Ilmatorjunta

Käytännössä se it toki suojaa, vaikka taktinen/tulitehtävä olisikin "tappioiden tuottaminen". Mutta vain hyvin rajatusti, se on syytä muistaa.
Tappioiden tuottamisesta puhuminen on myös oman persauksen näkövinkkelistä fiksua. Siinä tulee joko nollatulos tai onnistuminen. Suojatessa taas 99-prosenttinenkin tulos on epäonnistuminen.
 
Rostec_to_launch_air_defense_control_systems_Magister-SV.jpg

Air defense control system Magister-SV (Picture source : Rostec/ Ruselectronics)

The system includes a unique optoelectronic station with the functions of automatic detection, recognition and tracking of air targets. To provide such technical capabilities, the developers needed to create a database of the optical characteristics of various air targets and the characteristics of the radiation of natural interference.

A small-size radar detector combines the capabilities of a surveillance radar and the high accuracy of coordinate measurement inherent in radar tracking systems. The architecture implemented in it is ahead of all currently known radar detection tools.

When developing a unified control module, special attention was paid to increasing the secrecy and survivability of the air defense grouping. It is also possible to integrate a promising and existing anti-aircraft weapon into the air defense control subsystem, capable of fighting against attacking elements of high-precision weapons and multipurpose unmanned aerial vehicles.

As part of Rostec, the development and production of unified modules "Magister-SV" is carried out by NPP Rubin of the Vega concern of the Ruselectronics holding.

“The software and technical solutions applied in“ Magistr-SV ”make it possible to fight more effectively the existing and promising means of enemy air attack. During the development, the experience of the military operation of products from the Barnaul-T complex was taken into account. The unified module includes qualitatively new means of airspace reconnaissance that meet modern requirements for range and accuracy of detecting air targets. This is an optoelectronic station, a portable optoelectronic observation device, a small-size radar detector and an electronic reconnaissance station, "said Vyacheslav Mikheev, General Director of the Vega concern.
 
Hyvä artikkeli ITO-05 -järjestelmästä ja Bolide -ohjuksesta.


Linkin takaa:

ASRAD-R saavuttaa elinkaarensa puolivälin lähiaikoina. Päivityksiä ei ole suunnitteilla. Suorituskyvystä huolehditaan kunnossapidolla ja yhteensopivuus käytössä oleviin johtamisjärjestelmiin varmistetaan.

Mielenkiintoista, jos tuo pitää ymmärtää niin, ettei mitään MLU:ta ole tulossa. Crotalelle MLU kuitenkin tehtiin. Missä mahtaa olla syy? Systeemi oli alkujaan moderni eikä mitään uutta ole tullut markkinoille? PV:n rahatilanne? Valmistajalla ei ideaa päivityksestä?

Oudolta tuntuu. Luulisi, että AESA-tutka, paremmat eo-sensorit ja päivitetyt konsolit voisivat lisätä järjestelmän tehokkuutta ja selviytyvyyttä.

Suomalaisesta ei taida olla sisäkuvia, mutta tässä on ilmeisesti ASRAD-HELLAS:

1617371485800.png

Tässä taas Ozelot:

1617371537500.png
 
Linkin takaa:



Mielenkiintoista, jos tuo pitää ymmärtää niin, ettei mitään MLU:ta ole tulossa. Crotalelle MLU kuitenkin tehtiin. Missä mahtaa olla syy? Systeemi oli alkujaan moderni eikä mitään uutta ole tullut markkinoille? PV:n rahatilanne? Valmistajalla ei ideaa päivityksestä?

Oudolta tuntuu. Luulisi, että AESA-tutka, paremmat eo-sensorit ja päivitetyt konsolit voisivat lisätä järjestelmän tehokkuutta ja selviytyvyyttä.

Suomalaisesta ei taida olla sisäkuvia, mutta tässä on ilmeisesti ASRAD-HELLAS:

Katso liite: 48707

Tässä taas Ozelot:

Katso liite: 48708
Kysymys on varmaan siitä onko MLU välttämätön tai muuten tarpeellinen. Mahdollinen se varmasti olisi. Rahalle voi saada muuta kautta paremman vastineen?
 
