Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Sekoitat nähtävästi venäläiskoneiden suorituskyvyn jenkkikoneisiin.MiG-25 ja ehkä -31 poislukien, mikään nykyään käytössä oleva hävittäjä, ei edes F-22, kyllä suorita minkäänlaisia mainittavia pommituslentoja 18 kilometrissä.
NASAMS:in heikkous on juuri korkeusulottuvuus, joka ei ole kyseisellä härpäkkeellä lähteestä riippuen kuin 6,500-10,000 metriä. Venäläishävittäjien keskimääräinen maksimi lentokorkeus on 18,000-20,000 metriä, josta ne kykenevät laukaisemaan ilmasta-maahan-ohjuksia/pommeja. Esimerkkinä uutukainen 58UShK-tutkaan automaattisesti hakeutuva ohjus, joka voidaan laukaista jopa 20,000 metrissä lentävästä koneesta.
Mikä jättää ilmatorjunnalle rynnäkkökoneet ja pommikoneet! SU-34 saattaa kyetäkin tuollaiseen, mutta niitä on edelleenkin vähän ja niitä tulee olemaankin vähän vielä kauan. Tämä taas jättää SU-25:t ja SU-24:t.
Uutisen mukaan ohjuksen tuotanto aloitetaan 2015 ja se lisätään ainakin T50, MiG35, SU30MK, SU34 ja SU35-koneiden aseistukseen.Su-24 ja 25 lentävät tyypillisesti jossain 3-5000 metrin hujakoilla. Korkeammalla lentäminen voi kyllä olla mahdollista, mutta kone hidastuu huomattavasti 25:n kohdalla jo 5000 korkeammalla vaikkei kyydissä olisi edes kovin painavaa lastia jolloin siihen voidaan mahdollisesti osua vaikkei ohjuksen virallinen kantama riittäisikään. Voi olla että uudemmat su-30/34 koneet pystyvät lentämään korkeammalla, mutta ne muodostavat todella pienen prosentin Venäjän koko lentokalustosta.
Amraamista itsestään ei varmaankaan vielä ole maasta laukaistuna todellista taistelukokemusta, mutta toisaalta lähes vastaavan kokoisella ohjuksella varustetulla Libyan 'lahjoittamalla' sa-8:lla saatiin tiputettua yli 9.000 metrin korkeudella, nopealla vauhdilla lentänyt mirage f.1CH Marokossa, vaikka ohjuksen virallinen maksimikorkeus oli tuolloin noin 8000 metriä
Venäjällä on nyt 60 kpl tuotantosarjan Su-34 koneita ja 8 prototyyppiä, joista tosin kaikki ei varmaan enää ole lentokunnossa. Ilmeisesti prototyypit lensi häirintätehtävissä jo Georgian sodassa. Kaikki nuo koneet sijaitsee Uralin länsipuolella eli on oletettava että niitä hyödynnettäisiin voimallisesti meitä vastaan. Itse asiassa kolmas Su-34 koneilla varustettava operatiivinen lentotukikohta on joulukuun tietojen mukaan Murmanskin alueella lähellä Suomen rajaa. Tämän vuoden tuotanto menee ilmeisesti nimenomaan sinne eli 16-20 konetta. Minun silmissä Su-34 alkaa olla aika vahvasti se pelottavin osa Venäjän ilmavoimista, etenkin Suomen ilmatorjunnan kannalta.
Jos vihollinen haluaa koettaa toimia IT:n ulottuvuuden ulkopuolelta, niin antaa niiden yrittää, jos Horneteilla on muualla kiire.
Jep, vihollisen ilmavoimat voi voittaa myös "virtuaalisen tappion" kautta. Jos säästelevät ilmarynnäkköön pystyvää kalustoaan niin maavoimat ottavat sitten kotikenttäedulla toimivaa tsuhnaa vastaan enemmän vastapalloon, kun yksi merkittävimmistä eduista ja "villeistä korteista" on poissa käytöstä. Meillehän tuo olisi varmaan parempi skenaario, vaikkei voitaisi leveillä hyvillä pudotusmäärillä.
Tämä taas saattaisi olla heikompi juttu meidän ilmavoimille, kun vihollinen ei joudukaan käyttämään suurinta osaa hävittäjistään saattotehtäviin (kun ei ole saatettavia koneita), vaan voi lähettää ne "fighter sweep" tehtäviin haastamaan ilmavoimat.
En olisi uskonut mutta tämän propagandan mukaan f16a tuli tonttiin ilmatorjunnan seurauksena yemenissa. http://www.ibtimes.co.in/yemen-houthis-claim-have-captured-pilot-downed-saudi-arabian-jet-633515
Naapurissa suunnitellaan, että niitä olisi 92 valmiina 2020, joten eipä noita moneen paikkaan jouda. Ja koska nuo ovat oikeastaan ainoat naapurin monikäyttöiset koneet ja varmasti nykyaikaisimmat häirintäkoneet, niin niitä joutuu jyvittämään joka suuntaan.
Lisäksi nykyinen toimitusvauhti on sellainen että tuo 90 koneen määrä ylittynee vuoden 2016 aikana
Osat ovat F-15 koneesta, Saudi-Arabialla ei ole F-16 hävittäjiä.
Ja kyseessä on polttoainetankki sekä osa siivestä ohjuksineen, ilmeisesti hävittäjä ottanut osumaa toiseen siipeen ja jatkanut matkaa.
Samana iltana Khamis Mushaitin sotilaslentokentälle tuhoutui F-15C epäonnistuneen laskun seurauksena, joka saattoi olla noiden osien lähde.
Ei pidä paikkaansa. 92 on 2012 tehdyn tilauksen määrä, sitä ennen 2008 tilattiin 32 konetta jotka on toimitettu jo. Lisäksi nykyinen toimitusvauhti on sellainen että tuo 90 koneen määrä ylittynee vuoden 2016 aikana. Viime vuonnahan valmistui 18 konetta. Itse asiassa 2013 Sukhoi solmi sopimuksen 184 omatunnustransponderin toimittamisesta Su-34 koneille 2020 mennessä, mikä voi indikoida lähemmin suunniteltua tuotantomäärää. Tuosta koneestahan on suunnitteilla myös modernisoitu Su-34M, joka tulee sitten tuotantoon 2020 jälkeisenä aikana.
Enkä sanoisi, että Su-34 on ainoa monikäyttöinen kone Venäjällä. Kyllähän Su-30SM on sekin varsin monikäyttöinen ja niiden tuotanto pääsi viime vuonna aika merkittävään vauhtiin, kun 21 kpl tuotettiin, joista 5 merivoimille. Su-35S lienee kykenee sekin pommitustehtäviin ihan eri tavalla kuin vanhemmat koneet, vaikka rooli epäilemättä onkin vahvasti ilmaherruustehtävissä.
Muistaakseni ainakin Libyassa tipahteli F15:sia alas alueilla, jossa oli voimakas ilmatorjunta. Jenkit tosiaan väitti että kyse oli vain teknisistä vioista.Confirming the reports, Iran's state-run Press TV claimed that two unexploded rockets were found inside the fighter aircraft and have been seized by the Houthis.
F-15:lle tunnusomaista on tuo kolmoisripustin jossa on lisäsäiliö ja kaksi Sidewinderiä:
Noita ripustimia ei huvikseen pudotella (aika kallista) joten teoriasi on varmaan oikea. Mielenkiintoisempi kysymys on, mitä F-15C on tehnyt niin matalalla että ammusilmatorjunta osuu?
Houthien lähi-it on aika tehokasta. Tom Cooperin mukaan Jemenin ilmavoimat menetti viime vuosina 3-4 MiG-21:stä ja Su-22:sta operaatioissa kapinallisia vastaan. Saudit ovat menettäneet 1-2 Apachea, Strike Eaglen (joka putosi mereen kuulemma teknisen ongelman vuoksi) ja nyt tämän.
Huom. A2A on ihan eri, kuin S2A-laukaisu - kahdesta syystä:
Tästä esimerkkinä, Nasams Amraam.
- Hävittäjällä on vaakasuuntaista vauhtia valmiiksi se ~1000km/h. Maasta se lähtee nollasta.
- Hävittäjässä todennäköisesti lennetään about samalla korkeudella. Maasta laukaistuna ohjus käyttää energiaansa siihen, että nousee kilometrejä ylöspäin.
Samat periaatteet pätevät luonnollisesti siten myös Sidewinder, Iris-T etc
- Ilmasta n. 100km vaakaetäisyys
- Maasta joitakin kymmeniä km
Maasta laukaistunakin kantamaa riittänee jokin 6-10 kilometriä pystysuunnassa ja vaakasuunnassa 15-20 kilometriä.
Su-34:ää rupeaa tosiaan olemaan jo kohtuullinen määrä, suunniteltu kokonaismäärä lienee jossain 200 koneen kieppeillä. Tarvetta onkin sillä Su-24:iä on poistettu paljon palveluksesta huonon turvallisuustilaston vuoksi. Ilmavoimilla on enää 124 konetta, ja laivastolla ehkä parisen kymmentä. Tämä on aika iso pudotus 2000-luvun alkuun jolloin Su-24:ia oli noin 500. -Tosin ehkä nykyluvut paremmin heijastavat todellista käyttöastetta, sen sijaan että koneita olisi Ukrainan tyyliin varastossa vaikka kuinka paljon mutta lentokelpoisia tuskin yhtään. Koneita on varmasti myös edelleen varastossa.
Sidewinderin osalta löytyy varmaan ihan faktatietoakin. Mitä versiota käytettiin jenkkien Chaparral-ilmatorjuntajärjestelmässä? AIM-9??? Vertaamalla kyseisen puikon kantamaa ilma-asenteisena ja maaversiona saadaan suoraan selville kantaman kutistuminen maaversiossa...Mitä varten oikein kuvittelet minun soveltaneen kantamalukemaa?
Jos Asraamille, joka on Sidewinderin kokoluokkaa, annetaan 50 kilometrin maksimikantama, niin mielestäni yllä oleva arvioni Sidewinderista on ihan pätevä. Eikö? Sitä paitsi Sidewinderin kantama pienenee luultavasti suhteessa vähemmän maasta laukaistessa verrattuna Amraamiin.
E: Vai oliko viestisi yleinen huomautus kolmansille osapuolille?