Ilmavoimien tulevaisuus

Hienoa jos homma on noin fantsua. Eppäillä soppii silti. Tosin UIT:n tutqijakin on rynnäköinyt jo esitelmöimään aiheesta, joten ei savua ilman tulta.......puuttuu enää Tuomas Enbusken ulostuslo aiheesta, sitten olen vakuuttunut.
 
Onko tämä ollut täällä ennen?

Extended Range

In September 2012, Raytheon was ordered to continue developing the Sidewinder into a possible Block III variant. The new missile will have a longer range (unspecified), modern components to replace old ones, and an insensitive munitions warhead, which is more stable and less likely to detonate by accident, making it safer for ground crews

http://strategypage.com/htmw/htairw/articles/20120905.aspx
 
Tuolla muilla foorumeilla kovasti haikallaan toimivan FLYING CAR konseptin perään...voisiko sellaisella olla käyttöä Ilmavoimille ?


Saksalaisfirman tuotos;

TERRAFUGIA on jo pitkään "hallinnut" markkinoita; http://www.youtube.com/watch?feature=endscreen&v=0W2ZOM5SWdU&NR=1
 
Last edited by a moderator:
Mitä käyttöä tuollaisella on yhtään missään?

Tommonen härveli ei anna mitään erityistä verrattuna normi potkurikoneisiin, enkä kyllä suoraan sanottuna viitsisi riskeerata moista tieliikenteessä vain säästääkseni marginaalisen summan eugeneita kenttäsäilytyksessä.

Ilmavoimilla koneet joka tapauksessa säilytetään kentillä ja vinkakin on jo olemassa, joten mitä vittua?
 
winsu kirjoitti:
Mitä käyttöä tuollaisella on yhtään missään?

Tommonen härveli ei anna mitään erityistä verrattuna normi potkurikoneisiin, enkä kyllä suoraan sanottuna viitsisi riskeerata moista tieliikenteessä vain säästääkseni marginaalisen summan eugeneita kenttäsäilytyksessä.

Ilmavoimilla koneet joka tapauksessa säilytetään kentillä ja vinkakin on jo olemassa, joten mitä vittua?

No kaikki kentäthän pommitetaan paskaksi 1 tunnin aikana..ja voi olla varalaskupaikatkin A2Keltaisen tiedossa...silloin voisi olla näille käyttöä.

Hinnaksi tulee ilman aseita ja tutkaa noin 200 - 300 000 euroa.
 

Liitteet

  • V-TRIKE-ACAR2.webp
    V-TRIKE-ACAR2.webp
    46.5 KB · Luettu: 26
No mielikuvitus on rajana mitä noilla voi tehdä.

Koko on vain 4,1 x 6 m !

Moottorin limitti on 1000 km/t ja 10 000 m lakikorkeus.
 

Liitteet

  • V-TRIKE-ACAR3.webp
    V-TRIKE-ACAR3.webp
    19.6 KB · Luettu: 21
Juke kirjoitti:
Moottorin limitti on 1000 km/t ja 10 000 m lakikorkeus.

Ja nyt puhutaan taas ihan eri vehkeestä, kuin lentävästä autosta.

Mä olen vähän eri alan insinööri, kuin ilmailun mutta kuitenkin konetekniikka, lujuusoppi, dynamiikka ja statiikka on noin jotenkuten hallussa matemaattisellakin tasolla. Joten kerroppa, mihin perustuu tuollaisen siivellisen nissan micran 1K km/h nopeus? Miten miniatyyrimoottorista saadaan läpi sellaisia tilavuusvirtoja, jolla työnnetään eteenpäin kuitenkin noinkin huonon muotokertoimen omaavaa airframea mach ykkösellä?

Ja miten noin kevyitä runkoja saadaan kestämään niitä dynaamisia kuormituksia, mitä noissa nopeuksissa kohdistuu tiukoissa kaarroissa koneeseen?

