Ilmatorjunta

Hande kirjoitti:
Kaukovittuilija kirjoitti:
Mahdollistaako tämä uusi versio myös 10 kilometrin pystyulottuvuuden?

Esimerkiksi Ahti Lappi ja Heikki Lyytinen ovat kirjoituksissaan yms. puhuneet AMRAAMin osalta suuruusluokkaa 10 kilometria olevasta pystyulottuvuudesta ( en muista tarkkoja arvioita ). Vaatimatonhan tuokin on, jos sitä vertaa vaikkapa BUKin vastaavaan.

Luokkaa kevyempi järjestelmä joka tapauksessa hankittiin poistuvan tilalle. Pitänee vain toivoa, että sillä on muita todellisia avuja.

Tässä on vain se ongelma, että Norjalaiset möivät Suomeen keskeneräisen järjestelmän, jota ainoastaan suomalaiset PV:n edustajat, lehdistö ja heitä apinoivat poliitikot; väittivät käyttävän AMRAAM -ilmataisteluohjusta, vaikka todellisuudessa NASAMS:ia varten kehittiin AMRAAM -ilmataisteluohjuksesta muunneltu versio, josta käytetään nimitystä SL-AMRAAM. Tämä siksi, ettei alkuperäisen ilmataistelutarkoitukseen suunniteltu ohjus soveltunut pystyammuntaan, eikä vika ollut pelkästään elektroniikassa. Eli sekaannus tapahtui suomalaisten toimesta, vaikka alunperin kyse oli alunperin ihan eri ohjuksesta.

Ilmataisteluohjuksia ei perinteisesti ole käytetty maastalaukaistavina versioina, siksi että ne on suunniteltu lentämään ensisijaisesti vaakasuunnassa, koska muuten ne vaatisivat ihan toisentyyppisen suunnittelua, erityisesti moottorissa ja ajo-aineessa. Eikä AMRAAM ilmataisteluohjuksen virallinen pystyulottuvuus, ole kuin aiemmin mainitsemani 13,000 jalkaa, eli n. 4 kilometria.

Sitä minä en tiedä onko tänne tilattu SL-AMRAAM versiota tilauksen yhteydessä. Ainakaan siitä ei ollut erikseen mainintaa, mutta sen uupuminen selittäisi kyllä järjestelmän viivästymisen.
 
elso kirjoitti:
Hande kirjoitti:
Kaukovittuilija kirjoitti:
Mahdollistaako tämä uusi versio myös 10 kilometrin pystyulottuvuuden?

Esimerkiksi Ahti Lappi ja Heikki Lyytinen ovat kirjoituksissaan yms. puhuneet AMRAAMin osalta suuruusluokkaa 10 kilometria olevasta pystyulottuvuudesta ( en muista tarkkoja arvioita ). Vaatimatonhan tuokin on, jos sitä vertaa vaikkapa BUKin vastaavaan.

Luokkaa kevyempi järjestelmä joka tapauksessa hankittiin poistuvan tilalle. Pitänee vain toivoa, että sillä on muita todellisia avuja.

Johan sillä on ammuttu onnistuneesti astetta järeämmällä puikolla, eli sillä SM-2 "rungolla" jossa kiinni Amraamin hakupää.

Toivoa paremmasta on olemassa. Se on sitten valtionjohdosta ja PV:stä kiinni halutaanko tätä pidemmän kantaman ohjusta hankkia JOS se joskus tulee saataville.

Ilmeisesti ESSM-testeissä on ollut paikalla PV:kin edustajia:
"The team was successful in meeting the aggressive development schedule. The firing resulted in a direct hit by ESSM, witnessed by government representatives from Australia, Chile, Finland, the Netherlands, Norway, Spain, Sweden and the United States."

Jos NASAMSiin saataisiin toisaalta AIM-9 ja toisaalta tuollainen järeämpi ohjus, niin siitä saisi hyvinkin näppärän kokonaisuuden. Juuri tällä hetkellä, kun käytettävissä on pian n. 700 perus-AMRAAMia, ei uusien ohjuslaukausten ostaminen olisi ollutkaan erityisen perusteltua. 2020-luvun taitteessa on parempi hetki ja silloin on toivottavasti myös enemmän valinnan varaa?
 
Hande kirjoitti:
Jos NASAMSiin saataisiin toisaalta AIM-9 ja toisaalta tuollainen järeämpi ohjus, niin siitä saisi hyvinkin näppärän kokonaisuuden. Juuri tällä hetkellä, kun käytettävissä on pian n. 700 perus-AMRAAMia, ei uusien ohjuslaukausten ostaminen olisi ollutkaan erityisen perusteltua. 2020-luvun taitteessa on parempi hetki ja silloin on toivottavasti myös enemmän valinnan varaa?

