Ilmatorjunta

Raveni kirjoitti:
SJ kirjoitti:
Raveni kirjoitti:
SJ kirjoitti:
Hejsan kirjoitti:
entäs se auto command controll mitä se tekee?

Ja toinen kysymys..tämä on varmasti kysytty ennen mutta en muista, jos suomella on Hornet helsingin yllä ja venäläinen S-400 huomaa sen ja laukaise 2 ohjusta Hornetin päin, voikko NASAMS II ampua alas ne molemmat S-400 ohjukset?

En oikein usko, että NASAMS kykenisi tuohon.

Aika vaikea ajatella... Voipi olla mahdotonta jo torjuttavan ohjuksen nopeudesta johtuen... Risteilyohjuksiahan nasamsilla voi pudotella tosin niissäkin on omat vaikeutensa...

Hornetin pitäisi tehdä aikamoisia peliliikkeitä ja tuoda ohjus todella lähelle NASAMS patteria (etenkin matalalle), jotta olisi mitään järkeä edes yrittää. Jos sitä järkeä alunalkaenkaan olisi, meinaan ton ohjuksen olevan niillä rajoilla, että liikehtimisen pitäisi riittää jallittamiseen.

Halvin ja helpoin ratkaisu voisi olla että pötkitään matalalle ja karkuun, maksimi tutka häirintä päälle. Joka tapauksessahan ohjus täytyisi havaita ajoissa, pötkitään karkuun tai yritetään torjua se.
Venäläisten mukaan S-400:n ohjus pystyy seuraamaan kohdetta myös tutkakatveen alapuolelle. Ohjus on nopea ja tutka suuri sekä tehokas.
 
kunnas kirjoitti:
Raveni kirjoitti:
SJ kirjoitti:
Raveni kirjoitti:
SJ kirjoitti:
En oikein usko, että NASAMS kykenisi tuohon.

Aika vaikea ajatella... Voipi olla mahdotonta jo torjuttavan ohjuksen nopeudesta johtuen... Risteilyohjuksiahan nasamsilla voi pudotella tosin niissäkin on omat vaikeutensa...

Hornetin pitäisi tehdä aikamoisia peliliikkeitä ja tuoda ohjus todella lähelle NASAMS patteria (etenkin matalalle), jotta olisi mitään järkeä edes yrittää. Jos sitä järkeä alunalkaenkaan olisi, meinaan ton ohjuksen olevan niillä rajoilla, että liikehtimisen pitäisi riittää jallittamiseen.

Halvin ja helpoin ratkaisu voisi olla että pötkitään matalalle ja karkuun, maksimi tutka häirintä päälle. Joka tapauksessahan ohjus täytyisi havaita ajoissa, pötkitään karkuun tai yritetään torjua se.
Venäläisten mukaan S-400:n ohjus pystyy seuraamaan kohdetta myös tutkakatveen alapuolelle. Ohjus on nopea ja tutka suuri sekä tehokas.

Nyt jaksa ruveta artikkeleita selaamaan niin s-400 käyttää varmaankin aktiivisella hakupäällä varustettua ohjusta? Tosin jos olen oikein ymmärtänyt noita ei ole tarkoitus ruveta ampumaan maksimi kantamalla hävittäjä kokoluokan maalehin vaan +200km kantamat ovat raskaita pommi-, johto- ja tutka koneita varten.
 
kunnas kirjoitti:
Raveni kirjoitti:
SJ kirjoitti:
Raveni kirjoitti:
SJ kirjoitti:
En oikein usko, että NASAMS kykenisi tuohon.

Aika vaikea ajatella... Voipi olla mahdotonta jo torjuttavan ohjuksen nopeudesta johtuen... Risteilyohjuksiahan nasamsilla voi pudotella tosin niissäkin on omat vaikeutensa...

Hornetin pitäisi tehdä aikamoisia peliliikkeitä ja tuoda ohjus todella lähelle NASAMS patteria (etenkin matalalle), jotta olisi mitään järkeä edes yrittää. Jos sitä järkeä alunalkaenkaan olisi, meinaan ton ohjuksen olevan niillä rajoilla, että liikehtimisen pitäisi riittää jallittamiseen.

Halvin ja helpoin ratkaisu voisi olla että pötkitään matalalle ja karkuun, maksimi tutka häirintä päälle. Joka tapauksessahan ohjus täytyisi havaita ajoissa, pötkitään karkuun tai yritetään torjua se.
Venäläisten mukaan S-400:n ohjus pystyy seuraamaan kohdetta myös tutkakatveen alapuolelle. Ohjus on nopea ja tutka suuri sekä tehokas.

Ne ohjustyypit jotka ovat aktiivihakuisia voivat ehkä tehdäkin tuon, mutta käytännössä sen ohjuksen pitää keretä lukittua maaliin ennen Hornetin katoamista tulenjohtotutkalta.
 