Kysymys on varmaan siitä onko MLU välttämätön tai muuten tarpeellinen. Mahdollinen se varmasti olisi. Rahalle voi saada muuta kautta paremman vastineen?

Tai sitten se kertoo kaluston olevan saattohoidossa? Se ei tosin käy yhteen artikkelin kanssa.
 
Wikipediasti (wikimedia commons) löytyy pari kuvaa suomalaisen sisältä.

edit. ovat ilmeisesti liian isoja, mutta tuossa linkki

No on ainakin ahdettu riittävästi kamaa pieneen koppiin! :oops: Ampujan systeemit näyttää kyllä hirmu retrolta, mutta johtajan näyttää hieman modernimmalta. Liekö toisen kuvan peililtä näyttävä pinta on tosiaan peili vaiko kiiltäväpintainen (vrt. matta) näyttö?
 
No on ainakin ahdettu riittävästi kamaa pieneen koppiin! :oops: Ampujan systeemit näyttää kyllä hirmu retrolta, mutta johtajan näyttää hieman modernimmalta. Liekö toisen kuvan peililtä näyttävä pinta on tosiaan peili vaiko kiiltäväpintainen (vrt. matta) näyttö?
Kyllä se näyttö on. :-)
 
Suomella on ollut uskottava itsenäinen puolustus jo 77 vuotta putkeen, ja totta kai kansa(nedustajat) sen uskovat, kun se heille armeijan ja muiden auktoriteettien äänellä kerta toisensa jälkeen kerrotaan.
Vaikea sitä on enempää rahaa ruinata, kun maavoimien komentajakin totesi valtakunnan suurimmalle medialle, että hänen puolustushaaransa on nyt historian parhaassa iskukunnossa ja enempää rahaa ei oikein hän voi nurkuillakaan lisää resursseja tai valittaa mistään. Ja nykyisillä resursseilla maavoimat eivät kykene ottaa enempää uutta materiaalia operatiiviseen ja koulutuskäyttöön.


Kun itse resurssien käyttäjä sanoo, että enempää rahaa emme tarvitse tehtäviemme hoitoon ja samalla kahden muun haaran tärkeät asiat hoidetaan tilapäisellä erillisrahoituksella, niin vaikea sitä on vaatia korotuksia puolustusbudjettiin.

Samaten kun HX ja LV2020 hoituu erillisrahoituksella, joka käytännössä hoituu velan otolla, olisi vaikeaa jatkaa tämän vuoden tasoista puolustusbudjettia pitkään tämän vuosikymmenen ylitse poliittisesti, koska siinä kohtaa tämä velkaantuminen, mikä nyt tulee, tulisi pysyväksi, tai jouduttaisiin tekemään joko veronkorotuksia tai leikkauksia muista hallinnon aloista, ja tämä onkin poliittisesti hankalaa ja tunteita herättävää.

Erillisrahoitus LV2020:lle ja HX:lle oli jo itsessään merkittävä voitto, mutta ilmeisesti täällä jotkut eivät osaa arvostaa jo tätä kovaa suoritusta puolustushallinnolta.
 
Vaikea sitä on enempää rahaa ruinata, kun maavoimien komentajakin totesi valtakunnan suurimmalle medialle, että hänen puolustushaaransa on nyt historian parhaassa iskukunnossa ja enempää rahaa ei oikein hän voi nurkuillakaan lisää resursseja tai valittaa mistään. Ja nykyisillä resursseilla maavoimat eivät kykene ottaa enempää uutta materiaalia operatiiviseen ja koulutuskäyttöön.
Tällaisia lausuntoja kun tulkitsee, niin minusta on syytä muistaa se, että missä kulttuurissa ne syntyvät. Suomessa ei ole sellaista kulttuuria, missä virassa olevat sotilaat lähtisivät kyseenalaistamaan oman maan puolustuskykyä. Päinvastoin, puolustuskyvystä ja omien aseiden suorituskyvystä pyritään antamaan mahdollisimman positiivinen kuva, mm. jotta kansan maanpuolustustahto voimistuisi.