Paitsi ettei täällä ole 700 AMRAAM:ia tällä hetkellä. Ilmavoimat kuluttaa kymmniä AMRAAM-ohjuksia vuosittain järjestettävissä ampumaharjoituksissa. On mahdotonta arvoida paljonko noista mainitsemistasi, aiemmin toimitetuista 400+ AMRAAM -ohjuksesta on jäljellä tällähetkellä, mutta veikkaisin että puolet on jo räiskitty.
 
Kaukovittuilija kirjoitti:
Hande kirjoitti:
Jos NASAMSiin saataisiin toisaalta AIM-9 ja toisaalta tuollainen järeämpi ohjus, niin siitä saisi hyvinkin näppärän kokonaisuuden. Juuri tällä hetkellä, kun käytettävissä on pian n. 700 perus-AMRAAMia, ei uusien ohjuslaukausten ostaminen olisi ollutkaan erityisen perusteltua. 2020-luvun taitteessa on parempi hetki ja silloin on toivottavasti myös enemmän valinnan varaa?

Paitsi ettei täällä ole 700 AMRAAM:ia tällä hetkellä. Ilmavoimat kuluttaa kymmniä AMRAAM-ohjuksia vuosittain järjestettävissä ampumaharjoituksissa. On mahdotonta arvoida paljonko noista mainitsemistasi, aiemmin toimitetuista 400+ AMRAAM -ohjuksesta on jäljellä tällähetkellä, mutta veikkaisin että puolet on jo räiskitty.

Muistaakseni Suomeen hankituista ohjuksista on mainittu ammutun yksi tai kaksi. Tämä tapahtui muutama vuosi sitten.
 
elso kirjoitti:
Siinähän se korkeusulottuvuus lukee oikeassa marginaalissa.

edit: ja 25km vaakaulottuvuudesta ei ollut kyllä mainintaa missään.
http://www.deagel.com/Air-Defense-Systems/NASAMS_a000380001.aspx

>>
Engaged Aerial Targets: 54

Performance
Target's Max Altitude: 15,000 meter (49,213 foot)
Weapon Max Range: 33,000 meter
<<

Taas näitä tarkoituksenhakuisia dis-informaatio uutisia, joita netti on täynnä ja lähdetiedosto epäluotettava. Kohteen maksimikorkeus (max altitude) ja aseen maksimi kantama pituussunnassa (range) ovat eriasioita, joita ei kannata sekoittaa keskenään, vaikka ne onkin mainittu artikkelissa ovelasti samassa yhteydessä. Artikkelissa mainitaan vain että kohteen maksimaalinen korkeus oli 15,000 metriä, mutta siinä ei lue että aseen maksimaalinen lentokorkeus olisi ensin mainittu 15,000 metriä, vaikka sen alapuolella ovelasti lukeekin ohjuksen lentomatka vaakasuunnassa, joka hyvinkin voi olla mainittu 33,000 metriä. Artikkeli ei kerro millä korkeudella ohjus osui maaliinsa.
 
Kaukovittuilija kirjoitti:
Hande kirjoitti:
Kaukovittuilija kirjoitti:
Mahdollistaako tämä uusi versio myös 10 kilometrin pystyulottuvuuden?

Esimerkiksi Ahti Lappi ja Heikki Lyytinen ovat kirjoituksissaan yms. puhuneet AMRAAMin osalta suuruusluokkaa 10 kilometria olevasta pystyulottuvuudesta ( en muista tarkkoja arvioita ). Vaatimatonhan tuokin on, jos sitä vertaa vaikkapa BUKin vastaavaan.

Luokkaa kevyempi järjestelmä joka tapauksessa hankittiin poistuvan tilalle. Pitänee vain toivoa, että sillä on muita todellisia avuja.

Tässä on vain se ongelma, että Norjalaiset möivät Suomeen keskeneräisen järjestelmän, jota ainoastaan suomalaiset PV:n edustajat, lehdistö ja heitä apinoivat poliitikot; väittivät käyttävän AMRAAM -ilmataisteluohjusta, vaikka todellisuudessa NASAMS:ia varten kehittiin AMRAAM -ilmataisteluohjuksesta muunneltu versio, josta käytetään nimitystä SL-AMRAAM. Tämä siksi, ettei alkuperäisen ilmataistelutarkoitukseen suunniteltu ohjus soveltunut pystyammuntaan, eikä vika ollut pelkästään elektroniikassa. Eli sekaannus tapahtui suomalaisten toimesta, vaikka alunperin kyse oli alunperin ihan eri ohjuksesta.

Ilmataisteluohjuksia ei perinteisesti ole käytetty maastalaukaistavina versioina, siksi että ne on suunniteltu lentämään ensisijaisesti vaakasuunnassa, koska muuten ne vaatisivat ihan toisentyyppisen suunnittelua, erityisesti moottorissa ja ajo-aineessa. Eikä AMRAAM ilmataisteluohjuksen virallinen pystyulottuvuus, ole kuin aiemmin mainitsemani 13,000 jalkaa, eli n. 4 kilometria.

Sitä minä en tiedä onko tänne tilattu SL-AMRAAM versiota tilauksen yhteydessä. Ainakaan siitä ei ollut erikseen mainintaa, mutta sen uupuminen selittäisi kyllä järjestelmän viivästymisen.

Niin siis Nasam käyttää ihan samaa puikkoa kuin hornetkin. Rajoitukset kantamaan tulevat ihan fysiikasta koska maasta ammuttaessa puuttuu lavetin antama liike-energia ja lisäksi ohjus joutuu käyttämään liike-energiaa korkeuden ottamiseen. Ilmasta ammuttaessa ohjus saa lavetilta sen liike-energian ja ohjuksen ei tarvitse käyttää energiaa niinkään korkeuden ottamiseen vaan voi käyttää sen laakalentoon... Amraamilla niin kuin millään muullakaan nykyaikaisella ilmataistelu ohjuksella ei ole muuta syytä miksei sitä voitaisi maasta laukaista. Tällöin menetetään vain kantamaa. Toki maa järjestelmän täytyy tukea ohjusta mutta sen pitäisi olla suhteellisen yksinkertaista integrointia. SL-AMRAAM = maastalaukaistava amraam ja vain pelkkä nimitys. A sarjalla on voinut olla ongelmia koska se ei ole ollut ohjelmoitavissa.

Nyt suomeen tilatut uudet amraam ohjukset ovat c-7 versiota jonka kantamaa on parannettu huomattavasti. Ilmasta - ilmaan ammuttaessa kantama on reilut 100km. Maastalaukaistuna tietysti huomattavasti lyhyempi.

On arvioitu että 2014 essm moottorilla ja amraamin hakupäällä varustettu ohjus olisi myynti kunnossa. Kantama on omaa luokkaansa eikä häviä bukille ainakaan yhtään . Tämä ei luonnollisesti sitten ole enään hornettien kanssa yhteensopiva mutta tokko noita olisi tarpeen hirveästi hankkiakaan... Nasams tulee myös käyttöön vuonna 2014:sta eli sinänsä ei tässä yhden kortin varassa ole oltu. Jörjestelmä ei ole myöskään viivästynyt yhtään vaan alkuperäinen toimitus vuonna 2014 on käsittääkseni vielä ihan aikataulussa.

En vieläkään tiedä mistä olet tuon 4km repinyt?!? Jokaisessa virallisessa lähteessä on puhuttu 25km vaaka kantavuudesta ja noin 10km pystykantavuudesta.
 
Hande kirjoitti:
Kaukovittuilija kirjoitti:
Hande kirjoitti:
Jos NASAMSiin saataisiin toisaalta AIM-9 ja toisaalta tuollainen järeämpi ohjus, niin siitä saisi hyvinkin näppärän kokonaisuuden. Juuri tällä hetkellä, kun käytettävissä on pian n. 700 perus-AMRAAMia, ei uusien ohjuslaukausten ostaminen olisi ollutkaan erityisen perusteltua. 2020-luvun taitteessa on parempi hetki ja silloin on toivottavasti myös enemmän valinnan varaa?

Paitsi ettei täällä ole 700 AMRAAM:ia tällä hetkellä. Ilmavoimat kuluttaa kymmniä AMRAAM-ohjuksia vuosittain järjestettävissä ampumaharjoituksissa. On mahdotonta arvoida paljonko noista mainitsemistasi, aiemmin toimitetuista 400+ AMRAAM -ohjuksesta on jäljellä tällähetkellä, mutta veikkaisin että puolet on jo räiskitty.

Muistaakseni Suomeen hankituista ohjuksista on mainittu ammutun yksi tai kaksi. Tämä tapahtui muutama vuosi sitten.

Näin itsekkin muistelisin. Ei noita kyllä vuosittain kymmeniä räiskitä...
 
Hande kirjoitti:
Muistaakseni Suomeen hankituista ohjuksista on mainittu ammutun yksi tai kaksi. Tämä tapahtui muutama vuosi sitten.

Ammuttujen ohjusten tarkkaa määrää ei koskaan uutisoida virallisten uutistoimistojen kautta. Meilläkin kovia Bolideja räiskittin ITO05 puolella vuosittain aivan hulvattomia määriä, vaikka samaan aikaan viralliset tilastot noudattelivat täsmälleen tilausmääriä, mikä kertoo jotain jostain. PV:n ei kannata julkisesti kertoa myös viholliselle, montako ohjusta sillä kulloinkin on varastossa.
 