SJ kirjoitti:
kunnas kirjoitti:
Raveni kirjoitti:
SJ kirjoitti:
Raveni kirjoitti:
Aika vaikea ajatella... Voipi olla mahdotonta jo torjuttavan ohjuksen nopeudesta johtuen... Risteilyohjuksiahan nasamsilla voi pudotella tosin niissäkin on omat vaikeutensa...

Hornetin pitäisi tehdä aikamoisia peliliikkeitä ja tuoda ohjus todella lähelle NASAMS patteria (etenkin matalalle), jotta olisi mitään järkeä edes yrittää. Jos sitä järkeä alunalkaenkaan olisi, meinaan ton ohjuksen olevan niillä rajoilla, että liikehtimisen pitäisi riittää jallittamiseen.

Halvin ja helpoin ratkaisu voisi olla että pötkitään matalalle ja karkuun, maksimi tutka häirintä päälle. Joka tapauksessahan ohjus täytyisi havaita ajoissa, pötkitään karkuun tai yritetään torjua se.
Venäläisten mukaan S-400:n ohjus pystyy seuraamaan kohdetta myös tutkakatveen alapuolelle. Ohjus on nopea ja tutka suuri sekä tehokas.

Ne ohjustyypit jotka ovat aktiivihakuisia voivat ehkä tehdäkin tuon, mutta käytännössä sen ohjuksen pitää keretä lukittua maaliin ennen Hornetin katoamista tulenjohtotutkalta.
amraam-1.gif

Amraam tarvitsee aluksi komento-ohjauksen, keskivaiheen se lähestyy interiaohjauksella jolloin ohjus ei enään tarvitse hävittäjän tutkantietoja. Loppulähestyminen tapahtuu omalla tutkalla. Samoin S-400:n ohjus tarvitsee vain aluksi maatutkan antamia tietoja.
 
kunnas kirjoitti:
SJ kirjoitti:
kunnas kirjoitti:
Raveni kirjoitti:
SJ kirjoitti:
Hornetin pitäisi tehdä aikamoisia peliliikkeitä ja tuoda ohjus todella lähelle NASAMS patteria (etenkin matalalle), jotta olisi mitään järkeä edes yrittää. Jos sitä järkeä alunalkaenkaan olisi, meinaan ton ohjuksen olevan niillä rajoilla, että liikehtimisen pitäisi riittää jallittamiseen.

Halvin ja helpoin ratkaisu voisi olla että pötkitään matalalle ja karkuun, maksimi tutka häirintä päälle. Joka tapauksessahan ohjus täytyisi havaita ajoissa, pötkitään karkuun tai yritetään torjua se.
Venäläisten mukaan S-400:n ohjus pystyy seuraamaan kohdetta myös tutkakatveen alapuolelle. Ohjus on nopea ja tutka suuri sekä tehokas.

Ne ohjustyypit jotka ovat aktiivihakuisia voivat ehkä tehdäkin tuon, mutta käytännössä sen ohjuksen pitää keretä lukittua maaliin ennen Hornetin katoamista tulenjohtotutkalta.

Amraam tarvitsee aluksi komento-ohjauksen, keskivaiheen se lähestyy interiaohjauksella jolloin ohjus ei enään tarvitse hävittäjän tutkantietoja. Loppulähestyminen tapahtuu omalla tutkalla. Samoin S-400:n ohjus tarvitsee vain aluksi maatutkan antamia tietoja.

"Aluksi", eli niin kauan, että kone ei kerkeä merkittävästi muuttaa sijaintiaan/lentosuuntaansa ennen kuin ohjus näkee sen omalla tutkallaan, eli kun kyseessä on hävittäjämaali, niin käytännössä päivitystä sen tekemisistä pitää saada siihen asti kunnes ohjus lukittuu siihen itse. Tai meinasitko, että noinkin kallis ohjus pitäisi ampua sillä oletuksella, että Hornet lentää suoraan koko sen ajan mitä ohjus käyttää matkalentoon? Jos Hornet jostakin syystä häviää maatutkan näkyvistä, niin se on luultavastikin Hornetin liikehdinnän (ihan minkä liikehdinnän) takia, eli viimeisin suuntatieto on vanhentunut jos silloin, kun tutkaoperaattori huomaa koneen hävinneen putkelta ja ohjus lentää minne sattuu.
 
SJ kirjoitti:
kunnas kirjoitti:
SJ kirjoitti:
kunnas kirjoitti:
Raveni kirjoitti:
Halvin ja helpoin ratkaisu voisi olla että pötkitään matalalle ja karkuun, maksimi tutka häirintä päälle. Joka tapauksessahan ohjus täytyisi havaita ajoissa, pötkitään karkuun tai yritetään torjua se.
Venäläisten mukaan S-400:n ohjus pystyy seuraamaan kohdetta myös tutkakatveen alapuolelle. Ohjus on nopea ja tutka suuri sekä tehokas.

Ne ohjustyypit jotka ovat aktiivihakuisia voivat ehkä tehdäkin tuon, mutta käytännössä sen ohjuksen pitää keretä lukittua maaliin ennen Hornetin katoamista tulenjohtotutkalta.

Amraam tarvitsee aluksi komento-ohjauksen, keskivaiheen se lähestyy interiaohjauksella jolloin ohjus ei enään tarvitse hävittäjän tutkantietoja. Loppulähestyminen tapahtuu omalla tutkalla. Samoin S-400:n ohjus tarvitsee vain aluksi maatutkan antamia tietoja.

"Aluksi", eli niin kauan, että kone ei kerkeä merkittävästi muuttaa sijaintiaan/lentosuuntaansa ennen kuin ohjus näkee sen omalla tutkallaan, eli kun kyseessä on hävittäjämaali, niin käytännössä päivitystä sen tekemisistä pitää saada siihen asti kunnes ohjus lukittuu siihen itse. Tai meinasitko, että noinkin kallis ohjus pitäisi ampua sillä oletuksella, että Hornet lentää suoraan koko sen ajan mitä ohjus käyttää matkalentoon? Jos Hornet jostakin syystä häviää maatutkan näkyvistä, niin se on luultavastikin Hornetin liikehdinnän (ihan minkä liikehdinnän) takia, eli viimeisin suuntatieto on vanhentunut jos silloin, kun tutkaoperaattori huomaa koneen hävinneen putkelta ja ohjus lentää minne sattuu.

Tuo oli SJ:ltä hyvä pointti. Ohjukseen ei mahdu kovin isoa tutkaa eikä näin ollen kovin tehokasta. Ohjuksen kantama voi olla 200km mutta mikä on se etäisyys että ohjus näkee maalin ja kykenee siihen lukittumaan? Lisäksi olen ymmärtänyt että ohjusten tutkan keila on kovin kapea.

en tiedä millaiset tutkan häirintä laitteet horneteissa on mutta Israelin kanssa voisi olla hyvä tehdä yhteistyötä koska sillä suunnalla ainakin noihin häirintä vehkeisiin panostetaan, käsittääkseni panostusta on myös venäjällä ainakin joidenkin su35:tä käsittelevien artikkeleiden mukaan.
 
SJ kirjoitti:
kunnas kirjoitti:
SJ kirjoitti:
kunnas kirjoitti:
Raveni kirjoitti:
Halvin ja helpoin ratkaisu voisi olla että pötkitään matalalle ja karkuun, maksimi tutka häirintä päälle. Joka tapauksessahan ohjus täytyisi havaita ajoissa, pötkitään karkuun tai yritetään torjua se.
Venäläisten mukaan S-400:n ohjus pystyy seuraamaan kohdetta myös tutkakatveen alapuolelle. Ohjus on nopea ja tutka suuri sekä tehokas.

Ne ohjustyypit jotka ovat aktiivihakuisia voivat ehkä tehdäkin tuon, mutta käytännössä sen ohjuksen pitää keretä lukittua maaliin ennen Hornetin katoamista tulenjohtotutkalta.

Amraam tarvitsee aluksi komento-ohjauksen, keskivaiheen se lähestyy interiaohjauksella jolloin ohjus ei enään tarvitse hävittäjän tutkantietoja. Loppulähestyminen tapahtuu omalla tutkalla. Samoin S-400:n ohjus tarvitsee vain aluksi maatutkan antamia tietoja.

"Aluksi", eli niin kauan, että kone ei kerkeä merkittävästi muuttaa sijaintiaan/lentosuuntaansa ennen kuin ohjus näkee sen omalla tutkallaan, eli kun kyseessä on hävittäjämaali, niin käytännössä päivitystä sen tekemisistä pitää saada siihen asti kunnes ohjus lukittuu siihen itse. Tai meinasitko, että noinkin kallis ohjus pitäisi ampua sillä oletuksella, että Hornet lentää suoraan koko sen ajan mitä ohjus käyttää matkalentoon? Jos Hornet jostakin syystä häviää maatutkan näkyvistä, niin se on luultavastikin Hornetin liikehdinnän (ihan minkä liikehdinnän) takia, eli viimeisin suuntatieto on vanhentunut jos silloin, kun tutkaoperaattori huomaa koneen hävinneen putkelta ja ohjus lentää minne sattuu.
Russian-BVR-Seekers-06.png

R-37 ohjuksen tutkan kantama on hornetin kokoiseen maaliin (rcs 3 m2) 50 merimailia (93 km) ja S-400 ohjuksen luultavasti vielä enemmän. S-400 ohjus on myös todella nopea mach 12. S-400:n ohjus lentää maksimietäisyydelle mach 8 keskinopeudella 2.5 minuutissa.

Kuten edellisestä kuvasta voi nähdä ei aktiivihakuinen ohjus tarvitse saattoa lukittumiseen asti vaan riittää että ohjus pääsee riittävän lähelle ja jatkaa oletettuun maalin ennakkopisteeseen. Päästyään lähelle maalin ennakkopistettä ohjus etsii maalin omalla tutkallaan.

Edit: Hornet lentää äänen nopeudella 2.5 minuutissa 51 km jolloin hornet ei kerkiä R-37:n ohjuksen oman tutkan kantaman ulkopuolelle( kantama on 93 km). S-400 ohjuksessa on luultavasti vielä tehokkaampi tutka.
 
kunnas kirjoitti:
SJ kirjoitti:
kunnas kirjoitti:
SJ kirjoitti:
kunnas kirjoitti:
Venäläisten mukaan S-400:n ohjus pystyy seuraamaan kohdetta myös tutkakatveen alapuolelle. Ohjus on nopea ja tutka suuri sekä tehokas.

Ne ohjustyypit jotka ovat aktiivihakuisia voivat ehkä tehdäkin tuon, mutta käytännössä sen ohjuksen pitää keretä lukittua maaliin ennen Hornetin katoamista tulenjohtotutkalta.

Amraam tarvitsee aluksi komento-ohjauksen, keskivaiheen se lähestyy interiaohjauksella jolloin ohjus ei enään tarvitse hävittäjän tutkantietoja. Loppulähestyminen tapahtuu omalla tutkalla. Samoin S-400:n ohjus tarvitsee vain aluksi maatutkan antamia tietoja.

"Aluksi", eli niin kauan, että kone ei kerkeä merkittävästi muuttaa sijaintiaan/lentosuuntaansa ennen kuin ohjus näkee sen omalla tutkallaan, eli kun kyseessä on hävittäjämaali, niin käytännössä päivitystä sen tekemisistä pitää saada siihen asti kunnes ohjus lukittuu siihen itse. Tai meinasitko, että noinkin kallis ohjus pitäisi ampua sillä oletuksella, että Hornet lentää suoraan koko sen ajan mitä ohjus käyttää matkalentoon? Jos Hornet jostakin syystä häviää maatutkan näkyvistä, niin se on luultavastikin Hornetin liikehdinnän (ihan minkä liikehdinnän) takia, eli viimeisin suuntatieto on vanhentunut jos silloin, kun tutkaoperaattori huomaa koneen hävinneen putkelta ja ohjus lentää minne sattuu.
Russian-BVR-Seekers-06.png

R-37 ohjuksen tutkan kantama on hornetin kokoiseen maaliin (rcs 3 m2) 50 merimailia (93 km) ja S-400 ohjuksen luultavasti vielä enemmän. S-400 ohjus on myös todella nopea mach 12. S-400:n ohjus lentää maksimietäisyydelle mach 8 keskinopeudella 2.5 minuutissa.

Kuten edellisestä kuvasta voi nähdä ei aktiivihakuinen ohjus tarvitse saattoa lukittumiseen asti vaan riittää että ohjus pääsee riittävän lähelle ja jatkaa oletettuun maalin ennakkopisteeseen. Päästyään lähelle maalin ennakkopistettä ohjus etsii maalin omalla tutkallaan.

Edit: Hornet lentää äänen nopeudella 2.5 minuutissa 51 km jolloin hornet ei kerkiä R-37:n ohjuksen oman tutkan kantaman ulkopuolelle( kantama on 93 km). S-400 ohjuksessa on luultavasti vielä tehokkaampi tutka.

Ei haittaa vaikka hornet olisikin ohjuksen tutkan teorettisen kantaman sisäpuolella, kunhan se ei ole ohjukselle annetun ennakkopisteen lähettyvillä. Pitää muistaa että ohjusten tutkien keilat eivät ole kovin leveitä.
 
Caveman kirjoitti:
kunnas kirjoitti:
SJ kirjoitti:
kunnas kirjoitti:
SJ kirjoitti:
Ne ohjustyypit jotka ovat aktiivihakuisia voivat ehkä tehdäkin tuon, mutta käytännössä sen ohjuksen pitää keretä lukittua maaliin ennen Hornetin katoamista tulenjohtotutkalta.

Amraam tarvitsee aluksi komento-ohjauksen, keskivaiheen se lähestyy interiaohjauksella jolloin ohjus ei enään tarvitse hävittäjän tutkantietoja. Loppulähestyminen tapahtuu omalla tutkalla. Samoin S-400:n ohjus tarvitsee vain aluksi maatutkan antamia tietoja.

