Ilmatorjunta

Tuon SLAMRAAM-ER - termin voi unohtaa, projekti on edennyt niin pitkälle että sen myyntinimeksi on muodostunut ESSM block 2. Hakupää on uusi, mutta oletan sen perustuvan AMRAAMin hakupäähän. Sama ohjus sopii sekä NASAMS:iin että nykyisiin ESSM:ää käyttäviin aluksiin, joten asiakaspohja on riittävän laaja varmistamaan markkinoilletulon ja tuen jatkumisen muutamaksi kymmeneksi vuodeksi.

Ikävä vaan ettei kyseisen ohjuksen kehitystyöhön ole kuulemma vielä saatu rahoitusta vaan se on olemassa vasta valmistajan piirrustuspöydällä. Tätä vauhtia menee kyllä vuosikausia ennen kun kyseinen ohjus on sarjatuotannossa.
 
Published on Jul 27, 2014

At Paris Air Show 2013, Thales showcased its RAPIDFire, a new multiweapon air defence system. RAPIDFire forms part of the Advanced Air Defence solution from Thales that incorporates everything from complete airspace security solutions, command and control, weapon coordination, air surveillance radars down to the mobile integrated weapon systems.
 
Onko tuo samalla alustalla kuin CAESAR? Näyttää niin samalta tuo kuorma-auto.
 
Ikävä vaan ettei kyseisen ohjuksen kehitystyöhön ole kuulemma vielä saatu rahoitusta vaan se on olemassa vasta valmistajan piirrustuspöydällä. Tätä vauhtia menee kyllä vuosikausia ennen kun kyseinen ohjus on sarjatuotannossa.

Kuulemma sille nimenomaan on rahoitus:

FY 2015 DoD Program:
Continues full rate production for the Block I ESSM. The FY 15 budget request will support the purchase of 104 missiles plus the U.S. share of support as defined in the MOU. Begins the planned Engineering and Manufacturing Development (EMD) for ESSM Block II in FY 2015.

Lähde: http://www.bga-aeroweb.com/Defense/RIM-162-ESSM.html

Sarjatuotanto ei käynnisty ihan parissa vuodessa, mutta kehityksen pitäisi kyllä alkaa. Samaa sanoo Raytheonin dokumentti (sivu 2), joka ei nopeasti silmäiltynä vaikuta miltään myyntiesitteeltä.[/url]

http://www.raytheon.com/capabilitie...c/documents/download/rms12_essm_evolution.pdf
http://missilethreat.com/navy-works-to-develop-sea-sparrow-block-2/

Edit: Niin no, tuo oli kai budjettiesitys, mutta kai se on menossa läpi.
 
Viimeksi muokattu:
Sinänsä kiinnostava ajatus. Toki kuten sanottua D- mallin Amraamin ulottuvuus lienee samoilla suunnilla Meteorin kanssa. Toki erokin noilla on, Meteor taitaa hyödyntää Ramjet tekniikkaa moottorissaan eikä sen kantamasta ns "varmaa" tietoa vielä ole. Varsin ulottuva joka tapauksessa. Softan yhteensovittaminen varmasti vaatisi hieman säätöä mutta kummatkin on länsihävittäjiin suuniteltu joten se tuskin olisi ylittämätön este.
Mutta ihan ok ajatus sinänsä.
Siis kantamassa on HUOMATTAVA ero! Amraamin d-mallin kantamaksi ilmoitetaan 180km ja Meteorin kantamaksi yli 320km!
 
Siis kantamassa on HUOMATTAVA ero! Amraamin d-mallin kantamaksi ilmoitetaan 180km ja Meteorin kantamaksi yli 320km!

Katsos vaan, noin suuri ulottuvuusero on yllätys vaikka noin päin sen pitikin olla eli Meteorin eduksi!
Onko muuten linkkiä laittaa? Ei epäuskon vaan kiinnostuksen vuoksi kyselen...
 
Mutta toimisiko Meteor maastalaukaistavana? Ramjet vaatii riittävän alkunopeuden, onko Meteorissa tämän tuottavaa boosteria vai luottaako se laukaisevan lentokoneen nopeuteen? En tiedä, siksi kysyn.
 
