Ilmatorjunta

RE: F 35 JSF Fighter

Kaukovittuilija kirjoitti:
MANPAD:illä ongelmat ovat paljon suuremmat, eli jos kohde tulee suoraan kohti, niin osuminen on aika helppoa. Sen sijaan sivusta ohittavaa, 1000 kilometria tunnissa lentävää kohdetta on käytännössä mahdotonta ampua. MANPAD:issä kropalla seurataan kohdetta ja peilillä on varsin rajattu pinta-ala, eli ampujan täytyy kääntyä kohteen mukana, jotta kohde pysyisi ohjuksen lennon ajan ampumalaitteen peilin sisällä. Kohde siis tavallaan lukitaan täysin manuaalisesti ja koska laite zoomaa tosi lähelle, on ongelma siinä että nopeasti sivusta ohittava kohde on inhimillinen mahdottomuus pitää tähtäimessä kiinni. Peiliä voi kyllä kääntää aavistuksen verran ampumalaitteella, mutta viistosti ohittava kohde täytyy pitää maalissa kääntämällä ampumalaitetta vartalolla. Tai miksei tuokin voisi olla mahdollista, jos löytyy joku guru ja treenaa laitteella pari vuotta putkeen, niin ehkä..

Tuosta täällä onkin ollut spekulaatiota, että pystyykö sitä tähtäintä kääntämään tarpeeksi nopeaan, vai onko maali liian vikkelä. Itse olen olettanut, että ohjuksella kykenee hoitelemaan maalit kohtuu kaukaa, joten tuota tähtäintä tarvitsee vääntää huomattavasti vähemmän, kuin jos koetettaisiin seurata maalia rynkyn kantamilta. Eli onko vaikka kilsan päästä ohittavaa maalia mahdoton seurata? Itseasiassa odottaisin että mikäli vihollinen alkaa jatkuvasti lentämään alle kilsan päässä, niin silloin Sergeit pääsevät töihin ja niitä pitäisi vieläkin olla kohtuullisesti, joten kai nekin johonkin osuu.
 
RE: F 35 JSF Fighter

SJ kirjoitti:
NASAMS:iin on kuulemma ainakin kaksi uutta ohjusta saatavilla/tulossa. Ensimmäinen on AIM-9X, jonka on tarkoitus olla hieman kevyempi/halvempi ammus. Toinen on sitten joko ESSM -ohjus tai sen jatkokehitelmä, joka käyttäisi Amraam:n sensoria, eikä siis tarvitsisi aktiivista maalinosoitusta kuten ESSM.

Jahas. No se selittääkin jo aikalailla. En ole seurannut ohjustyyppien kehitystä enää vuosiin ja NASAMS-järjestelmästä olen aika ulalla, kuten aiemmasta kommentistani näkyy.
 
RE: F 35 JSF Fighter

SJ kirjoitti:
Eli onko vaikka kilsan päästä ohittavaa maalia mahdoton seurata? Itseasiassa odottaisin että mikäli vihollinen alkaa jatkuvasti lentämään alle kilsan päässä, niin silloin Sergeit pääsevät töihin ja niitä pitäisi vieläkin olla kohtuullisesti, joten kai nekin johonkin osuu.

Jos kohteella tarkoitat hävittäjää, joka lentää useiden kilometrien korkeudella, niin tällöin ai haitanne, vaikka se olisi vain kilometrin päässä. Sen sijaan jos hävittäjä on matalalla, kilometrin päässä, ennen kuin laukaiset, niin ainakaan Bolide-ohjus ei ehdi virittyä ajoissa. Jos sen sijaan ammut helikopteria, tiedustelu, tai kuljetuskonetta kilometrin päästä, niin tuolloin osuminen on paljon helpompaa ja ohjus ehtinee myös virittyä ajoissa.

Tykillä on aika heikko pysty ulottuvuus ja sillä pitää ampua reilusti ennakkoon nykyaikaisia koneita vastaan, joten jos kone vain lentää riitävän alhaalla, niin miksei sillä tuolloin olisi jotain mahdollisuuksia. Tosin jos 50-luvun tekniikalla ammut 2000-luvun hävittäjää, niin käytännössä Sergei on Bolide-ohjukseen verrattuna oravapyssy.

Lohtajalla järjestetyssä ampumalaireillä pääsin ''ampumaan'' tuliasemaan rynnäköivää, hakkuuaukean pinnalla kiitävää hornetti-parvea MANPAD:illa ja simuloidulla ohjuksella, eli oikeaa konetta ''ammutaan'' oikealla laitteella ja ilmassa kuvitteellisesti lentävää ohjusta seurataan tietokoneen ja ampumalaitteen avulla aina maaliin asti ja täytyy myöntää, ettei pirun nopean ja vikkelästi kaartelevan maalin pitäminen tähtäimessä onnistunut läheltä oikein mitenkään. Jo nopeasti lähestyvän Hornetin ampuminen ajoissa on yllättävän vaikea tehtävä tuontyyppisellä ampumalaitteella. Oikeasti oli todella upea kokemus. Samaiset lentäjäthän kävivät tosiaan tutustumassa kohteeseen myöhemmin ja ilkkuivat meidät samalla pystyyn.

Jos minä saisin valita, niin panostetaan jatkossakin mieluummin lentokalustoon ja jätetään IT-vähemmälle.
 
RE: F 35 JSF Fighter

Kaukovittuilija kirjoitti:
SJ kirjoitti:
Eli onko vaikka kilsan päästä ohittavaa maalia mahdoton seurata? Itseasiassa odottaisin että mikäli vihollinen alkaa jatkuvasti lentämään alle kilsan päässä, niin silloin Sergeit pääsevät töihin ja niitä pitäisi vieläkin olla kohtuullisesti, joten kai nekin johonkin osuu.

Jos kohteella tarkoitat hävittäjää, joka lentää useiden kilometrien korkeudella, niin tällöin ai haitanne, vaikka se olisi vain kilometrin päässä. Sen sijaan jos hävittäjä on matalalla, kilometrin päässä, ennen kuin laukaiset, niin ainakaan Bolide-ohjus ei ehdi virittyä ajoissa. Jos sen sijaan ammut helikopteria, tiedustelu, tai kuljetuskonetta kilometrin päästä, niin tuolloin osuminen on paljon helpompaa ja ohjus ehtinee myös virittyä ajoissa.

Tykillä on aika heikko pysty ulottuvuus ja sillä pitää ampua reilusti ennakkoon nykyaikaisia koneita vastaan, joten jos kone vain lentää riitävän alhaalla, niin miksei sillä tuolloin olisi jotain mahdollisuuksia. Tosin jos 50-luvun tekniikalla ammut 2000-luvun hävittäjää, niin käytännössä Sergei on Bolide-ohjukseen verrattuna oravapyssy.

Niin, tuossa tarkoitin, että kone ohittaa kilsan päästä, eli ei missään vaiheessa tule kilsaa lähemmäksi, ellei käännä kohti. Laukaus siis ammutaan aikaisemmin (oletan ampujan osaavan arvioida parhaan hetken). Ja mitä tulee Sergeihin, niin ajattelin niin, että mikäli Bolidella on vaikea osua, niin Sergeillä on ainakin mahkut. Jos Sergeillä on mahdoton osua, niin Bolide miehistö pääsee töihin. Näkisin, että Sergei on yksi syy miksi täsmäaseet kehitettiin ja matalalentoa vältetään. SA-7 on toinen syy, mutta se on sitten seuraava kerros sipulissa.
 
RE: F 35 JSF Fighter

Kaukovittuilija kirjoitti:
RistoJ kirjoitti:
DAS käyttää uusimman sukupolven lämpökameratekniikkaa ja sellainen ei ole sokaistavissa oikein millään tavalla. Esim. lasersokaisulaitteet eivät tuollaiseen vaikuta yhtään mitään, toisin kuin valonvahvistimiin. Samaten mahdollisuus säilyttää tilannekuva pilvien seassa on paljon parempi kuin paljain silmin. Kun paljaalla silmällä ei näe mitään yli kilometriin, lämpökameralla näkee 10 kilometrin päähän.

