Ilmatorjunta

AIM-120D:n kantama on kaikkien lähteiden ja vaatimusten mukaan tuolla 150 - 200 kilometrin paikkeilla. Miten sitten C7 ei juurikaan olisi kehittynyt kantaman osalta A-mallista, mutta D-malli taas triplaa nuo A-mallin kantamat?

Vai olisiko sittenkin nuo venäläisten "lähteiden" "tiedot" silkkaa sitä itseään?
AIM-120D:n kantama on kaikkien lähteiden ja vaatimusten mukaan tuolla 150 - 200 kilometrin paikkeilla. Miten sitten C7 ei juurikaan olisi kehittynyt kantaman osalta A-mallista, mutta D-malli taas triplaa nuo A-mallin kantamat?

Vai olisiko sittenkin nuo venäläisten "lähteiden" "tiedot" silkkaa sitä itseään?
AIM-120D mallista on aika vähän tietoa. D-mallista tulee ilmeisesti Meteor ohjuksen tyyppinen. Meteor ohjuksessa on käytetty patoputkimoottoria joka on toiminnaltaan erinlainen ja lisäksi ohjuksen paino on suurempi (185 kg) kun AMRAAM ohjuksen paino on 151 kg. D-malli ei siten soveltuisi sellaisenaan NASAMS-2 systeemissä käytettäväksi koska patoputkimoottori tarvitsee suuren nopeuden toimiakseen.
 
AIM-120D mallista on aika vähän tietoa. D-mallista tulee ilmeisesti Meteor ohjuksen tyyppinen. Meteor ohjuksessa on käytetty patoputkimoottoria joka on toiminnaltaan erinlainen ja lisäksi ohjuksen paino on suurempi (185 kg) kun AMRAAM ohjuksen paino on 151 kg. D-malli ei siten soveltuisi sellaisenaan NASAMS-2 systeemissä käytettäväksi koska patoputkimoottori tarvitsee suuren nopeuden toimiakseen.

Mikään koskaan lukemani lähde ei mainitse että D-mallin AMRAAM:issa olisi ramjet moottori.
 
Se on saatu toimimaan laivalla, ja laivalla ollessa ilmankosteus lienee kohtuu korkea jatkuvasti. Tuon kantamasta ei ollut mainintaa, joten se voi olla rajallinen.
Kantaman suhteen puhuttaneen max muutamasta kilometristä optimi olosuhteissa. Ihan näin villinä veikkauksena. Tuosta on tosiaan vielä matkaa siihen että saadaan pieni mutta tehokas koska energiaahan tuo vaatiin.
 
Onko olemassa mitään äänen perustuvaa ilmatorjunta järjestelmää kehitteillä\kehitetty, jolla pystyisi paikantamaan tarkasti stealth-hävittäjän sijainnin ja ampumaan ohjuksen kohteseen? Tuli vaan mieleen, kun rupesin miettimään miten yritettiin saada havaintoja lentokoneista ennen tutkan yleistymistä. Onko tälläistä järjestelmää mahdollista edes saada toimivaksi?

images
 
Onko olemassa mitään äänen perustuvaa ilmatorjunta järjestelmää kehitteillä\kehitetty, jolla pystyisi paikantamaan tarkasti stealth-hävittäjän sijainnin ja ampumaan ohjuksen kohteseen? Tuli vaan mieleen, kun rupesin miettimään miten yritettiin saada havaintoja lentokoneista ennen tutkan yleistymistä. Onko tälläistä järjestelmää mahdollista edes saada toimivaksi?

Sitä vissiin on kokeiltu viimeisten 20 vuoden aikana, mutta tulokset eivät olleet riittävän hyviä, että se olisi mitenkään yleistynyt. Jonkinlaista ennakkovaroitusta sillä varmaankin voisi saada, mutta systeemi olisi vieläkin rajoittuneempi, kuin ne kännykkään perustuvat monipaikka tutkat.
 
www.panssariprikaati.fi/wcm/fc2f44004237b685bdc1bfb57192eb28/PVTT_Asiakas_Sensori_2013_2.pdf
tämän mukaan Suomen äänimittausjärjestelmä museoitiin vuosituhannen vaihteessa

Tykistön paikannukseen!!! Käytössä oli ilmeisesti AN/TNS-10 jota modernisoitiin aikain saatossa.

Patria kehitteli myös akustista helikopterien paikannusta (PHD tai jotain). Helikopterit pystyttiin jopa tunnistamaan äänen perusteella. Lentokoneiden paikannukseen ei niin hyvä kohteen suuremman nopeuden vuoksi.
 
Mitä mahtavat olla passiiviset sensorit, joita Suomalaisellakin It:llä on käytössä?
Tiedän vain, että tutkan ei silloin tarvitse olla päällä.
 
Kiitos! Tosin artikkeli on jo osiltaan vanhentunut.
Kirjoittaja, silloinen Ye-majuri Ari Rautala on nykyisin Eversti EVP.

Käsittääkseni nykyään on käytössä edistyneempiä passiivisia sensoreita kuin artikkelissa mainittu infrapunasensori.
 
Sitä vissiin on kokeiltu viimeisten 20 vuoden aikana, mutta tulokset eivät olleet riittävän hyviä, että se olisi mitenkään yleistynyt. Jonkinlaista ennakkovaroitusta sillä varmaankin voisi saada, mutta systeemi olisi vieläkin rajoittuneempi, kuin ne kännykkään perustuvat monipaikka tutkat.
Entä tämönnen ratkaisu, että akustinen sensori havaitsee maasta suht tarkasti vihollisen stealth-hävittäjän ja laukaisee sinne suntaan ohjuksen, joka toimisi kanssa akustisella seurannnalla? Tämähän on vanhaa tekniikkaa mutta, jos sitä kehittäisi tulevaisuudessa sen hetkisellä tietotaidolla ja osaamisella niin kai siitä jotain syntyisi?
 
Entä tämönnen ratkaisu, että akustinen sensori havaitsee maasta suht tarkasti vihollisen stealth-hävittäjän ja laukaisee sinne suntaan ohjuksen, joka toimisi kanssa akustisella seurannnalla? Tämähän on vanhaa tekniikkaa mutta, jos sitä kehittäisi tulevaisuudessa sen hetkisellä tietotaidolla ja osaamisella niin kai siitä jotain syntyisi?

Ei tule toimimaan. Akustisen sensorin toimintaa vaikeuttaa yksinkertaisesti äänennopeus. Eli kun koneen ääniheräte saapuu sensorille, kone on jo varsin kaukana sensorin osoittamasta paikasta.

Eli koska äänennopeus on n. 1200km/h ja jos kone lentää vaikkapa 800 km/h, niin tästä seuraa että esim. 5 km päässä lentävä kone on jo liikkunut jo n. 15s ajan siitä, kun ääni saavuttaa sensorin. Eli on jo liikkunut yli 3 km tuossa ajassa. Ja tarkkuus vain huononee etäisyyden pidetessä.
 
Viimeksi muokattu:
Akustisen sensorin tärkein tehtävä olisikin ylipäätään varoittaa, että kohde on ilmassa ja kohteen suunta. Tietokone tekee sen huomattavasti tarkemmin kuin nenää niistävä univelkainen reserviläinen.
 
Akustiset sensorit sopivat sukellusveneiden paikantamiseen.

Ilmatilan tarkkailu onnistuu muilla keinoilla (Wikipedia):

Multiple emitters
...detection can be better achieved if emitters are separate from receivers.
Moore's law
By Moore's law the processing power behind radar systems is rising over time. This will erode the ability of physical stealth to hide vehicles.
Ship's wakes and spray
Synthetic Aperture sidescan radars can be used to detect the location and heading of ships from their wake patterns. These may be detectable from orbit. When a ship moves through a seaway it throws up a cloud of spray which can be detected by radar.
Schlieren Signature
Anything that disturbs the atmosphere may be detected because of the Schlieren effect caused by that atmospheric disturbance... detection falls under the category of electro-optical MASINT.
Quantum interference
Principles from quantum interference have been proposed for the detection of stealth aircraft.
 
Back
Top