Ilmatorjunta

Kantama. Sentinelille ilmoitetaan noin 40 km, AMRAAM-ER:lle sama tai enemmän.

Voi vittu eikö tuosta paskasta ole vieläkään päästy eroon? Minä vietin vuosia koettaen takoa sen yhden putlerhuoran päähän, että tuo 40 kilsaa oli jenkkien minimi vaatimus hankittavalle tutkalle, kun päätyivät hankkimaan Sentinel tutkan. Siis sen alkuperäisen Sentinel tutkan. Silloin kun tuota ITO hankintaa harkittiin, niin Sentinel tutkan kantama oli usein mainittu olevan 75+ kilometriä, mutta sittemmin noihin on lisätty vaikka mitä uutta. Esim. tietyt tuon tutkan mallit ovat kykeneviä toimimaan vastatykistötutkina.
 
Voi vittu eikö tuosta paskasta ole vieläkään päästy eroon? Minä vietin vuosia koettaen takoa sen yhden putlerhuoran päähän, että tuo 40 kilsaa oli jenkkien minimi vaatimus hankittavalle tutkalle, kun päätyivät hankkimaan Sentinel tutkan. Siis sen alkuperäisen Sentinel tutkan. Silloin kun tuota ITO hankintaa harkittiin, niin Sentinel tutkan kantama oli usein mainittu olevan 75+ kilometriä, mutta sittemmin noihin on lisätty vaikka mitä uutta. Esim. tietyt tuon tutkan mallit ovat kykeneviä toimimaan vastatykistötutkina.

Olihan siellä se maksimi mittauskorkeuskin, mistä oli kunnon väännöt :LOL:
 
Voi vittu eikö tuosta paskasta ole vieläkään päästy eroon? Minä vietin vuosia koettaen takoa sen yhden putlerhuoran päähän, että tuo 40 kilsaa oli jenkkien minimi vaatimus hankittavalle tutkalle, kun päätyivät hankkimaan Sentinel tutkan. Siis sen alkuperäisen Sentinel tutkan. Silloin kun tuota ITO hankintaa harkittiin, niin Sentinel tutkan kantama oli usein mainittu olevan 75+ kilometriä, mutta sittemmin noihin on lisätty vaikka mitä uutta. Esim. tietyt tuon tutkan mallit ovat kykeneviä toimimaan vastatykistötutkina.

Älä toivoos menetä ;)
 
Mittausetäisyyshän ei tarkoita, että siltä etäisyydeltä nähtäisiin kaikki lentävä kaikissa olosuhteissa. Suorituskyky häirinnän alla pienen tutkapoikkipinta-alan maalia vastaan voi olla huomattavasti vaatimattomampi.


Mutta en kyllä itsekään näe tutkan suorituskykyä kriittisenä tekijänä tässä tilanteessa. AMRAAM-ER ei ole kuitenkaan niin hurja kantamalisäys perus-AMRAAMiin nähden.
 
Kantamat julkisista lähteistä ovat aina enemmän tai vähemmän huonoja. Kuitenkin samaan aikaan kun AMRAAM-ER on tullut järjestelmään, on kaupallisella valmistajalla ollut intressi tuoda järjestelmään uusi selvästi tehokkaampi (tai ainakin fyysisesti isompi) tutka (Ghost eye MR). Joku syy tällekin on. Lavetit kuitenkin hajasijoitetaan ja ainakin minä laittaisin tutkan ennemmin takapesälle kuin etupesälle. -ER enemmän kuin kaksinkertaistaa kantaman C-7:n verrattuna, onko se sitten merkittävä vai ei?
 
Kantamat julkisista lähteistä ovat aina enemmän tai vähemmän huonoja. Kuitenkin samaan aikaan kun AMRAAM-ER on tullut järjestelmään, on kaupallisella valmistajalla ollut intressi tuoda järjestelmään uusi selvästi tehokkaampi (tai ainakin fyysisesti isompi) tutka (Ghost eye MR). Joku syy tällekin on. Lavetit kuitenkin hajasijoitetaan ja ainakin minä laittaisin tutkan ennemmin takapesälle kuin etupesälle. -ER enemmän kuin kaksinkertaistaa kantaman C-7:n verrattuna, onko se sitten merkittävä vai ei?

