RE: F 35 JSF Fighter
Tuosta täällä onkin ollut spekulaatiota, että pystyykö sitä tähtäintä kääntämään tarpeeksi nopeaan, vai onko maali liian vikkelä. Itse olen olettanut, että ohjuksella kykenee hoitelemaan maalit kohtuu kaukaa, joten tuota tähtäintä tarvitsee vääntää huomattavasti vähemmän, kuin jos koetettaisiin seurata maalia rynkyn kantamilta. Eli onko vaikka kilsan päästä ohittavaa maalia mahdoton seurata? Itseasiassa odottaisin että mikäli vihollinen alkaa jatkuvasti lentämään alle kilsan päässä, niin silloin Sergeit pääsevät töihin ja niitä pitäisi vieläkin olla kohtuullisesti, joten kai nekin johonkin osuu.
Kaukovittuilija kirjoitti:MANPAD:illä ongelmat ovat paljon suuremmat, eli jos kohde tulee suoraan kohti, niin osuminen on aika helppoa. Sen sijaan sivusta ohittavaa, 1000 kilometria tunnissa lentävää kohdetta on käytännössä mahdotonta ampua. MANPAD:issä kropalla seurataan kohdetta ja peilillä on varsin rajattu pinta-ala, eli ampujan täytyy kääntyä kohteen mukana, jotta kohde pysyisi ohjuksen lennon ajan ampumalaitteen peilin sisällä. Kohde siis tavallaan lukitaan täysin manuaalisesti ja koska laite zoomaa tosi lähelle, on ongelma siinä että nopeasti sivusta ohittava kohde on inhimillinen mahdottomuus pitää tähtäimessä kiinni. Peiliä voi kyllä kääntää aavistuksen verran ampumalaitteella, mutta viistosti ohittava kohde täytyy pitää maalissa kääntämällä ampumalaitetta vartalolla. Tai miksei tuokin voisi olla mahdollista, jos löytyy joku guru ja treenaa laitteella pari vuotta putkeen, niin ehkä..
Tuosta täällä onkin ollut spekulaatiota, että pystyykö sitä tähtäintä kääntämään tarpeeksi nopeaan, vai onko maali liian vikkelä. Itse olen olettanut, että ohjuksella kykenee hoitelemaan maalit kohtuu kaukaa, joten tuota tähtäintä tarvitsee vääntää huomattavasti vähemmän, kuin jos koetettaisiin seurata maalia rynkyn kantamilta. Eli onko vaikka kilsan päästä ohittavaa maalia mahdoton seurata? Itseasiassa odottaisin että mikäli vihollinen alkaa jatkuvasti lentämään alle kilsan päässä, niin silloin Sergeit pääsevät töihin ja niitä pitäisi vieläkin olla kohtuullisesti, joten kai nekin johonkin osuu.