Jaahas. Sopiiko kysyä montaako lämpökameraa olet elämäsi aikana itse käyttänyt?

Meillä on tuolla IT-puolella ASRAD-R:ssä tiettävästi markkinoiden uusin ja tehokkain lämpökamera, eikä senkään teho vastaa ensinkään sitä, mitä yrität tuossa kommentissasi maalailla.

Uusimmatkaan lämpökamerat eivät myöskään näe kohdetta 10 kilometrin päähän, mikäli se ei ole vähintään suurrehkon kerrostalon kokoinen. AC130 saattaa havaita ihimisiä ilmasta, tosin sekin paljon lähempää. Suoraan kohti lentävän hävittäjän ja helikopterin tavoittaminen on lämpökameralla yllättävän vaikeaa edes lähietäisyydeltä öisin. Varsin tyypillistä on myös se, että vaikka zoomaisit lämpökameralla läheltä suoraan liikkuvaan kohteeseen, niin maalia ei löydy sitten millään, tai stten se on nuppineulan kokoinen vasta siinä vaiheessa kun kone on jo päällä. Ei tarvita sitä sumu-efektiäkään. Nimimerkillä: omaa kokemusta on kyseisitä laitteista myös muutamien sotaharjoitusten verran ja koulutuskin löytyy. Käytännön tilanteissa vehkeellä on oikeasti paljon rajoitetumpi toimintakyky, kuin teoriassa. Minullakin on tässä PC:ssäni valokuitunetti, mutta aika harvoin sillä päästään niidin nopeuksiin, joita myyjä ja tuoteseloste väittivät.


Paria on tullut käytettyä ja joidenkin käyttöä olen seurannut vierestä.

Olen itse vierestä nähnyt kun Crotalen lämpökameralla on seurattu Learjetia selvästi yli 10 km päästä ja kouluttajan mukaan parhaimmillaan lämpökameralla on pystytty seuraamaan lentokonetta huomattavasti pidemmänkin matkan päästä. Crotalen Castor-lämpökamera on vielä ensimmäisen sukupolven tekniikkaa ja uusien lämpökameroiden herkkyys on tyypillisesti 5-10 kertaa parempi ja tarkkuus voi olla moninkertaisesti parempi eli ne näkevät vielä kauemmas. Optiikkahan ko. laittteessa on kyllä hyvä. Learjet ei ole mikään kerrostalon kokoinen lentolaite vaan suunnilleen hävittäjäkoneen kokoinen. Konetta ei tietenkään tuolta etäisyydeltä kyennyt tunnistamaan, mutta sen pystyi kyllä helposti havaitsemaan koska näkyi hyvin selvänä kohteena ruudulla.

ITO 2005:n lämpökameraa en ole käpistellyt, mutta olen nähnyt pari videota, joissa ITO 2005:n lämpökameralla on etsitty, havaittu ja sitten seurattu maalilennokkia etäisyyksien ollessa jossain 5-10 km välillä. Aika selkeältä maali mielestäni näytti noissa.

Sumun ja savun läpi olen myös sen verran lämpökamerakuvaa katsellut, että ihan perustason lämpökameralla näki ainakin niissä olosuhteissa monta kertaa pidemmälle kuin paljaalla silmällä. Tietysti olosuhteissa ja lämpökameroissa on eroja, mutta lienee harvassa sellainen sumu tai savu että lämpökameralla ei näkisi paremmin kuin ilman sitä. Lämpösäteily (erityisesti pitkillä IP-aalloilla, millä useimmat sotilaskäyttöön tarkoitetut lämpökamerat toimivat) kun läpäisee sumua, savua ja sadetta huomattavasti paremmin kuin näkyvän valon taajuudet. Raja tulee tietysti jossain vastaan ja kun sumu on riittävän tiheää, niin siitä ei näe läpi kummallakaan.

En nyt tiedä miten kohde voisi olla nuppineulan kokoinen vasta kun se on päällä. Lämpökameran kuvassa kohteet kuitenkin näkyvät saman kokoisina kuin ne näkyisivät päivänvalo-optiikan läpi. ITO 2005:ssä tuskin on pienentävää optiikkaa?
Jos vaikka kameran resoluutio on ihan perustason 320*240 ja katselukulma sekin hyvin vaatimaton 18*14 astetta niin yksi piste on 1*1 metrin laatikko kilometrin päässä katsottuna. Silloin tavanomainen rynnäkkökone näkyy suunnilleen noin 15*5 pisteen kokoisena lämpökameran näytöllä olettaen, että ilman lämpeneminsen vaikutusta koneen ympärillä ei oteta huomioon. 5 kilometrin päästä sama kone näkyisi 3*1 pisteen kokoisena suunnilleen eli olisi vielä havaittavissa mutta ei tietenkään tunnistettavissa. Mikäli lisätään vähän optiikkaa ja parempi 640*480 resoluutio, niin esim. pienehköllä 100 mm objektiivilla päästään n. 6 asteen katselukulmaan jolloin tuo sama lentokone näkyisi n. 10*3 pisteen kokoisena 10 km päästä eli pienehkönä mutta suht selkeänä kohteena näytöllä. 3-4 kilometrin päästä maali pitäisi olla jo ihan tunnistettavissa. Nykyisin on jo 1280*1024 resoluution lämpökameroita saatavilla useammilta valmistajilta ja tuollaisia F-35:n DAS tiettävästi käyttää.

En väitä etteikö lämpökameroillakin olisi rajoituksensa, mutta edut ovat kyllä kiistattomat. F-35:n DAS:n muodostamaa kuvaa vahtii ja tulkitsee koko ajan tietokone, joten se tuskin hukkaa pieniäkään kohteita elleivät ne katoa kokonaan eli alle yhden pikselin kokoisiksi. DAS ei varmaan ole mikään aivan valtavan pitkän kantaman järjestelmä (koska jokaisella sensorilla on suht iso alue mitä pitää valvoa), mutta äkkiä arvioiden se todennäköisesti havaitsee toisen koneen yhtä kaukaa kuin paljaalla silmälläkin kykenisi mutta sillä erolla, se katselee yhtäaikaa joka suuntaan ja näkee kaikissa valaistusolosuhteissa. Vähän kuin pilotilla olisi apuna suuri määrä tähystäjiä. Ohjuksen laukaisun se näkee varmasti paljon kauempaa kuin paljaalla silmällä kykenee, koska ohjuksen laukaisussa tulee valtava lämpäjälki. Kyseessä ei ole mikään ihmelaite, mutta varmasti hyödyllinen monessa tilanteessa.

Lisää F-35:n sensoreista: http://www.sldinfo.com/whitepapers/the-f-35-and-advanced-sensor-fusion/
 
RE: F 35 JSF Fighter

Et näe nopeasti lentävää hävittäjäkonetta lämpökameralla ilmassa samassa kokoluokassa mitenkään. Yleensä ilmassa kiitävät esineet näyttävät ruudulla öisin pallomaisina/rakeisina. Joskus vain epämääräisenä pisteenä, vaikka kohde olisi paljon lähempänä. Puhumattakaan siitä että tarkoitus on löytää kohde ja ampua sitä 4-6 kilometriä ennen sen saapumista, pimeässä ja pilvisellä säällä. Se on ihan eri asia kytätä maanpinnalla näkyviä esineitä läheltä, jolloin ne ovat luonnollisessa koossa ruudulla. Voi olla että joskus teoria-olosuhteissa nuo voivat toimiakin kohtuullisesti, mutta käytännöntilanteissa sellaista ne eivät tee tuskin koskaan. Paitsi tietysti simulaattorilla.

Neuvo: Mene sotaharjoituksiin/ampumaleirille tuon laitteen kanssa zoomailemaan taivaita viikoksi yötä päivää ja tule sitten väittämään tuo sama litannia uudestaan. Veikkaaanpa että tuona aikana vaihtuu ääni sinunkin kellossasi monta kertaa. Minä kun en ihan oikeasti jaksa väitellä itsestäänselvyyksistä, varsinkaan jos minulla itselläni on henkilökohtaisesti pitkä, omakohtainen kokemus aiheesta.
 