Eli maavoimien komentaja ei oikeastaan voi antaa mitään muunlaista lausuntoa kuin tuollaisen, lähes riippumatta siitä mikä puolustuskyvyn todellinen tila on.

Monissa läntisemmän Euroopan maissahan tilanne on toinen, siellä armeijan johto saattaa julkisuudessa jopa selvästi aliarvioida maan puolustuskykyä, jotta poliitikot saataisiin korottamaan puolustusbudjettia.
Kun itse resurssien käyttäjä sanoo, että enempää rahaa emme tarvitse tehtäviemme hoitoon ja samalla kahden muun haaran tärkeät asiat hoidetaan tilapäisellä erillisrahoituksella, niin vaikea sitä on vaatia korotuksia puolustusbudjettiin.
Samaan aikaan kuitenkin huomattava osa maavoimien kalustosta on iäkästä ja lopullisesti vanhenemassa lähiaikoina, ja esimerkiksi ilmatorjunnassa ja lennokkipuolella on laajoja aukkoja suorituskyvyssä.
Samaten kun HX ja LV2020 hoituu erillisrahoituksella, joka käytännössä hoituu velan otolla, olisi vaikeaa jatkaa tämän vuoden tasoista puolustusbudjettia pitkään tämän vuosikymmenen ylitse poliittisesti, koska siinä kohtaa tämä velkaantuminen, mikä nyt tulee, tulisi pysyväksi, tai jouduttaisiin tekemään joko veronkorotuksia tai leikkauksia muista hallinnon aloista, ja tämä onkin poliittisesti hankalaa ja tunteita herättävää.
Itse sanoisin kyllä, että rahaa löytyy jos sitä halutaan löytyvän, eikä se välttämättä johda kovin suuriin protesteihinkaan, jos vaikkapa verrataan moniin muihin suuriin menonlisäyksiin mitä viime vuosina on ajettu läpi.
 
Vaikea sitä on enempää rahaa ruinata, kun maavoimien komentajakin totesi valtakunnan suurimmalle medialle, että hänen puolustushaaransa on nyt historian parhaassa iskukunnossa ja enempää rahaa ei oikein hän voi nurkuillakaan lisää resursseja tai valittaa mistään. Ja nykyisillä resursseilla maavoimat eivät kykene ottaa enempää uutta materiaalia operatiiviseen ja koulutuskäyttöön.


Kun itse resurssien käyttäjä sanoo, että enempää rahaa emme tarvitse tehtäviemme hoitoon ja samalla kahden muun haaran tärkeät asiat hoidetaan tilapäisellä erillisrahoituksella, niin vaikea sitä on vaatia korotuksia puolustusbudjettiin.

Samaten kun HX ja LV2020 hoituu erillisrahoituksella, joka käytännössä hoituu velan otolla, olisi vaikeaa jatkaa tämän vuoden tasoista puolustusbudjettia pitkään tämän vuosikymmenen ylitse poliittisesti, koska siinä kohtaa tämä velkaantuminen, mikä nyt tulee, tulisi pysyväksi, tai jouduttaisiin tekemään joko veronkorotuksia tai leikkauksia muista hallinnon aloista, ja tämä onkin poliittisesti hankalaa ja tunteita herättävää.

Erillisrahoitus LV2020:lle ja HX:lle oli jo itsessään merkittävä voitto, mutta ilmeisesti täällä jotkut eivät osaa arvostaa jo tätä kovaa suoritusta puolustushallinnolta.
Puolustusbudjetilla ei ole käytännössä mitään tekemistä Suomen kansantalouden velkaantumisen kanssa. Suomi velkaantuu kokonaan muista syistä. Julkisen talouden suuruus on noin 147 miljardia euroa (valtio+kunnat). Tuosta on tämän vuoden puolustusbudjetti noin 3,3%. Koko BKT:stä, noin 270 miljardista on tämän vuoden puolustusmenot 4,87 miljardia noin 1,81%. Eli väität siis, ettei Suomi kykenisi säilyttämään koko ajan tätä tasoa? Minä väitän, että pystyy ja vieläpä ihan helpostikin. Kyse on vain valinnoista.

