Ilmavoimien ratkaisu

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ajs178
  • Aloitus PVM Aloitus PVM

Ilmavoimien ratkaisu

  • Korvataan Hornetit 1:1 uusilla monitoimihävittäjillä (= 60 x F-35 tai JAS Gripen NG)

    Ääniä: 53 68.8%
  • Korvataan Hornetit pienemmällä määrällä (=40 x F-35/JAS) + kevyillä hävittäjillä (=40 x M-346)

    Ääniä: 3 3.9%
  • Korvataan Hornet pienemmällä määrällä (=40xF-35/JAS)+ilmasta-maahan kyky droneilla (=20xMQ-9 Reaper)

    Ääniä: 2 2.6%
  • Korvataan Hornet pienemmällä määrällä (=40xF-35/JAS)+ilmatorjunnalla (n kpl Patriot PAC-3+NASAMS)

    Ääniä: 15 19.5%
  • Korvataan Hornet pienemmällä määrällä (=40xF-35/JAS)+ylijäämäkoneilla (20 x F-16,F-18,Gripen C/D)

    Ääniä: 4 5.2%

  • Äänestäjiä yhteensä
    77
En usko, että se projekti vie noin pitkään, jos siis oikeasti halutaan olla nopeita. Poliittinen johto päättää nyt tarpeesta hankkia uusia hävittäjiä, ilmavoimat ruksii Super Hornetin FMS-katalogista ja merkitsee kappalemääräksi 60, meillä on kevättalvella tarjous kädessä ja hankintasopimus allekirjoitetaan ennen ensi kesää. Sitten vain mekaanikot, pilotit ja Patrian työntekijät heti Yhdysvaltoihin oppiin, ja ensimmäiset koneet laskeutuvat isänmaan kamaralle viimeistään 2019 ja Patria kokoaa loput.

Itse näkisin että tuollaiseen lyhythankintaan voitaisiin turvautua vain ja ainoastaan hätäratkaisuna eli päätös tulisi vasta valmisteluprojektin lopussa eikä heti alussa. Aikataulu ei siis lyhenisi yhtään. Sinun mallisi toimii silloin jos panssarijyrä jo kolkuttelee Vaalimaan puomilla.
 
Itse näkisin että tuollaiseen lyhythankintaan voitaisiin turvautua vain ja ainoastaan hätäratkaisuna eli päätös tulisi vasta valmisteluprojektin lopussa eikä heti alussa. Aikataulu ei siis lyhenisi yhtään. Sinun mallisi toimii silloin jos panssarijyrä jo kolkuttelee Vaalimaan puomilla.

Normaalioloissa tuossa tuskin on järkeä, sillä Hornetin MLU2 on ilmeisesti vielä kesken, mikä pitänee Ilmavoimat ja kumppanit työntouhussa vielä jonkin aikaa.
 
Normaalioloissa tuossa tuskin on järkeä, sillä Hornetin MLU2 on ilmeisesti vielä kesken, mikä pitänee Ilmavoimat ja kumppanit työntouhussa vielä jonkin aikaa.

Ei kovin pitkään:

Ilmavoimat on vastaanottanut kaikkiaan 12 MLU2-elinkaaripäivityksellä varusteltua McDonnell Douglas (Boeing) F/A-18C/D Hornet -hävittäjää. Ensimmäinen kone luovutettiin Patrialta palvelukseen keväällä 2013 ja viimeisen odotetaan valmistuvan vuoden 2016 lopussa.

http://www.lentoposti.fi/uutiset/ilmavoimien_hornet_kalusto_iskussa_seuraajan_valinnalla_ei_kiiretta


On mielenkiintoista pohtia, vaikuttaisiko toisen konetyypin hankinta kumppaneiden kykyyn huoltaa Horneteja. Ilmeisesti ilmavoimat ei kuitenkaan tee ihan kaikkia huoltojakaan itse, vaan osa niistä tapahtuu siviiliyrityksissä. Mahtaisiko osaavaa henkilöstöä riittää opettelemaan, kokoamaan ja huoltamaan toista konetyyppiä Hornetin pysyessä edelleen palveluksessa?

Tosin itse arvelen, että suurempaa ongelmaa ei olisi, kunhan palkat laitettaisiin kuntoon. Finnairille ja siviililentoliikenteelle jäisi tietysti luu käteen mekaanikkojen karatessa Hornetien ja uuden konetyypin kimppuun, mutta sellaista elämä joskus on.
 
The Missouri Aviation Historical Society was recently honored to have Navy Captain Dana "PERK" Perkins speak to the audience about the advantages and achievements of the EA-18G Growler. Perkins also currently works as a Weapon System Officer test flying new F/A-18 and F-15E aircraft off the production lines in St. Louis.

Aviation writer Brad Edward also made an appearance to talk about his book, "The Boeing F/A-18E/F Super Hornet & EA-18G Growler: A Developmental and Operational History".


 
  • Tykkää
Reactions: ctg
Normaalioloissa tuossa tuskin on järkeä, sillä Hornetin MLU2 on ilmeisesti vielä kesken, mikä pitänee Ilmavoimat ja kumppanit työntouhussa vielä jonkin aikaa.

Ja Hornetin seuraajasta oli kysymys joten päällekkäisyyttä ei tietenkään olisi. Tuskin meillä on kapasiteettia yleensäkään ylläpitää toista konetyyppiä mikäli kokonaisvahvuus ei pysy nykytasolla. Se mitä alun alkaen ääneen ihmettelin oli millaiseen tilanteeseen jouduttaisiin mikäli nyt alkavan hankintaprosessiin lopputulemana olisi se ettemme kykene rahoittamaan uusia koneita mutta jotain järkevää käytettyä kalustoa olisi tarjolla.
 

Tämä kuva on laajalle levinnyt, voi olla tietenkin sovittu kaartotaistelu.

1268780073620.jpg




Growler Power: EA-18G boasts F-22 kill

http://www.flightglobal.com/blogs/the-dewline/2009/02/growler-power-ea-18g-boasts-f/
 
Erillisiä häirintään erikoistuneita koneita Suomeen tuskin tulee sillä venäjällä on todella tehokkaita tutkajärjestelmiä rajan takana,
Näin se varmaan on. Uusin itärauta rajan takana ja häirinnästä on vähän kokemusta kun se on hyökkäävää toimintaa. Helposti saisi upotettua resursseja erillisiin järjestelmiin saamatta välttämättä tuloksia.
 
Näin se varmaan on. Uusin itärauta rajan takana ja häirinnästä on vähän kokemusta kun se on hyökkäävää toimintaa. Helposti saisi upotettua resursseja erillisiin järjestelmiin saamatta välttämättä tuloksia.

Tuskin on täysin vierasta ja koulutus tulisi jos lupa Growlerin hankintaan tulisi, tietotaidosta tuskin jää kiinni.

Tarvettakin luulisi olevan tulevaisuudessa, samoin tankkeri ominaisuudelle, alustan monipuolisuus on Super Hornetin vahvuus.
 

Erittäin opettavainen pätkä F18G kyvyistä ja siitä mihin F35 ei pysty. Jos kapteenin väläytys F35 EW kyvystä käyttämällä EASE tutkan spektriä on totta, niin Growler pesee sen 10-0 ottelussa. Ja jos hänen väitteensä varteenotettavasta vastustajasta, niin meille sopisi kuin nyrkkisilmään Growler puolustamassa meidän alueella koko EW spektrin alueella. Mutta ongelma on että myyvätkö he meille tuota alustaa, vai joudummeko pakon edestä tyytymään F35 rajoitettuun kykyyn.
 
Erittäin opettavainen pätkä F18G kyvyistä ja siitä mihin F35 ei pysty. Jos kapteenin väläytys F35 EW kyvystä käyttämällä EASE tutkan spektriä on totta, niin Growler pesee sen 10-0 ottelussa. Ja jos hänen väitteensä varteenotettavasta vastustajasta, niin meille sopisi kuin nyrkkisilmään Growler puolustamassa meidän alueella koko EW spektrin alueella. Mutta ongelma on että myyvätkö he meille tuota alustaa, vai joudummeko pakon edestä tyytymään F35 rajoitettuun kykyyn.