Mutta toimisiko Meteor maastalaukaistavana? Ramjet vaatii riittävän alkunopeuden, onko Meteorissa tämän tuottavaa boosteria vai luottaako se laukaisevan lentokoneen nopeuteen? En tiedä, siksi kysyn.

On booster. Kiinteä polttoaine, ei erillistä suutinta ja sijoitettu ramjetin sisälle. Ilmeisesti tuo booster siis palaa kokonaan pois ennen kuin ramjet käynnistyy. Kuvittelisin että maasta/laivastalaukaisua on jonkin verran mietitty jo suunnitteluvaiheessa, sen verran tavallista sellainen käyttö alkaa alunperin ilmataisteluun suunnitelluilla ohjuksilla olla.

Ramjet itsessäänkin käyttää kiinteää polttoainetta! Tämä toimii niin että ohjuksen rungon sisällä on kaasugeneraattori, joka on periaatteessa kiinteää rakettipolttoainetta mutta sisältää vain hyvin pienen määrän hapetinta. Palaessaan tämä sitten muodostaa kuumaa, hapetonta palavaa kaasua joka hapekkaaseen ilmavirtaan päästessään syttyy. Kaasun määrää säädellään muuttamalla painetta kaasugeneraattorissa, ilmeisesti mitä suurempi paine on sitä nopeammin polttoaine palaa eli enemmän kaasua muodostuu, mikä tarkoittaa suurempaa työntövoimaa myös ramjetista. Ohjus voi siis säädellä nopeuttaan lennon aikana, ja sillä kai kantama on saatu niinkin pitkäksi niin että ohjuksen kineettinen energia vielä riittää todelliseen kohteeseen osumiseen.
 
Mutta toimisiko Meteor maastalaukaistavana? Ramjet vaatii riittävän alkunopeuden, onko Meteorissa tämän tuottavaa boosteria vai luottaako se laukaisevan lentokoneen nopeuteen? En tiedä, siksi kysyn.

Hyvä kysymys. Katselin MBDA:n sivuilta ja boosteri siinä on joka kiihdyttää puikon ramjetin kukkumisnopeuteen, mutten löytynyt mainintaa pystyykö se kiihdyttämään nollasta vai onko Meteorille jokin tuollainen minimi-laukaisunopeus. Itse ramjetista äkkipäätä luulisi että sehän toimii vaan paremmin matalalla tiheämmässä ilmassa kun haukkaa enemmän happea, joten sikäli voisi sopia ihan hyvin matkamoottoriksi maasta-ilmaan -puikkoon. Vaan boosterin rajat eivät vielä selvinneet. WP oli hyödytön toistellen vain brosareiden lauseparsia. Joillakin muilla sivuilla huomasin kaavioissa että MBDA:n originaalin "port" tarkoittaen yksinkertaisesti paapuuria (vasemman puoleista ilmanottoa) oli vatkattu mystiksiksi lisäporteiksi. Eli vaikea on löytää kuranttia tietoa. Forumimme ekspertit saavat valaistua asiaa?
 
On booster. Kiinteä polttoaine, ei erillistä suutinta ja sijoitettu ramjetin sisälle. Ilmeisesti tuo booster siis palaa kokonaan pois ennen kuin ramjet käynnistyy. Kuvittelisin että maasta/laivastalaukaisua on jonkin verran mietitty jo suunnitteluvaiheessa, sen verran tavallista sellainen käyttö alkaa alunperin ilmataisteluun suunnitelluilla ohjuksilla olla.

Ramjet itsessäänkin käyttää kiinteää polttoainetta! Tämä toimii niin että ohjuksen rungon sisällä on kaasugeneraattori, joka on periaatteessa kiinteää rakettipolttoainetta mutta sisältää vain hyvin pienen määrän hapetinta. Palaessaan tämä sitten muodostaa kuumaa, hapetonta palavaa kaasua joka hapekkaaseen ilmavirtaan päästessään syttyy. Kaasun määrää säädellään muuttamalla painetta kaasugeneraattorissa, ilmeisesti mitä suurempi paine on sitä nopeammin polttoaine palaa eli enemmän kaasua muodostuu, mikä tarkoittaa suurempaa työntövoimaa myös ramjetista. Ohjus voi siis säädellä nopeuttaan lennon aikana, ja sillä kai kantama on saatu niinkin pitkäksi niin että ohjuksen kineettinen energia vielä riittää todelliseen kohteeseen osumiseen.

