Huhta
Greatest Leader
Voidaan mutta se vaatii paljon ohjuksia koska kantama on pieni eikä meille ole hankittu niitä Stingereitä tuohon riittävästi. Miten tuo siirtyminen hoidettaisiin esim. 100 km moottorimarssilla? Eka ohjuspartio menee ensin paikkaan x ja seuraava paikkaan y. Kolonnan liikkuessa niiden pitää porhaltaa kiireellä vuorotahtiin tai optimaallisesti niin että suojaa on jatkuvasti. Mieti nyt miten tuota hommaa pyöritetään käytännössä! Ei onnistu järkevästi sanon minä, vaatii liikaa resursseja ja liian paljon liikkuvia osia. Keep it simple! Ennemmin pari ohjusjärjestelmää keulalle ja perään+ ne Sergeit ja loput ollaan tilannekuvan varassa.
Stingerit on organisoitu 20 ohjuslaukaisimen pattereihin, ja mitä ilmeisimmin jako on luokkaa yksi patteri per yksi alueellinen prikaati. Jos prikaati nyt siirtyy 100 km, niin kyllä ne laukaisimet saadaan marssireitin varrelle varsin otollisiin paikkoihin. Ja kyllä, ohjusryhmiä joudutaan luultavasti liikuttelemaan marssiosaston edetessä.
Ehkä on ongelma, ehkä ei. Ei se Crotalen tai ASRADin tutka ole olennaisesti korkeammalla. Parempi tuota sinun kaavailemaasi höntyilyä on tehdä noilla ajoneuvoilla joissa on sääsuoja ja tilannekuvan kannalta olennaiset viestimet näyttöineen paremmin käytettävissä kuin pistää ohjuspartio kuorma-autojen kyydissä tien mutkaan.
Sinä katsot asiaa teknisestä näkökulmasta, minä enemmän teknillistaloudellisesta. Karu fakta on, että ajoneuvoasenteinen järjestelmä pomppaa kevyesti hintaluokkaan miljoonia, kun taas se mieskuljetteinen laukaisulaite maksaa pikemminkin satoja tuhansia euroja.
En nyt hakenut lukuja suoraan Sipristä, vaan tuosta vanhasta solttusinisen/hejsanin viestistä, johon Siprin taulukoita on kopioitu. Ilmeisesti 16 kpl ASRAD-R ja 150 kpl Bolide-ohjuksia niille maksoivat yhteensä 120 miljoonaa dollaria, josta ohjusten osuus oli 30 miljoonaa dollaria. (Jos joku löytää tuon ajan uutisen eurohinnoilla, niin otan kiitollisena vastaan.)
Tuosta voidaan vetää johtopäätös, että yksi ASRAD-R maksoi 5,625 miljoonaa dollaria, ja tuo oli pitkä aika sitten. En hämmästyisi, jos tänä päivänä rakennettaisiin uudemmilla sensoreilla, viestiyhteyksillä jne. vastaava järjestelmä, jonka hinta olisi lähempänä kymmentä miljoonaa. Mutta jo tuolla vanhallakin luvulla nähdään, että hinta on hyvin eri luokkaa kuin pelkällä ohjuslaukaisimella.
Mieskuljetteinen ohjuslaukaisin, radio ja tuliasemapääte sekä mönkijä tai Hilux kuljetusvälineenä vetää mielestäni yleisesti ottaen pidemmän korren kustannustehokkuudessa. Maavoimilla on joka tapauksessa maalinosoitustutkia/Giraffeja, joilla luodaan ilmatilannekuvaa joukkojen ilmatorjuntaa ja ilmasuojelua varten. Todennäköisesti myös ASRAD-R tukeutuisi ensisijaisesti tätä kautta saatavaan tilannetietoon, jottei se paljastuisi. Tarvittaessa maalinosoitustutkia voidaan hankkia lisääkin, jos tutkien määrä koetaan nykyisellään riittämättömäksi.
Toki onhan meillä ne skootterit joissa on nuo näytöt joten voisivat sopia jotenkin tuohon. Vittumaista se on sateessa ja talvipakkasella eikä taida oikein näytön lukeminen onnistua hyvin vauhdissa maastoskootterissa.