Kaukovittuilija kirjoitti:
elso kirjoitti:
Siinähän se korkeusulottuvuus lukee oikeassa marginaalissa.

edit: ja 25km vaakaulottuvuudesta ei ollut kyllä mainintaa missään.
http://www.deagel.com/Air-Defense-Systems/NASAMS_a000380001.aspx

>>
Engaged Aerial Targets: 54

Performance
Target's Max Altitude: 15,000 meter (49,213 foot)
Weapon Max Range: 33,000 meter
<<

Taas näitä tarkoituksenhakuisia dis-informaatio uutisia, joita netti on täynnä ja lähdetiedosto epäluotettava. Kohteen maksimikorkeus (max altitude) ja aseen maksimi kantama pituussunnassa (range) ovat eriasioita, joita ei kannata sekoittaa keskenään, vaikka ne onkin mainittu artikkelissa ovelasti samassa yhteydessä. Artikkelissa mainitaan vain että kohteen maksimaalinen korkeus oli 15,000 metriä, mutta siinä ei lue että aseen maksimaalinen lentokorkeus olisi ensin mainittu 15,000 metriä, vaikka sen alapuolella ovelasti lukeekin ohjuksen lentomatka vaakasuunnassa, joka hyvinkin voi olla mainittu 33,000 metriä. Artikkeli ei kerro millä korkeudella ohjus osui maaliinsa.

Olisko sinulla laittaa luotettavaa lähdettä omien "tietojesi" tueksi? Vaikka alkaen tuon 4km maksi torjunta korkeudesta..
 
Kaukovittuilija kirjoitti:
Hande kirjoitti:
Muistaakseni Suomeen hankituista ohjuksista on mainittu ammutun yksi tai kaksi. Tämä tapahtui muutama vuosi sitten.

Ammuttujen ohjusten tarkkaa määrää ei koskaan uutisoida virallisten uutistoimistojen kautta. Meilläkin kovia Bolideja räiskittin ITO05 puolella vuosittain aivan hulvattomia määriä, vaikka samaan aikaan viralliset tilastot noudattelivat täsmälleen tilausmääriä, mikä kertoo jotain jostain. PV:n ei kannata julkisesti kertoa myös viholliselle, montako ohjusta sillä kulloinkin on varastossa.

Määrittele hulvaton määrä? 10, 30, 60? Tottakai niillä ammutaan mutta on jotenkin vaikea kuvitella että hulvattomia määriä kun edes rynkyillä tai kesseillä ei ole varaa ampua hulvattomia määriä.
 
Raveni kirjoitti:
Niin siis Nasam käyttää ihan samaa puikkoa kuin hornetkin. Rajoitukset kantamaan tulevat ihan fysiikasta koska maasta ammuttaessa puuttuu lavetin antama liike-energia ja lisäksi ohjus joutuu käyttämään liike-energiaa korkeuden ottamiseen. Ilmasta ammuttaessa ohjus saa lavetilta sen liike-energian ja ohjuksen ei tarvitse käyttää energiaa niinkään korkeuden ottamiseen vaan voi käyttää sen laakalentoon... Amraamilla niin kuin millään muullakaan nykyaikaisella ilmataistelu ohjuksella ei ole muuta syytä miksei sitä voitaisi maasta laukaista. Tällöin menetetään vain kantamaa. Toki maa järjestelmän täytyy tukea ohjusta mutta sen pitäisi olla suhteellisen yksinkertaista integrointia. SL-AMRAAM = maastalaukaistava amraam ja vain pelkkä nimitys. A sarjalla on voinut olla ongelmia koska se ei ole ollut ohjelmoitavissa.

Nyt suomeen tilatut uudet amraam ohjukset ovat c-7 versiota jonka kantamaa on parannettu huomattavasti. Ilmasta - ilmaan ammuttaessa kantama on reilut 100km. Maastalaukaistuna tietysti huomattavasti lyhyempi.

On arvioitu että 2014 essm moottorilla ja amraamin hakupäällä varustettu ohjus olisi myynti kunnossa. Kantama on omaa luokkaansa eikä häviä bukille ainakaan yhtään . Tämä ei luonnollisesti sitten ole enään hornettien kanssa yhteensopiva mutta tokko noita olisi tarpeen hirveästi hankkiakaan... Nasams tulee myös käyttöön vuonna 2014:sta eli sinänsä ei tässä yhden kortin varassa ole oltu. Jörjestelmä ei ole myöskään viivästynyt yhtään vaan alkuperäinen toimitus vuonna 2014 on käsittääkseni vielä ihan aikataulussa.

