Jos vielä saisimme lähdelinkin, jotta voisimme nähdäkin kuvan?
Kyllä tuo kuva ainakin minun koneella näkyy.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Jos vielä saisimme lähdelinkin, jotta voisimme nähdäkin kuvan?
Kyllä tuo kuva ainakin minun koneella näkyy.
Miten tämä tapahtuu? Oletettavasti mitä tahansa kone tekee muuttaakseen nopeusvektoriaan aiheuttaa ohjuksessa laskennan uuteen ennakkopisteeseen.
Kyse teoreettisesta tarkastelusta ja pistemäisistä kappaleista.
Esim. suhteellinen navigaatio on varsin simppeli tapa, joka tuottaa kuitenkin varsin hyvän tuloksen. Sitä voi sitten koettaa jalostaa eri tavoin analysoimalla maalin liikehdintää ja pyrkimällä parempaan ennustamiseen. Jos esim. pystytään analysoimaan maalin kiihtyvyys, niin voidaan ennakoida nopeuden muutos, eikä seuraamaan muuttunutta nopeutta. Lisäksi pyritään ymmärtämään ohjuksen oma liikehtimiskyky, aerodynamiikka ja viive havainnosta prosessointiin, ohjaussignaalin muutokseen ja varsinaiseen reagointiin.
Uudemmat venäläiskoneet pystynevät paikantamaan lavetinkin. Nykyaikainen tutka ja maalinosoitussäiliö tutkan löytämien kohteiden tarkasteluun riittävät mainiosti. Ei se välttämättä ole ihan minuutin homma, mutta löydettävissä on. Myös ohjuslaukaisujen tuottama savu kasvattaa lavetin paljastumisriskiä.
Aah, sori. Luin vähän väärin ja vastasin eri asiaan.
Jos ohjus on ennakolla ohjautuva, kone voi lentää ensin kovaa sivuttain ja sitten kääntyä 180 astetta. Linkittämässäni artikkelissa alla oleva kuva. Kääntyminen kohti ohjusta olisi tosin parempi kun kääntyä poispäin.
Kivoja käppyröitä mutta pitää sisällänsä sellaisen ison oletuksen että sen pilotin täytyisi tietää mistä suunnasta ja millä nopeudella se ohjus lähestyy ja vielä mielellään että minkä tyyppinen...
Eihän ohjus tiputa 100% todennäköisyydellä kohdetta... Amraamilla on suhde kuitenkin ilmeisen hyvä. Yleensä kohdetta ammutaan kahdella ohjuksella.
Toki aina voidaan mietti että ohjus menee sekaisin kun sitä kohti lentää, tekee tarpeeksi suuren kurvan niin taas menee ohi, jne... Siinä vaan voi tulla kova kiire siinä vaiheessa kun ohjus tulee kohti mach 4+ nopeudella ja pilotti ei tiedä tarkkaa etäisyyttä... Jos väistelee liian aikaisin niin ohjus ehtii korjaamaan ja jos liian myöhään... Niin no....
Vaikka rafale siinä on sensorit joka puolella joiden tehtävä on havaita uhat... Samalla se aloittaa vasta toimet... Grippeniin on varmaankin myös tulossa... Ei ne mitään DAS järjestelmiä ole mutta ei ole tarviskaan... Jos halutaan vain ne uhat löytää... Ohjuksetkin kehittyvät....jolloin esim. Suomeenkin valittavalla konetyypillä tulisi olla mahdollisimman hyvä sensorivarustus, -fuusio ja näiden suoma tilannekuva. Mikähän sellainen lentokone voisi olla?
Kivoja käppyröitä mutta pitää sisällänsä sellaisen ison oletuksen että sen pilotin täytyisi tietää mistä suunnasta ja millä nopeudella se ohjus lähestyy ja vielä mielellään että minkä tyyppinen...
Eihän ohjus tiputa 100% todennäköisyydellä kohdetta... Amraamilla on suhde kuitenkin ilmeisen hyvä. Yleensä kohdetta ammutaan kahdella ohjuksella.
Toki aina voidaan mietti että ohjus menee sekaisin kun sitä kohti lentää, tekee tarpeeksi suuren kurvan niin taas menee ohi, jne... Siinä vaan voi tulla kova kiire siinä vaiheessa kun ohjus tulee kohti mach 4+ nopeudella ja pilotti ei tiedä tarkkaa etäisyyttä... Jos väistelee liian aikaisin niin ohjus ehtii korjaamaan ja jos liian myöhään... Niin no....
Kivoja käppyröitä mutta pitää sisällänsä sellaisen ison oletuksen että sen pilotin täytyisi tietää mistä suunnasta ja millä nopeudella se ohjus lähestyy ja vielä mielellään että minkä tyyppinen...
Eihän ohjus tiputa 100% todennäköisyydellä kohdetta... Amraamilla on suhde kuitenkin ilmeisen hyvä. Yleensä kohdetta ammutaan kahdella ohjuksella.