Liikkuvasta ajoneuvostako se olkapääohjus on tarkoitus laukaista? Eiköhän kuitenkin pysähdytä sitä varten.
Toisekseen en usko, että PV olisi hankkinut mönkijät ihan vain lämpimikseen. Kyllä ne tehtävään välttävät, ja etenkin ensimmäisen lähdön porukalle on olennaista, että on ylipäätään jokin kulkuneuvo. Luultavasti ottokalustoakin (Hiluxeja, Land Cruisereita yms.) on saatavissa pienellä viiveellä (valmiuslain/puolustustilalain käyttöönotto), jos sääolosuhteet sellaista vaativat.
Sodassa usein asiat menevät vikaan ja siihen kannattaa varautua. Alueen tutkat saattavat joutua vuorotteluun tai vaihtaa paikkaa / sulkea itsensä suojaamiseksi laitteiston, silloin ei välttämättä saada kunnollista varoitusta jos vihollisella on hönkä päällä ilmassa.
Sama koskee myös tuota ruotsalaista järjestelmää. Siinähän ohjuslavetit ja tutkat on sijoitettu erillisiin ajoneuvoihin, ja oletettavasti systeemi on tarkoitettu käytettäväksi siten, että tutkia on vähemmän kuin ohjuslavetteja.
Olisiko sitten paljon huonompi juttu, että meillä olisi sama määrä tutkia, mutta moninkertainen määrä mieskuljetteisia ohjuslaukaisimia ajoneuvolavettien sijaan? Suurempi määrä laukaisimia mahdollistaa suuremman alueen suojaamisen (olettaen ohjuksen olevan sama molemmissa järjestelmissä) tai päällekkäiset ampumasektorit, jolloin useat ohjuslaukaisimet voivat ampua maalia/maaleja useammasta suunnasta. Mieskuljetteisen ohjuslaukaisimen heräte on pienempi ja suurempi määrä luo taistelunkestoa. Bonukseksi mieskuljetteinen ohjuslaukaisin voidaan viedä vaikeampipääsyiseen tuliasemaan kuin ajoneuvolavetti.
Miinukseksi syntyy sitten tietysti viestiyhteyksien muodostaminen useammalle ohjuslaukaisimelle ja kuljetuskaluston tarpeen lisääntyminen. Mutta en suoralta kädeltä niele sitä, että ajoneuvoasenteiset ohjukset olisivat jokin siunaus. Esimerkiksi Stinger-hankinnan sadalla miljoonalla olisi varmaan saatu luokkaa 10-14 kpl ASRAD-R, nyt saatiin huomattavasti isompi määrä laukaisulaitteita ja todennäköisesti suojattu alue on isompi.
Tiedän, mutta nekin tarvitsevat sen tiedon tutkilta mitä liikkuu ja missä.
Kaikki it-kalusto tarvitsee ajantasaisen ilmatilannekuvan, jopa Sergeit ja ITKK:t.
EI huono minusta tuo Avenger, varsinkin kun löytyy jo se FIM-92 arsenaalista.
Ei niin. Onko Avenger sitten soveltuvin juuri Suomen olosuhteisiin, se jää kysymysmerkiksi.
"Halutaan" ja "tarkoitus "on eri asia. En tiedä mitä Saab tuolla konseptillaan tavoittelee. Jos katsot ITO-05 ja tuota Saabin tutkaa, niin kummalla on painopiste korkeammalla? Kumpi menee matalammalta?
Saab tavoittelee todennäköisesti ammattiarmeijalle soveltuvaa järjestelmää. Eurooppa on nykyään täynnä ammattiarmeijoita, ja ammattiarmeijat ovat herkkiä tappioille (= panssaroitu ajoneuvoalusta on tarpeellinen), minkä lisäksi pitää saada maksimaalinen määrä suorituskykyä pienillä henkilöstöresursseilla. Hinta on siinä yhtälössä viimesijaisia tekijöitä.
Viimeksi muokattu: