Hairysteed kirjoitti:Suhtaudun lievän skeptisesti tuohon aina toitotettuun "ei voi harhauttaa" väitteeseen. Se pitää paikkaansa ainoastaan käsiseurannalla, eli kun ampuja pitää itse maalin piikissä. Automaattiseuranta tapahtuu joko tutkalla ja/tai lämppärillä, ja niitähän voi häiritä. Itse asiassa käsiseurantakin tapahtuu MANPADSin poislukien nimenomaan lämppärin läpi katsottuna! IP-häiritsimellä kun sokaisee lämppärin niin ei voi pitää maalia piikillä sitten millään.Isäm Maam Puolustaja kirjoitti:Ohjuksen ohjaus tapahtuu lasersäteellä, kuten RBS-70/ASRAD-R:ssä. Mutu-tietoa, mutta ei varmaan toimi kovin hyvin pitkillä etäisyyksillä. Jos sattuu olemaan sumua/pilviä niin lasersäde ei mene sen läpi. Mahdoton harhauttaa.
MANPADSissa vaaditaan taas selvä näköyhteys maaliin, eli sumuisella tai pilvisellä säällä ei ammunta onnistu kuin ei myöskään pimeällä ellei käytetä pimeänäkölaitteita.
Ohjus on lisäksi laseria seuraava (beam rider). Uusissa taistelukoneissa alkaa jo olla laservaroittimia, joten ohjuksen voi havaita. Säteenkin voi tukkia savuilla, ja luulen että tulevaisuudessa savut tulevatkin hävittäjien omasuojaksi soihtujen ja silppujen rinnalle.
Merkitkää sanani! Ohjuksen voi aina häiritä! Ainoa mitä ei voi häiritä on kohti tuleva ammus.
Muistaakseni jossain vanhassa siivet lehdessä oli juttua Amerikkalaisesta häirintälaitteesta mihin kehitettiin ominaisuus häiritä laserseurantaohjuksia. Häirintä tapahtui siten että häirintälaitteen laser kohdistettiin laserseurantaohjuksen pakokaasuihin jolloin häirintälaser sirosi siitä laser vastaanottimeen.