Ilmatorjunta

No se mikä it:ssä nyt on käynnissä. Korkeatorjunnan kehittämishanke. Mustat hevoset ilman Patriotia, tosin melko tylsästi AMRAAM-ER:n tapainen turhan tuttu suosikki silti.

Siellä on myös alueellinen kattavuus kehityksen alla. Mutta ei ole paljoa spekuloitavaa, kun asioista on oltu kovin hiljaa julkisuudessa. Ollaanko hankkimassa yhtä järjestelmää vaiko useampaa? Mihin sen pitäisi taipua?

Tiedettäisiinpä edes nykyisen kaluston elinkaari. Tuntuu, että nykyään tiedotetaan vasta kaluston jo poistuttua.

Oikeastihan tämän vuosikymmenen tilanne näyttää aika monimutkaiselta. Poistumassa on kenties Sergei (ampumatarvikkeen vanheneminen???), Crotale (jonka VT1-ohjuksia joko on tai ei ole ostettu lisää MLU:ssa :D) ja Marksman sekä Oerlikonit...

Lisäksi ITO 05(M) ja ITO 15 varmaan kaipailevat uusia ohjuksia tai vanhojen tekohengittämistä. Stingerithän olivat käytettyjä ja Bolidejen leijonanosa on 2000-luvun ensimmäiseltä vuosikymmeneltä.
 
Siellä on myös alueellinen kattavuus kehityksen alla. Mutta ei ole paljoa spekuloitavaa, kun asioista on oltu kovin hiljaa julkisuudessa. Ollaanko hankkimassa yhtä järjestelmää vaiko useampaa? Mihin sen pitäisi taipua?

Tiedettäisiinpä edes nykyisen kaluston elinkaari. Tuntuu, että nykyään tiedotetaan vasta kaluston jo poistuttua.

Oikeastihan tämän vuosikymmenen tilanne näyttää aika monimutkaiselta. Poistumassa on kenties Sergei (ampumatarvikkeen vanheneminen???), Crotale (jonka VT1-ohjuksia joko on tai ei ole ostettu lisää MLU:ssa :D) ja Marksman sekä Oerlikonit...

Lisäksi ITO 05(M) ja ITO 15 varmaan kaipailevat uusia ohjuksia tai vanhojen tekohengittämistä. Stingerithän olivat käytettyjä ja Bolidejen leijonanosa on 2000-luvun ensimmäiseltä vuosikymmeneltä.
Ilmatorjunnan kehittäminen on osa-alue, joka ei varmasti ole helpoimpia puolustusvoimissa! Läntisiä ja Suomelle sopivia järjestelmiä on rajoitetusti markkinoilla ja tuntuu, että monet niistäkin ovat joiltain osin rajoitettuja tai sopimattomia.

Yksi alue, mikä on lännessä jäänyt täysin lapsipuolen asemaan, on ammusilmatorjunta. Tämä olisi kuitenkin käyttökelpoista esim. dronejen ja helikopterien kurmoottamiseen. Tarjolla ei taida olla kuin Rheinmetallin kallis Skyshield ja korealaisten K30 Biho, jossa on vähän aneemiset 30 mm tykit. Käytettyjä GDF-005:a varmaan saisi markkinoilta ja ne sekä Suomen nykyiset ITK:t olisi varmasti mahdollista modernisoida GDF-007 -tasolle ja AHEAD-ammukselle. Oerlikon on vaan aikamoinen möhkäle eikä sen siirrettävyys ja suppea tuliasemaryhmitys oikein vastaa 2020-luvun vaateita.

Marksmanille ei taida suoraan löytyä sopivaa korvaajaa (ellei Bihoa lasketa)? Voisi uskoa, että mekanisoiduissa joukoissa tarvittaisiin jatkossakin IT-panssaria. Lännessä näitä ei kuitenkaan ole enää kehitetty.

Vanhojen läntisten ohjusten tekohengittäminen ei vaikuta olevan mikään amerikantemppu. Ajoaineet vaihtoon ja taas mennään? Lännessähän ollut käytössä joitakin todella vanhoja järjestelmiä, kuten Hawk jo vuosikymmeniä.
 
Niin kyllähän näin mutulla ajateltuna ammusilmatorjuntaa tarvittaisiin. Karabakhin sota näytti mitä se tulevaisuus tuo mukanaan ja muutama ohjusjärjestelmä ei ole ratkaisu. Jostain sitä korvaavaa pitää löytää poistuville ja ostaa vielä vähän extraakin. Jos ei lännestä saa, niin pakko mennä muualle.
 
Ilmatorjunnan kehittäminen on osa-alue, joka ei varmasti ole helpoimpia puolustusvoimissa! Läntisiä ja Suomelle sopivia järjestelmiä on rajoitetusti markkinoilla ja tuntuu, että monet niistäkin ovat joiltain osin rajoitettuja tai sopimattomia.

Yksi alue, mikä on lännessä jäänyt täysin lapsipuolen asemaan, on ammusilmatorjunta. Tämä olisi kuitenkin käyttökelpoista esim. dronejen ja helikopterien kurmoottamiseen. Tarjolla ei taida olla kuin Rheinmetallin kallis Skyshield ja korealaisten K30 Biho, jossa on vähän aneemiset 30 mm tykit. Käytettyjä GDF-005:a varmaan saisi markkinoilta ja ne sekä Suomen nykyiset ITK:t olisi varmasti mahdollista modernisoida GDF-007 -tasolle ja AHEAD-ammukselle. Oerlikon on vaan aikamoinen möhkäle eikä sen siirrettävyys ja suppea tuliasemaryhmitys oikein vastaa 2020-luvun vaateita.

Marksmanille ei taida suoraan löytyä sopivaa korvaajaa (ellei Bihoa lasketa)? Voisi uskoa, että mekanisoiduissa joukoissa tarvittaisiin jatkossakin IT-panssaria. Lännessä näitä ei kuitenkaan ole enää kehitetty.

Vanhojen läntisten ohjusten tekohengittäminen ei vaikuta olevan mikään amerikantemppu. Ajoaineet vaihtoon ja taas mennään? Lännessähän ollut käytössä joitakin todella vanhoja järjestelmiä, kuten Hawk jo vuosikymmeniä.

Skyshieldin lisäksi Rheinmetall on esitellyt viime vuosina ajoneuvoalustaista Skyrangeria uudella tarmolla pitkän hiljaiselon jälkeen. Siitä voisi olla moneen, mutta hintaa sillä luultavasti on ihan riittävästi. Eikä se tietenkään ole vielä palveluskäytössä, mitä voi pitää etuna ja haittana.

 
Ilmatorjunnan kehittäminen on osa-alue, joka ei varmasti ole helpoimpia puolustusvoimissa! Läntisiä ja Suomelle sopivia järjestelmiä on rajoitetusti markkinoilla ja tuntuu, että monet niistäkin ovat joiltain osin rajoitettuja tai sopimattomia.

Yksi alue, mikä on lännessä jäänyt täysin lapsipuolen asemaan, on ammusilmatorjunta. Tämä olisi kuitenkin käyttökelpoista esim. dronejen ja helikopterien kurmoottamiseen. Tarjolla ei taida olla kuin Rheinmetallin kallis Skyshield ja korealaisten K30 Biho, jossa on vähän aneemiset 30 mm tykit. Käytettyjä GDF-005:a varmaan saisi markkinoilta ja ne sekä Suomen nykyiset ITK:t olisi varmasti mahdollista modernisoida GDF-007 -tasolle ja AHEAD-ammukselle. Oerlikon on vaan aikamoinen möhkäle eikä sen siirrettävyys ja suppea tuliasemaryhmitys oikein vastaa 2020-luvun vaateita.

Marksmanille ei taida suoraan löytyä sopivaa korvaajaa (ellei Bihoa lasketa)? Voisi uskoa, että mekanisoiduissa joukoissa tarvittaisiin jatkossakin IT-panssaria. Lännessä näitä ei kuitenkaan ole enää kehitetty.

Vanhojen läntisten ohjusten tekohengittäminen ei vaikuta olevan mikään amerikantemppu. Ajoaineet vaihtoon ja taas mennään? Lännessähän ollut käytössä joitakin todella vanhoja järjestelmiä, kuten Hawk jo vuosikymmeniä.

Thales:in RapifdFire 40mm tykillä on kaiketi edelleen tarjolla myös.


Hintaa taitaa olla kyllä myös miehekkäästi.
 
Pah, Draco peliin ja saadaan epäsuoraa ja suora-ammuntaa samalla! Toki jos konsepti olisi niin hyvä kuin se kuulostaa, luulisi sitä ostetun.

Toisaalta, voisiko Bofors 57mm toimia myös maalta? Sillähän saisi mukavasti kantamaa ja jopa epäsuoraa tulta...




 
Tähän vielä kommentti:

Vanhojen läntisten ohjusten tekohengittäminen ei vaikuta olevan mikään amerikantemppu. Ajoaineet vaihtoon ja taas mennään? Lännessähän ollut käytössä joitakin todella vanhoja järjestelmiä, kuten Hawk jo vuosikymmeniä.

Ei tosiaan teknisesti. Onhan myös kaiken maailman Kubit, Bukit, Petsorat ja S-200:t edelleen vahvasti rivissä, mitä suoraan sanottuna hieman ihmettelen. Liekö sitten vakuumiputkiajan vehkeet helpompia ylläpidettäviä kuin uudempi elektroniikka, vaikka vakuumiputkia ei muutoin enää näekään?

Eri asia sitten, mikä katsotaan kustannustehokkaaksi. Jos olen oikein ymmärtänyt, niin meillä Petsorat, Bukit ja Iglat sekä länsikalustosta Mistralit menivät romukoppaan ilman mitään rakettimoottorien vaihtoja. Ilmeisesti kalusto ei enää vastannut uhkakuvaan.

Esimerkiksi Bolidesta voi kysyä, kuinka järkevää on maalata tulevaisuuden taisteluhelikopteria laserilla? Maali ei välttämättä odottele tuhoaan passiivisena, vaan painuu katveeseen katkaisten maalinosoituksen tai huonommassa tapauksessa ampuu kohti kamerajärjestelmän paikantamaa maalinosoittajaa. (EO DAS on konseptina mahtava ja mielestäni helikopterit kaipaisivat sellaista vielä enemmän kuin monitoimihävittäjät.)

Stingerin perusteknologia taas on vanhaa ja erityisesti hakupään häirinnänsieto huolettaa minua. Jos saataville tulee uusi, rankasti modernisoitu ohjusversio, niin voin hyvin uskoa sen olevan hankintalistalla. Toisaalta Stingerin kehityspotentiaali saattaa olla tiensä päässä ja seuraava suurempi kehitysloikka vaatia kokonaan uutta asetta?

MANPADS-ohjusten tämän hetken kuuminta hottia lännessä lienee Mistral 3, joka on varustettu IIR-hakupäällä. Onneksi edes ranskalaiset tekevät jotakin tällä saralla.
 
Pah, Draco peliin ja saadaan epäsuoraa ja suora-ammuntaa samalla! Toki jos konsepti olisi niin hyvä kuin se kuulostaa, luulisi sitä ostetun.

Toisaalta, voisiko Bofors 57mm toimia myös maalta? Sillähän saisi mukavasti kantamaa ja jopa epäsuoraa tulta...




Joskus yön pimeinä tunteina on mieleen tullut ratkaisu, jossa Boforsin 57 Mk 3, sen ammussäiliö, ohjauselektroniikka ja virransyöttö istutettaiisiin puoliperävaunuun. Tämä olisi aikamoinen Pelle Peloton -viritelmä, mutta sen varmaan saisi toimivaksi. Puoliperävaunun kantavuus pitäisi riittää ja härpättimen korkeus jäisi todennäköisesti riittävän matalaksi. En nyt kuitenkaan vielä hae tälle ratkaisulle Innoint-palkintoa...
 
Joskus yön pimeinä tunteina on mieleen tullut ratkaisu, jossa Boforsin 57 Mk 3, sen ammussäiliö, ohjauselektroniikka ja virransyöttö istutettaiisiin puoliperävaunuun. Tämä olisi aikamoinen Pelle Peloton -viritelmä, mutta sen varmaan saisi toimivaksi. Puoliperävaunun kantavuus pitäisi riittää ja härpättimen korkeus jäisi todennäköisesti riittävän matalaksi. En nyt kuitenkaan vielä hae tälle ratkaisulle Innoint-palkintoa...
Jos wikin tiedot eivät ole täysin mitä sattuu, riittäisi kantavuus 57 milliselle jo yksiakselisessa keskiakseliperävaunussakin.
Eihän 155 millisetkään vedettävät vaadi puoliperävaunua, vaan nekin vedetään keskiakselisena perävaununa, toki kahdella akselilla. Kytkeminen vetoautoon taas olisi nopeinta täysperävaununa. En äkkiseltään näe lisäarvoa puoliperävaunun käytössä, kun kantavuus ei todellakaan sellaista edellytä, ellei ajatus sitten ollut laittaa samaan puoliperävaunuun useampaa 57 millistä.
 
Jos wikin tiedot eivät ole täysin mitä sattuu, riittäisi kantavuus 57 milliselle jo yksiakselisessa keskiakseliperävaunussakin.
Eihän 155 millisetkään vedettävät vaadi puoliperävaunua, vaan nekin vedetään keskiakselisena perävaununa, toki kahdella akselilla. Kytkeminen vetoautoon taas olisi nopeinta täysperävaununa. En äkkiseltään näe lisäarvoa puoliperävaunun käytössä, kun kantavuus ei todellakaan sellaista edellytä, ellei ajatus sitten ollut laittaa samaan puoliperävaunuun useampaa 57 millistä.
Täysperävaunu voisi toki olla myös ratkaisu, mutta aika paljon tykin ympärille tarvittavaa oheissälää joka tapauksessa tällaisessa viritelmässä tulisi.
 