"Aluksi", eli niin kauan, että kone ei kerkeä merkittävästi muuttaa sijaintiaan/lentosuuntaansa ennen kuin ohjus näkee sen omalla tutkallaan, eli kun kyseessä on hävittäjämaali, niin käytännössä päivitystä sen tekemisistä pitää saada siihen asti kunnes ohjus lukittuu siihen itse. Tai meinasitko, että noinkin kallis ohjus pitäisi ampua sillä oletuksella, että Hornet lentää suoraan koko sen ajan mitä ohjus käyttää matkalentoon? Jos Hornet jostakin syystä häviää maatutkan näkyvistä, niin se on luultavastikin Hornetin liikehdinnän (ihan minkä liikehdinnän) takia, eli viimeisin suuntatieto on vanhentunut jos silloin, kun tutkaoperaattori huomaa koneen hävinneen putkelta ja ohjus lentää minne sattuu.
Russian-BVR-Seekers-06.png

R-37 ohjuksen tutkan kantama on hornetin kokoiseen maaliin (rcs 3 m2) 50 merimailia (93 km) ja S-400 ohjuksen luultavasti vielä enemmän. S-400 ohjus on myös todella nopea mach 12. S-400:n ohjus lentää maksimietäisyydelle mach 8 keskinopeudella 2.5 minuutissa.

Kuten edellisestä kuvasta voi nähdä ei aktiivihakuinen ohjus tarvitse saattoa lukittumiseen asti vaan riittää että ohjus pääsee riittävän lähelle ja jatkaa oletettuun maalin ennakkopisteeseen. Päästyään lähelle maalin ennakkopistettä ohjus etsii maalin omalla tutkallaan.

Edit: Hornet lentää äänen nopeudella 2.5 minuutissa 51 km jolloin hornet ei kerkiä R-37:n ohjuksen oman tutkan kantaman ulkopuolelle( kantama on 93 km). S-400 ohjuksessa on luultavasti vielä tehokkaampi tutka.

Ei haittaa vaikka hornet olisikin ohjuksen tutkan teorettisen kantaman sisäpuolella, kunhan se ei ole ohjukselle annetun ennakkopisteen lähettyvillä. Pitää muistaa että ohjusten tutkien keilat eivät ole kovin leveitä.
Ohjus voi mutkitella jolloin se pystyy keilaamaan suuremmalta alueelta. Vaikka vain osa ohjuksista osuisi niin se olisi sama kuin pelaisi Venäläistä rulettia. Kukaan lentäjä ei suostuisi kokeilemaan onneaan. Tuskin löytyy kovin paljoa syitä miksi pitäisi lentää tutkakatveen yläpuolella paitsi laukaista ilmasta maahan aseita ja sitä riskiä ei kannata ottaa että kone ammutaan alas.

Tietenkin on ilmataistelussa etu että omat koneet lentää korkealla ja vihollinen matalalla mm. tällöin ilmataisteluohjukset liitävät pitemmälle.

Tulevaisuudessa A-100 AWAC pystyy osoittamaan maalin S-400 patterille. A-50E (A-50U:n vientiversio) Pystyy havaitsemaan hornetin kokoisen maalin 283 km:n päästä. A-100 pystyy havaitsemaan maalin luultavasti vielä huomattavasti kauempaa. PAK-FA:n tutka pystyy havaitsemaan rcs 1 m2 maalin 400 km:n päästä. A-100 AWAC koneessa on luultavasti vielä suurempi ja tehokkaampi tutka. Havaintoetäisyyttä rajoittaa tutkahorisontti jolloin matalalla lentävä hävittäjä havaitaan maksimissaan korkealla lentävästa koneesta n. 450 km:n päästä.
 
kunnas kirjoitti:
Caveman kirjoitti:
kunnas kirjoitti:
SJ kirjoitti:
kunnas kirjoitti:
Amraam tarvitsee aluksi komento-ohjauksen, keskivaiheen se lähestyy interiaohjauksella jolloin ohjus ei enään tarvitse hävittäjän tutkantietoja. Loppulähestyminen tapahtuu omalla tutkalla. Samoin S-400:n ohjus tarvitsee vain aluksi maatutkan antamia tietoja.

"Aluksi", eli niin kauan, että kone ei kerkeä merkittävästi muuttaa sijaintiaan/lentosuuntaansa ennen kuin ohjus näkee sen omalla tutkallaan, eli kun kyseessä on hävittäjämaali, niin käytännössä päivitystä sen tekemisistä pitää saada siihen asti kunnes ohjus lukittuu siihen itse. Tai meinasitko, että noinkin kallis ohjus pitäisi ampua sillä oletuksella, että Hornet lentää suoraan koko sen ajan mitä ohjus käyttää matkalentoon? Jos Hornet jostakin syystä häviää maatutkan näkyvistä, niin se on luultavastikin Hornetin liikehdinnän (ihan minkä liikehdinnän) takia, eli viimeisin suuntatieto on vanhentunut jos silloin, kun tutkaoperaattori huomaa koneen hävinneen putkelta ja ohjus lentää minne sattuu.
Russian-BVR-Seekers-06.png

R-37 ohjuksen tutkan kantama on hornetin kokoiseen maaliin (rcs 3 m2) 50 merimailia (93 km) ja S-400 ohjuksen luultavasti vielä enemmän. S-400 ohjus on myös todella nopea mach 12. S-400:n ohjus lentää maksimietäisyydelle mach 8 keskinopeudella 2.5 minuutissa.