RE: F 35 JSF Fighter

SJ kirjoitti:
Niin, tuossa tarkoitin, että kone ohittaa kilsan päästä, eli ei missään vaiheessa tule kilsaa lähemmäksi, ellei käännä kohti. Laukaus siis ammutaan aikaisemmin (oletan ampujan osaavan arvioida parhaan hetken). Ja mitä tulee Sergeihin, niin ajattelin niin, että mikäli Bolidella on vaikea osua, niin Sergeillä on ainakin mahkut. Jos Sergeillä on mahdoton osua, niin Bolide miehistö pääsee töihin. Näkisin, että Sergei on yksi syy miksi täsmäaseet kehitettiin ja matalalentoa vältetään. SA-7 on toinen syy, mutta se on sitten seuraava kerros sipulissa.

Kyllä varmaan CMAD:lla onnistuisi, koska tähtäimen voi lukita ja torni kääntyy automaattisesti kohteen mukana, mutta MANPAD:lla en edes uskaltaisi lähteä yrittämään. Myös ohjuksen ulosheittopanos tekee nimittäin aikamoisen pöläyksen ja avoinaiselta paikalta varmasti näkyy eritoten matalalla lentävän koneen lentäjälle parin kilometrinkin päähän, joka voisi koitua kohtalokkaaksi. MANPAD:in lataaminen on varsin hidasta, eli paljon todennäköisemmin ensimmäisen hudin sattuessa kipittäisin pää kolmantena jalkana lähimmän kiven taakse maastoutumaan. Toisekseen tähtäimen maalissa pitäminen ei onnistuisi MANPAD:lla ainakaan minulta ja sit jos menee ohi ja todennäköisesti se menee, niin lentäjä kaartaa takaisin hoidellakseen minut tykillä.

Oishan se kiva ajatus että olisi Sergei siellä jossain vieressä jelppaamassa, jos käy hassusti, vaikka luulen että paikalla on korkeintaan 12,7 itku, joka myös kuuluu ohjusryhmien vakiovarustukseen. Sillä vaan ei oikein tahdo osua oikein mihinkään, joten se toimii parhaimmillaankin vain häirintä-aseena.
 
RE: F 35 JSF Fighter

Kaukovittuilija kirjoitti:
Kyllä varmaan CMAD:lla onnistuisi, koska tähtäimen voi lukita ja torni kääntyy automaattisesti kohteen mukana, mutta MANPAD:lla en edes uskaltaisi lähteä yrittämään. Ohjuksen ulosheittopanos tekee nimittäin aikamoisen pöläyksen, joka varmasti näkyy eritoten matalalla lentävän koneen lentäjälle parin kilometrinkin päähän, joka voisi koitua kohtalokkaaksi. Toisekseen tähtäimen maalissa pitäminen ei onnistuisi MANPAD:lla kuitenkaan ja sit jos menee ohi ja todennäköisesti se menee, niin lentäjä kaartaa takaisin hoidellakseen minut tykillä.

Taitaa sillä pilotilla olla muutakin tehtävää lennon aikana kuin vain tiirailla maankamaraa. Mitä juutuubista kattonut RBS-70 laukaisua, niin aika maltillinen savupilvi siitä tulee. Jos ampumapaikka ei ole kovin silmiinpistävä niin tuskimpa se kohteena ollut kone tulee tekemään tykki-iskua jo siitä syystä että se on todennäköisimmin menossa tekemään jotain muuta ja jos se päättääkin kaartaa kohti, niin mahdollisuus saada uusi ohjus päin näköä on olemassa sekä se että kadottaa ampumapaikan. Se koneen kaartaminen vie helposti useita kilometrejä ja itsekkin sanoit, että kohti tulevan koneen ampuminen on helpompaa....
 
RE: F 35 JSF Fighter

Todella vaikea uskoa että lentokonetta riskeerattaisiin jonkin MANPAD:n ampumiseen tykillä, harvemipi pilottikaan varmaan niin hullu on.
 
RE: F 35 JSF Fighter

Peiper kirjoitti:
Todella vaikea uskoa että lentokonetta riskeerattaisiin jonkin MANPAD:n ampumiseen tykillä, harvemipi pilottikaan varmaan niin hullu on.