Toki aina voidaan mietti että ohjus menee sekaisin kun sitä kohti lentää, tekee tarpeeksi suuren kurvan niin taas menee ohi, jne... Siinä vaan voi tulla kova kiire siinä vaiheessa kun ohjus tulee kohti mach 4+ nopeudella ja pilotti ei tiedä tarkkaa etäisyyttä... Jos väistelee liian aikaisin niin ohjus ehtii korjaamaan ja jos liian myöhään... Niin no....
Voi olla että puhun läpiä päähäni mutta olen ollut siinä uskossa että tuota ennakkopisteeseen menoa käytetään siksi että saadaan ohjuksella kantamaa lisää kun reitti on taloudellisempi. Siinä vaiheessa kun ollaan etäisyydellä jossa ohjuksen oma tutka aktivoituu niin voisin veikata että ohjus menee maalia kohti, ei ennakko pisteeseen... Tai sanotaan näin että ennakkopisteen ja kohteen välinen etäisyys pienenee koko ajan kun ohjus matkaa lähemmäs...
Voi olla että puhun läpiä päähäni mutta olen ollut siinä uskossa että tuota ennakkopisteeseen menoa käytetään siksi että saadaan ohjuksella kantamaa lisää kun reitti on taloudellisempi. Siinä vaiheessa kun ollaan etäisyydellä jossa ohjuksen oma tutka aktivoituu niin voisin veikata että ohjus menee maalia kohti, ei ennakko pisteeseen... Tai sanotaan näin että ennakkopisteen ja kohteen välinen etäisyys pienenee koko ajan kun ohjus matkaa lähemmäs...
Suhteellisen navigaation idea on juuri se, että ennakkopisteen ja kohteen välinen etäisyys pienenee koko ajan, kun ohjus matkaa lähemmäksi
Havainnollistavat kuvat:
Zik-zakki kuvion lentäminen aiheuttaa lentokoneelle enemmän vahinkoa kuin ohjukselle.
Lentokone on massavampi objekti joten se kiihtyy koviin nopeuksiin hitaammin kuin ohjus.
Kaukomatkalta ajateltuna ohjuksen ei tarvitse tehdä kovinkaan suuria korjausliikkeitä.
Syy miksi kaukomatkalta ei tarvitae ohjuksen kurvata paljoa, johtuu siitä että maalin avaruudellinen paikka muuttuu vain muutamia metrejä sivuttaissuunnassa. (Edestakaisin kurvaaminen ja samaan aikaan eteenpäin lentäminen)
Ohjuksen suorittama kulmanmuutos elikkä ohjattu korjausliike pysyy hyvin pienenä kun ajatellaan tilannetta kaukomatkalta. Lähimatkoilla sen sijaan ohkuksen täytyu tehdä valtavia korjausliikkeitä, jos alunperin ennakkoa oli liian vähän otettu.
Myönnettäköön kuitenkin että ohjus ilmeisesti tekisi silti pieniä korjausliikkeitä. Ihmisaivot luultavasti huomaisivat tuollaisen kikkakuutosen mutta ohjelmoitu ohjus ei huomaisi.
Kuitenkin ohjuksiinkin on saatavilla thrust vectoring ohjausta joka vissiin auttaa täsä asiassa.
Lentokone sen sijaan menettää paljon liike-energiaa ja nopeutta lisääntyneesen ilmanvastukseen sik-sakki kurveja edestakaisin lentäessä.
Lentokone hidastuu ja sakkaa. Lentokone jää taivaalle vaappumaan kuin haavoittunut lintu.
Cbdr nimenomaan tarkotuksena on pitää ohjuksen liike-energia kokoajan korkealla tasolla.ö
Kun ohjus kurvaa vähemmän niin liike-energia pysyy hyvällä tasolla. Samoin liikemäärä tietenkin.
Ideaalitilanteessa ohjusta voi ajatella ikäänkuin hyvin tähdätyksi ja hyvällä ennakolla kaukaa ammutuksi tykinkuulaksi.
Toki kaikki maalin liiketilan muutokset aiheuttavat korjaustoimenpiteitä myös ohjukseen.
Tuosta suhteellisesta navigoinnista sen verran, että se tietenkin toimii oikein hyvin, jos joku ulkopuolinen seuraa maalia ja lähettää päivityssignaalia, mutta miten tuo toimii AMRAAMin oman tutkan kanssa? Tuossa metodissahan ohjuksen nokka sojottaa eri suuntaan kuin, missä se kohde on (toisin kuin "kohti maalia" systeemissä). Tietenkin jos ohjus on hyvin nopea koneeseen verrattuna, se pysyy koko ajan suht etukulmassa, mutta nopeiden koneiden kohdalla luulisi tuosta tulevan jotain vaikeuksia.
En usko. Siis jos meinaa paikantaa sen ohjuksen kantaman ulkopuolelta. Se on se lavetti kylmä ja suhteellisen pieni maali, eikä se liiku. Sitten lisätään vielä ne valemaalit mitä PV:n tiedetään kyselleen.