Ilmatorjunta

Some A-10 supporters also said the Air Force was no longer interested in its close-air support mission, but former Chief of Staff Gen. Mark Welsh strongly denied that claim.

Onhan tuolla toki polarisaatiota hieman mielipiteissä, eikä vain kongressissa....

Toistan että tuollaista vaivaa ja aikaa, saati miljardia ei käytetä vanhaan rihneeseen turhaan jos sille ei olisi tarvetta.

F-35 kykyä korvata tämä lähitukirooli on kritisoitu ja epäilty myös alusta saakka. F-35 ei ole suunniteltu kestämään sellaisia taisteluvaurioita kuin Warthog. Lightning kykenee pommittamaan kyllä etäältä ja korkealta, mutta se ei voi kaarrella turvallisesti taistelussa matalalla koska panssaria tai suojattuja pa-säiliöitä ei ole ja sillä on vain yksi, kallisarvoinen moottori. Kun pinta on rikki, alkaa konekin näkymään tutkassa paremmin ja sekin lisää riskiä.

Kun Salama kestäisi nyt edes sen salaman niin hyvä olisi;).
Ei niitä pahemmissa paikoissa voitu käyttää desert stormissakaan. Tuskin on tilanne paljon siitä ainakaan parantunut.

Pitkä lainaus, mutta tässä ko rähinän ilmaoperaatioiden ison tapin haastattelu:

A-10s vs. F-16s

Q: Did the war have any effect on the Air Force's view of the A-10?

A: No. People misread that. People were saying that airplanes are too sophisticated and that they wouldn't work in the desert, that you didn't need all this high technology, that simple and reliable was better, and all that.

Well, first of all, complex does not mean unreliable. We're finding that out. For example, you have a watch that uses transistors rather than a spring. It's infinitely more reliable than the windup watch that you had years ago. That's what we're finding in the airplanes.

Those people . . . were always championing the A-10. As the A-10 reaches the end of its life cycle-- and it's approaching that now--it's time to replace it, just like we replace every airplane, including, right now, some early versions of the F-16.

Since the line was discontinued, [the A-10's champions] want to build another A-10 of some kind. The point we were making was that we have F-16s that do the same job.

Then you come to people who have their own reasons-good reasons to them, but they don't necessarily compute to me-who want to hang onto the A-10 because of the gun. Well, the gun's an excellent weapon, but you'll find that most of the tank kills by the A-10 were done with Mavericks and bombs. So the idea that the gun is the absolute wonder of the world is not true.

Q: This conflict has shown that?

A: It shows that the gun has a lot of utility, which we always knew, but it isn't the principal tank-killer on the A-IO. The [Imaging Infrared] Maverick is the big hero there. That was used by the A-10s and the F-16s very, very effectively in places like Khafji.

The other problem is that the A-10 is vulnerable to hits because its speed is limited. It's a function of thrust, it's not a function of anything else. We had a lot of A-10s take a lot of ground fire hits. Quite frankly, we pulled the A-10s back from going up around the Republican Guard and kept them on Iraq's [less formidable] front-line units. That's line if you have a force that allows you to do that. In this case, we had F-16s to go after the Republican Guard.

Q: At what point did you do that?

A: I think I had fourteen airplanes sitting on the ramp having battle damage repaired, and I lost two A- 10s in one day [February 15], and I said, "I've had enough of this." It was when we really started to go after the Republican Guard.

Ei siellä asevoimissa taida hirveästi polarisaatiota tuosta asiasta olla. A-10 ajat ovat takana päin.

Tuo yllä oleva on Irakin ilmaoperaatiosta vastanneen kenun haastattelu. Ja tuo siis vuodelta 1991. Jokainen voi kuvitella mikä tilanne on nyt.
 
Ei siellä asevoimissa taida hirveästi polarisaatiota tuosta asiasta olla. A-10 ajat ovat takana päin.

Tuo yllä oleva on Irakin ilmaoperaatiosta vastanneen kenun haastattelu. Ja tuo siis vuodelta 1991. Jokainen voi kuvitella mikä tilanne on nyt.
Kyllä se 10 v. jatkaa. Siinä ajassa keksivät korvaajan jos sitä tuleekaan.
 
F-35 kykyä korvata tämä lähitukirooli on kritisoitu ja epäilty myös alusta saakka. F-35 ei ole suunniteltu kestämään sellaisia taisteluvaurioita kuin Warthog. Lightning kykenee pommittamaan kyllä etäältä ja korkealta, mutta se ei voi kaarrella turvallisesti taistelussa matalalla koska panssaria tai suojattuja pa-säiliöitä ei ole ja sillä on vain yksi, kallisarvoinen moottori. Kun pinta on rikki, alkaa konekin näkymään tutkassa paremmin ja sekin lisää riskiä.

Kun Salama kestäisi nyt edes sen salaman niin hyvä olisi;).

Siis ei korvaamista ole varmasti ajateltu A-10 tapaan, sehän on selvä ettei kone osumaa kestä samalla tavalla! Tarkoitus on toimittaa täsmäpommiä kauempaa, samalla kun dronet yms hoitaa myös maajoukkojen tukemista. Se on selvää että aika on ajanut / ajamassa maataistelukoneiden ohi.
 
Nykyisessä epäsymetrisessä sodassa varmaan näinkin, että A-10 on turha väline. Kamelikuskiin sandaaleissa riittää yksi täsmäpommi kauempaa. Mutta jos sattuisi syttymään ihan sellainen kunnon sota jossa panssarilautat vyöryvät eteenpäin ja 10 000 vanjaa huutaa URAAAAA, niin silloin tarvitaan jotain muuta kuin täsmäpommeja dronesta. Joo ehkä ei ole sellaista sotaa ihan heti tulossa... Tai mistä sitä tietää?

Mutta ei nyt ehkä sitten enää tämän ketjun tavaraa..
 
Eino taitaa nyt olla hetkellisen nostalgian vallassa. Millään koneella ei kykene enää lentämään A-10:n alkuperäisellä tavalla. Ei edes se itse. Manpadseja on kamelikuskeillakin nykyään toistuvasti (kuten myös Kornetit jne. alkaa olla turhan tavanomainen näky pst-puolella).

Salamankesto on puolestaan sama joka koneella siinä mielessä, että millään ei lennetä ukkoseen jos se on vain suinkin mahdollista. F-35:n lisämauste oli sen neutralisontimekamismin epävarmuus, eli löytyi korjaustarve siinä, jotta saa tyhjenevien bensatankkien tilan täytettyä typellä turhan reaktioherkän ilman sijaan.
 
Eino taitaa nyt olla hetkellisen nostalgian vallassa. Millään koneella ei kykene enää lentämään A-10:n alkuperäisellä tavalla. Ei edes se itse. Manpadseja on kamelikuskeillakin nykyään toistuvasti (kuten myös Kornetit jne. alkaa olla turhan tavanomainen näky pst-puolella).
Linkkasin vain jutun koneeseen liittyen, eikä siinä mitään sen ihmeempää nostalgiaa ole. A-10 vitjassa voidaan jatkaa tätä jos tarvis. Siellä on aika tuore uutinen myös (ei minun linkkaamani) jossa USAF valmistautuu uusimaan koneiden ohjaamonäyttöjä ja lisäämään teknologiaa (kypäräjärjestelmiä on jo asennettu) muutenkin niin että A-10 kykenee toimittamaan pommeja kauempaa useita kappaleita kerrallaan. Myös koneen lentotaktiikkaa pimeässä kehitetään kun pimeänäkölaitteet ovat kehittyneet niin että A-10 voisi lentää matalalla keskikorkeuksien sijasta myös yöllä.

Manpadit tai ip-ohjukset eivät ole uusi uhka ja ne eivät estäneet SU-25 tai A-10 kehittämistä vaikka ensimmäiset ohjukset Strela ja Redeye kehitettiin ja otettiin käyttöön 60-70 luvun taitteessa kun taas A-10 teki ensilentonsa 1972. Olkapääohjukset ovat yleistyneet, mutta tähän päivään saakka molemmat koneet ovat lentäneet sotalentonsa niistä huolimatta. Manpadien suhteellinen kantamauhka ei ole myöskään lisääntynyt vuosien aikana ja niitä vastaan on kehitetty myös vastajärjestelmiä.

Mitä tutkahakuisiin ohjuksiin tulee, ei ole varmaankaan ongelma laittaa Growler tai se F-35 lentämään korkealle suojaamaan/ häiritsemään vihollisen tutkia kun A-10 tekee tuhoisaa työtään.
Hauskaa on sekin että osa A-10 edelleen relevantista kyvystä tulee edelleen sen massiivisesta GAU-8 tykistä, jolla kone kykenee lamauttamaan vihollisen joka on pommien vaaraetäisyyden sisällä omista joukoista. Näinhän kone on pelastanut useiden jenkkisotilaiden hengen tuliylläköissä kun maasto on avointa.

Georgiassa Venäjä käytti paljon SU-25 koneita kuten jossain määrin Georgia. USA on lennättänyt koneensa Avianosta useita kertoja Viroon harjoittelemaan toimintaa tilapäiskentiltä. Niitä ei sinne viedä huvin vuoksi harjoittelemaan. Kannattaa huomata että manpadit eivät ole estäneet isoja maita valmistamasta ja käyttämästä taisteluhekojakaan vaikka ne ovat ohjuksille helpompia maaleja kuin nopeammin lentävä A-10. Se että A-10 on lentänyt niissä beduiinisodissa ei kerro sitä että niitä ei käytettäisi muualla kun tarvetta tulee.
Salamankesto on puolestaan sama joka koneella siinä mielessä, että millään ei lennetä ukkoseen jos se on vain suinkin mahdollista. F-35:n lisämauste oli sen neutralisontimekamismin epävarmuus, eli löytyi korjaustarve siinä, jotta saa tyhjenevien bensatankkien tilan täytettyä typellä turhan reaktioherkän ilman sija
Kyllä jollain lennetään ihan tarkoituksellisesti ja sitä tehdään säännöllisesti:https://www.af.mil/About-Us/Fact-Sheets/Display/Article/104561/wc-130-hercules/
 
Ihan vain brittien aikomusten perusteella. Hehän korvaavat Rapier 2000:n Land Ceptorilla.

:oops:

Joko slouvaat perusteluissa tai sitten olet tarttunut siihen kuuluisaan hukkuvan oljenkorteen. En näe syytä hankkia NASAMS:n rinnalle toista, ominaisuuksiltaan hyvin samankaltaista järjestelmää. Pl. raha, mutta siinä suhteessa brittisysteemillä tuskin on mitään tarjottavaa.

Crotale-kysymys on toki mielenkiintoinen. Mitä tilalle? Onko Crotalen kaltainen yhden lavetin ratkaisu suhteellisen lyhytkantamaisella ohjuksella varustettuna enää tätä päivää lentokoneiden karatessa kauemmas ja korkeammalle?

Sinänsä sen kaltaisia järjestelmiä on kyllä saatavilla.


1605179055000.png


1605179110700.png

Ihan vain ajatuksena, mitenköhän vaikeaa olisi sovittaa jompaan kumpaan isompi ohjus? Alustaksi tarvitaan tietysti jotakin paljon isompaa, varmaankin neli- tai viisiakselinen maastokuorma-auto, mutta voisiko konsepti toimia vai loppuuko tutkasta suorituskyky kesken, jos ohjuksena on jotakin kantavampaa?
 
:oops:

Joko slouvaat perusteluissa tai sitten olet tarttunut siihen kuuluisaan hukkuvan oljenkorteen. En näe syytä hankkia NASAMS:n rinnalle toista, ominaisuuksiltaan hyvin samankaltaista järjestelmää. Pl. raha, mutta siinä suhteessa brittisysteemillä tuskin on mitään tarjottavaa.

Ehkäpä perustelin huonosti, mutta mielestäni Nasams oli aikansa tuote, joka ei nykyisin järjestelmäarkkitehtuuriltaan kovin hyvin sovellu liikkuvien operaatioiden suojaamiseen.

Crotale-kysymys on toki mielenkiintoinen. Mitä tilalle? Onko Crotalen kaltainen yhden lavetin ratkaisu suhteellisen lyhytkantamaisella ohjuksella varustettuna enää tätä päivää lentokoneiden karatessa kauemmas ja korkeammalle?

Itse olen sitä mieltä, että itsenäisten, noin +10km kantaman omaavien järjestelmien aika alkaa olla ohi.

Sinänsä sen kaltaisia järjestelmiä on kyllä saatavilla.


