Soldierblue
Ylipäällikkö
Ottakaa nyt rahaa kehitysavusta, ei se ole mikään laki joka on kirjoitettu kallioon, se on vaan mitä YK "rekommenderar"
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Kuulostaa siltä että viivästys ei välttämättä ole meistä johtuva, tai johtuu sitä kautta että se mikä oikeasti halutaan ei ole ihan alkuperäisellä aikataululla saatavissa.Puolustusministeri Kaikkosen mukaan lopulliset tarjoukset saadaan vasta ensi vuoden syksyllä.
Koronauutiset telakalta liittyy vierastyöläisten määrään. Enemmän triviaa sitten onko puute toimintakyvyn käyttöön otossa vai ettei sitä ole päästy tarkastamaan.Kaikkosen jutussa sanotaan myös näin:
Viimeiseen viivästykseen ovat vaikuttaneet muun muassa koronapandemian aiheuttamat käytännön vaikeudet.
Voisko tuo viivästys johtua myös siitä, että koronan takia PVn asiantuntijat eivät ole päässeet paikan päälle matkustamaan ja tarkastamaan asioita/faktoja?
Ei, nyt puhutaan ilmatorjuntaohjuksien ostamisesta. Telakat ja laivasuunnittelu ovat toisessa ketjussa.Koronauutiset telakalta liittyy vierastyöläisten määrään. Enemmän triviaa sitten onko puute toimintakyvyn käyttöön otossa vai ettei sitä ole päästy tarkastamaan.
Nythän puhutaan, että suunnittelu tarvitsee lisää 6-12kk.
Mitähän tämä tarkoittaa? Kyse oli tästä lauseesta:Ainakaan vielä AEW-koneet Venäjällä eivät kai kykene maalittamaan lentokoneiden tai ito-järjestelmien ampumia ohjuksia. S-300 / S-400 joutuisi nojaamaan maalla olevaan tutkaan jonka tutkahorisontti vaikkapa Lahteen olisi jossain kilsan korkeuden tietämillä vaikka tutka olisi etulinjassa.
Hawkin lentomatkaa on reilusti, miksipä sen pitäisi jostain Lusista lähteä kun vaihtoehto voisi olla vaikkapa Turku.
PC-21:llä tarkoitin yhtä mahdollista Hawkin korvaajaa.
Hitaahkosti lentävät myös risteilyohjukset - all-aspect ohjusten näkökulmasta - ja droonit...
AEW / AWACS- koneiden tutkan maksimikantama on 350-400 km suuntaan, eikä sillä ole samalla tavalla tutkakatveita esteenään kuin pintavalvontatutkilla. Toki mitä pidemmälle mennään säteen kantamalla niin tuleehan niitä kyllä, mutta ei suinkaan niin että taistelukone saisi vapaasti lennellä katveissa. Hawk on pieni, mutta siinä ei ole lainkaan häiveominaisuuksia, eikä edes komposiittimateriaalia ole käytetty. On paljon mahdollista että jopa HN on puhtaana vähemmän tutkassa näkyvä, jos ei käytä omaa tutkaansa.Hawkin tai tulevaisuudessa vaikkapa PC-21:n käyttö jossain Lahdesta länteen ja tutkahorisontin alapuolella on eri asia kuin käyttö rintaman välittömässä läheisyydessä.
Miten niin on? Hawkin maksiminopeus korkealla( 15000 m) on 1015 km/h. Sen matkanopeus on jonkin verran alempi, eli 800-900 km/h. Miten se on nopeampi kuin jopa aliääniset risteilyohjukset, joiden nopeus on 900-1000 km/h ? Ainoastaan syöksyssä Hawkilla voidaan päästä yli äänennopeuteen.Hawkilla on kuitenkin risteilyohjuksia ja lennokkeja suurempi nopeus, kyky kantaa IP-ohjuksia ja tykkejä ja sangen suuri lentoaika.
