Ilmatorjunta

SJ kirjoitti:
3JK kirjoitti:
Bukien kaupallinen arvo.
Mitä tulee tapahtumaan Bukeille kun ne poistetaan? Niissä täytyy olla jollekin sopivalle (esim. Ukraina, Valkovenäjä, Kypros, Egypti) valtiolle paljonkin käyttöarvoa jäljellä. Siis, voiko/saako Suomi myydä koko järjestelmä, tai sen osia, eteenpäin? Jos ei, niin joutuuko Suomi palauttamaan järjestelmän Venäjälle (hintaan nolla EUR!?) vai romutetaanko se? Voiko Suomi käyttää joitakin osia ? Esim tutkia, viestivälineitä, johtokeskuksia, ajoneuvoja, tela-alustoja jne? Uskoisin että kaikki on hyväkuntoista tavaraa, jota jollakin tavalla voi ja pitääkin hydöyntää? Onko tietoa tai kommentteja?

No, se tutka varmaa olisi ihan kelvollinen muuten, mutta eikös systeemillä ollut ongelmia taajuuksien ja yhteensopivuuden kanssa? Mutta tehokkaita tutkiahan siinä ainakin olisi, jos niitä voitaisiin käyttää.

Eikös nämä taajuus/yhteensopivuus ongelmat liittyneet enemmän maalinosoitukseen = järjestelmän linkittämiseen länsimaisiin järjestelmiin? Luulisi että tutkia voisi käyttää edelleen ilmavalvontaa?
 
SJ kirjoitti:
No, se tutka varmaa olisi ihan kelvollinen muuten, mutta eikös systeemillä ollut ongelmia taajuuksien ja yhteensopivuuden kanssa? Mutta tehokkaita tutkiahan siinä ainakin olisi, jos niitä voitaisiin käyttää.

Pahoin pelkään, että järjestelmän RF-komponentit, kuten vaikkapa 9S18M1 - maalinosoitustutka, menevät joko romutukseen tai myyntiin.

Totta kai Bukin maalinosoitustutka olisi hyödynnettävissä osana PV:n tilannetietojärjestelmää, mutta integrointityö maksaa kun asioita aletaan tekemään "MIL-tasolla". Näin se vaan on.

Tutkaa voitaisiin hyödyntää joko aktiivitutkana integroituna suoraan PV:n järjestelmiin, tai sitten ainoastaan lähettimenä multistaattisessa systeemissä. Todennäköisesti tulisi halvemmaksi hyödyntää tutkasta pelkkää lähetintä, ja käyttää heijastuneen signaalin havainnointiin PV:n muita vastaanottimia, jotka ovat valmiiksi kiinni verkossa.
 
elso kirjoitti:
Tutkaa voitaisiin hyödyntää joko aktiivitutkana integroituna suoraan PV:n järjestelmiin, tai sitten ainoastaan lähettimenä multistaattisessa systeemissä. Todennäköisesti tulisi halvemmaksi hyödyntää tutkasta pelkkää lähetintä, ja käyttää heijastuneen signaalin havainnointiin PV:n muita vastaanottimia, jotka ovat valmiiksi kiinni verkossa.

Olisikos sitä mahdollista käyttää jonkinlaisena backuppina ilman integraatiota? Siis siellähän on vissiin kolme noita tutkia ja kolme komentokeskusta, niin olisikos noita mahdollista käyttää jotenkin vaikka pelkän puheyhteyden perusteella? Toki tutkan ominaisuudet (kantama) menisi luultavasti hukkaan, mutta olisipahan vihollisella ihmettelemistä, kun tuollainen tutka käynnistyisi yllättäen.
 
Entä koko paketin myynti jollekin "ystävällismieliselle" valtiolle? Tarvitseeko myös (Suomen eduskunnan lisäksi) Venäjän lupa kauppaan? Jos tarvitsee, mahtaako sellainen saada? Mikä voisi olla koko paketin rahallinen arvo, mahd. koulutus- ja ylläpitopalvelujen kanssa? Miljoona, 10, 50? Mahtaako löytyä ostajia (joille myös voi myydä)?
 
Mistähän löytyy se "ystävällismielinen" valtio. Kauppasopimuksessa on varmaan jo ollut myyntikielto ilman Venäjän hyväksyntää ja toinen jota varmaan kiinnostaa tämäntyyppisten järjestelmien leviäminen on USA.
 