Tämäpä se, me saimme JASSM:n, ehkä saamme luvan siihenkin.
Boeingista se ei jää kiinni, he varmasti lobbaavat ja heillä on tukijansa.
Mahdollisen SH kaupan pitää sisältää Growler, muuten siinä ei ole mieltä.
 
Boeingin miehen esitystä kannattaa varmaan katsoa sillä silmällä että se ei ole täysin objektiivinen...

F-35 on paljon etevämpi kuin Growler varustettuna AN/ALQ-99 podeilla tietyissä tehtävissä (esim. ilmapuolustuksen lamauttaminen ja viholliskoneiden tutkien härintä ilmataistelutilanteessa).

F-35 käyttää AESA tutkaansa lähettämään häirintäsignaalisäteen (tai useita säteitä) joka kohdistetaan suoraan häirittävään tutkaan (AESA tutka on olennainen osa AN/ASQ-239 Barracuda omasuoja ja EW järjestelmää) näin ollen kaikki häirintäenergia menee oikeaan kohteeseen ja muiden on vaikea havaita häirintää (AESA sivukeilat ovat pienet). ALQ-99 sen sijaan on tehokas mutta ympärisäteilevä systeemi joka lähettää häirintää joka puolelle mutta ei kohdista sitä minnekkään. F-35:n ongelmana tietysti on että se pystyy häiritsemään vain edessä olevia kohteita tutkallaan, näin ollen se pystyvät suojaamaan oman toimintansa mutta muiden koneiden suojaaminen ei välttämättä onnistu.

Seuraava USN:n häirintäpodi (NGJ) tulee myös käyttämään AESA tekniikkaa häirintään, siinä on useita AESA sensoreita joilla pystytään luomaan häirintäsäteitä joka puolelle.

https://en.wikipedia.org/wiki/Next_Generation_Jammer

Häivekoneiden tekemässä hyökkäyksessä ei Growlereilla ole mitään käyttöä, niitä tarvitaan tulevaisuudessa vaan legacy koneiden suojaamiseen.
 
Boeingin miehen esitystä kannattaa varmaan katsoa sillä silmällä että se ei ole täysin objektiivinen...

F-35 on paljon etevämpi kuin Growler varustettuna AN/ALQ-99 podeilla tietyissä tehtävissä (esim. ilmapuolustuksen lamauttaminen ja viholliskoneiden tutkien härintä ilmataistelutilanteessa).

F-35 käyttää AESA tutkaansa lähettämään häirintäsignaalisäteen (tai useita säteitä) joka kohdistetaan suoraan häirittävään tutkaan (AESA tutka on olennainen osa AN/ASQ-239 Barracuda omasuoja ja EW järjestelmää) näin ollen kaikki häirintäenergia menee oikeaan kohteeseen ja muiden on vaikea havaita häirintää (AESA sivukeilat ovat pienet). ALQ-99 sen sijaan on tehokas mutta ympärisäteilevä systeemi joka lähettää häirintää joka puolelle mutta ei kohdista sitä minnekkään. F-35:n ongelmana tietysti on että se pystyy häiritsemään vain edessä olevia kohteita tutkallaan, näin ollen se pystyvät suojaamaan oman toimintansa mutta muiden koneiden suojaaminen ei välttämättä onnistu.

Seuraava USN:n häirintäpodi (NGJ) tulee myös käyttämään AESA tekniikkaa häirintään, siinä on useita AESA sensoreita joilla pystytään luomaan häirintäsäteitä joka puolelle.

https://en.wikipedia.org/wiki/Next_Generation_Jammer

Häivekoneiden tekemässä hyökkäyksessä ei Growlereilla ole mitään käyttöä, niitä tarvitaan tulevaisuudessa vaan legacy koneiden suojaamiseen.

Pidätkö itseäsi objektiivisena? Katsoitko videon? Mihin perustat väitteen että Growler on joku legacy koneiden suojelija?
 