En vieläkään tiedä mistä olet tuon 4km repinyt?!? Jokaisessa virallisessa lähteessä on puhuttu 25km vaaka kantavuudesta ja noin 10km pystykantavuudesta.

4km lähteen laitoin jo ajat sitten, mutta sinähän sen dissasit näköjään tyystin. Laitas jätkä itse vähitellen lähteitä noille aivan puun takaa itse keksimille väitteillesi. Vaikka onhan se jo kauan sitten tullut selväksi että olet täällä vain inttämässä paskaa.
 
Kaukovittuilija kirjoitti:
Paitsi ettei täällä ole 700 AMRAAM:ia tällä hetkellä. Ilmavoimat kuluttaa kymmniä AMRAAM-ohjuksia vuosittain järjestettävissä ampumaharjoituksissa.

Toptoptop... Mistä sä noita sun faktoja oikein revit?

"Kymmeniä ohjuksia vuosittain?" :a-grin: -- Lähde?

Nyt hei se korkki kiinni!
 
Kaukovittuilija kirjoitti:
Raveni kirjoitti:
Niin siis Nasam käyttää ihan samaa puikkoa kuin hornetkin. Rajoitukset kantamaan tulevat ihan fysiikasta koska maasta ammuttaessa puuttuu lavetin antama liike-energia ja lisäksi ohjus joutuu käyttämään liike-energiaa korkeuden ottamiseen. Ilmasta ammuttaessa ohjus saa lavetilta sen liike-energian ja ohjuksen ei tarvitse käyttää energiaa niinkään korkeuden ottamiseen vaan voi käyttää sen laakalentoon... Amraamilla niin kuin millään muullakaan nykyaikaisella ilmataistelu ohjuksella ei ole muuta syytä miksei sitä voitaisi maasta laukaista. Tällöin menetetään vain kantamaa. Toki maa järjestelmän täytyy tukea ohjusta mutta sen pitäisi olla suhteellisen yksinkertaista integrointia. SL-AMRAAM = maastalaukaistava amraam ja vain pelkkä nimitys. A sarjalla on voinut olla ongelmia koska se ei ole ollut ohjelmoitavissa.

Nyt suomeen tilatut uudet amraam ohjukset ovat c-7 versiota jonka kantamaa on parannettu huomattavasti. Ilmasta - ilmaan ammuttaessa kantama on reilut 100km. Maastalaukaistuna tietysti huomattavasti lyhyempi.

On arvioitu että 2014 essm moottorilla ja amraamin hakupäällä varustettu ohjus olisi myynti kunnossa. Kantama on omaa luokkaansa eikä häviä bukille ainakaan yhtään . Tämä ei luonnollisesti sitten ole enään hornettien kanssa yhteensopiva mutta tokko noita olisi tarpeen hirveästi hankkiakaan... Nasams tulee myös käyttöön vuonna 2014:sta eli sinänsä ei tässä yhden kortin varassa ole oltu. Jörjestelmä ei ole myöskään viivästynyt yhtään vaan alkuperäinen toimitus vuonna 2014 on käsittääkseni vielä ihan aikataulussa.

En vieläkään tiedä mistä olet tuon 4km repinyt?!? Jokaisessa virallisessa lähteessä on puhuttu 25km vaaka kantavuudesta ja noin 10km pystykantavuudesta.

4km lähteen laitoin jo ajat sitten, mutta sinähän sen dissasit näköjään tyystin. Laitas jätkä itse vähitellen lähteitä noille aivan puun takaa itse keksimille väitteillesi. Vaikka onhan se jo kauan sitten tullut selväksi että olet täällä vain inttämässä paskaa.

Mikä väite on puun takaa tai itse keksittyä? Yksilöi pikkaisen... ja kerro ihmeessä missä olen ollut väärässä? Toki virheitä teen mutta kyllä ne olisi hyvä pystyä osoittamaan myöskin ennen kuin ruvetaan tuollaista näppäimistöltä suotamaan. Sinun lähdettäsi tuolle 4km maksimi torjunta korkeudelle ei vain tunnu löytyvän... Jos se tuolla linkittämässäsi Janssonin blogissa on niin en edes vaivaudu katsomaan...
 
elso kirjoitti:
Kaukovittuilija kirjoitti:
Paitsi ettei täällä ole 700 AMRAAM:ia tällä hetkellä. Ilmavoimat kuluttaa kymmniä AMRAAM-ohjuksia vuosittain järjestettävissä ampumaharjoituksissa.

Toptoptop... Mistä sä noita sun faktoja oikein revit?

"Kymmeniä ohjuksia vuosittain?" :a-grin: -- Lähde?

Nyt hei se korkki kiinni!

Hah...+1...:D
 
Kaukovittuilija kirjoitti:
Miksi yksilöisin onnittomia raapustuksiasi, jotka eivät pohjaa lähdetiedoille?