SJ kirjoitti:
elso kirjoitti:
Tutkaa voitaisiin hyödyntää joko aktiivitutkana integroituna suoraan PV:n järjestelmiin, tai sitten ainoastaan lähettimenä multistaattisessa systeemissä. Todennäköisesti tulisi halvemmaksi hyödyntää tutkasta pelkkää lähetintä, ja käyttää heijastuneen signaalin havainnointiin PV:n muita vastaanottimia, jotka ovat valmiiksi kiinni verkossa.

Olisikos sitä mahdollista käyttää jonkinlaisena backuppina ilman integraatiota? Siis siellähän on vissiin kolme noita tutkia ja kolme komentokeskusta, niin olisikos noita mahdollista käyttää jotenkin vaikka pelkän puheyhteyden perusteella? Toki tutkan ominaisuudet (kantama) menisi luultavasti hukkaan, mutta olisipahan vihollisella ihmettelemistä, kun tuollainen tutka käynnistyisi yllättäen.

Olisi. Puheyhteys periaatteessa riittää vallan mainiosti. 9S18 olisi aivan omiaan maalinvalaisukäyttöön.

Nähtäväksi jää minkälaiseen ratkaisuun PV päätyy. Voi olla, että taloudelliset tekijät pistävät seinän eteen tällaisille suunnitelmille; 9S18-ajoneuvoalusta, tai sähköosat saattavat olla jo raskaan huollon tarpeessa tms.
 
Pitää muistaa että kun BUKit menee poistoon ne on ollut melkein 20 vuotta käytössä eli ilman modernisointia toiminnan jatkaminen voi olla hankalaa. Toki viime vuosina kaluston käyttö on ollut vähäisempää.
 
peelo kirjoitti:
Mistähän löytyy se "ystävällismielinen" valtio. Kauppasopimuksessa on varmaan jo ollut myyntikielto ilman Venäjän hyväksyntää ja toinen jota varmaan kiinnostaa tämäntyyppisten järjestelmien leviäminen on USA.
ystävällismielinen" valtio = Ukraina, Serbia, Kypros, Egypti nykyisistä käyttäjämaista... muita vaikka Bulgaria, Romania, Kroatia jne.
 
3JK kirjoitti:
Bukien kaupallinen arvo.
Mitä tulee tapahtumaan Bukeille kun ne poistetaan? Niissä täytyy olla jollekin sopivalle (esim. Ukraina, Valkovenäjä, Kypros, Egypti) valtiolle paljonkin käyttöarvoa jäljellä. Siis, voiko/saako Suomi myydä koko järjestelmä, tai sen osia, eteenpäin? Jos ei, niin joutuuko Suomi palauttamaan järjestelmän Venäjälle (hintaan nolla EUR!?) vai romutetaanko se? Voiko Suomi käyttää joitakin osia ? Esim tutkia, viestivälineitä, johtokeskuksia, ajoneuvoja, tela-alustoja jne? Uskoisin että kaikki on hyväkuntoista tavaraa, jota jollakin tavalla voi ja pitääkin hydöyntää? Onko tietoa tai kommentteja?

Alustat kaluston uusiokäyttöön / romuksi, rahaa noista tuskin kukaan ulkopuolinen maksaa (paitsi Kiinalaiset romuraudan hinnan).

Tutkat, ohjukset & johtokeskus myydään USAlle hiljaisuudessa ELSO-harjoitteluun hävittäjille ja tiedustelulle + ilmatorjunnalle perusopetusvälineeksi Venäläisten signaalinkäsittelyn ja järjestelmäratkaisujen soveltamis- ja käyttöperiaatteista...?

Luulisi että BUKissakin on opittavaa naapurin teknologisista ratkaisuista vaikka konstruktio on vanha (ei kuitenkaan tehoton).