Katso liite: 45273


Katso liite: 45274

Ihan vain ajatuksena, mitenköhän vaikeaa olisi sovittaa jompaan kumpaan isompi ohjus? Alustaksi tarvitaan tietysti jotakin paljon isompaa, varmaankin neli- tai viisiakselinen maastokuorma-auto, mutta voisiko konsepti toimia vai loppuuko tutkasta suorituskyky kesken, jos ohjuksena on jotakin kantavampaa?

Ruotsin ja Norjan hankkeissa on nähtävissä tiettyä keskinäistä analogiaa. Kumpikin korvaa omalla tavallaan RBS70-kalustoaan.
 
Hiukan odotellut jos tulisi uusi tilaus Stingereitä.
Itse veikkaisin, että tulee heti kun niitä saadaan herätesytyttimellä varustettuina. Ilman sitä UAV:n torjuntakyky on hyvin rajoitettua.

Saatavilla piakkoin:

The Army utilized its urgent materiel release process to provide Stinger PROX missiles in support of the European Defense Initiative in FY19, and plans on full materiel release in FY22

 
Linkkasin vain jutun koneeseen liittyen, eikä siinä mitään sen ihmeempää nostalgiaa ole. A-10 vitjassa voidaan jatkaa tätä jos tarvis. Siellä on aika tuore uutinen myös (ei minun linkkaamani) jossa USAF valmistautuu uusimaan koneiden ohjaamonäyttöjä ja lisäämään teknologiaa (kypäräjärjestelmiä on jo asennettu) muutenkin niin että A-10 kykenee toimittamaan pommeja kauempaa useita kappaleita kerrallaan. Myös koneen lentotaktiikkaa pimeässä kehitetään kun pimeänäkölaitteet ovat kehittyneet niin että A-10 voisi lentää matalalla keskikorkeuksien sijasta myös yöllä.

Manpadit tai ip-ohjukset eivät ole uusi uhka ja ne eivät estäneet SU-25 tai A-10 kehittämistä vaikka ensimmäiset ohjukset Strela ja Redeye kehitettiin ja otettiin käyttöön 60-70 luvun taitteessa kun taas A-10 teki ensilentonsa 1972. Olkapääohjukset ovat yleistyneet, mutta tähän päivään saakka molemmat koneet ovat lentäneet sotalentonsa niistä huolimatta. Manpadien suhteellinen kantamauhka ei ole myöskään lisääntynyt vuosien aikana ja niitä vastaan on kehitetty myös vastajärjestelmiä.

A-10 ei ollut erityinen suksee edes Persianlahden ykköskahinassa.... nyt siitä on kulunut jo kolmisenkymmentä vuotta ja vihollisen ilmapuolustus on parantunut merkittävästi.
 
Siis ei korvaamista ole varmasti ajateltu A-10 tapaan, sehän on selvä ettei kone osumaa kestä samalla tavalla! Tarkoitus on toimittaa täsmäpommiä kauempaa, samalla kun dronet yms hoitaa myös maajoukkojen tukemista. Se on selvää että aika on ajanut / ajamassa maataistelukoneiden ohi.

Täsmäpommissa voi olla liitosiivet tai sen voi toimittaa toss-bombingina hyvinkin kaukaa....
 
A-10 ei ollut erityinen suksee edes Persianlahden ykköskahinassa.... nyt siitä on kulunut jo kolmisenkymmentä vuotta ja vihollisen ilmapuolustus on parantunut merkittävästi.

Se kuitenkin pelasi sitä paikkaa mihin se oltiin suunniteltu ja se paikka on sellainen mihin muita koneita ei haluta käyttää, mutta tehtävää ei myöskään haluta jättää täyttämättä.
 
Et vissiin lukenut sitä linkkaamaani haastattelua?
Haastateltava kaveri on siis persianlahden sodan "air boss" eli luulisi tietävän mistä puhuu:

The other problem is that the A-10 is vulnerable to hits because its speed is limited. It's a function of thrust, it's not a function of anything else. We had a lot of A-10s take a lot of ground fire hits. Quite frankly, we pulled the A-10s back from going up around the Republican Guard and kept them on Iraq's [less formidable] front-line units. That's line if you have a force that allows you to do that. In this case, we had F-16s to go after the Republican Guard.

Q: At what point did you do that?

A: I think I had fourteen airplanes sitting on the ramp having battle damage repaired, and I lost two A- 10s in one day [February 15], and I said, "I've had enough of this." It was when we really started to go after the Republican Guard.
 
Back
Top