Kun katsoo ns. julkisen sektorin sisältöä, huomaa, ettei sitä oikeaa julkista sektoria ole siellä enää varmaan puoltakaan. Kaikki muu on erilaisia tukia, maksuja tai muuta, jolla veronmaksajan rahaa ohjataan ihan muihin kuin julkisen sektorin palveluihin. Ensimmäisenä tulee tässä mieleen nyt maksussa olevat "Kreikan" tuet ja kohta lankeavat "EU:n Korona-tuet". Teollisuuden yms yms ja kaiken maailman harrastusten tuista puhumattakaan. Jos satut harrastamaan esim oopperan tai baletin katselua, ei sinun tarvitse tehdä sitä omilla rahoillasi, vaan VERONMAKSAJAT kustantaa nämä huvit sinulle. Eli, kunhan harrastuksesi on tarpeeksi elitistinen, ei lasku enää lankeakaan harrastajalle vaan veronmaksajalle.

Myös tämä onneton Sipilän lipsahdus tästä "velkahävittäjistä" on jäänyt elämään ihan omaa elämäänsa. Kuitenkaan näin ei voida sanoa. Valtiolla ei erotella, mikä maksetaan velalla ja mikä tuloilla. Kaikki kerätään aamulla kassaan, jotta päivän aikana erääntyvät laskut maksetaan. Ensinnäkään, silloin kun hävittäjiä enemmän maksetaan, ei tällä hetkellä ole mitään tietoa siitä, paljonko Suomi ottaa velkaa vai ottaako lainkaan. Semmoista ennustajaa ei taida löytyä...

Maan puolustaminen ja kansan elinmahdollisuuksien turvaaminen on valtion aivan ykköstehtävä. Suomessa vaan on taitavalla propagandalla ja vääristelyllä saatu aikaiseksi ihan muu kuva yhteiskunnan eri sektoreiden tärkeydestä. Onko valtion tehtävä tosiaan vain siirtää varat ahkerilta ja osaavilta laiskoille ja tyhmille? Hmm... olemme perimmäisten kysymysten äärellä. Itse ennustan, että Suomi on kehitysmaa v. 2050 tällä menolla. Kenelläkään kun ei ole enää vastuuta mistään - ei edes itsestä. NL näytti sen mikä sillä tiellä odottaa.
 
Tällaisia lausuntoja kun tulkitsee, niin minusta on syytä muistaa se, että missä kulttuurissa ne syntyvät. Suomessa ei ole sellaista kulttuuria, missä virassa olevat sotilaat lähtisivät kyseenalaistamaan oman maan puolustuskykyä. Päinvastoin, puolustuskyvystä ja omien aseiden suorituskyvystä pyritään antamaan mahdollisimman positiivinen kuva, mm. jotta kansan maanpuolustustahto voimistuisi.

Eli maavoimien komentaja ei oikeastaan voi antaa mitään muunlaista lausuntoa kuin tuollaisen, lähes riippumatta siitä mikä puolustuskyvyn todellinen tila on.

Monissa läntisemmän Euroopan maissahan tilanne on toinen, siellä armeijan johto saattaa julkisuudessa jopa selvästi aliarvioida maan puolustuskykyä, jotta poliitikot saataisiin korottamaan puolustusbudjettia.

Samaan aikaan kuitenkin huomattava osa maavoimien kalustosta on iäkästä ja lopullisesti vanhenemassa lähiaikoina, ja esimerkiksi ilmatorjunnassa ja lennokkipuolella on laajoja aukkoja suorituskyvyssä.

Itse sanoisin kyllä, että rahaa löytyy jos sitä halutaan löytyvän, eikä se välttämättä johda kovin suuriin protesteihinkaan, jos vaikkapa verrataan moniin muihin suuriin menonlisäyksiin mitä viime vuosina on ajettu läpi.
Maavoimien komentaja on siinä oikeassa, että asiat on niin hyvin kuin ne tuon kokoisella organisaatiolla pystyy olemaan. Enempää ei kyettäisi käyttämään järkevästi. Mutta Meri- ja Ilmavoimissa olisi kyllä kalliita rahanreikiä ihan valmiina. Ja kriittisiä suorituskykypuutteita ne ovatkin. Heti kuntoon!

Se, mitä Maavoimissa voitaisiin tehdä, olisi lisätä ammattimaisten joukkojen määrää jollakin systeemillä. Siihen voisikin pari sataa miljoonaa vuodessa upottaa.
 
Maavoimien komentaja on siinä oikeassa, että asiat on niin hyvin kuin ne tuon kokoisella organisaatiolla pystyy olemaan. Enempää ei kyettäisi käyttämään järkevästi. Mutta Meri- ja Ilmavoimissa olisi kyllä kalliita rahanreikiä ihan valmiina. Ja kriittisiä suorituskykypuutteita ne ovatkin. Heti kuntoon!

Se, mitä Maavoimissa voitaisiin tehdä, olisi lisätä ammattimaisten joukkojen määrää jollakin systeemillä. Siihen voisikin pari sataa miljoonaa vuodessa upottaa.
Maavoimien hankintaorganisaatio tukehtui taannoin pelkillä valmiusprikaatien varushankinnoilla. Eli monivuotinen suunnittelu takana, reilut 2 miljardia euroa pöydässä ja 7-8 vuotta aikaa saada kalut riviin. Lopputulema: ei pysty, ei kykene, ei noin nopeasti. Pelkkä hankintavaihe otti lopulta liki vuosikymmenen. Koneisto tukehtuisi täysin, mikäli sinne kaadettaisiin säkistä lisää rahaa. Laajennetun hankintaorganisaation rakentaminen ottaisi 5-10 vuotta, mikäli sellaiseen haluttaisiin mennä. Eli Maavoimien merkittävä kasvattaminen olisi mahdollista vasta vuonna 2040, jos päätös siitä tehtäisiin ennen vuotta 2025.

Ammattimaisten joukkojen lisääminen organisaatioon olisi minustakin paras lisä. Virkoja voisi muutenkin lisätä ennen kaikkea koulutusportaaseen ja jos nurkkiin jää rahaa, niin vaikkapa ampumatarvikkeita, ajoneuvokalustoa ja viestivälineitä voisi täydentää kriittisten nimikkeiden osalta. Kaikille e.m. nimikkeille koulutetaan kuitenkin jatkuvasti käyttäjiä yli sen, mitä saadaan nykyisellään varustettua.
 
Tai sitten se kertoo kaluston olevan saattohoidossa? Se ei tosin käy yhteen artikkelin kanssa.
Eihän se ole, koska järjestelmä on riittävän moderni edelleenkin. HARD-tutka on kuiskaavana vielä erittäin hyvä ja kantama on riittävä BOLIDE-ohjukselle. Onko tuohon edes AESAa saatavilla tai onko siitä hyötyä lyhyen kantaman järjestelmässä? ITO-05 voi ohjata vain yhtä ohjusta kerrallaan maaliin, joten AESA:n useista säteistä ei ole suurta hyötyä.

Painottaisin enemmän ikäloppujen Sergeiden korvaamista ja anti-drone kykyjä kuin reilu 10 vuotta vanhan systeemin suurta pimppausta. Crotalekin jatkaa lievästi päivitettynä edelleenkin, eikä siihenkään mitään AESAa ole hinguttu.
 
Koneisto tukehtuisi täysin, mikäli sinne kaadettaisiin säkistä lisää rahaa.
Johtuuko tuo siitä, että ei ole tarpeeksi henkilöstöä tekemään tietopyynnöt, tarjouspyynnöt, kilpailutukset, neuvottelut, suunnitelmat kaluston käyttöön otosta ja koulutuksen aloituksista, jne...? Että nykyinen hankintamäärä pitää jo pitää koneiston täysipäiväisesti työllistettynä?
 
Back
Top