ESSM jos halua lisää kantama NASAMille? :)
 
Hejsan kirjoitti:
Raveni kirjoitti:
Kyllä se sitä tarkoittaa... Tuo essm onkin sitten pikkaisen kantavampi puikku kuin normi amraam...

No sitten voi ostaa niitä ESSM jos halua lisää kantama NASAMille? :)

ESSM on puoliaktiivinen ohjus, eli vaatii oman tutkan ohjaamaan ohjuksen maaliin. Eli ei ihan niin yksinkertaista meidän kalustolla. Mutta ehkäpä SLAMRAAM-ER on tulossa saataville jossakin vaiheessa.
 
Nimenomaan pitäisi ostaa ESSM (jossa on AMRAAMin hakupää) eikä AMRAAMeja lainkaan tuohon. Voisi siihen ostaa ehkä pari ip-hakuista ohjustakin per lavetti vähän niinkuin omasuojaksi tms. Suomi teki hölmösti kun osti häthätään NASAMSin, vaikka tiedettiin, että siihen oltiin jo väsäämässä ESSM-ohjusta. Oltaisiin vaan odoteltu tovi ja ostettu sitten valmis systeemi ESSM-ohjusten kanssa. ESSM korjaa NASAMSin kaikkein suurimman puutteen, eli surkean kantaman.
 
Hessukessu

Onko nyt semmoisia ohjuksia eli ESSM jolla on AMRAAM hakupää markkinoilla? tai onko se joku tulevaisuus projekti?
 
Löysin nämä kuvat, se keskimäinen on ESS/AMRAAM hubrid

essmderivativesob1.jpg


essm10fs4.jpg


http://www.f-16.net/f-16_forum_viewtopic-t-10195.html
 
hessukessu kirjoitti:
Nimenomaan pitäisi ostaa ESSM (jossa on AMRAAMin hakupää) eikä AMRAAMeja lainkaan tuohon. Voisi siihen ostaa ehkä pari ip-hakuista ohjustakin per lavetti vähän niinkuin omasuojaksi tms. Suomi teki hölmösti kun osti häthätään NASAMSin, vaikka tiedettiin, että siihen oltiin jo väsäämässä ESSM-ohjusta. Oltaisiin vaan odoteltu tovi ja ostettu sitten valmis systeemi ESSM-ohjusten kanssa. ESSM korjaa NASAMSin kaikkein suurimman puutteen, eli surkean kantaman.

Amraam on ihan kelvollinen ohjus tuohon tarkoitukseen ja se on myös käytössä ilmavoimilla. Sinällään olen kyllä samaa mieltä kanssasi, että ne ohjuksiin varatut rahat voisi käyttää noihin isoihin keppeihin ja lopuista tehdä jonkinlainen diili ilmavoimien kanssa.
 
hessukessu kirjoitti:
Nimenomaan pitäisi ostaa ESSM (jossa on AMRAAMin hakupää) eikä AMRAAMeja lainkaan tuohon. Voisi siihen ostaa ehkä pari ip-hakuista ohjustakin per lavetti vähän niinkuin omasuojaksi tms. Suomi teki hölmösti kun osti häthätään NASAMSin, vaikka tiedettiin, että siihen oltiin jo väsäämässä ESSM-ohjusta. Oltaisiin vaan odoteltu tovi ja ostettu sitten valmis systeemi ESSM-ohjusten kanssa. ESSM korjaa NASAMSin kaikkein suurimman puutteen, eli surkean kantaman.

Häh? Eiköhän nuo ostettu juuri siksi että oli tiedossa että noihin kaavaillaan ESSM-pohjaista ohjusta. Ja käsittääkseni järjestelmä ostettiin alunperin ilman yhtään mitään ohjuksia, ja ohjuksille varattiin rahaa myöhempää hankintaa varten.