Entäpä jos hävittäjän kohteena onkin itse ilmatorjunta? Ainakin Libyan tapauksessa hyökkäys kohdistui ensin IT:n ja tutka-asemien kimppuun, jotta ilmaherruus ja Libyan konekaluston tuhoaminen olisi mahdollista. Kyllähän tuo onnistuisi myös ilmasta-maahan ohjuksella, tai raketeilla, mutta tykki olisi nopein halvin ratkaisu. Ainakin tuon kaltaisessa tilanteessa.

Libyassahan oli muuten Crotalekin käytössä, muttei sekään tainnut pudottaa ainoatakaan konetta, vai olisiko syy kenties puolueellisessa uutisoinnissa?
 
http://www.liveleak.com/view?i=80f_1357877399
ADAM High Energy Laser Counter-Rocket Demonstration
http://www.freedomtorch.com/forums/topic/6720/adam-high-energy-laser-counter-r
 
RE: F 35 JSF Fighter

Muistaaksini on, Suomessa on Crotale NG, eli uudempi versio, mikä on vielä sittemmin modernisoitu, eli mielestäni voidaan puhua eri asejärjestelmästä. Vanhahan Crotale NG:kin on, mutta onpahan sentään modernisoitu :)
 
RE: F 35 JSF Fighter

Tulikin mieleen, että löytääkö kukaan linkkiä siihen Suomen Sotilaan Crotale artikkeliin (siis siihen jälkimmäiseen). Ei näet löydy enää netistä...
 
RE: F 35 JSF Fighter

Kaukovittuilija kirjoitti:
Peiper kirjoitti:
Todella vaikea uskoa että lentokonetta riskeerattaisiin jonkin MANPAD:n ampumiseen tykillä, harvemipi pilottikaan varmaan niin hullu on.

Entäpä jos hävittäjän kohteena onkin itse ilmatorjunta? Ainakin Libyan tapauksessa hyökkäys kohdistui ensin IT:n ja tutka-asemien kimppuun, jotta ilmaherruus ja Libyan konekaluston tuhoaminen olisi mahdollista. Kyllähän tuo onnistuisi myös ilmasta-maahan ohjuksella, tai raketeilla, mutta tykki olisi nopein halvin ratkaisu. Ainakin tuon kaltaisessa tilanteessa.

Libyassahan oli muuten Crotalekin käytössä, muttei sekään tainnut pudottaa ainoatakaan konetta, vai olisiko syy kenties puolueellisessa uutisoinnissa?

Onko missään kyetty estämään länsipommituksia ilmatorjunnan keinoin? Eipä tule heti mieleen. Olihan JO saksalaisilla hirmuinen it toisen ms:n aikaan ja siitä huolimatta britit ja jenkit suorastaan kaatoivat pommeja Saksaan yöt ja päivät.

Taitaa se vain olla niin, että isot tekijät halutessaan tekevät mitä tykkäävät, keinoja riittää ja niitä käytetään.
 
RE: F 35 JSF Fighter

baikal kirjoitti:
Kaukovittuilija kirjoitti:
Peiper kirjoitti:
Todella vaikea uskoa että lentokonetta riskeerattaisiin jonkin MANPAD:n ampumiseen tykillä, harvemipi pilottikaan varmaan niin hullu on.

Entäpä jos hävittäjän kohteena onkin itse ilmatorjunta? Ainakin Libyan tapauksessa hyökkäys kohdistui ensin IT:n ja tutka-asemien kimppuun, jotta ilmaherruus ja Libyan konekaluston tuhoaminen olisi mahdollista. Kyllähän tuo onnistuisi myös ilmasta-maahan ohjuksella, tai raketeilla, mutta tykki olisi nopein halvin ratkaisu. Ainakin tuon kaltaisessa tilanteessa.

Libyassahan oli muuten Crotalekin käytössä, muttei sekään tainnut pudottaa ainoatakaan konetta, vai olisiko syy kenties puolueellisessa uutisoinnissa?

