Ilmatorjunta

Ukrainan perusteella ilmatorjunta tarvitaan aivan pirusti ampumatarvikkeita. Ei voida lähteä siitä että jokaista iranilaista lentävää ruohonleikkuria ammutaan NASAMin AIM-120 ohjauksella. Tutkaohjatut automaattikonekiväärit kuten saksalaisten gepard tai amerikkalaisten "C-RAM" on välttämätön osa palettia. C-RAM kykenee myös lähestyvää tykistötulta, ei ole tosin selvinnyt miten hyvällä menestyksellä. Ideaalisesti laite toimisi samalla myös yksikön vastatykistötutkana.

Ja toisin kuin ilmatorjunta-ohjuksia, ilmatorjunta-tykkien panoksia voidaan tarvittaessa valmistaa itsekkin Suomessa.
Yliviivaus minun. Jos käytettäisiin korkeatorjunnan ~miljardi C-RAM -tykkeihin, niitä saataisiin ehkä sata. Se olisi tietysti hieno lisä puolustuskykyyn, mutta silti jäljelle jäisi tuhansia kohteita, joita ne eivät suojaisi. Silloin tullaan sen kysymyksen eteen, olisiko miljardi ollut paremmin käytetty siihen korkeatorjuntaan tai vaikkapa yhden operatiivisen prikaatin varustamiseen.
 
Yliviivaus minun. Jos käytettäisiin korkeatorjunnan ~miljardi C-RAM -tykkeihin, niitä saataisiin ehkä sata. Se olisi tietysti hieno lisä puolustuskykyyn, mutta silti jäljelle jäisi tuhansia kohteita, joita ne eivät suojaisi. Silloin tullaan sen kysymyksen eteen, olisiko miljardi ollut paremmin käytetty siihen korkeatorjuntaan tai vaikkapa yhden operatiivisen prikaatin varustamiseen.

Periaatteessa olen samaa mieltä. Varsinkin, kun torjunnan tarkoituksellinen jättäminen pelkän tykin varaan on hyvin riskialtista.

Mutta kyllähän Ukrainan tilanne pistää miettimään. Venäjä tuntuu jättävän ilmavoimansa pitkälti käyttämättä ja käyttävän ennemmin kaukovaikutusaseita puolustajan syvyydessä oleviin kohteisiin. Joskaan ei voida sanoa, että asiat menisivät samalla tavalla joskus tulevaisuudessa täällä Suomessa.

Missäköhän amerikkalaiset menevät sen LOWER-AD:n kanssa?

 
Tuosta korkeatorjunta hankkeesta tuli mieleen tuo Israelin David's Sling ohjusjärjestelmän Stunnerohjuksien mahdollinen saatavuus ongelma sotatilanteessa niin entä jospa tilattais nuo ohjuspatterit sellaisessa moodissa että niillä pystyis ampumaan myös SkyCeptor (PAAC-4) ohjusta joita käsittääkseni USA valmistaa olis toinen ohjusten toimittaja maa varmistamassa ohjusten saatavuutta.

 
Ilmatorjunnan kehittäminen ja toimivuus sodassa on yksi tärkeä tarkasteltava seikka, jota on ehkä ylenkatsottu. NASAMS II täyttää tässä mielessä tuon hyödynnettävien ohjusten osalta erinomaisesti.
Korkeatorjunnan hankkeen lisäksi, panostaisin NASAMS II järjestelmän päivitykseen niin että AIM-9X ja AMRAAM ER-ohjuksia voitaisiin ampua tarvittaessa. ER-puikkojen tilaus samalla olisi hyvä lisä.
 
Ilmatorjunnan kehittäminen ja toimivuus sodassa on yksi tärkeä tarkasteltava seikka, jota on ehkä ylenkatsottu. NASAMS II täyttää tässä mielessä tuon hyödynnettävien ohjusten osalta erinomaisesti.
Korkeatorjunnan hankkeen lisäksi, panostaisin NASAMS II järjestelmän päivitykseen niin että AIM-9X ja AMRAAM ER-ohjuksia voitaisiin ampua tarvittaessa. ER-puikkojen tilaus samalla olisi hyvä lisä.

NASAMS ja sen käyttämät amerikkalaisohjukset on kyllä yksi Luojan lykky. Ajatella, jos ne venäläisten naftaliinista kaivamat risteilyohjukset olisikin ammuttu Kiovan sijaan Helsinkiin. Ei siinä olisi paljoa muutama SAMP/T-patteri ja satakunta Asteria paljoa lämmittänyt...
 
NASAMS ja sen käyttämät amerikkalaisohjukset on kyllä yksi Luojan lykky. Ajatella, jos ne venäläisten naftaliinista kaivamat risteilyohjukset olisikin ammuttu Kiovan sijaan Helsinkiin. Ei siinä olisi paljoa muutama SAMP/T-patteri ja satakunta Asteria paljoa lämmittänyt...
Täytyy sanoa, että hyvin puolustusvoimien poijat osasivat valita järjestelmän, venäjän viimeaikaiset ohjusiskut Ukrainaan osoittavat että NASAMS II on juuri oikea järjestelmä niitä vastaan, vois vain hankkia muutaman patterin lisää.
 
Tuosta korkeatorjunta hankkeesta tuli mieleen tuo Israelin David's Sling ohjusjärjestelmän Stunnerohjuksien mahdollinen saatavuus ongelma sotatilanteessa niin entä jospa tilattais nuo ohjuspatterit sellaisessa moodissa että niillä pystyis ampumaan myös SkyCeptor (PAAC-4) ohjusta joita käsittääkseni USA valmistaa olis toinen ohjusten toimittaja maa varmistamassa ohjusten saatavuutta.

Jotenkin pitäisi pystyä varmistamaan ohjusten saatavuus sotatilanteessa. Sen vuoksi jättäytyminen pelkästään Israelilaisen valmistajan varaan ei ole hyvä ratkaisu. Eikä NASAMS ole tähän mikään riittävä ratkaisu, koska sotatilanteessa tarvitaan kaikkien ilmatorjuntajärjestelmien kykyä täysimääräisesti.
 
Viimeksi muokattu:
Jotenkin pitäisi pystyä varmistamaan ohjusten saatavuus sotatilanteessa. Sen vuoksi jättäytyminen pelkästään Israelilaisen valmistajan varaan ei ole hyvä ratkaisu. Eikä NASAMS ole tähän mikään riittävä ratkaisu, koska sotatilanteessa tarvitaan kaikkien ilmatorjuntajärjestelmien kykyä täysimääräisesti.
Sopimuksilla voidaan pienentää riskiä mutta varmaa ei tietysti ole kuin oma tuotanto ja järjestelmän täydellinen hallinta. Tilannehan poikkeaa Ukrainasta siinä että siellä ei käsittääkseni ollut ennestään israelilaisia järjestelmiä? Eikä ilmatorjunta kokonaisuutena onneksi ole yhden toimittajan varassa.
 
Usa on samalla tavalla kieltäytynyt viemästä viimeistä huutoa olevia järjestelmiä Ukrainaan. Meni melkein vuosi, että Patriot sinne saadaan eikä ole tietoa, että mitä puikkoa mukana menee.
 
Nyt kun on paljastunut, että venäläisten taktiikkaan nykypäivänä kuuluu risteilyohjuksilla ja droneilla tehtävät terroripommitukset kaikkien merkittävien asutuskeskusten siviili-infraan, muuttaako tämä meillä IT-ajattelua? Syntyykö nyt tarve alue-IT-järjestelmien hankkimiseen kaikkiin suurempiin kaupunkeihin, kun tähän mennessä sellainen on vain Helsingissä?
 
Nyt kun on paljastunut, että venäläisten taktiikkaan nykypäivänä kuuluu risteilyohjuksilla ja droneilla tehtävät terroripommitukset kaikkien merkittävien asutuskeskusten siviili-infraan, muuttaako tämä meillä IT-ajattelua? Syntyykö nyt tarve alue-IT-järjestelmien hankkimiseen kaikkiin suurempiin kaupunkeihin, kun tähän mennessä sellainen on vain Helsingissä?

Tarve on ollut aina, resurssien puolesta yhtälö sen sijaan on hankala. Toisen maailmansodan aikana esimerkiksi teollisuuslaitoksen saattoi suojata jokseenkin uskottavasti muutamalla ilmatorjuntatykillä - jos tykkimiehistö ei nähnyt hyökkäävää pommikonetta pimeyden, vesisateen tms. syyn vuoksi, niin hyökkääjäkään ei nähnyt, mihin pommit pudottaa.

Nykyajan kaukovaikutusaseet ovat täysin eri asia - paljon pienempiä kohteita, moninkertaisesti nopeampia kuin silloiset pommikoneet ja osuvat silti kirurgisen tarkasti joka säässä... Puolustaja tarvitsee ihan eri suorituskykyluokan ja hintalapun aseita eikä niihin ole realistisesti varaa joka paikkaan tai edes useimpiin.
 
Tarve on ollut aina, resurssien puolesta yhtälö sen sijaan on hankala. Toisen maailmansodan aikana esimerkiksi teollisuuslaitoksen saattoi suojata jokseenkin uskottavasti muutamalla ilmatorjuntatykillä - jos tykkimiehistö ei nähnyt hyökkäävää pommikonetta pimeyden, vesisateen tms. syyn vuoksi, niin hyökkääjäkään ei nähnyt, mihin pommit pudottaa.

Nykyajan kaukovaikutusaseet ovat täysin eri asia - paljon pienempiä kohteita, moninkertaisesti nopeampia kuin silloiset pommikoneet ja osuvat silti kirurgisen tarkasti joka säässä... Puolustaja tarvitsee ihan eri suorituskykyluokan ja hintalapun aseita eikä niihin ole realistisesti varaa joka paikkaan tai edes useimpiin.

Ellei sitten häirintä laitteet ja/tai laser aseet käy todella halvoiksi.
 
Nyt kun on paljastunut, että venäläisten taktiikkaan nykypäivänä kuuluu risteilyohjuksilla ja droneilla tehtävät terroripommitukset kaikkien merkittävien asutuskeskusten siviili-infraan, muuttaako tämä meillä IT-ajattelua? Syntyykö nyt tarve alue-IT-järjestelmien hankkimiseen kaikkiin suurempiin kaupunkeihin, kun tähän mennessä sellainen on vain Helsingissä?
Ikävä totuus on se, että IT-järjestelmien tarkoitus on auttaa Suomea ja armeijaa säilyttämään toimintakyky ja siinä mietitään onko toiminnan kannalta tärkeämpää suojata esimerkiksi valtionjohto, satamat, voimalaitokset, armeijan laitokset jne vai jonkin lähiön siviilit. Tietenkin puheissa siviilit on ne tärkeimmät ja heitä pitää suojella, mutta kylmä totuus on se, että siihen ei kyetä vaikka budjetti olisi satakertainen.
 
Ikävä totuus on se, että IT-järjestelmien tarkoitus on auttaa Suomea ja armeijaa säilyttämään toimintakyky ja siinä mietitään onko toiminnan kannalta tärkeämpää suojata esimerkiksi valtionjohto, satamat, voimalaitokset, armeijan laitokset jne vai jonkin lähiön siviilit. Tietenkin puheissa siviilit on ne tärkeimmät ja heitä pitää suojella, mutta kylmä totuus on se, että siihen ei kyetä vaikka budjetti olisi satakertainen.
Normaalisti siviilit eivät olisi edes lähtökohtaisesti vihollisen toiminnan kohde. Venäjän ollessa kyseessä niin emme pääsisi nauttimaan siitä luksuksesta että siviilit olisivat vain tärkeämmän kohteen ohjeisvahinkoja.

Toistaiseksi ei ole mitään keinoa suojata koko valtakuntaa. Eikä se olisi edes resurssien järkevää käyttöä. Staattisesta suojaamisesta pitäisikin siirtyä ja paljolti ollaan jo siirrytty aktiivisen puolustukseen eli tappioiden tuottamiseen.
 