Mikä ei pohjaudu lähdetiedolle? Kerro ihmeessä mitä olen väärin sanonut. Korjaan todella mielelläni omat virheet jos siihen aihetta on. Olen kuitenkin netin varassa enkä suunnittele työkseni ilmatorjunta järjestelmiä ja netti tunnetusti voi olla väärässäkin jos nyt kertoisit ne virheet niin etsin sitten lähteet tai korjaan... Toki olisi mukavaa nähdä vieläkin se sinun lähteesi tuosta max 4km torjunta korkeudesta... Mutta joka tapauksessa miksi avautua toisen lähteistä tai tiedoista jos ei pysty yksilöimään havaitsemiaan virheitä... Kertoo kirjoittajasta aika paljon.
 
Jos joku on muistanut väärin, se mitä mä löysin oli että AMRAAMin nopeus on MACH 4.......
 
Kaukovittuilija kirjoitti:
Miksi yksilöisin onnittomia raapustuksiasi, jotka eivät pohjaa lähdetiedoille?

Haluaisin tässä vaiheessa puuttua asiaan ihan modejen puolesta ja kehottaisin KV:ta selaamaan tämä nimenomainen ketju läpi. Ketju sisältää tämän nimenomaisen väittelyn vissiin pariin kertaan lähteineen. Jos vaadit lähteitä, niin minä kerron sinulle: Tämä ketju!

Edit: Ja taitaa samaa asiaa löytyä vielä muistakin ketjuista.
 
Raveni kirjoitti:
Mikä ei pohjaudu lähdetiedolle? Kerro ihmeessä mitä olen väärin sanonut. Korjaan todella mielelläni omat virheet jos siihen aihetta on. Olen kuitenkin netin varassa enkä suunnittele työkseni ilmatorjunta järjestelmiä ja netti tunnetusti voi olla väärässäkin jos nyt kertoisit ne virheet niin etsin sitten lähteet tai korjaan... Toki olisi mukavaa nähdä vieläkin se sinun lähteesi tuosta max 4km torjunta korkeudesta... Mutta joka tapauksessa miksi avautua toisen lähteistä tai tiedoista jos ei pysty yksilöimään havaitsemiaan virheitä... Kertoo kirjoittajasta aika paljon.

Miksi hitossa yksilöisin aiheita, jotka ovat peräisin omasta päästäsi? Sinä et laita ainoatakaan lähdetiedostoa mukaan aivan pöyristyttäville väitteillesi. Miten voisitkaan, kun ei ole tuollaisille väitteille ei ole muuta lähdettä sun mielikuvitus. ;)

Tuo sun keskustelutapa on pelkästään toisten keskutelijoiden tahallista ärsyttämistä. Ihan kaheilia trollaamista ja dis-informaatiota.

>>
AMRAAM And MLRS Breed

September 18, 2010: The U.S. Army has successfully tested its SLAMRAAM antiaircraft missiles being fired from a modified HIMARS rocket launcher vehicle. HIMARS is a five ton military (FMTV) truck with a six cell container for MLRS (multiple launch rocket system) rockets on the back. The container can be raised to fire the rockets. The SLAMRAAM missile (180mm in diameter 152 kg/335 pounds) is smaller than the MLRS rocket (227mm and 306 kg/675 pounds), so there's no problem with the six SLAMRAAM missiles fitting into the same space. Until now, the SLAMRAAM were launched from the back of a smaller hummer vehicle (that carried 4-6). The HIMARS launcher could carry at least eight missiles. The FMTV/HIMARS is also more rugged, armored and reliable than the hummer launcher. However, although the U.S. has developed SLAMRAAM, the U.S. Army has not yet agreed to use it, although several foreign countries (Norway, Egypt, UAE) have.

The problem is that, in the U.S. military, ground based air defense systems get no respect. It took two decades to develop the current Patriot system, and most of the money the system received since it entered service in 1984, has gone for developing an anti-missile capability. The "problem" is that American warplanes have controlled the skies for over sixty years, and U.S. ground forces have not felt compelled to spend a lot on anti-aircraft systems. There is a portable missile (Stinger) for the troops, mainly to be used against enemy helicopters. But there's never been much in between stuff what you can carry on your back, like Stinger, and high end systems like Patriot (which has never shot down an enemy aircraft, but has destroyed several friendlies so far.)

In the past, there have been improvised systems, that usually had vehicles equipped with larger heat seeking missile, like the Sidewinder. Such a system, called the Chaparral, was used by the U.S. Army from the late 1960s to the late 1990s. A replacement system, Avenger, now using Stinger missiles, was introduced in 1993. But what the army really wanted was SLAMRAAM, using a larger air-to-air missile (AMRAAM).

