Kaukovittuilija
Kapteeni
RE: F 35 JSF Fighter
Ohjuksen suorituskyky on paljon laajempi käsite, kuin pelkkä kantama/pystyulottuvuus. Nuo eivät kerro siitä suorituskyvystä vielä paljon mitään, vaikka varhaiset Crotalet omaisivatkin hieman samankaltaisen kantaman nykyisten Bolide-ohjusten kanssa.
Merkittävin ero noiden kahden välillä, on se, että Crotalen ohjuksen moottori synnyttää peräänsä vanan, josta koneen lentäjä näkee heti että konetta ammutaan ja mistä suunnasta ja millaisella nopeudella ohjus tulee ja ehtii varmasti väistellä ja tehdä vastatoimia. Sen sijaan Bolide tussahtaa vain lähtiessään, eikä siitä jää vanaa, jolloin lentäjä näkee ohjuksen ehkä vasta pari sadasosaa ennen sen osumista koneeseen, eikä varmasti ehdi reagoida 600m/s lentävään ja erittäin ketterään ohjukseen. Noissa lasersädettä seuraavissa ohjuksissa on myös etuna se, että niitä on paljon vaikeampi harhauttaa. En enää muista oliko Crotalessa herätesytyttimellä toimivaa ohjusta, mutta ainakin Bolide on sellainen, eli ohjuksen ei tarvitse osua koneeseen, vaan ohjus lentää vain kohteen viesrestä ja siinä on suunnattu räjähdys suoraan kohteeseen.
Tosin lentokoneen lämpökamera/valonvahvistin kykenee havaitsemaan IT:n asemat korkealta taivaalta tosi helposti. Joskus talvella kiivettiin läheisen kukkulan laelle ja tarkkailtiin reippaan kilometrin päästä omia asemia aivan tavallisella jalkaväen käyttöön suunnatulla valonvahvistimella ja esimerkiksi lämpösäteilyä hohkaava teltta ja ajoneuvo loistivat ruudulla kuin majakka keskellä pimeää valtamerta. Joten tässä mielessä suuri lämmönlähde lentokentän reunalla, peltoaukealla tai korkealla kukkulalla on varsin helppo maali ja ennalta arvattavissa IT:n asemiksi.
SJ kirjoitti:Huomaa sanat "vanhojen" ja "Suorituskyky". Vanhoissa malleissa kantama oli nimellisesti pitempi ja ilmoitettu korkeusulottuvuus sama. Eli en nyt puhu VT-1 ohjuksista mitä meillä on käytössä Crotale NG:ssä. En yhtään epäile, etteikö Bolide olisi ketterämpi, jos kantama on suunnilleen sama ja painoa on ihan järjettömästi vähemmän.
Ohjuksen suorituskyky on paljon laajempi käsite, kuin pelkkä kantama/pystyulottuvuus. Nuo eivät kerro siitä suorituskyvystä vielä paljon mitään, vaikka varhaiset Crotalet omaisivatkin hieman samankaltaisen kantaman nykyisten Bolide-ohjusten kanssa.
Merkittävin ero noiden kahden välillä, on se, että Crotalen ohjuksen moottori synnyttää peräänsä vanan, josta koneen lentäjä näkee heti että konetta ammutaan ja mistä suunnasta ja millaisella nopeudella ohjus tulee ja ehtii varmasti väistellä ja tehdä vastatoimia. Sen sijaan Bolide tussahtaa vain lähtiessään, eikä siitä jää vanaa, jolloin lentäjä näkee ohjuksen ehkä vasta pari sadasosaa ennen sen osumista koneeseen, eikä varmasti ehdi reagoida 600m/s lentävään ja erittäin ketterään ohjukseen. Noissa lasersädettä seuraavissa ohjuksissa on myös etuna se, että niitä on paljon vaikeampi harhauttaa. En enää muista oliko Crotalessa herätesytyttimellä toimivaa ohjusta, mutta ainakin Bolide on sellainen, eli ohjuksen ei tarvitse osua koneeseen, vaan ohjus lentää vain kohteen viesrestä ja siinä on suunnattu räjähdys suoraan kohteeseen.
Tosin lentokoneen lämpökamera/valonvahvistin kykenee havaitsemaan IT:n asemat korkealta taivaalta tosi helposti. Joskus talvella kiivettiin läheisen kukkulan laelle ja tarkkailtiin reippaan kilometrin päästä omia asemia aivan tavallisella jalkaväen käyttöön suunnatulla valonvahvistimella ja esimerkiksi lämpösäteilyä hohkaava teltta ja ajoneuvo loistivat ruudulla kuin majakka keskellä pimeää valtamerta. Joten tässä mielessä suuri lämmönlähde lentokentän reunalla, peltoaukealla tai korkealla kukkulalla on varsin helppo maali ja ennalta arvattavissa IT:n asemiksi.