Olen tuon tiedon jälkeen löytänyt (ja muissa viesteissä on lisää) lisää infoa, kuten viestikerjua seuraamalla näet, mutta tarpeeksi en saa siihen kantamaa millään. Tästä keskustelussa on kyse. En ole IT-mies. Etsin. Ja kun minä etsin, minä vielä löydän. Matkalla törmään eri lähteisiin. Osa on epätarkkoja, osassa on tietoa. Sitten pitää käyttää järkeä.
Löydän siksi, etten lopeta ja ala kellotella jossain NASAMS-unessa maailman tappiin. En edes tajunnut, että se on jotenkin pyhä asia. Onko muuten jollain muulla täällä joku jumalan totuus joka viestissä?
Minusta ei.
Kriittinen puute... se on kyseessä länsivehkeissä jo silloin, kun kehittynein rysyjen olalta ammuttava Igla ampuu kuuteen kilometriin (mihin Stinger taas ei pysty). BUK kykenee seuraamaan 75 kohdetta ja lukitsemaan 15. Uudempi S-400 taas on järjestelmä, jota Yhdysvallat kaikin voimin on halunnut estää myytäväksi Iraniin. Mistä se kertoo? Tuskin siitä, että se on vain joku puoliraihnainen sädetikku!
Mietin myös sitä, että yleiseurooppalisessa kriisissä, sodassa, Iskendereille saattaa löytyä maaleja aika lailla muualtakin kuin kaikki meiltä. Ilmaherruuteen tuskin pääsemme, ja muutaman päivän kuluessa jo mekaanisten taisteluosastojen ja maavoimien tehokkaimman osan liikuttelu on aika helkkarin vaikeaa ilman kunnon suojausta. IT-suojaus lentokoneita vastaan on varmasti yksi tärkeimmistä asioista, jota pitää tarkastella.
Ei tämä ole uskon tai sympatian asia. Toiveajattelu maksetaan kuolemalla ja tappiolla.
Olen kuullut, että NASAMS:n johtamisjärjestelmä soveltuu helposti Patriotiin siirtymiseen ja että järjestelmän hankkineet ovat yleensä päätyneet siihen. Patriotiin. Tätä täytyy vielä tarkistaa. Mitä ballistisiin tulee, meillä ei ole ohjuskilpeä eikä sitä ole tulossa - ellemme liity NATO:on, joka sitä yhteisprojektina kehittää. Mutta kun pärjäisi edes pommikoneille - jotka voivat rauhassa hääriä kymppikerhossa ja plus, jotta maavoimilla olisi mahdollisuus.
Ihmettelen, jos tämä ei muita huoleta. Kun on niin hyvä NASAMS.
Miten monta Iskenderiä on varattu 338 424 neliökilometrin sisältämille mahdollisille kohteille yleiseurooppalaisessa kahinassa? Olemmeko me se pääsuunta? Täällä kun lukee juttuja, tulee tuntu, että joka ainoalle tukiasema-antennille ja muuntajalle on varattu oma Iskender-ohjus...