mechanicus
Kenraali
Tätä pohdin lisää ja teoriassa kohtaamisnopeudella tai ohjusten nopeuden suhteella ei ole merkitystä tarvittavaan sivuttaiskiihtyvyyteen, jos tarkastelun alkuhetkellä ohjukset ovat vastakkaisilla lentoradoilla ja AIKA (eli ohjusten nopeus X-akselilla alla olevassa tarkastelussa) tarkastelun alkuhetkestä osumaan on vakio. Tässä tarkastelussa torjuntaohjukselle riittää aina sama kiihtyvyys (kuormituskerta) kuin millä maali väistää, jos korjausliikkeessä ei ole viivettä.Totta, kirjoitin vähän huonosti, olisi pitänyt puhua ehdottomasti kaartosäteesta ja sen mitasta. Kiihtyvyys on tietenkin aina sama. Kuten mechanicus tämän hyvin avasi, montako astetta käännytään sekunnissa.
Sinun vastauksessa oli hyvin avattu tuota problematiikkaa. Vaikea tietää tosiaan, mikä on optimi.
Saas nähdä, nähdäänkö joskus tarkempia tietoja mm. Stunnerista.
Y
|
|
|
|-->________+__________________<--____X
Y-akseli määrittelee ohjusten sivuttaissuuntaisen poikkeaman Y=initial_positiony+(initial_velocityy∗delta_time)+(g∗delta_time/2)
joka yllä olevassa tilanteessa (ei poikittaista nopeutta) supistuu muotoon Y=initial_positiony+(g∗delta_time/2)
X-akseli määrittelee kohtaamispaikan +, mutta ylläolevasta yhtälälöstä voidaan todeta, että ainoastaan ajalla on merkitystä. Ja jos molemmat ohjukset tekevät väistöliikettä Y-akselilla samalla kiihtyvyydellä saman ajan, ne ovat samassa paikassa Y-akselia kohdatessaan, olivat ne X-akselilla missä tahansa.
Koska käytännössä ohjusten kohtaamisaika ei ole vakio ja ne eivät tule täysin vastakkaisilta lentoradoilta, tosielämän tilanne on paljon monimutkaisempi. Yllä oleva kuitenkin todistaa, että teoriassa suurempi torjuntaohjuksen nopeus ei tee törmäämisestä lähtökohtaisesti vaikeampaa. Se kuitenkin vaatii, että maalia voidaan seurata tarkasti suuremmalta kohtaamisetäisyydeltä, jotta radan muutoksiin jää sama aika.
(MATLAB pitäisi olla, että voisi visualisoida monimutkaisempia tilanteita. Löytyisi valmiita skriptejä)
Viimeksi muokattu: