Juke kirjoitti:tl kirjoitti:RistoJ kirjoitti:Deeiii kirjoitti:Selittäkääs tyhmälle, mitä hyötyä tuosta äärikohtauskulmilla liikehtimisestä ihan käytännön ilmataistelutilanteessa nykyään/tulevaisuudessa on?
Olen ollut jotensakin semmoisessa ymmärryksessä, että nykyaikaiset lähitaisteluohjukset kääntyvät niin jyrkästi, ettei yksikään miehitetty lentokone pysty käytännössä väistöliikkeillä osumaa välttämään. Ja jos ohjukset voidaan laukoa paljon ohi menosuunnan, niin tuntuu siltä, ettei liikehtimisestä ole suurta iloa siinäkään mielessä.
Varmaan jotain nyt on minulta jäänyt käsittämättä (häirinnän ja silpun/soihtujen yhteiskäyttö väistöliikkeiden kanssa?). Mutta onko hävittäjien ohjausjärjestelmissä jonkunlainen automaattiväistelymoodi? Ohjusten nopeuksilla en oikein usko, että ihmisen refleksit ja tilannekuva riittäisivät väistöliikkeiden oikeaan ajoittamiseen.
Äärikohtauskulmilla liikehtimisessä on se etu, että kone (ja aseistus) pystytään kääntämään nopeasti maalin suuntaan. Tällä on merkitystä edelleenkin uusienkin ilmataisteluohjusten aikakaudella, koska ohjuksen osumatodennäköisyys ja kantama paranee kun sen ei tarvitse kääntyä jyrkästi samalla menettäen energiaansa. Lisäksi ohjuksien (erityisesti tutkahakuisten) väistössä nopeat suunnanvaihdokset ovat oleellisia koska ohjuksen hakupää voi menettää todennäköisemmin lukituksen tuossa tilanteessa. Samalla ohjus joutuu liikehtimään suht rajusti osuakseen maaliin ja samalla se menettää liike-energiaansa. Ohjuksen moottorithan toimivat yleensä vain joitakin sekunteja ja sen jälkeen ne liitelevät. Niinpä ohjusten vauhti hidastuu moottorin sammumisen jälkeen ja saattaa olla ettei liike-energia riitä saamaan hävittäjää kiinni.
Aamen. F-35:lla selkeä puute eikö niin?
Ei kai F-35 puute tässä ole vaan kaartotaistelun vaatimassa jatkuvassa kaarrossa isolla G:llä ? Eli kun SU-34 laittaa ECM laitteet päälle ollaan tykkitaistelussa ( mikäli AIM-9X on haksahtanut silppuun ja flareen ).
Näin on. F-35:n ilmoitettujen speksien mukaan liikehtimiskyvyltään erinomainen kaikessa muussa paitsi jatkuvassa kaarrossa suurella G:llä. Jatkuvan kaarron suhteenkin on epäselvää millä korkeudella ja erityisesti millä kuormalla se on määritelty. Lisäksi on epäselvää onko ilmoitetut speksien muutokset jatkuvan kaartokyvyn pysyviä vai väliaikaisia ja mistä ne tarkalleen ottaen johtuvat. Jatkuvalla kaartokyvyllä ei ole oikeastaan mitään tekemistä ohjusten väistön kanssa tai nykyaikaisten ohjusten ampumisenkaan kanssa. Lähinnä se on merkittävä jos molempien puolten koneet ovat puhtaassa tykkitaistelussa. Hetkellinen kaartokyky (ja suurten kohtauskulmien käyttö) on molemmissa tapauksissa ratkaisevampaa.