Eivät vielä kykene, mutta tavoitteena on että tulevaisuudessa it-ohjukset kykenisivät saamaan maalidataa joko AEW-koneelta tai muulta lähempänä kohdetta olevalta tutkalta tai muulta tsydeemiltä.Ainakaan vielä AEW-koneet Venäjällä eivät kai kykene maalittamaan lentokoneiden tai ito-järjestelmien ampumia ohjuksia. S-300 / S-400 joutuisi nojaamaan maalla olevaan tutkaan jonka tutkahorisontti vaikkapa Lahteen olisi jossain kilsan korkeuden tietämillä vaikka tutka olisi etulinjassa.
On yksi asia nähdä mitä Suomen ilmatilassa lentää. Sitten on ihan toinen asia pystyä vaikuttamaan niihin kohteisiin.Mitähän tämä tarkoittaa? Kyse oli tästä lauseesta:
AEW / AWACS- koneiden tutkan maksimikantama on 350-400 km suuntaan, eikä sillä ole samalla tavalla tutkakatveita esteenään kuin pintavalvontatutkilla. Toki mitä pidemmälle mennään säteen kantamalla niin tuleehan niitä kyllä, mutta ei suinkaan niin että taistelukone saisi vapaasti lennellä katveissa. Hawk on pieni, mutta siinä ei ole lainkaan häiveominaisuuksia, eikä edes komposiittimateriaalia ole käytetty. On paljon mahdollista että jopa HN on puhtaana vähemmän tutkassa näkyvä, jos ei käytä omaa tutkaansa.
Hawk toki ei ole matkustajakone ja siten millään maksimikantamalla ei sitä ainakaan kyetä seuraamaan, mutta osastolennossa tai pari havaitaan varmasti aika kaukaa.
En ymmärrä miten PC-21 potkuriturpiinikoneena voisi korvata Hawkin? Keksitkö ihan omasta päästäsi? Tiedätkö miten suomen hävittäjälentokoulutus toimii? Potkurikoneilla (Vinka, G118) koulutetaan lento-RUK:n upseerioppilaat ja PC-12NG on yhteyskone. Kadettikoulussa aletaan kouluttautumaan suihkukoneisiin ja oikeaan hävittäjäsodankäyntiin. Ei mitään suihkukonetta tässä järjestelmässä voida korvata potkurikoneilla.
Miten niin on? Hawkin maksiminopeus korkealla( 15000 m) on 1015 km/h. Sen matkanopeus on jonkin verran alempi, eli 800-900 km/h. Miten se on nopeampi kuin jopa aliääniset risteilyohjukset, joiden nopeus on 900-1000 km/h ? Ainoastaan syöksyssä Hawkilla voidaan päästä yli äänennopeuteen.
Hawkin maksimilentomatka täydellä sisäisellä polttoaineella on 2400 km. Sitten kun mukaan laitetaan tykki ammuksineen ja 2 it-ohjusta niin kantama putoaa melkoisesti, varsinkin kun lentoprofiilina ei ole matkalento, vaan operointi matalalla ja taistelutehoilla. Siipiin tuskin 455 l tankkeja laitetaan aseistuksen lisäksi, koska suorituskyky ja toimintasäde kärsivät melkoisesti.
Aden-tykillä ei ole mitään kehittynyttä tähtäintä, koska ei ole maalitietokonetta ja tutkaa + sen moodia. Osuminen kiinteään maamaaliinkin on melko hankalaa ja tykin tehokas kantama on 600-1000 metriä. Harjoituksissa kadetit ampuilivat aikanaan n. 600m päästä betonikärkiammuksia maalilakanaan. En tiedä että harjoitellaanko enää tykin käyttöä lainkaan.
Hawk on harjoituskone, jolla on välttävä kyky hyvissä olosuhteissa nykypäivän ilmasodassa toimia jossain tukirooleissa. Tiedustelu ja ilmasodankäynti ovat erittäin riskialttiita tehtäviä BVR-ohjusten ja kehittynyttä tutkaa käyttäviä taistelukoneita vastaan. Todennäköisesti Hawkien tappiot olisivat suuret ja niissä menehtyisi kallisarvoisia pilotteja paljon.
Meinaatko että ilmatilamme olisi sodassa oman ilmanherruuden piirissä 100%? Oletus, johon edes ilmavoimat ei usko.On yksi asia nähdä mitä Suomen ilmatilassa lentää. Sitten on ihan toinen asia pystyä vaikuttamaan niihin kohteisiin.
Mitähän tämä tarkoittaa? Kyse oli tästä lauseesta:
AEW / AWACS- koneiden tutkan maksimikantama on 350-400 km suuntaan, eikä sillä ole samalla tavalla tutkakatveita esteenään kuin pintavalvontatutkilla. Toki mitä pidemmälle mennään säteen kantamalla niin tuleehan niitä kyllä, mutta ei suinkaan niin että taistelukone saisi vapaasti lennellä katveissa. Hawk on pieni, mutta siinä ei ole lainkaan häiveominaisuuksia, eikä edes komposiittimateriaalia ole käytetty. On paljon mahdollista että jopa HN on puhtaana vähemmän tutkassa näkyvä, jos ei käytä omaa tutkaansa.
En ymmärrä miten PC-21 potkuriturpiinikoneena voisi korvata Hawkin? Keksitkö ihan omasta päästäsi? Tiedätkö miten suomen hävittäjälentokoulutus toimii? Potkurikoneilla (Vinka, G118) koulutetaan lento-RUK:n upseerioppilaat ja PC-12NG on yhteyskone. Kadettikoulussa aletaan kouluttautumaan suihkukoneisiin ja oikeaan hävittäjäsodankäyntiin. Ei mitään suihkukonetta tässä järjestelmässä voida korvata potkurikoneilla.
Miten niin on? Hawkin maksiminopeus korkealla( 15000 m) on 1015 km/h. Sen matkanopeus on jonkin verran alempi, eli 800-900 km/h. Miten se on nopeampi kuin jopa aliääniset risteilyohjukset, joiden nopeus on 900-1000 km/h ? Ainoastaan syöksyssä Hawkilla voidaan päästä yli äänennopeuteen.
Hawkilla lentely sodanaikana, takalinjoilla ei tuota juuri minkäänlaista hyötyä, ilmatukikohtien lähipuolustusta lukuunottamatta. Sekin alkaa olla eilispäivää kun homma hoidetaan ohjuksilla kaukaa. Nykyään ainoastaan maahanlaskun tai maihinnousun torjunnassa(hekot, lennokit) siitä olisi jotain hyötyä. Muuten sitä pitäisi suojata erikseen monitoimihävittäjillä ja se olisi tyhmyyttä.
Eivät vielä kykene, mutta tavoitteena on että tulevaisuudessa it-ohjukset kykenisivät saamaan maalidataa joko AEW-koneelta tai muulta lähempänä kohdetta olevalta tutkalta tai muulta tsydeemiltä.
AWACS ei yleensä johda ilmatorjuntaa vaan hävittäjätorjuntaa. Vink, vink.Voidaan havaita, entäpä voidaanko vaikuttaa - ainakaan mitenkään järkevästi. Ohjushavainnon jälkeen voi mennä pintoihin ja kallis S-400 / S-500 menee hylkyyn...
Eri systeemi täysin ja eri maat. Jos koulutusjärjestelmää muutetaan niin sitten asia on eri. Nyt ei toimisi noin.Esimerkiksi sveitsiläiset ja ranskalaiset ovat keksineet omasta päästään.
Luovutan.Eiköhän Hawkin maalina olisi väistelyyn kykenemättömät kohteet, ts. risteilyohjukset ja lennokit, joita vastaan hyökättäisiin all-aspect AIM-9 ohjuksin. Jos toisen maailmansodan tykkitähtäimin osuttiin V-1:n epäilisin Hawkillakin kyettävän vaikuttavan risteilyohjukseen.
No on ilmatorjuntajärjestelmät paljon tehokkaampia tuossa kuin Hawkit. Se ongelma onkin että miten ne risteilyohjukset ja lennokit havaitaan, eikä se millä ne ammutaan alas! It kykenee siihen paljon paremmin koska siinä on modernit sensorit ja paljon tulivoimaa.Ne torjuntahävittäjät eivät ole kaikkialla koko ajan, ja kautta valtakunnan on lennokeille ja risteilyohjuksille sopivia maaleja. Ilmatorjunta olisi toki vastaus mutta koko maan kattamainen risteilyohjuksien torjuntaan kykenevällä ohjusjärjestelmillä tulisi aika kalliiksi.
Miksi sen pitäisi olla 100?Meinaatko että ilmatilamme olisi sodassa oman ilmanherruuden piirissä 100%? Oletus, johon edes ilmavoimat ei usko.
Hawkilla lentely sodanaikana, takalinjoilla ei tuota juuri minkäänlaista hyötyä, ilmatukikohtien lähipuolustusta lukuunottamatta. Sekin alkaa olla eilispäivää kun homma hoidetaan ohjuksilla kaukaa. Nykyään ainoastaan maahanlaskun tai maihinnousun torjunnassa(hekot, lennokit) siitä olisi jotain hyötyä. Muuten sitä pitäisi suojata erikseen monitoimihävittäjillä ja se olisi tyhmyyttä.
AWACS ei yleensä johda ilmatorjuntaa vaan hävittäjätorjuntaa. Vink, vink.
Eri systeemi täysin ja eri maat. Jos koulutusjärjestelmää muutetaan niin sitten asia on eri. Nyt ei toimisi noin.
Luovutan.
No on ilmatorjuntajärjestelmät paljon tehokkaampia tuossa kuin Hawkit. Se ongelma onkin että miten ne risteilyohjukset ja lennokit havaitaan, eikä se millä ne ammutaan alas! It kykenee siihen paljon paremmin koska siinä on modernit sensorit ja paljon tulivoimaa.
Kun ohjus on tutkan ruudulla, on turhaa enää hälyttää sitä Hawkia jostain lentokentältä torjumaan. Sitten kun koneessa ei ole tutkaa niin sen teoreettinenkin kyky rajoittuu hyvään säähän ja valoisan aikaan. Ymmärrätkö yhtään nyt miten toivotonta tuo olisi?
Korjaus: meillä on monitoimihävittäjät nykyään, "torjunta"-sana jäi post-YYA aikaan(kun ei ollut pommeja ja A2G ohjuksia).
Meillä on kaksi lentokonetta, jotka pystyvät valvomaan ilmatilaa 360km säteellä ympärillään. Se ei ole niiden päätehtävä, ne ovat vihreä-valko-oransseja ja kaipaavat kipeästi uusimista. Mutta ne ovat olemassa.Risteilyohjukset nuolevat maastonmuotoja välttääkseen paljastumisen. Vaikka risteilyohjus havaittaisiinkin sattumalta maasijoitteisella tutkalla, niin tuskin se pysyy seurannassa kovin kauaa. Tervemenoa etsimään sitä visuaalisesti Hawkilla... "Jos maali lentäisi samalla nopeudella ja samaan suuntaan kuin se lensi viimeksi viisi minuuttia sitten sen havaitessamme, niin se olisi nyt tuolla. Tai sitten se on jossakin muualla."
Jos Hawkissa olisi tutka tai se olisi tutkavalvontalentokoneen johtama, uskoisin enemmän Hawkiin risteilyohjuksen torjujana. Tosin sittenkin sen hitaus ja aseistuksen vaatimattomuus rajoittaa suorituskykyä.