kunnas kirjoitti:
Iso-Mursu kirjoitti:
vm78 kirjoitti:
Iso-Mursu kirjoitti:
Ja silti vastassa oli 300 venäläistä konetta.
Kuinka monta konetta hornetteja vastaan tarvittaisiin?
Ja NATO varmaankin
joutui laittamaan 1000 konetta jugojen puoltasataa vastaan... mikä on pointtisi?
Ei kai kukaan vaan odota reiluja 1vs1-myllyjä suurvalloilta, joilla on koneita kaapit pullollaan tekemistä odottelemassa.
Pointtini on se että 60 hornettia voi aiheuttaa pieniä ongelmia myös suurvallalle.
Onhan se silti lyötävissä oleva voima.
Liikekannallepanon alussa hornetit voivat kuitenkin pitää taivasta tyhjänä paremmin kuin reserviläiset ilman it-kalustoa.
Tästä on väitelty ennenkin. Intialaisten Sukhoit ovat pyöritelleet länsimaisia vastustajiaan surutta. Tornado adv ei aiheuttanut edes teoreettista vastusta millään etäisyydellä. Jopa legendaarinen F-15C taipui (yli 100 ilmataisteluvoittoa eikä yhtään tappiota).
SU-35S on paranneltu versio Intian koneista mm. parempi tutka, pienempi rcs, pitemmän kantaman ohjukset (RVV-SD ja R-37) ja niitä tulee palvelukseen 8 kpl tänävuonna.
SU-35S on paperilla selvästi parempi kuin F/A-18C hornet. Siinä missä Hornet pääsee lukitusetäisyydelle n. 40 km:n päästä (rcs 0,1) ja ohjus kantaa 50 km:ä, voi SU-35S tulittaa hornettia 110-300 km:n päästä ohjuksesta riippuen. Jos hyökkäys epäonnistuu voi sukhoi palata kentälle ja ladata uudet ohjukset alle ja eikö uusi yritys.
SU-30SM koneita on toimitettu 30 kpl ja SU-35S koneita 48 kpl vuoteen 2015 mennessä.
Löytyi tämmöinen linkki noista Intian ilmataisteluharjoituksista:
http://vayu-sena.tripod.com/exercise-iaf-usaf-su30-f15-article01.html
Lähde on mitä on mutta jos tuohon on vähääkään uskominen, niin USA on syyllistynyt klassisimpaan virheeseen sodankäynnissä: vastustajan aliarvioimiseen:
The surprising sophistication of Indian fighter aircraft and skill of Indian pilots demonstrated at the Cope India air combat exercise Feb. 15 through 27 at Gwalior Air Force Station, India, should provide a reality check for those who had assumed unquestioned U.S. air superiority, service officials who participated in the exercise said this week. The event was the first-ever air combat exercise involving the U.S. and India and the most active bilateral military exchange in over 40 years, according to these officials.
Although service officials have been reluctant to detail how the Indians performed against the six F-15Cs from the 3rd Wing that participated in Cope India, Rep. Duke Cunningham (R-CA) said in a Feb. 26 House Appropriations defense subcommittee hearing that U.S.
F-15Cs were defeated more than 90 percent of the time in direct combat exercises against the IAF.
“What happened to us was it looks like our red air training might not be as good because the adversaries are better than we thought,” Snodgrass said. “And in the case of the Indian Air Force both their training and some of their equipment was better than we anticipated.”
“Red air” refers to the way the Air Force simulates enemy capability in air combat training.
Because the service has assumed for years that its fighters are more capable than enemy aircraft, the U.S. pilots that simulate the enemy, known as “red” forces, in air combat training are required to operate under rules that constrain their combat capability.
“We have always believed that our technology was superior to everyone else’s technology, that we would fight a somewhat inferior adversary, so we have had to supply a simulated adversary from our own resources; we call that ‘red air,’” Snodgrass said.
As a result, Air Force pilots are used to flying against an enemy whose combat capability is deliberately limited.
“There are manoeuvering limits as well as weapons employment limits, what we believe enemy aircraft may be able to do with their weapons systems, so we try to simulate that in our own airplane with our own weapons,” Snodgrass explained. “It becomes very complex because instead of using the airplane the way it was designed, you now have to come up with rules of thumb that limit what you do and cause you to not perform . . . the way we really would want to in combat.”
“What we faced were superior numbers, and an IAF pilot who was very proficient in his aircraft and smart on tactics. That combination was tough for us to overcome,” Neubeck said.
One reason the Indian pilots proved so formidable is that their training regimen does not include a concept of “red air.” Instead, “they fly pretty much blue-on-blue . . . [a] full-up airplane with no restrictions against somebody else’s airplane with no restrictions, and that leads to more proficiency with your aircraft,” Neubeck said.
Jos tuo USAFin eversti Greg Neubeckin antama arvio on oikea (tai henkilö on olemassa), jenkkien "Aggressor" harjoituskoneet eivät siis voi tapella vapaasti vaan rajoitettuina kuten "muu köyhä ja kehittymätön maailma toimii". Jälleen kerran tässä näkyy jenkkien sisäsiittoisuus ja harhaluulot siitä että vaikka he ovat voittaneet kaikki viime sodat 1990-luvulta, vastustajat eivät ole olleet hääppöisiä ainakaan ilmassa. Tilanne tosin on nykyisellään muuttunut USA:n eduksi kun F-22 on kehissä mutta USA ei voi hidastella kehityksessä enää jatkossa mikäli haluaa säilyttää teknologisen etunsa.
Kannaltamme näissä harjoituksista ei ole mitään muuta uutta kuin se ettei kaluston suorituskyky todellakaan ratkaise sodassa vaan kyky käyttää sitä maksimaalisesti ja ovelasti.
Meidän F-18C MLU1 ja 2 ovat vaarallisia vastustajia joita ei kenenkään kannata aliarvioida. Ilmavoimat ovat meikäläisittäin keskittyneet vuosikymmeniä vain ja ainoastaan yhteen asiaan: oman ilmatilan puolustamiseen, oman maan kamaralla. Suomen kamara ja siihen soveltuvat lento- ja taistelutaktiikat matalalla sekä korkealla sekä tukeutuminen taistelussa on suunniteltu varmasti perusteellisesti puolustussotaa varten ja sitä on harjoiteltu.
Ei ole mitään syytä väheksyä pieniä mutta suorituskykyisiä ilmavoimiamme. Meillä on varmasti maailmanluokan pilotit.
Silti Hornetit ja muut koneet ovat vain 1 pala pelissä. Touhua ei kannata arvioida aina vaan kone vs. kone tai osasto vastaan osasto ilmataistelun kannalta. Tärkeitä lenkkejä on muitakin: ilmatorjunta, valvonta, johto, resurssien käyttäminen ja suojelu sekä koneiden ja asejärjestelmien huolto.