Jos wikin tiedot eivät ole täysin mitä sattuu, riittäisi kantavuus 57 milliselle jo yksiakselisessa keskiakseliperävaunussakin.
Eihän 155 millisetkään vedettävät vaadi puoliperävaunua, vaan nekin vedetään keskiakselisena perävaununa, toki kahdella akselilla. Kytkeminen vetoautoon taas olisi nopeinta täysperävaununa. En äkkiseltään näe lisäarvoa puoliperävaunun käytössä, kun kantavuus ei todellakaan sellaista edellytä, ellei ajatus sitten ollut laittaa samaan puoliperävaunuun useampaa 57 millistä.

Lienee kuitenkin varma, että KA alustalla tarvitaan tukijalat tulitoimintaa varten, vai kuinka?
 
Video on ollut täällä aiemminkin, mutta tässä yksi vaihtoehto antidroneammusilmatorjuntakranaattikonekivääriksi:

40 mm kranaattikonekivääri airburst ammuksella vs. drone @8:53:

 
Viimeksi muokattu:
Täysperävaunu voisi toki olla myös ratkaisu, mutta aika paljon tykin ympärille tarvittavaa oheissälää joka tapauksessa tällaisessa viritelmässä tulisi.

Centurion pärjää puolikkaalla.

1610652044900.png

Lienee kuitenkin varma, että KA alustalla tarvitaan tukijalat tulitoimintaa varten, vai kuinka?

Ei kai nyt sentään?

1610652108300.png
1610652150300.png

Donar AGM:

1610652451400.png


Draco:

1610653205600.png
 
Tähän vielä kommentti:



Ei tosiaan teknisesti. Onhan myös kaiken maailman Kubit, Bukit, Petsorat ja S-200:t edelleen vahvasti rivissä, mitä suoraan sanottuna hieman ihmettelen. Liekö sitten vakuumiputkiajan vehkeet helpompia ylläpidettäviä kuin uudempi elektroniikka, vaikka vakuumiputkia ei muutoin enää näekään?

Eri asia sitten, mikä katsotaan kustannustehokkaaksi. Jos olen oikein ymmärtänyt, niin meillä Petsorat, Bukit ja Iglat sekä länsikalustosta Mistralit menivät romukoppaan ilman mitään rakettimoottorien vaihtoja. Ilmeisesti kalusto ei enää vastannut uhkakuvaan.

Esimerkiksi Bolidesta voi kysyä, kuinka järkevää on maalata tulevaisuuden taisteluhelikopteria laserilla? Maali ei välttämättä odottele tuhoaan passiivisena, vaan painuu katveeseen katkaisten maalinosoituksen tai huonommassa tapauksessa ampuu kohti kamerajärjestelmän paikantamaa maalinosoittajaa. (EO DAS on konseptina mahtava ja mielestäni helikopterit kaipaisivat sellaista vielä enemmän kuin monitoimihävittäjät.)

Stingerin perusteknologia taas on vanhaa ja erityisesti hakupään häirinnänsieto huolettaa minua. Jos saataville tulee uusi, rankasti modernisoitu ohjusversio, niin voin hyvin uskoa sen olevan hankintalistalla. Toisaalta Stingerin kehityspotentiaali saattaa olla tiensä päässä ja seuraava suurempi kehitysloikka vaatia kokonaan uutta asetta?

MANPADS-ohjusten tämän hetken kuuminta hottia lännessä lienee Mistral 3, joka on varustettu IIR-hakupäällä. Onneksi edes ranskalaiset tekevät jotakin tällä saralla.

Mitenköhän saksalaisten LFK NG-projekti jakselee nykyisin?
 
Uskoakseni puhe oli Boforsin 57 millisestä. Eli suurempi rekyyli kuin tuossa 20 millisessä ja suurempi tulinopeus kuin tuossa 76 millisessä.

Niin minunkin uskoakseni. Mutta jos suurempikaliberisen kanssa pärjätään, niin kaipa viisseiskankin. Ja voihan sitä tulinopeutta aina säätää alaspäin.
 
Lienee kuitenkin varma, että KA alustalla tarvitaan tukijalat tulitoimintaa varten, vai kuinka?
Kyllä, eikä se riipu mitenkään siitä onko tykki asennettu keskiakseli-, puoli- täysperävaunuun, vaiko kuorma-autoon. Kaikilla asennustavoilla tarvitaan samat tukijalat.
 
Back
Top