Epäilen, ettet ole koskaan nähnyt koukkulavan nostamista ja/tai laskemista. Juuri NASAMS:n kanisterilaukaisimesta ei löytynyt videota, mutta jotakin todella erikoista pitäisi uskoakseni olla kysessä, jotta se olisi "suurin hidaste".
Olen itse laskenut ja nostanut koukkulavalla joten turha viisastella! On kuitenkin eri asia siirrellä jotain maatalouskoneen keräyslavaa kuin ilmatorjuntajärjestelmää jossa on ohjukset sisällä (oletan) ja herkkää elektroniikkaa.
Sen tiedän kyllä omakohtaisesti että tuollaisen koukkulavan laskeminen on helpompaa ja nopeampaa kuin sen nostaminen. Kuskin pitää osata homma ja sitä pitää harjoitella että se käy sujuvasti. Muutoin siihen saa kulumaan aikaa minuuttitolkulla eikä onnistu edes sittenkään ihan joka jampalta. Näitä "maatalon poikia" ja maansiirtokuskeja siis soisi olevan riittävästi kuskeina. Pelkkä homman kertaaminen silloin tällöin ei riitä siihen että joku Personal Trainer Helsingistä osaa tuon homman nopeasti ja vielä paineen alla ja väsyneenä tosi toimissa. Jos käy "oho!" niin tuskin herkkä laitteisto ohjuksineen on yhtä anteeksiantava kuin se rehu/viljakontti?
Tähän liittyen: mitenkähän mahtaa olla, onko ohjukset valmiina pöntöissä vai estääkö turvajärjestelyt kovien ohjusten säilyttämisen säiliöissä siirtojen takia? Puikoissa on kuitenkin 18-20 kg taistelulataus sirpaleineen ja koko lavetin latauksessa n. 120 kg joka on massaräjähdysvaarallista. Vaara-alue lienee 600m luokkaa?
Rauhan aikana tuskin kovia onkaan paikoillaan jos ei harjoituksissa sitten. Toinen homma on sitten että onko ITO-12:lla edes ammuttu kovia Lohtajalla vielä?
Näin tällaisen kuvan ja olen miettinyt noiden laukaisulavetin kulmissa olevien jalkojen merkitystä. Olen luullut aikaisemmin että jaloilla nostetaan lavetti irti kuljetuslaustalta ja ajoneuvo perutetaan ja ajetaan pois lavetin alta mutta jalat ovatkin ilmeisesti vain vakauttamiseen kuten SPYDERissä.
Kun nyt saataisiin edes ne omat, juuri ilmatorjuntaan tarkoitetut ohjukset... Tällä hetkellä NASAMS syö samasta varastosta Hornetin kanssa.
Tosin haluan uskoa ja toivon, että PV kyllä suunnittelee hankintoja parhaillaankin, ja kun AMRAAM-ER on muutaman vuoden kuluttua sarjatuotannossa (2019?), PV tekee tilauksen. Kovin laihaksi ohjusmäärä voi kyllä jäädä näillä budjeteilla, sillä kertatäyttö nykyisille laukaisimillehan olisi 144 ohjusta...
Jos Siprin tietoihin luotetaan niin eihän meillä ole tuossa hädänpäivää. Varastoissa on 480 kpl AIM-120B ohjusta joista ainakin osalla lienee käyttöaikaa 2020 saakka. Nuo hankinnassa olevat 300 kpl C-versiota sitten ovat Hornettien kauraa ilmeisesti? Joka tapauksessa meiltä löytyy noita B-versioita jonkin verran koska ne on aikanaan hankittu Hornetteihin.
En vaan itse usko siihen että meille hankittaisiin ilmatorjuntajärjestelmää ilman siihen kuuluvia ohjuksia tai että puikot tulisivat 5-10 v. myöhässä. Ehkä hyvä varastotilanne AIM-120 kohdalla olikin osasyy hankintaan koska järjestelmän käyttämiä ohjuksia oli jo suomessa?
Onhan se selvää ettei 300 puikkoa riitä mitenkään ilmatorjunnalle ja ilmavoimille. Hornettien peruslataus ilmasta-ilmaan roolissa on 6 kpl AIM-120 ja karkeasti 6x60= 360 puikkoa. Vaikka kaikki koneet eivät tietenkään lennä samalla lastilla niin silti ilmatorjunnalle ei jäisi juuri mitään tai päinvastoin!
Sensijaan 780 ohjusta olisi jo kohtalainen määrä paukkua.
Jos ajatellaan että Sentinel-tutkia on 12 ja siten NASAMS perusjärjestelmiä(tutka, joke, MSP-500) saman verran joissa lavetteja 3 kpl=36 kpl. Sitten niissä 6 ohjusta, se tekisi 216 ohjusta täyslatauksena. Ilmavaivoille jäisi noista 300 ohjuksesta hikiset 84 kpl.
Haastattelin ohjuslinjan varusmiehiä viime syksynä Tampereen messuilla ja heidän kertomansa mukaan B-mallin kantama olisi saman verran pituudessa maasta laukaistaessa kuin C-mallin. Toki varusmiehet on varusmiehiä eikä heillä ole kaikkea tietoa mutta eivät kistäneet B-mallin soveltuvuutta NASAMS II:n.