AMRAAM-ER:n on ilmoitettu kasvattavan vaakaulottuvuutta 50% ja korkeusulottuvuutta 75%, ilmeisesti AMRAAM C7 verrattuna. Myöskin Ghost Eye, joka taitaa olla aika tuore julkistus, on melkoinen monsteri jos kuvat pitävät paikkansa. En usko että tuollaista haluttaisiin NASAMSiin suomessa kovin tiiviisti kytkeä.

AMRAAM-ER idea on tuntunut koko ajan olevan se että voidaan hyödyntää NASAMSin nykyisiä komponentteja mahdollisimman tehokkaasti eikä muuttaa sen perusrakennetta ja toimintaperiaatteita. Tästä syystä ESSM ei ole ollut se suurimman kiinnostuksen kohde, vaikka nopeasti ajateltuna vaikuttaisi loogisemmalta ratkaisulta.

120 km mittausetäisyys, mukaanlukien muitakin tietoja on virallisista markkinointimateriaaleista sekä ollut myös PV:n luvalla julkistetusta autenttisesta materiaalista todennettavissa, ei siis mitään harrastelija arvioita.
 
Jos nasams patteriin täytyy hankkia uudet tutkat, niin alkaa mietityttämään kannattaako amraam-er päivitys, vai pistetäänkö kokonaan parempaan järjestelmään nekin eurot.
 
ESSM (Block II) olemassaolo kyllä luo eräitä mielenkiintoisia kysymyksiä siitä, miksi AMRAAM-ER on kehitetty. NASAMS:ille kantamaksi ilmoitetaan (ilmeisesti C-7:llä) 15 - 25 km, joka ei ole ainakaan pessimistinen arvio. ESSM:lle ilmoitetaan kantamaksi lähteestä riippuen 30 - 80 NM (56 - 148 km). Jos vaakaulottuvuus on parantunut AMRAAM-ER:ssä vain 50% saadaan tulokseksi parhaassa mahdollisessa arviossa 25 * 1,5 = 37,5 km, joka jää huomattavasti samalla moottorilla varustetun ESSM:n pessimisitisimmästä kanttavuusarviosta. Joku ei yhtälössä täsmää.
 
Kongsbergin sivuilta selviää, että 120 km on MPQ64F1 Sentinel -tutkan instrumented range.

"The radar, in conjunction with the IFF interrogator, provides track and surveillance data out to an instrumented range of 120 km."


"Huhdan" postaamassa (#11,064) linkissä selostetaan instrumented rangen olemusta. Jos tulkitsen noita oikein, instrumented rangen tulee olla niin iso, että tutkan detection range (energetic) tulee kokonaan hyväksikäytetyksi ja toisaalta niin pieni, että tutkapulssin n kaiku ehtii takaisin ennenkuin tutkapulssi n+1 lähtee.

"The actual maximum range of a radar depends once on the energetic limitation of the detection range -- An instrumented range should be larger than this energetic range so that all existing echo signals can be displayed."

"However, the instrumented range should also be less than or at most equal to the distance corresponding to the receiving time, because otherwise a second transmit pulse would be seen as a full circle on the displays."



Euroopan komission julkaisussa "LIITE asiakirjaan Komission delegoitu asetus kaksikäyttötuotteiden vientiä, siirtoa, välitystä ja kauttakulkua koskevan yhteisön valvontajärjestelmän perustamisesta annetun neuvoston asetuksen (EY) N:o 428/2009 muuttamisesta" "Instrumented range" on suomennettu sanalla "Näyttöalue".

"”Näyttöalue” (Instrumented range) (6) tarkoittaa tutkan määriteltyä, yksikäsitteistä näyttöaluetta." (Viite (6) on varmaankin asiakirjan yläosassa mainittu Ryhmä 6 Anturit ja laserit).

Tutkan näyttöalue on mielestäni vähän sama asia kuin auton analogisen nopeusmittarin näyttöalue. Jos Ladan nopeusmittarin näyttöalue on 0-180 km/h, voidaan arvioida, että Ladan huippunopeus on ainakin jonkin verran alle 180 km/h.

 
Viimeksi muokattu:
AMRAAM-ER:n on ilmoitettu kasvattavan vaakaulottuvuutta 50% ja korkeusulottuvuutta 75%, ilmeisesti AMRAAM C7 verrattuna. Myöskin Ghost Eye, joka taitaa olla aika tuore julkistus, on melkoinen monsteri jos kuvat pitävät paikkansa. En usko että tuollaista haluttaisiin NASAMSiin suomessa kovin tiiviisti kytkeä.

AMRAAM-ER idea on tuntunut koko ajan olevan se että voidaan hyödyntää NASAMSin nykyisiä komponentteja mahdollisimman tehokkaasti eikä muuttaa sen perusrakennetta ja toimintaperiaatteita. Tästä syystä ESSM ei ole ollut se suurimman kiinnostuksen kohde, vaikka nopeasti ajateltuna vaikuttaisi loogisemmalta ratkaisulta.

120 km mittausetäisyys, mukaanlukien muitakin tietoja on virallisista markkinointimateriaaleista sekä ollut myös PV:n luvalla julkistetusta autenttisesta materiaalista todennettavissa, ei siis mitään harrastelija arvioita.
Ei tuossa jutussa oleva NASAMS uusi tutka ole kovin iso.
 
Katso liite: 53788
Koko taitaa olla katsojan silmässä.

Sitä olen miettinyt, että mitenkähän olisi jos tuon antenni osan laittaisi jonkinlaisen nostolaitteen nokkaan? En keksi miksi tuo antenni ja nuo muut osat eivät voisi olla kauempana toisistaan ja antennin saanti korkeammalle on aina hyväksi.

Toinen juttu mitä olen miettinyt, että miten tuo koko peräkärry vertautuu sellaisten tuulimyllyjen tolpan päähän? Jos tuon tutkan siirtäisi helikopterilla käytöstä poistetun tuulimyllyn nokkaan, niin näköalaa luulisi löytyvän, tutkan siirtäminen on sitten ongelma.
 
Sitä olen miettinyt, että mitenkähän olisi jos tuon antenni osan laittaisi jonkinlaisen nostolaitteen nokkaan? En keksi miksi tuo antenni ja nuo muut osat eivät voisi olla kauempana toisistaan ja antennin saanti korkeammalle on aina hyväksi.

Toinen juttu mitä olen miettinyt, että miten tuo koko peräkärry vertautuu sellaisten tuulimyllyjen tolpan päähän? Jos tuon tutkan siirtäisi helikopterilla käytöstä poistetun tuulimyllyn nokkaan, niin näköalaa luulisi löytyvän, tutkan siirtäminen on sitten ongelma.

Mie olen harmitellut jo jonki aikaa sitä että NASAMS järjestelmä vaatii niin tutkan kuin laukaisualustojen sijoitusta laajaan avonaiseen maastoon, nykyään on helppo havaita ne jo torjuntaohjusten kantaman ulkopuolelta, naamiointi tietysti hiukan auttaa, samoin kaksi tutkaa, joita vuorotelemalla sais häirinnän kestoa.
 
Niin kuin S-300:n "Clam Shell" ja "Cheese Board" -tutkat
xiD3lJAtpw7Rf4LI7ojQRN5oZd82iNz8VAYBWAPuUuOzN0ZnL1-J36UHmYRqHYsrY33rGwA4FotaxNIiQ597u2CcOsSApNhjbxsnwqmQOZBBvX9zWCnhVg
 
Sitä olen miettinyt, että mitenkähän olisi jos tuon antenni osan laittaisi jonkinlaisen nostolaitteen nokkaan? En keksi miksi tuo antenni ja nuo muut osat eivät voisi olla kauempana toisistaan ja antennin saanti korkeammalle on aina hyväksi.

Toinen juttu mitä olen miettinyt, että miten tuo koko peräkärry vertautuu sellaisten tuulimyllyjen tolpan päähän? Jos tuon tutkan siirtäisi helikopterilla käytöstä poistetun tuulimyllyn nokkaan, niin näköalaa luulisi löytyvän, tutkan siirtäminen on sitten ongelma.

Hyö (jenkit) sotivat "aakeilla laakeilla".
 
Back
Top