SLAMRAAM has been in development for a decade. The army has been criticized for taking so long, especially since the Norwegians put together such a system in the late 1990s. This is what inspired the U.S. Army and Marines to do the same. But it was not a high priority project. The main technical problem with these systems is integrating the missiles' control system into an air defense radar network. The Norwegians simply used the older HAWK missile system (which Patriot replaced). The U.S. Department of Defense was supposed to just adapt the Norwegian system for American use.

Four years ago, The U.S. Marine Corps cancelled their version of SLAMRAAM (called CLAWS, or Complementary Low Altitude Weapons System.) The marines didn't have the money, and didn't see an urgent enough need to go find the money. Air defense was not a big deal when American fighters rule the skies.

The U.S. Army had started work on SLAMRAAM two years after the marines began developing CLAWS. This system initially mounted four U.S. Air Force AMRAAM radar guided air-to-air missile on a hummer. A firing battery consists of one fire-control center, a radar (with a 75 kilometer range) and four to eight hummers carrying missiles. The missiles have an effective range of 25 kilometers, and can knock down cruise missiles, as well as helicopters. It was the need to knock down cruise missiles that has kept the army going.

The AMRAAM is the most modern air-to-air missile in American service, and has its own radar for making its final approach to its target. The Norwegian system (using AMRAAM) has been seen deployed around Washington DC, along with U.S. Army Avengers, for the last six years, as a defense against any terrorist aircraft attempting to attack. The SLAMRAAM concept, as first developed in Norway, has been adopted by several other countries (including Spain and Kuwait).

A box launcher is used by the Norwegian system (called NASAMS). The ground launched AMRAAM can hit targets as high as 4,200 meters (13,000 feet). NASAMS was developed so that it could easily work with different search radars. The AMRAAM SAM costs more (about $600,000 each) compared to the air-to-air version (about $380,000), but is basically the same missile. The four meter (twelve foot) long AMRAAM has a 22.7 kg (fifty pound) warhead, and can take down just about anything that flies, including wide-body commercial transports.

The army is starting to take some heat from Congress over the delays in getting SLAMRAAM into service. But with a war on, SLAMRAAM is a low priority project that is being given just enough money and attention to keep the lights on, not to push the system out the door and into the hands of the troops who don't really need it at the moment.
<<
http://www.strategypage.com/htmw/htada/20100918.aspx
 
Kaukovittuilija kirjoitti:
Raveni kirjoitti:
Mikä ei pohjaudu lähdetiedolle? Kerro ihmeessä mitä olen väärin sanonut. Korjaan todella mielelläni omat virheet jos siihen aihetta on. Olen kuitenkin netin varassa enkä suunnittele työkseni ilmatorjunta järjestelmiä ja netti tunnetusti voi olla väärässäkin jos nyt kertoisit ne virheet niin etsin sitten lähteet tai korjaan... Toki olisi mukavaa nähdä vieläkin se sinun lähteesi tuosta max 4km torjunta korkeudesta... Mutta joka tapauksessa miksi avautua toisen lähteistä tai tiedoista jos ei pysty yksilöimään havaitsemiaan virheitä... Kertoo kirjoittajasta aika paljon.

Miksi hitossa yksilöisin aiheita, jotka ovat peräisin omasta päästäsi? Sinä et laita ainoatakaan lähdetiedostoa mukaan aivan pöyristyttäville väitteillesi. Miten voisitkaan, kun ei ole tuollaisille väitteille ei ole muuta lähdettä sun mielikuvitus. ;)

Tuo sun keskustelutapa on pelkästään toisten keskutelijoiden tahallista ärsyttämistä. Ihan kaheilia trollaamista ja dis-informaatiota.

>>
AMRAAM And MLRS Breed

September 18, 2010: The U.S. Army has successfully tested its SLAMRAAM antiaircraft missiles being fired from a modified HIMARS rocket launcher vehicle. HIMARS is a five ton military (FMTV) truck with a six cell container for MLRS (multiple launch rocket system) rockets on the back. The container can be raised to fire the rockets. The SLAMRAAM missile (180mm in diameter 152 kg/335 pounds) is smaller than the MLRS rocket (227mm and 306 kg/675 pounds), so there's no problem with the six SLAMRAAM missiles fitting into the same space. Until now, the SLAMRAAM were launched from the back of a smaller hummer vehicle (that carried 4-6). The HIMARS launcher could carry at least eight missiles. The FMTV/HIMARS is also more rugged, armored and reliable than the hummer launcher. However, although the U.S. has developed SLAMRAAM, the U.S. Army has not yet agreed to use it, although several foreign countries (Norway, Egypt, UAE) have.

The problem is that, in the U.S. military, ground based air defense systems get no respect. It took two decades to develop the current Patriot system, and most of the money the system received since it entered service in 1984, has gone for developing an anti-missile capability. The "problem" is that American warplanes have controlled the skies for over sixty years, and U.S. ground forces have not felt compelled to spend a lot on anti-aircraft systems. There is a portable missile (Stinger) for the troops, mainly to be used against enemy helicopters. But there's never been much in between stuff what you can carry on your back, like Stinger, and high end systems like Patriot (which has never shot down an enemy aircraft, but has destroyed several friendlies so far.)

In the past, there have been improvised systems, that usually had vehicles equipped with larger heat seeking missile, like the Sidewinder. Such a system, called the Chaparral, was used by the U.S. Army from the late 1960s to the late 1990s. A replacement system, Avenger, now using Stinger missiles, was introduced in 1993. But what the army really wanted was SLAMRAAM, using a larger air-to-air missile (AMRAAM).

SLAMRAAM has been in development for a decade. The army has been criticized for taking so long, especially since the Norwegians put together such a system in the late 1990s. This is what inspired the U.S. Army and Marines to do the same. But it was not a high priority project. The main technical problem with these systems is integrating the missiles' control system into an air defense radar network. The Norwegians simply used the older HAWK missile system (which Patriot replaced). The U.S. Department of Defense was supposed to just adapt the Norwegian system for American use.

Four years ago, The U.S. Marine Corps cancelled their version of SLAMRAAM (called CLAWS, or Complementary Low Altitude Weapons System.) The marines didn't have the money, and didn't see an urgent enough need to go find the money. Air defense was not a big deal when American fighters rule the skies.

The U.S. Army had started work on SLAMRAAM two years after the marines began developing CLAWS. This system initially mounted four U.S. Air Force AMRAAM radar guided air-to-air missile on a hummer. A firing battery consists of one fire-control center, a radar (with a 75 kilometer range) and four to eight hummers carrying missiles. The missiles have an effective range of 25 kilometers, and can knock down cruise missiles, as well as helicopters. It was the need to knock down cruise missiles that has kept the army going.

The AMRAAM is the most modern air-to-air missile in American service, and has its own radar for making its final approach to its target. The Norwegian system (using AMRAAM) has been seen deployed around Washington DC, along with U.S. Army Avengers, for the last six years, as a defense against any terrorist aircraft attempting to attack. The SLAMRAAM concept, as first developed in Norway, has been adopted by several other countries (including Spain and Kuwait).

A box launcher is used by the Norwegian system (called NASAMS). The ground launched AMRAAM can hit targets as high as 4,200 meters (13,000 feet). NASAMS was developed so that it could easily work with different search radars. The AMRAAM SAM costs more (about $600,000 each) compared to the air-to-air version (about $380,000), but is basically the same missile. The four meter (twelve foot) long AMRAAM has a 22.7 kg (fifty pound) warhead, and can take down just about anything that flies, including wide-body commercial transports.

The army is starting to take some heat from Congress over the delays in getting SLAMRAAM into service. But with a war on, SLAMRAAM is a low priority project that is being given just enough money and attention to keep the lights on, not to push the system out the door and into the hands of the troops who don't really need it at the moment.
<<
http://www.strategypage.com/htmw/htada/20100918.aspx
"A major operational drawback, however, is the effective engagement range that is offered by the standard AIM-120 Amraam missile. When launched in zero-zero (zero altitude, zero speed) conditions, they are not able to reach targets that are further than 20-25 km away or (more importantly) higher than 20,000 ft. over the defended area. That means enemy pilots can orbit at 25,000 ft. overhead the SL-Amraam position and use their targeting pods and precision-guided weapons to engage the missile site."

Huomioitavaa on että nuo arvot eivät ole sitten C sarjan ohjuksesta... Suomi on hankkimassa C-7 versiota mutta toimitus viivästyi ohjuksen moottori ongelmien vuoksi jotka nyt on saatu ratkaistua. Tuolla versiolla päästäneen korkeus ulottuvuuteen joka on pv:n puoleltakin mainittu.

"The SL-Amraam-ER basically combines the airframe and rocket motor of Raytheon's semi-active radar-homing Evolved SeaSparrow Missile (ESSM) -- developed for naval use -- with the Amraam's active radar seeker.

Its range will be approximately 50 km while enemy aircraft flying at 25,000 ft. (or higher) overhead will also no longer be safe."

Tämä siis 2014 markkinoille tuleva ER versio.

http://www.aviationweek.com/blogs.aspx?plckblogid=blog:27ec4a53-dcc8-42d0-bd3a-01329aef79a7&plckpostid=blog:27ec4a53-dcc8-42d0-bd3a-01329aef79a7post:e20a9189-7650-4b77-a226-074eb6a1b82d
 
Back
Top