SJ kirjoitti:
Tarkoitin sitä, että Stinger integroitaisiin alustalle, jolloin putkiin menee molempia. Ei pitäisi olla liian vaikeaa, koska ainakin Saksa ja Kreikka käyttää Stingeriä heidän alustoillaan.
Mitä taas tuohon henkiinjäämiseen tulee, niin minulla on sellainen tuntuma, että sinä olet hieman pessimistisyyteen taipuva ja sinulla on hieman liian korkeat oletukset vihollisen tehokkuudesta. Mutta se ei sinällään ole huono asia, jos sen ei anna vaikuttaa toimintaan.
Juu. Olen nähnyt kuvat noista ensinmainituista. En ole Stingerin liitäntöjä nähnyt koskaan, joten vaikea sanoa miten se liitetään ampumalaitteeseen, tai tarvitseeko ampumalaitteeseen tehdä muutoksia sitä varten, joten vähän vaikea vastata tuohon. Olkapääohjusta ei jostain syystä koulutettu meillä tuolloin ITO-05 yhteydessä. Vaan se kuului vain Sergei-miehistöille. Ehkä sekin tulee sinne, jollei ole jo tullut?
Yleensä ITO-05 järjestelmää käytetään sellaisessa kohteessa, jossa IT-järjestelmien tuhoaminen voisi olla myös se ensisijainen kohde viholliselle. Olen itse nähnyt omat, erittäin hyvin naamioidut asemat tiedustelukoneen kameroista käsin ja olenpa myös keskustellut paikalla koneillaan vierailleiden Hornet-pilottien kanssa. Myös meidän kouluttajat olivat aika vahvasti sitä mieltä, että havaituista asemista poistuminen elävänä on aika pieni, jos viholliskoneita on ilmassa. ITO-05 on kuitenkin aika näkyvä ja jäykästi liikuteltava hökötys, varsinkin siinä vaiheessa kun sillä lähdetään irtautumaan kiireen vilkkaa.
Pari kertaa kokeiltiin järjestelmää leirillä suoraan kohti lähestyvää Hornet-parvea vastaan ja täytyy myöntää että vain yhtä konetta kerittiin ampua. Siinä vaiheessa koneet olivat jo niin lähellä, ettei ohjus olisi kerinnyt edes virittyä ajoissa, puhumattakaan siitä kuinka vaikeaa tuollaisella on osua nopeasti lähellä kieppuvaan kohteeseen. Olihan se jännää, mutten usko että todellisuudessa kukaan olisi jäänyt henkiin. Sieltä ei nimittäin olisi päässyt ajoissa pois, on se kuitenkin senverran jäykkää hommaa.