Kuten edellisestä kuvasta voi nähdä ei aktiivihakuinen ohjus tarvitse saattoa lukittumiseen asti vaan riittää että ohjus pääsee riittävän lähelle ja jatkaa oletettuun maalin ennakkopisteeseen. Päästyään lähelle maalin ennakkopistettä ohjus etsii maalin omalla tutkallaan.

Edit: Hornet lentää äänen nopeudella 2.5 minuutissa 51 km jolloin hornet ei kerkiä R-37:n ohjuksen oman tutkan kantaman ulkopuolelle( kantama on 93 km). S-400 ohjuksessa on luultavasti vielä tehokkaampi tutka.

Ei haittaa vaikka hornet olisikin ohjuksen tutkan teorettisen kantaman sisäpuolella, kunhan se ei ole ohjukselle annetun ennakkopisteen lähettyvillä. Pitää muistaa että ohjusten tutkien keilat eivät ole kovin leveitä.
Ohjus voi mutkitella jolloin se pystyy keilaamaan suuremmalta alueelta. Vaikka vain osa ohjuksista osuisi niin se olisi sama kuin pelaisi Venäläistä rulettia. Kukaan lentäjä ei suostuisi kokeilemaan onneaan. Tuskin löytyy kovin paljoa syitä miksi pitäisi lentää tutkakatveen yläpuolella paitsi laukaista ilmasta maahan aseita ja sitä riskiä ei kannata ottaa että kone ammutaan alas.

Tietenkin on ilmataistelussa etu että omat koneet lentää korkealla ja vihollinen matalalla mm. tällöin ilmataisteluohjukset liitävät pitemmälle.

Tulevaisuudessa A-100 AWAC pystyy osoittamaan maalin S-400 patterille. A-50E (A-50U:n vientiversio) Pystyy havaitsemaan hornetin kokoisen maalin 283 km:n päästä. A-100 pystyy havaitsemaan maalin luultavasti vielä huomattavasti kauempaa. PAK-FA:n tutka pystyy havaitsemaan rcs 1 m2 maalin 400 km:n päästä. A-100 AWAC koneessa on luultavasti vielä suurempi ja tehokkaampi tutka. Havaintoetäisyyttä rajoittaa tutkahorisontti jolloin matalalla lentävä hävittäjä havaitaan maksimissaan korkealla lentävästa koneesta n. 450 km:n päästä.

Luvuthan ovat teoreettisia ja todellisuudessa jossa tutkia häiritään niin se pakostikin tiputtaa noita etäisyyksiä.
 
Raveni kirjoitti:
Luvuthan ovat teoreettisia ja todellisuudessa jossa tutkia häiritään niin se pakostikin tiputtaa noita etäisyyksiä.

Suomella ei ole mitään kunnollisia häirintälaitteita. Esim Kiina osti Venäjältä taannoin maasijoitteisia AWAC:n häirintälaitteita.
 
kunnas kirjoitti:
Raveni kirjoitti:
Luvuthan ovat teoreettisia ja todellisuudessa jossa tutkia häiritään niin se pakostikin tiputtaa noita etäisyyksiä.

Suomella ei ole mitään kunnollisia häirintälaitteita. Esim Kiina osti Venäjältä taannoin maasijoitteisia AWAC:n häirintälaitteita.

...joista Kunnas olisi kuullut. Ehkä on parempi, ettei puolustusvoimatkaan julkista verkkosivuillaan kaikkea osaamistaan tai laitteitaan. Suomalaisten kyvyt saattanevat olla paremmat, kuin uskommekaan. Muutama omakohtainen havainto puoltaa tällaista tulkintaa...

Vielä EDIT: ELSO-kyvykkyys vaatii lähinnä hyvää radiotekniikan ja signaalinkäsittelyn osaamista. Onko kukaan koskaan kuullut, että Suomessa olisi tällaista erikoisosaamista, ehkä jopa enemmän kuin naapurissa...?
 
kunnas kirjoitti:
Ohjus voi mutkitella jolloin se pystyy keilaamaan suuremmalta alueelta.

Ei muuten mutkittele! Ohjuksien väistelyssä perustaktiikka on pakottaa ohjus muuttamaan suuntaansa ja siten kuluttamaan liike-energiaansa. Eli pitäisin koko ajatusta aika naurettavana, että ohjus rupeaisi kiemurtelemaan ihan huvikseen.

Muutenkin koko ajatus tuosta tilanteesta on naurettava, koska Venäjän rajalta on 160 kilsaa Helsinkiin ja jotenkin veikkaan, että kukaan ei toisi S-400:sta tykistön kantamalle rajasta, oli se sitten kuinka liikkuva tahansa.
 