Nyt kun on paljastunut, että venäläisten taktiikkaan nykypäivänä kuuluu risteilyohjuksilla ja droneilla tehtävät terroripommitukset kaikkien merkittävien asutuskeskusten siviili-infraan, muuttaako tämä meillä IT-ajattelua? Syntyykö nyt tarve alue-IT-järjestelmien hankkimiseen kaikkiin suurempiin kaupunkeihin, kun tähän mennessä sellainen on vain Helsingissä?
Ahti Lapin kirjoissa seikkailevat 60-luvulla kaavaillut ilmatorjuntaohjushankinnat oli ajateltu tuolla tavalla. 1-2 patteria per suurempi kaupunkikeskus. Ongelmahan ratkesi sitten niin että jätettiin ohjukset kokonaan hankkimatta ja reilu vuosikymmen myöhemmin suojattiin Helsinki ITO79-järjestelmällä. Pääkaupungin ohella on tuoreempien hankintapäätösten yhteydessä nostettu esiin sotilaallisen toiminnan suojaaminen ja sekin hyvin rajoitetusti. Esim. NASAMSiin päätyneen hankkeen tavoitetilana oli suojata pk-seutu ja yksi sotilaskohde ( Meri- tai Ilmavoimien tukikohta ).
 
Normaalisti siviilit eivät olisi edes lähtökohtaisesti vihollisen toiminnan kohde. Venäjän ollessa kyseessä niin emme pääsisi nauttimaan siitä luksuksesta että siviilit olisivat vain tärkeämmän kohteen ohjeisvahinkoja.

Toistaiseksi ei ole mitään keinoa suojata koko valtakuntaa. Eikä se olisi edes resurssien järkevää käyttöä. Staattisesta suojaamisesta pitäisikin siirtyä ja paljolti ollaan jo siirrytty aktiivisen puolustukseen eli tappioiden tuottamiseen.
Niinpä, F-35:n tulo muuttaa pelin Suomen osalta ja jo JASSM hankinta osaltaan muutti tilannetta. M270 ER-puikkojen osalta myöskin. Viimeistään F-35 +JASSM-ER vaikeuttaa terrori-iskujen tekemistä olennaisella tavalla ja muutamaa kertaluokkaa tehokkaammin kuin staattinen it, yhtään väheksymättä sen merkitystä.
 
Niinpä, F-35:n tulo muuttaa pelin Suomen osalta ja jo JASSM hankinta osaltaan muutti tilannetta. M270 ER-puikkojen osalta myöskin. Viimeistään F-35 +JASSM-ER vaikeuttaa terrori-iskujen tekemistä olennaisella tavalla ja muutamaa kertaluokkaa tehokkaammin kuin staattinen it, yhtään väheksymättä sen merkitystä.
Perinteisellä ilmatorjunnalla on paikkansa ja sitäkin voidaan käyttää aktiivisesti. Toki järjestelmästä riippuen.

Nämä molemmat korkeatorjunta järjestelmät pystyvät toimimaan aktiivisesti. Ovat yyvin verkottuvia ja tulevat osaksi kokonaisuutta. Niiden paikkaa ja painopistettä voidaan vaihdella.

Huonointa resurssien käyttöä olisi istuttaa kalliita järjestelmiä ja muita reaursseja odottamassa jossain että tuleeko kohde. Sitten kun tulee niin torjunta kyllästettiin ja kohde tuhottiin.
 
Eikö kannattaisi kuopata Rajavartiolaitoksen ~500 meurin laivahanke ja mielummin hankkia riittävästi jotain järjestelmää jonka myötä voisi olla tutkia ilmassa 24/7 havaitsemassa matalalla lentäviä ”Itsemurhadroneja” ja risteilyohjuksia?

Jos ne havaitaan hyvissä ajoin, niin olisi varmaan myös todennäköisempää, että niitä voidaan torjua kustannustehokkaasti.
 
Eikö kannattaisi kuopata Rajavartiolaitoksen ~500 meurin laivahanke.
Ei kannata alkaa palauttamaan rahaa, jota on vasta pyytänyt tiettyyn tarkoitukseen. Menee jatkossa pyydöt ohi korvien.
Tarve on arvioitu pitkällä tähtäimellä. Liittyy mm. meriliikenteen määrään, joka on jatkossakin mittava.

Dronet ja risteilyohjukset on kuriositeetti. Rajan päätarve on rauhan ajan toiminnassa, joskin toki AKV:n (alueellisen koskemattomuuden valvonta) rooli on korostunut viime aikoina. Erityisesti itärajalla.

Ei tarvita tutkia ilmaan jatkuvasti kun ei esim. HX hankkeessa Globaleye kirittänyt Gripeniä voittoon. Eikä muitakaan tarjoajia ohjattu tekemään tarjousta, jossa erillistä ilmavalvontakykyä olisi ollut.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top