Vastineeksi saadaan ostolupa Ilmavoimien havittelemille JASSM-risteilyohjuksille ja huippu-elektroniikalle tms...??? :a-rolleyes:
 
Einomies1 kirjoitti:
3JK kirjoitti:
Bukien kaupallinen arvo.
Mitä tulee tapahtumaan Bukeille kun ne poistetaan? Niissä täytyy olla jollekin sopivalle (esim. Ukraina, Valkovenäjä, Kypros, Egypti) valtiolle paljonkin käyttöarvoa jäljellä. Siis, voiko/saako Suomi myydä koko järjestelmä, tai sen osia, eteenpäin? Jos ei, niin joutuuko Suomi palauttamaan järjestelmän Venäjälle (hintaan nolla EUR!?) vai romutetaanko se? Voiko Suomi käyttää joitakin osia ? Esim tutkia, viestivälineitä, johtokeskuksia, ajoneuvoja, tela-alustoja jne? Uskoisin että kaikki on hyväkuntoista tavaraa, jota jollakin tavalla voi ja pitääkin hydöyntää? Onko tietoa tai kommentteja?

Alustat kaluston uusiokäyttöön / romuksi, rahaa noista tuskin kukaan ulkopuolinen maksaa (paitsi Kiinalaiset romuraudan hinnan).

Tutkat, ohjukset & johtokeskus myydään USAlle hiljaisuudessa ELSO-harjoitteluun hävittäjille ja tiedustelulle + ilmatorjunnalle perusopetusvälineeksi Venäläisten signaalinkäsittelyn ja järjestelmäratkaisujen soveltamis- ja käyttöperiaatteista...?

Luulisi että BUKissakin on opittavaa naapurin teknologisista ratkaisuista vaikka konstruktio on vanha (ei kuitenkaan tehoton).

Vastineeksi saadaan ostolupa Ilmavoimien havittelemille JASSM-risteilyohjuksille ja huippu-elektroniikalle tms...??? :a-rolleyes:

... ja veli venäläinen sanoo harashoo kun amerikanpojat tutkivat heidän hienoja, joskin vanhoja, suomalaisten myymiä, ohjuksia??? Nice!
 
Viime aikoinahan on valittu tie, jossa kalusto pyritään poistamaan ennakoivasti. Kalut lähetetään siis sulattoon silloin, kun ne ovat vielä täysin käyttökuntoisia, eikä esim. elinkaaren loppupuolelle osuva huoltokustannusten lisääntyminen ole velä vaivaamassa.

Tätähän voisi soveltaa yhteiskunnan ongelmakohtiin laajemminkin. Esim. yksityisautojen ikärakenne saataisiin kohdalleen, jos katsastaja asettaisi autot lopulliseen ajokieltoon jo siinä vaiheessa, kun auto on vielä täysin ehjä, esim. takuun päättyessä. Diabeetikoilta voisi ennakoivasti amputoida jalat jo silloin, kun ne eivät vielä vaivaa, näin vältettäisiin mahdollisesti hyvinkin kallis hoitojakso. Säästömahdollisuuksia on lähes rajattomasti...

Lienee pomminvarma asia, että yksikään BUKin osanen ei palvele sekuntiakaan sen jälkeen, kun järjestelmän viimeinen aamen on lausuttu. Julkisesti on arvioitu BUKin tulevan tiensä päähän 2016, joten todellisuudessa poisto tullee tapahtumaan jvuoden parin sisällä, mikäli ei tosiasiallisesti ole jo tapahtunut. Kaiken BUKiin liittyvän miehityksen siirto Hyrylästä Parolaan on jo tehty, asia uutisoitiin hiljattain. Tuusulaan jäi ainoastaan kalut varastoon. Poistoon liittyvät toimet tuntuvat aina nopeutuvan ja laajenevan, kun vuodet kuluvat.
 
Jokohan ilmavoimien ukoilla on käynnyt mietinnässä boosterin hankkiminen amraam ohjuksiimme?
Derby with booster is an all weather, medium range, surface-to-air missile featuring an active radar seeker, look-down shoot-down capability, lock on before launch mode, and programmable counter-countermeasures. It can shot down airborne threats at ranges of up to 35 km and flying at altitudes of up to 16,000 meters thanks to a rocket booster which enhances the range of the Derby missile. The Derby with booster missile is part of the SPYDER-MR air defense system.
 
Mietin vieläkin miksei suomi hankkinut tuota spyder järjestelmää... Hinta ei käsittääkseni ole mikään "hirmuinen". Spyder MR olisi ollut suomelle riittävä ja jossain vaiheessa olisi pari yksikköä päivitetty ER tasolle.
 
Raveni kirjoitti:
Mietin vieläkin miksei suomi hankkinut tuota spyder järjestelmää... Hinta ei käsittääkseni ole mikään "hirmuinen". Spyder MR olisi ollut suomelle riittävä ja jossain vaiheessa olisi pari yksikköä päivitetty ER tasolle.

No luulen että se on näistä vastakauposta kiini ja politisesti.

Norja etsii uuta kuljetusajoneuvoja ja siinä ehkä Patria AMV olisi jotain...
 
Raveni kirjoitti:
Mietin vieläkin miksei suomi hankkinut tuota spyder järjestelmää... Hinta ei käsittääkseni ole mikään "hirmuinen". Spyder MR olisi ollut suomelle riittävä ja jossain vaiheessa olisi pari yksikköä päivitetty ER tasolle.

Osasyynä ja merkittävänä sellaisena (politiikan lisäksi) ovat:

1. Muistelen että puolustusvoimat hakivat tässä kaupassa ehdokasta jonka tuli olla jo palveluskäytössä maailmalla, eikä juuri valmistunut. Spyder esiteltiin ensikerran 2005 Paris air Showssa ja NASAMS I, 1994 (nyt toinen sukupolvi menossa). Luulisin että PV:llä on tässä asiassa ihan omakohtaisia kokemuksia Crotale NG:stä ja Marksmanista joiden kanssa on ymmärtääkseni taisteltu vuosikaudet jotta ne on saatu pelittämään. Intti varmasti halusi välttää tuon suon kaikin keinoin.

NASAMSin kanssa suuret lastentaudit luulisi olevan historiaa jo ajat sitten kun SPYDERistä taas ei ole juuri mitään kokemuksia Israelin ulkopuolelta. Niitä kuitenkin aivan varmasti riittää joka järjestelmässä joka on tulenuusi, vaikka käytetään ennalta tunnettuja komponentteja (ohjus ym.). Järjestelmän toimivuus luotettavasti ja ennakoidusti 24/7/365 on se haaste.

Jos jenkit ovat valinneet NASAMSin pääkaupunkinsa ja presidenttinsä suojaksi, en usko että kyseessä on mikään ihan paska järjestelmä. Sen on pakko olla ainakin melkoisen luotettava.

2. Soveltuvuus arktiseen sodankäyntiin (elektroniikan, tutkien, laitesuojien ja johtokeskuksen ym.ym. pakkaskestävyys) pitäisi testata erikseen kun taas uskoisin että Norskit jotka itsekkin asuvat artisissa oloissa, tekevät systeemit kestämään ilman että suomen tarttee itse testata kaikkea. Systemihän on käytössä myös Norjassa.

3. Synenergia ilmavoimien kanssa (AMRAAM) tuo säästöjä ja mahdollistaa yhteishankinnat + päivitykset.
 
Kysymys onkin vain siitä että onko jenkeillä tai muilla käyttäjä mailla tarvetta tehdä amraamiin boosteria että saataisiin kantamaa?!? Nyt keski- ja pitkänmatkan vaikutuskyky on jätetty hornettien harteille joita ei kovin montaa ole ja taistelunkestävyys jo pelkästään määrästä johtuen on kyseenalainen. Ei voida laskea että Suomella on sotatilanteessa 60 Hornettia käytössä jatkuvasti ja kaikkialla. Jos niitä tippuu ja vaurioituu lentäjien virheistä rauhan aikana, rauhan ajan lentosuoritus määrillä niin niitä tapahtuu aivan varmasti myös poikkeusoloissa jolloin lentäjät ovat väsyneitä ja tressaantuneita. Vaikka lentäjät selviäisivätkin fyysisestä ja henkisestä rasituksesta koneet vaativat huoltoa aika paljon per lentotunti ja sekin korostuu aivan varmasti silloin kun lennetään varakentiltä.

Suomella tulisi olla ilmatorjuntaan laittaa sekä lyhyen että keskimatkan järjestelmä. Myös heitteitä täytyisi pystyä torjumaan tänäpäivänä jolloin niitä aivan varmasti tulee. Eli yksittäisiä kohteita esim. tärkeää komento paikkaa täytyisi pystyä suojamaan myös heitteiltä eli risteilyohjuksilta ja tykistöohjuksilta. Itse en ainakaan uskaltaisi laskea ilmatorjuntaa pelkkien hävittäjien varaan ja vaikeaa on myös uskoa että Nasamsiin tulisi keskimatkan ohjusta (ainakaan kohtuu hintaista) koska muilla käyttäjämailla homma hoitedaan muilla järjestelmillä. Taitaa Nasams kaupassa käydä samalla lailla kuin MRLS kaupassakin että on hienot systeemit mutta ei ole ihan loppuun saakka mietitty juttu.
 
Eikö Norja voi tai saa kehitttä Amraamia ja tehtä sille boosterin?
 
Raveni kirjoitti:
Kysymys onkin vain siitä että onko jenkeillä tai muilla käyttäjä mailla tarvetta tehdä amraamiin boosteria että saataisiin kantamaa?!? Nyt keski- ja pitkänmatkan vaikutuskyky on jätetty hornettien harteille joita ei kovin montaa ole ja taistelunkestävyys jo pelkästään määrästä johtuen on kyseenalainen. Ei voida laskea että Suomella on sotatilanteessa 60 Hornettia käytössä jatkuvasti ja kaikkialla. Jos niitä tippuu ja vaurioituu lentäjien virheistä rauhan aikana, rauhan ajan lentosuoritus määrillä niin niitä tapahtuu aivan varmasti myös poikkeusoloissa jolloin lentäjät ovat väsyneitä ja tressaantuneita. Vaikka lentäjät selviäisivätkin fyysisestä ja henkisestä rasituksesta koneet vaativat huoltoa aika paljon per lentotunti ja sekin korostuu aivan varmasti silloin kun lennetään varakentiltä.

Suomella tulisi olla ilmatorjuntaan laittaa sekä lyhyen että keskimatkan järjestelmä. Myös heitteitä täytyisi pystyä torjumaan tänäpäivänä jolloin niitä aivan varmasti tulee. Eli yksittäisiä kohteita esim. tärkeää komento paikkaa täytyisi pystyä suojamaan myös heitteiltä eli risteilyohjuksilta ja tykistöohjuksilta. Itse en ainakaan uskaltaisi laskea ilmatorjuntaa pelkkien hävittäjien varaan ja vaikeaa on myös uskoa että Nasamsiin tulisi keskimatkan ohjusta (ainakaan kohtuu hintaista) koska muilla käyttäjämailla homma hoitedaan muilla järjestelmillä. Taitaa Nasams kaupassa käydä samalla lailla kuin MRLS kaupassakin että on hienot systeemit mutta ei ole ihan loppuun saakka mietitty juttu.

Näin on. Tuo nykyinen korkeuskantama on kyllä aivan paska. Lennät +10km ja olet turvassa. Korkeus ulottuvuutena 16km olsi jo liikaa pommikoneille ja ainoastaan tiedustelukoneet yltäisivät reilusti tuon yläpuolelle.
 
Radar kirjoitti:
Raveni kirjoitti:
Kysymys onkin vain siitä että onko jenkeillä tai muilla käyttäjä mailla tarvetta tehdä amraamiin boosteria että saataisiin kantamaa?!? Nyt keski- ja pitkänmatkan vaikutuskyky on jätetty hornettien harteille joita ei kovin montaa ole ja taistelunkestävyys jo pelkästään määrästä johtuen on kyseenalainen. Ei voida laskea että Suomella on sotatilanteessa 60 Hornettia käytössä jatkuvasti ja kaikkialla. Jos niitä tippuu ja vaurioituu lentäjien virheistä rauhan aikana, rauhan ajan lentosuoritus määrillä niin niitä tapahtuu aivan varmasti myös poikkeusoloissa jolloin lentäjät ovat väsyneitä ja tressaantuneita. Vaikka lentäjät selviäisivätkin fyysisestä ja henkisestä rasituksesta koneet vaativat huoltoa aika paljon per lentotunti ja sekin korostuu aivan varmasti silloin kun lennetään varakentiltä.

Suomella tulisi olla ilmatorjuntaan laittaa sekä lyhyen että keskimatkan järjestelmä. Myös heitteitä täytyisi pystyä torjumaan tänäpäivänä jolloin niitä aivan varmasti tulee. Eli yksittäisiä kohteita esim. tärkeää komento paikkaa täytyisi pystyä suojamaan myös heitteiltä eli risteilyohjuksilta ja tykistöohjuksilta. Itse en ainakaan uskaltaisi laskea ilmatorjuntaa pelkkien hävittäjien varaan ja vaikeaa on myös uskoa että Nasamsiin tulisi keskimatkan ohjusta (ainakaan kohtuu hintaista) koska muilla käyttäjämailla homma hoitedaan muilla järjestelmillä. Taitaa Nasams kaupassa käydä samalla lailla kuin MRLS kaupassakin että on hienot systeemit mutta ei ole ihan loppuun saakka mietitty juttu.