SJ kirjoitti:
kunnas kirjoitti:
Ohjus voi mutkitella jolloin se pystyy keilaamaan suuremmalta alueelta.

Ei muuten mutkittele! Ohjuksien väistelyssä perustaktiikka on pakottaa ohjus muuttamaan suuntaansa ja siten kuluttamaan liike-energiaansa. Eli pitäisin koko ajatusta aika naurettavana, että ohjus rupeaisi kiemurtelemaan ihan huvikseen.

Muutenkin koko ajatus tuosta tilanteesta on naurettava, koska Venäjän rajalta on 160 kilsaa Helsinkiin ja jotenkin veikkaan, että kukaan ei toisi S-400:sta tykistön kantamalle rajasta, oli se sitten kuinka liikkuva tahansa.

Tuollainen s-400 patteri rajan pinnassa olisi onnen potku ja sen luokan maali että siihen voisi laukoa jo muutaman jassmin... S-400 on tarkoitettu alue maalien suojaamiseen eikä kulkemaan liikkuvan joukon mukana. Noita on ripoteltu moskovan ympärille ja varmaanikin tullaan ripottelemaan muidenkin suurien kaupunkien ja tärkeiden sotilaskohteiden lähettyville. Kuten aiemmin kirjoitin niin nuo pitkänmatkan ohjukset on tarkoitettu lihavia maaleja varten joiden nopeus ja liikehtemiskyky on rajallinen. Ei noilla paukutella hävittäjiä yli 100km ja siihen kantamalle on halvempia ja kevyempiä ohjuksia.
 
Raveni kirjoitti:
SJ kirjoitti:
kunnas kirjoitti:
Ohjus voi mutkitella jolloin se pystyy keilaamaan suuremmalta alueelta.

Ei muuten mutkittele! Ohjuksien väistelyssä perustaktiikka on pakottaa ohjus muuttamaan suuntaansa ja siten kuluttamaan liike-energiaansa. Eli pitäisin koko ajatusta aika naurettavana, että ohjus rupeaisi kiemurtelemaan ihan huvikseen.

Muutenkin koko ajatus tuosta tilanteesta on naurettava, koska Venäjän rajalta on 160 kilsaa Helsinkiin ja jotenkin veikkaan, että kukaan ei toisi S-400:sta tykistön kantamalle rajasta, oli se sitten kuinka liikkuva tahansa.

Tuollainen s-400 patteri rajan pinnassa olisi onnen potku ja sen luokan maali että siihen voisi laukoa jo muutaman jassmin... S-400 on tarkoitettu alue maalien suojaamiseen eikä kulkemaan liikkuvan joukon mukana. Noita on ripoteltu moskovan ympärille ja varmaanikin tullaan ripottelemaan muidenkin suurien kaupunkien ja tärkeiden sotilaskohteiden lähettyville. Kuten aiemmin kirjoitin niin nuo pitkänmatkan ohjukset on tarkoitettu lihavia maaleja varten joiden nopeus ja liikehtemiskyky on rajallinen. Ei noilla paukutella hävittäjiä yli 100km ja siihen kantamalle on halvempia ja kevyempiä ohjuksia.

Mietin tuossa sitä, että SAMP/T:n käyttämälle ASTER 30 ohjukselle luvataan 120 kilsan maksimi kantama, josta kuitenkin vain 80 kilsaa on realistinen hävittäjää vastaan, jos sitäkään. Siitä voi miettiä, kuinka hyvin se S-400 toimii hävittäjää vastaan. Tulikin mieleen, jossakin oli aikoinaan maininta, että S-400:n ohjuksien liikehtimiskyky olisi 25 G:n luokkaa (vai olikohan Buk:n ohjuksista kyse), mitenkäs ASTER:n?
 
Duoda millä nopeudella ATACMS ohjukset menee? olen etsinyt mutta en löydä-
 
Raveni kirjoitti:
SJ kirjoitti:
kunnas kirjoitti:
Ohjus voi mutkitella jolloin se pystyy keilaamaan suuremmalta alueelta.

Ei muuten mutkittele! Ohjuksien väistelyssä perustaktiikka on pakottaa ohjus muuttamaan suuntaansa ja siten kuluttamaan liike-energiaansa. Eli pitäisin koko ajatusta aika naurettavana, että ohjus rupeaisi kiemurtelemaan ihan huvikseen.

Muutenkin koko ajatus tuosta tilanteesta on naurettava, koska Venäjän rajalta on 160 kilsaa Helsinkiin ja jotenkin veikkaan, että kukaan ei toisi S-400:sta tykistön kantamalle rajasta, oli se sitten kuinka liikkuva tahansa.

Tuollainen s-400 patteri rajan pinnassa olisi onnen potku ja sen luokan maali että siihen voisi laukoa jo muutaman jassmin... S-400 on tarkoitettu alue maalien suojaamiseen eikä kulkemaan liikkuvan joukon mukana. Noita on ripoteltu moskovan ympärille ja varmaanikin tullaan ripottelemaan muidenkin suurien kaupunkien ja tärkeiden sotilaskohteiden lähettyville. Kuten aiemmin kirjoitin niin nuo pitkänmatkan ohjukset on tarkoitettu lihavia maaleja varten joiden nopeus ja liikehtemiskyky on rajallinen. Ei noilla paukutella hävittäjiä yli 100km ja siihen kantamalle on halvempia ja kevyempiä ohjuksia.

Pieatarista Turkuun on jotakuinkin 400 km:ä. Ei sitä tarvitse rajan pintaan tuoda.
 
Venäjän laivaston paateissa
myös kauaskantoisia alue it ohjuksia. Etelä-Suomi aika hyvin katettu.
Samaten Murmanskin alueen tutkat ja it ohjukset haittaavat lentämistä lapissa.
 
Merten sheriffi kirjoitti:
Venäjän laivaston paateissa
myös kauaskantoisia alue it ohjuksia. Etelä-Suomi aika hyvin katettu.
Samaten Murmanskin alueen tutkat ja it ohjukset haittaavat lentämistä lapissa.

Katettu ja katettu.. Jotain on mennyt pahasti vikan jos venäjä parkkeeraa purkkinsa rannikolle. Toki raskaiden lentokoneiden lentäminen vaikeutuu mutta kyllä hävittäjien pitäisi pystyä lentämään... Nämä ecm purkit ovat hys hys juttuja mutta uskallan puhua kun en todellakaan tiedä onko suomella ja jos on niin minkä tasoista. Joka tapauksessa se on yksi koneiden tärkeimmistä oma suoja laitteista vihollisen hävittäjiä sekä tutka hakuisia ohjuksia vastaan. Noilla saadaan pienennettyä havaitsemis etäisyyttä sekä hävittäjiin, maatutkiin että itse ohjuksiin. Suomella saattaa olla ja toivon mukaan on myös maassa olevia häirintä laitteita jotka tukevat omaa ilmatorjuntaa ja suojaavat omaa lento toimintaa. Noitahan ei toki voida pitää päällä 24/7 vaan silloin kuin on tarve.

Suomella teknologinen osaaminen on tuolla saralla aika kovaa ja toivon mukaan israelin ja usan kanssa on vielä tehty yhteistyötä.
 
Raveni kirjoitti:
Merten sheriffi kirjoitti:
Venäjän laivaston paateissa
myös kauaskantoisia alue it ohjuksia. Etelä-Suomi aika hyvin katettu.
Samaten Murmanskin alueen tutkat ja it ohjukset haittaavat lentämistä lapissa.

Katettu ja katettu.. Jotain on mennyt pahasti vikan jos venäjä parkkeeraa purkkinsa rannikolle. Toki raskaiden lentokoneiden lentäminen vaikeutuu mutta kyllä hävittäjien pitäisi pystyä lentämään... Nämä ecm purkit ovat hys hys juttuja mutta uskallan puhua kun en todellakaan tiedä onko suomella ja jos on niin minkä tasoista. Joka tapauksessa se on yksi koneiden tärkeimmistä oma suoja laitteista vihollisen hävittäjiä sekä tutka hakuisia ohjuksia vastaan. Noilla saadaan pienennettyä havaitsemis etäisyyttä sekä hävittäjiin, maatutkiin että itse ohjuksiin. Suomella saattaa olla ja toivon mukaan on myös maassa olevia häirintä laitteita jotka tukevat omaa ilmatorjuntaa ja suojaavat omaa lento toimintaa. Noitahan ei toki voida pitää päällä 24/7 vaan silloin kuin on tarve.

Suomella teknologinen osaaminen on tuolla saralla aika kovaa ja toivon mukaan israelin ja usan kanssa on vielä tehty yhteistyötä.

Julkisuudessa suomalaista ELSO-kyvykkyyttä on avattu tosiaan sattuneista syistä varsin vähän! Muistan nähneeni Markku Mäkipirtin kirjassa (olisiko ollut Puolustusvoimien moottoriajoneuvot 1960-2000?) kuvan suomalaisesta ELSO-peräkärrystä. Kirja keskittyi peräkärryn mekaanisiin ominaisuuksiin eikä meidänkään kannata pohtia sisuskaluja kauhean pitkälle. Jotain kuitenkin tapahtuu siis maanpäällisessä ELSO:ssa.

Horneteista muistan pikkuknoppina, että niitä 1990-luvulla käyttöönotettaessa Suomi oli ASPJ-häirintälähettimen ensimmäinen käyttäjä, ennen jopa US Navya. Hornetin ECM-kyvyistä löytyy netistä paljon infoa...
 
Back
Top