Erittäin opettavainen pätkä F18G kyvyistä ja siitä mihin F35 ei pysty. Jos kapteenin väläytys F35 EW kyvystä käyttämällä EASE tutkan spektriä on totta, niin Growler pesee sen 10-0 ottelussa. Ja jos hänen väitteensä varteenotettavasta vastustajasta, niin meille sopisi kuin nyrkkisilmään Growler puolustamassa meidän alueella koko EW spektrin alueella. Mutta ongelma on että myyvätkö he meille tuota alustaa, vai joudummeko pakon edestä tyytymään F35 rajoitettuun kykyyn.
Tuskin pitää, otsikon mukaisesti Boeingin markkinamiehen puheita. Growlerin kyvyt perustuu täysin sen alla olevaan podiin. Joka on 30v vanhaa tekniikkaa. Seuraava versio on kehityksessä, maaliin ilmeisesti 2020. Sen voi sijoittaa myös F-35:n alle.
Tällöin Growlerin eroksi jää kakkoskuski, mutta sehän ei ole sanottu etteikö F-35:n myötä olisi tietovuot sillä mallilla, että EW-kykyjä voisi johtaa maasta.

Ei se pelkkä legacy-koneiden suojaaja kyllä ole. Jos Growler on käytössä nin sen häirintä auttaa nimenomaan 5g hävittäjän piilottamisessa eniten. Mutta kuten sanottua, sama podi tekee F-35:sta Growleria paremman tähän hommaan kun on sekä parempi AESA-tutka, että sama podi.

Tällä hetkellä Growlerilla on tarjota jotain ainutlaatuista, koska se ALQ-99 ei sovi F-35:een. Mutta jatkossa ei näytä siltä. Eli ajallisesti Suomen tarpeiden kannalta hyvin kyseenalainen etu.
 
Y'know, Growleriin saa myös AESA-tutkan jossa on elso-moodit, jos se siitä jää kiinni.
 
Tuskin pitää, otsikon mukaisesti Boeingin markkinamiehen puheita. Growlerin kyvyt perustuu täysin sen alla olevaan podiin. Joka on 30v vanhaa tekniikkaa. Seuraava versio on kehityksessä, maaliin ilmeisesti 2020. Sen voi sijoittaa myös F-35:n alle.
Tällöin Growlerin eroksi jää kakkoskuski, mutta sehän ei ole sanottu etteikö F-35:n myötä olisi tietovuot sillä mallilla, että EW-kykyjä voisi johtaa maasta.

Ei se pelkkä legacy-koneiden suojaaja kyllä ole. Jos Growler on käytössä nin sen häirintä auttaa nimenomaan 5g hävittäjän piilottamisessa eniten. Mutta kuten sanottua, sama podi tekee F-35:sta Growleria paremman tähän hommaan kun on sekä parempi AESA-tutka, että sama podi.

Tällä hetkellä Growlerilla on tarjota jotain ainutlaatuista, koska se ALQ-99 ei sovi F-35:een. Mutta jatkossa ei näytä siltä. Eli ajallisesti Suomen tarpeiden kannalta hyvin kyseenalainen etu.

Ei NGJ asentamiselle F-35 koneeseen ole mitään aikataulua, koko ajan tilataan lisää Growlereita.
Siihen ei ikinä edes mahdu sitä määrää elsoa kuin Growleriin.
 
NGJ tulee F-35:een siihen mennessä kun Suomi hankkii. Koska USAF:lla ei ole muuta konetta johon se laittaa.
Ja kuten sanottua, se kykenee elsoon ilmankin.

Y'know, Growleriin saa myös AESA-tutkan jossa on elso-moodit, jos se siitä jää kiinni.
Merkitys? Ei Suomen lihaksilla toteutettava kallis vaihto ja jäisi F-35 tasolle elsossa. Muut ominaisuudet ei muuttuisi mihinkään.
 
NGJ tulee F-35:een siihen mennessä kun Suomi hankkii. Koska USAF:lla ei ole muuta konetta johon se laittaa.
Ja kuten sanottua, se kykenee elsoon ilmankin.


Merkitys? Ei Suomen lihaksilla toteutettava kallis vaihto ja jäisi F-35 tasolle elsossa. Muut ominaisuudet ei muuttuisi mihinkään.

Missään ei ole noin kerrottu että tulisi varmuudella tai aikataululla, on sanottu että NGJ tulee laivastolta joint toimintona.
F-35 ei voi olla samalla tasolla ikinä koska siihen ei mene tavaraa yhtä paljon.
 
Back
Top