Onko missään kyetty estämään länsipommituksia ilmatorjunnan keinoin? Eipä tule heti mieleen. Olihan JO saksalaisilla hirmuinen it toisen ms:n aikaan ja siitä huolimatta britit ja jenkit suorastaan kaatoivat pommeja Saksaan yöt ja päivät.

Taitaa se vain olla niin, että isot tekijät halutessaan tekevät mitä tykkäävät, keinoja riittää ja niitä käytetään.

Riippuu varmaankin ihan tappion sietokyvystä. Jos on hyväksyttävää että pommituslennolta palautuu vain osa lennostoa niin mikäs siinä. WW2:ssa monet maat taistelivat olemassa olostaan joten tappioilla ei ollut niin merkitystä ja tekniikka oli sellaista että niin laivoja, tankkeja kuin lentokoneitakin puskettiin linjoilta pihalle aikamoista tahtia.

Mutta oikeassa olet Irakilla sanottiin olevan hyvä ilma torjunta samoin kuin libyallakin mutta totuus oli toinen. Toinen totuus on että länsimaat eivät ole sotineet sellaista maata vastaan aikoihin jossa vastassa oleva kalusto vertautuisi edes jotenkin niiden omiin. Toki jenkit menevät minne haluavat pelkällä massalla mutta monella muulla alkaa sekin olemaan ongelma säätöjen koettelmassa maailmassa.
 
RE: F 35 JSF Fighter

SJ kirjoitti:
Kaukovittuilija kirjoitti:
MANPAD:illä ongelmat ovat paljon suuremmat, eli jos kohde tulee suoraan kohti, niin osuminen on aika helppoa. Sen sijaan sivusta ohittavaa, 1000 kilometria tunnissa lentävää kohdetta on käytännössä mahdotonta ampua. MANPAD:issä kropalla seurataan kohdetta ja peilillä on varsin rajattu pinta-ala, eli ampujan täytyy kääntyä kohteen mukana, jotta kohde pysyisi ohjuksen lennon ajan ampumalaitteen peilin sisällä. Kohde siis tavallaan lukitaan täysin manuaalisesti ja koska laite zoomaa tosi lähelle, on ongelma siinä että nopeasti sivusta ohittava kohde on inhimillinen mahdottomuus pitää tähtäimessä kiinni. Peiliä voi kyllä kääntää aavistuksen verran ampumalaitteella, mutta viistosti ohittava kohde täytyy pitää maalissa kääntämällä ampumalaitetta vartalolla. Tai miksei tuokin voisi olla mahdollista, jos löytyy joku guru ja treenaa laitteella pari vuotta putkeen, niin ehkä..

Tuosta täällä onkin ollut spekulaatiota, että pystyykö sitä tähtäintä kääntämään tarpeeksi nopeaan, vai onko maali liian vikkelä. Itse olen olettanut, että ohjuksella kykenee hoitelemaan maalit kohtuu kaukaa, joten tuota tähtäintä tarvitsee vääntää huomattavasti vähemmän, kuin jos koetettaisiin seurata maalia rynkyn kantamilta. Eli onko vaikka kilsan päästä ohittavaa maalia mahdoton seurata? Itseasiassa odottaisin että mikäli vihollinen alkaa jatkuvasti lentämään alle kilsan päässä, niin silloin Sergeit pääsevät töihin ja niitä pitäisi vieläkin olla kohtuullisesti, joten kai nekin johonkin osuu.

Tuosta manpadistähän on nyt tulossa NG versio jossa kohteen piikillä pitämistä on helpotettu käsittääkseni tietokone avusteisesti eli ampujan täytyy pitää kohde ruudulla ja tietokone hoitaa hienosäädön eli piikillä pitämisen. Tällöin ei tarvinne zoomata ihan kiinni kohteeseen josta seuraa se että kun kohde on vähänkin nopeampi ja pääsee ruudulta ulos niin se on käytännössä huti.
 
RE: F 35 JSF Fighter

Peiper kirjoitti:
Muistaaksini on, Suomessa on Crotale NG, eli uudempi versio, mikä on vielä sittemmin modernisoitu, eli mielestäni voidaan puhua eri asejärjestelmästä. Vanhahan Crotale NG:kin on, mutta onpahan sentään modernisoitu :)

Vanhojen Crotale mallien ohjuksen suorituskyky taitaa muuten olla aika lähellä Bolidea. Olettaisin, että meidän eksperttimme voi siitä arvioida mitkä mahkut noilla on osua länsikoneisiin, jotka tuskin tulevat 3-5 kilsaa alemmas. Enkä edes rupea arvailemaan, että miten hyvässä kunnossa nuo on ollut, kun Ranska tuskin on sallinut viimeaikoina aseiden myymistä Gaddafille.
 
RE: F 35 JSF Fighter

SJ kirjoitti:
Vanhojen Crotale mallien ohjuksen suorituskyky taitaa muuten olla aika lähellä Bolidea.

Mistäs tuollainen tieto on peräisiin? Crotale ja Bolide ovat täysin erityyppisiä ohjuksia. Crotale on paljon kookkaampi, kömpelömpi, sen kantama on paljon pidempi, kuten myös ohjaustyyppi. Crotalen moottori sijaitsee ohjuksen taka-osassa ja ohjus on samasta syystä yksivaiheinen, eli sitä ei erikseen ammuta putkesta pihalle. Boliden matkamoottori on ohjuksen keskellä, joka mahdollistaa nopean kääntymisen. Siinä on myös ulosheittomoottori takana, joka viskaa sen laukaisussa tuubista pihalle, eli ohjus on ''kaksivaiheinen''. (Eroja löytyy kyllä loputtomiin, tässä vain muutama esimerkin vuoksi.)

Boliden rakennekuva, josta näkyy myös tuo moottorin sijainti
nato010221samb.jpg


Tuosta kuvasta käy ilmi myös ulosheittomoottori, eli tuo mötikkä tuolla ohjuksen perässä, joka irtoaa lähdön yhteydessä. Siivet avautuvat edestä taakse, eli siksi ne näyttävät hieman hassuilta tuossa kuvassa
rbs-70_saab_anti-aircraft_sol_air_defense_missile_system_australia_australian_army_001.jpg


Sitten vielä mainittakoon tässä ohessa, että mikäli olette joskus pohtineet syytä miksi esimerkiksi nuo Crotalen tuubit ovat kuvissa aina umpinaiset, niin niitä ei tosiaan erikseen avata ennen laukaisua (toisinkuin esim CMAD:ssa), vaan laukaisussa ohuet kannet hajoavat pirstaleiksi ohjuksen lähtiessä.
French_Crotale-NG-Short-range-AD-system_060712.jpg

crotale7.jpg


(Sitäpaitsi me aletaan olla aika kaukana siitä aihepiiristä, mitä tämä viestiketju alunperin käsittelee. Minun puolestani nämä IT:tä koskevat viestit, voisi siirtää asiankuuluvan linkin alle.)
 
RE: F 35 JSF Fighter

Kaukovittuilija kirjoitti:
SJ kirjoitti:
Vanhojen Crotale mallien ohjuksen suorituskyky taitaa muuten olla aika lähellä Bolidea.

Mistäs tuollainen tieto on peräisiin? Crotale ja Bolide ovat täysin erityyppisiä ohjuksia. Crotale on paljon kookkaampi, kömpelömpi, sen kantama on paljon pidempi, kuten myös ohjaustyyppi. Boliden matkamoottori on ohjuksen keskellä, joka mahdollistaa nopean kääntymisen. (Tosin siinä on myös ulosheittomoottori takana, joka viskaa sen laukaisussa tuubista pihalle, eli ohjus on ''kaksivaiheinen''.)

Boliden rakennekuva, josta näkyy myös tuo moottorin sijainti
nato010221samb.jpg

Huomaa sanat "vanhojen" ja "Suorituskyky". Vanhoissa malleissa kantama oli nimellisesti pitempi ja ilmoitettu korkeusulottuvuus sama. Eli en nyt puhu VT-1 ohjuksista mitä meillä on käytössä Crotale NG:ssä. En yhtään epäile, etteikö Bolide olisi ketterämpi, jos kantama on suunnilleen sama ja painoa on ihan järjettömästi vähemmän.
 
Back
Top