NASAMS järjestelmällä on jo suoritettu koelaukaisu lentävään maaliin ESSM ohjuksella. Maalia valaisemaan käytettiin HAWK XXI järjestelmän AN/MPQ-61 valaisututkaa, ja itseasiassa NASAMS:in AN/MPQ-64 tutkahan suunniteltiin alunperin käytettäväksi mm. MIM-23 HAWK järjestelmien modernisointeihin.

http://investor.raytheon.com/phoenix.zhtml?c=84193&p=irol-newsArticle_pf&id=1712489

Molemmissa tutkaohjuksissa on omat hyvät puolensa, AMRAAM on aktiivisena todellinen "fire-and-forget"-ase (tai ainakin niitä voidaan laukaista useita kerralla ja päivittää maalitietoja datalinkillä) ja ESSM tarjoaa lisää ulottuvuutta. Ja itseasiassa ESSM:kään ei tarvitse maalinosoitusta kuin terminaalivaiheessa, maalia kohti se myös voidaan ohjata datalinkin avulla. Näin yhdellä maalinosoittimella varustetulla järjestelmällä voidaan tulittaa useaa maalia samanaikaisesti kunhan maaliin saapumiset on ajoitettu oikein. En tiedä pystyykö NASAMS järjestelmä tähän, mutta ainakin laivastokäytössä sekä SM-2 että ESSM pystyvät siihen.
 
SJ kirjoitti:
Hejsan kirjoitti:
Raveni kirjoitti:
Kyllä se sitä tarkoittaa... Tuo essm onkin sitten pikkaisen kantavampi puikku kuin normi amraam...

No sitten voi ostaa niitä ESSM jos halua lisää kantama NASAMille? :)

ESSM on puoliaktiivinen ohjus, eli vaatii oman tutkan ohjaamaan ohjuksen maaliin. Eli ei ihan niin yksinkertaista meidän kalustolla. Mutta ehkäpä SLAMRAAM-ER on tulossa saataville jossakin vaiheessa.

Paitsi että essm käyttää nasamsissa amraamin hakupäätä... Näitä ovat ainakin norskit testanneet...
 
Raveni kirjoitti:
SJ kirjoitti:
Hejsan kirjoitti:
Raveni kirjoitti:
Kyllä se sitä tarkoittaa... Tuo essm onkin sitten pikkaisen kantavampi puikku kuin normi amraam...

No sitten voi ostaa niitä ESSM jos halua lisää kantama NASAMille? :)

ESSM on puoliaktiivinen ohjus, eli vaatii oman tutkan ohjaamaan ohjuksen maaliin. Eli ei ihan niin yksinkertaista meidän kalustolla. Mutta ehkäpä SLAMRAAM-ER on tulossa saataville jossakin vaiheessa.

Paitsi että essm käyttää nasamsissa amraamin hakupäätä... Näitä ovat ainakin norskit testanneet...

Tarkoitat tuota aikaisemmin mainitsemaani SLAMRAAM-ER ohjusta. Se ohjus mitä norskit testasi oli toki ESSM, ja se tarvitsi sen maalinosoitus tutkan.
 
SJ kirjoitti:
Raveni kirjoitti:
SJ kirjoitti:
Hejsan kirjoitti:
Raveni kirjoitti:
Kyllä se sitä tarkoittaa... Tuo essm onkin sitten pikkaisen kantavampi puikku kuin normi amraam...

No sitten voi ostaa niitä ESSM jos halua lisää kantama NASAMille? :)

ESSM on puoliaktiivinen ohjus, eli vaatii oman tutkan ohjaamaan ohjuksen maaliin. Eli ei ihan niin yksinkertaista meidän kalustolla. Mutta ehkäpä SLAMRAAM-ER on tulossa saataville jossakin vaiheessa.

Paitsi että essm käyttää nasamsissa amraamin hakupäätä... Näitä ovat ainakin norskit testanneet...

Tarkoitat tuota aikaisemmin mainitsemaani SLAMRAAM-ER ohjusta. Se ohjus mitä norskit testasi oli toki ESSM, ja se tarvitsi sen maalinosoitus tutkan.

Se, että nyt ostettiin 300 Amramia, ei tietenkään sulje sitä etteikö NASAMSin a-tarvikkeeksi voida ostaa jotain muuta(kin) ohjustyyppiä jatkossa. Ilmavoimat voi käyttää Amraamit (kokonaan tai osittain).

Sikäli kuin olen oikein ymmärtänyt, NASAMSin suurimpia vahvuuksia on juuri tämä joustavuus a-tarvikkeen suhteen ja tietysti se että a-tarvikkeita voidaan käyttää ristiin Ilmavoimien kanssa.
 
Juke kirjoitti:
Eiköhän IT tositilanteessa käytä 300 AMRAAMia aika sukkelaan itsekin ?

Nuo ei edes riitä yhteen lentoon, jos kaikki koneet lastattaisiin kunnolla. Ja Hornetteihin jää vielä tilaa kolmelle polttoainetankille noiden ohjuksien lisäksi. Siihen hankintaan oli haettu lupaa jo ennen NASAMS:n tilauspäätöstä ja siksi olettaisin tuon hankinnan olevan yksistään ilmavoimille tarkoitettu.
 
Iso-Mursu kirjoitti:
SJ kirjoitti:
Iso-Mursu kirjoitti:
Juke kirjoitti:
Eiköhän IT tositilanteessa käytä 300 AMRAAMia aika sukkelaan itsekin ?

Kuinkas paljon niitä AMRAAM on maailmassa rakennettukaan?

16K ?

Suomessa aika vähän noita ohjuksia. Tosin meidän rahoilla ei ole varaa mennä ostamaan useamman tuhannen ohjuksen varastoja.

Ei ole juuri muillakaan, ne jotka noita ostelevat, ostavat suunnilleen samoja määriä.
 
SJ kirjoitti:
Iso-Mursu kirjoitti:
SJ kirjoitti:
Iso-Mursu kirjoitti:
Juke kirjoitti:
Eiköhän IT tositilanteessa käytä 300 AMRAAMia aika sukkelaan itsekin ?

Kuinkas paljon niitä AMRAAM on maailmassa rakennettukaan?

16K ?

Suomessa aika vähän noita ohjuksia. Tosin meidän rahoilla ei ole varaa mennä ostamaan useamman tuhannen ohjuksen varastoja.

Ei ole juuri muillakaan, ne jotka noita ostelevat, ostavat suunnilleen samoja määriä.

Suomen tilannehan on tältä osin jopa yllättävän hyvä! SIPRI:n tietojen mukaan Suomi olisi ostanut edellisiä versioita 400+ kappaletta ja nyt on tulossa n. 300 lisää. Vanhimmat ohjukset vaatinevat kohta ajoaineiden päivityksen ja osa saattanee mennä hylkyynkin. Kurantteja ohjuksia jäänee kuitenkin ihan kohtuullinen määrä.

Jos ajatellaan, että AMRAAM:lla pääsisi tositilanteessa 25% tapposuhteeseen, A2-keltaisella olisi riskinä menettää kahinassa luokkaa ~150 konetta pelkkinä AMRAAM-tappoina (laskettuna 600 kurantilla ohjuksella) . Tämän päälle Sidewinder-tapot ja IT:n aiheuttamat tappiot. => Kokonaisuutena sanoisin, että Suomen ilmapuolustus on ihan kohtalaisessa kunnossa ja maahan tunkeutuva vihulainen saa nähdä melkoisesti vaivaa sen lamauttamiseen ja samalla vihulaisen pitää varautua kestämään suuret tappiot.
 
Hanski kirjoitti:
SJ kirjoitti:
Iso-Mursu kirjoitti:
SJ kirjoitti:
Iso-Mursu kirjoitti:
Kuinkas paljon niitä AMRAAM on maailmassa rakennettukaan?

16K ?

Suomessa aika vähän noita ohjuksia. Tosin meidän rahoilla ei ole varaa mennä ostamaan useamman tuhannen ohjuksen varastoja.

Ei ole juuri muillakaan, ne jotka noita ostelevat, ostavat suunnilleen samoja määriä.

Suomen tilannehan on tältä osin jopa yllättävän hyvä! SIPRI:n tietojen mukaan Suomi olisi ostanut edellisiä versioita 400+ kappaletta ja nyt on tulossa n. 300 lisää. Vanhimmat ohjukset vaatinevat kohta ajoaineiden päivityksen ja osa saattanee mennä hylkyynkin. Kurantteja ohjuksia jäänee kuitenkin ihan kohtuullinen määrä.

Jos ajatellaan, että AMRAAM:lla pääsisi tositilanteessa 25% tapposuhteeseen, A2-keltaisella olisi riskinä menettää kahinassa luokkaa ~150 konetta pelkkinä AMRAAM-tappoina (laskettuna 600 kurantilla ohjuksella) . Tämän päälle Sidewinder-tapot ja IT:n aiheuttamat tappiot. => Kokonaisuutena sanoisin, että Suomen ilmapuolustus on ihan kohtalaisessa kunnossa ja maahan tunkeutuva vihulainen saa nähdä melkoisesti vaivaa sen lamauttamiseen ja samalla vihulaisen pitää varautua kestämään suuret tappiot.

Crotaleakin taitaa olla varastoissa joku 300-400 laakia, sekä muutama Bolide.
 
Back
Top