Niin siis tuo konstruktio käyttää kiinteää löpöä. Onhan niitä muunkinlaisia ramjetteja kehitelty.

Enpä kyllä löytänyt viitteitä siitä että vauhditon laukaisu onnistuisi, oli sitä mietitty/toivottu tai ei.

(Juu sinänsä olet oikeassa ja hyvin selvitit tuon toiminnan.)
 
Jos nuo kantamien suhteet menisivät yksi-yhteen (mitä ne eivät mene, mutta pahimmillaan voisivat teoriassa ehkä mennä), niin NASAMSista ammutulla Amraam-C:llä on siis joku 20km kantama, kun taas Meteorilla olisi 60km kantama. Siis tähdennän vieläkin, että tämä siis suoraviivaisesti laskettuna, eli kun Amraam-C:n kantama ilmalaukaistuna on noin 100km ja Meteorin yli 300km, eli siis kolminkertainen. Todellisuudessa maalta laukaistavalla Meteorilla on varmaankin jokin 100km kantama, koska siinä on todellakin boosterit sun muut ja paljon polttoainettahan kuluu nimenomaan sen tietyn nopeuden ja korkeuden saavuttamiseksi (jossa Amraam jo polttaa miltei kaikki polttoaineensa). Ottaen huomioon NASAMSin tutkien kantaman sun muun, tuollainen 100km kantama olisi oikeastaan aikalailla optimaalinen, mahdollistaisi tulittamisen kaikkiin maaleihin joita systeemin tutka näkee ja heti kun systeemin tutka ne näkee, täysin riippumatta maalin suunnasta ja korkeudesta ja vastatoimista ja karkuun lähtemisistä jne. :-)
 
Tuli tässä mieleeni että millainen lentokalusto lienee Suomen Merivoimien päävihollinen?
 
Mitä siellä Somalian sarvessa nyt lentelee, liekö suomalaiselle merilokille sukua... (Ei vaan, hyvä kysymys.)

Tuli vaan mieleen että onko päävastustaja Ukrainassa legendaariseksi muuttunut SU-25.

Ja se että riittääkö noi nykyiset ilmatorjunta jutut aluksilla torjumaan uhkaa.
 
Tuli vaan mieleen että onko päävastustaja Ukrainassa legendaariseksi muuttunut SU-25.

Ja se että riittääkö noi nykyiset ilmatorjunta jutut aluksilla torjumaan uhkaa.

Umkhonto yltää kymmeneen kilsaan, joten tehokaskin pystyulottuvuus riittää vaikka puhtaana lentävään SU-25:een.

Ja Denel on vissiin kehittänyt uudemman block 3 ohjuksen, meillä olevien block 2 lisäksi, jolla on kaksi kilsaa lisää pystyulottuvuutta. Ulkomitat on ilmeisesti edelleen samat.
 
Tuli vaan mieleen että onko päävastustaja Ukrainassa legendaariseksi muuttunut SU-25.

Ja se että riittääkö noi nykyiset ilmatorjunta jutut aluksilla torjumaan uhkaa.

Äkkipäätä luulisi että Su-25 on liian puhtaasti maavoimien ryntökone ollakseen ensimmäinen valinta merelle. Ottaisin Su-27 (jne.) tai MiG-29 toimintasäteen ja tutkavarustuksen puolesta. En kyllä tiedä mitä antiship-puikkoja on kullekin kelpuutettu. (Vai tulisiko naapuri kevyemmällä aseistuksella -- pst-ohjukset, rakettipaketit -- Suomen pikku purtiloita vastaan? No, riippuu varmaan taas siitä mitä meillä on laivoissa vastuksena, kuinka lähelle pääsee ruimimaan.)

Oliko niin että Umkhontot on Haminoissa mutta ei modernisoiduissa Raumoissa (joissa ei ole enää sergeitäkään)? "Siksakki, softkill, saaristoon piiloon" tuntuu aika hätäiseltä ratkaisulta... En kyllä ollut silli joten ihan heittelyjä nämä mietteet.
 
Mitä itse olen lukenut niin eikös umkhonton kantamat ole 8km pysty ja 15km matka... IR ohjuksia...noilla niin kamalasti suojata itseä ja vielä saatettavaa alusta... Toki tyhjää parempi
 
Back
Top