Näin on. Tuo nykyinen korkeuskantama on kyllä aivan paska. Lennät +10km ja olet turvassa. Korkeus ulottuvuutena 16km olsi jo liikaa pommikoneille ja ainoastaan tiedustelukoneet yltäisivät reilusti tuon yläpuolelle.

Haluaisin huomauttaa meiltä löytyvän it-ohjuksia, mutta venäläisillä ei ole täsmäpommeja eikä niiden järjellisen käytön vaatimaa tiedustelukapasiteettia. Nyt on Nasams tilattu, joten siltä osin ei tilanne ainakaan ole heikkenemässä. Odotellaan nyt ensin venäläisiltä laajamittaista täsmäaseiden ja niiden vaatimien järjestelmien hankintaa. Toistaiseksi suurimpana murheena on ihan perinteiset ryntövehkeet.
 
JOKO kirjoitti:
Radar kirjoitti:
Raveni kirjoitti:
Kysymys onkin vain siitä että onko jenkeillä tai muilla käyttäjä mailla tarvetta tehdä amraamiin boosteria että saataisiin kantamaa?!? Nyt keski- ja pitkänmatkan vaikutuskyky on jätetty hornettien harteille joita ei kovin montaa ole ja taistelunkestävyys jo pelkästään määrästä johtuen on kyseenalainen. Ei voida laskea että Suomella on sotatilanteessa 60 Hornettia käytössä jatkuvasti ja kaikkialla. Jos niitä tippuu ja vaurioituu lentäjien virheistä rauhan aikana, rauhan ajan lentosuoritus määrillä niin niitä tapahtuu aivan varmasti myös poikkeusoloissa jolloin lentäjät ovat väsyneitä ja tressaantuneita. Vaikka lentäjät selviäisivätkin fyysisestä ja henkisestä rasituksesta koneet vaativat huoltoa aika paljon per lentotunti ja sekin korostuu aivan varmasti silloin kun lennetään varakentiltä.

Suomella tulisi olla ilmatorjuntaan laittaa sekä lyhyen että keskimatkan järjestelmä. Myös heitteitä täytyisi pystyä torjumaan tänäpäivänä jolloin niitä aivan varmasti tulee. Eli yksittäisiä kohteita esim. tärkeää komento paikkaa täytyisi pystyä suojamaan myös heitteiltä eli risteilyohjuksilta ja tykistöohjuksilta. Itse en ainakaan uskaltaisi laskea ilmatorjuntaa pelkkien hävittäjien varaan ja vaikeaa on myös uskoa että Nasamsiin tulisi keskimatkan ohjusta (ainakaan kohtuu hintaista) koska muilla käyttäjämailla homma hoitedaan muilla järjestelmillä. Taitaa Nasams kaupassa käydä samalla lailla kuin MRLS kaupassakin että on hienot systeemit mutta ei ole ihan loppuun saakka mietitty juttu.

Näin on. Tuo nykyinen korkeuskantama on kyllä aivan paska. Lennät +10km ja olet turvassa. Korkeus ulottuvuutena 16km olsi jo liikaa pommikoneille ja ainoastaan tiedustelukoneet yltäisivät reilusti tuon yläpuolelle.

Haluaisin huomauttaa meiltä löytyvän it-ohjuksia, mutta venäläisillä ei ole täsmäpommeja eikä niiden järjellisen käytön vaatimaa tiedustelukapasiteettia. Nyt on Nasams tilattu, joten siltä osin ei tilanne ainakaan ole heikkenemässä. Odotellaan nyt ensin venäläisiltä laajamittaista täsmäaseiden ja niiden vaatimien järjestelmien hankintaa. Toistaiseksi suurimpana murheena on ihan perinteiset ryntövehkeet.

Ei tarvitse odottaa kauaan sillä Venäjä hankkii 200-300 miljoonalla täsmäpommeja uusille ja päivitetyille koneille. Lähde it-upseeri lehti
 
Back
Top