Ohjuksen kasvavan kantaman myötä kuorma-auto voi ollakin tulevaisuutta. Edelleen uusinkin MTO-inkarnaatio saa huomattavaa etua ohjusveneen liikkuvuudesta, sensoreista ja veneen taistelunjohtokeskusken sulautumisesta tietoverkkoon sekä ilma- ja meritilannekuvaan. Veneitä on kuitenkin 8 kpl. Niitä on rakennettu tasaisesti ja pidetty yllä kelpo torjuntakykyä. Ilmatorjuntaan liittyen veneellä oltava kelvollinen omasuoja. Saaristossa ei olla pelkästään omien torjunta-aseiden varassa, tosin tällä palstalla on valistettu että ollaan. Oon eri mieltä. Sit en tiedä miten tarkasti tutkahakuinen torjuntaohjus osaa erotta saaret ja veneet, kai ne nykyään aika hyviä ovat. Mut pelissä aika monta muuttujaa puolustajan eduksi kuitenkin.
SUTO ja avomerkikyky listalla vikoja, koska ei oo resursseja kunnolliseen. Se edellyttäisi kokonaan uutta doktriinia ja se taas uuta kalustoa, torpedon kantamat on kuitenkin aika lyhyitä. Siten toi on ristiriidassa, eli pitäisi olla enemmän laivoja eli alustoja joista torpedoja ammutaan. Tai sit meri-ilmavoimat. Tasajako ei ole taktiikkaa joten ei ihme et tollaseen ei oo alettu. Vedenalainen valvonta on käsittääkseni aivan riittävän hyvällä tasolla. Kun ei ole avomerikykyä kuin rajoitetusti tilannekuvan mukaan, niin en olisi itsekään laittanut kauheasti rahaa siihen. Riittää kun kuuntelee ne alueet mistä sukellusvene voi päästä. Ei koko Itämerta tarvii tietää.
Se on tietysti hyvä muistaa, että kauppalaivojen suojaaminen Pohjanlahdella tapahtuu ennen kaikkea Saaristomeren alue sulkemalla. Ei niitä U-veneitä siellä yksittäin kyörätä, vaan pannaan reitit kiinni. Toisaalta soveliaita väyliä saariston läpi on hyvinkin vähän, joten miinoittein ja sillä vähäiselläkin kalustolla valvomalla saadaan kyllä jotain aikaiseksi. Ahvenanmaan suunta ilman kiinteää valvontaverkkoa lienee se hankalin hoidettava. Onneksi sen suojaaminen ja sulkeminen on myös länsinaapurin intressissä.