Mun on meinaan aika helkkarin vaikea uskoa, että tommonen lentävä fiat punto koskaan saavuttaisi noita arvoja. Tai sitä, että tommonen minikokoinen SR-71 tulisi koskaan hyväksyttyä tiekäyttöön yhtään missään.
 
winsu kirjoitti:
Juke kirjoitti:
Moottorin limitti on 1000 km/t ja 10 000 m lakikorkeus.

Ja nyt puhutaan taas ihan eri vehkeestä, kuin lentävästä autosta.

Mä olen vähän eri alan insinööri, kuin ilmailun mutta kuitenkin konetekniikka, lujuusoppi, dynamiikka ja statiikka on noin jotenkuten hallussa matemaattisellakin tasolla. Joten kerroppa, mihin perustuu tuollaisen siivellisen nissan micran 1K km/h nopeus? Miten miniatyyrimoottorista saadaan läpi sellaisia tilavuusvirtoja, jolla työnnetään eteenpäin kuitenkin noinkin huonon muotokertoimen omaavaa airframea mach ykkösellä?

Ja miten noin kevyitä runkoja saadaan kestämään niitä dynaamisia kuormituksia, mitä noissa nopeuksissa kohdistuu tiukoissa kaarroissa koneeseen?

Mun on meinaan aika helkkarin vaikea uskoa, että tommonen lentävä fiat punto koskaan saavuttaisi noita arvoja. Tai sitä, että tommonen minikokoinen SR-71 tulisi koskaan hyväksyttyä tiekäyttöön yhtään missään.

Aivan..lentävä auto jossa ei ole tehty juurikaan kompromisseja lento-osan suhteen on hyvin lähellä oikeaa lentokonetta.

Moottorin limitti on 1000 km/t...toi lentää ehkä ilman aseita paltiarallaa 540 mph. Aselastissa sen 380 mph.

Olisihan se autona hieman erikoinen suihkumoottoreineen.

Kantopinnat yhteensä 8.5 m2...ilman siiven tynkiä pari neliötä vähemmän.
 
Juke kirjoitti:
Moottorin limitti on 1000 km/t

Perustuen mihin? Moottorilla on max. thrust. Muu kone määrittää sen, miten kovaa vekottimella pääsee. Tilavuusvirta määrittää sen, miten työntövoima moottorilla saadaan aikaan ja kertoo samalla miten iso moottorista tulisi.

Lukuarvoja kiitos, ei mitään suunnitella mutu- pohjalta.
 
winsu kirjoitti:
Juke kirjoitti:
Moottorin limitti on 1000 km/t

Perustuen mihin? Moottorilla on max. thrust. Muu kone määrittää sen, miten kovaa vekottimella pääsee. Tilavuusvirta määrittää sen, miten työntövoima moottorilla saadaan aikaan ja kertoo samalla miten iso moottorista tulisi.

Lukuarvoja kiitos, ei mitään suunnitella mutu- pohjalta.

No jokatapauksessa tunnen kaiffarin joka pystyy tekemään tähän tuplasti tehokkaammat moottorit kuin mitä nyt on .

Tuunasin aerodynamiikkaa pari piirua.

22969d1363091403-roadable-aircraft-design-v-trike-acar4.jpg
 

Liitteet

  • V-TRIKE-ACAR4.webp
    V-TRIKE-ACAR4.webp
    49.5 KB · Luettu: 10
Edelleen, miten sä olet päätynyt noihin kuvassa esitettyihin arvoihin nopeudelle jne? Mikä ton koneen poikkipinta- ala on suoraan edestä? Mikä on sen muotokerroin? Mistä sä oot päätellyt noi koneen kulutuslukemat ja max. lentoetäisyyden? Mitä toi kone painaa?

Toi moottori meinaan on niin tehoton, etten mä oikein jaksa uskoa ton vekottimen edes lentävän. Lyö siihen joku williamsin FJ33 ja voidaan palata asiaan.

"The TJ-100 turbojet engine is designed for UAV and motorized gliders."

really?
 
Pieni reality check.

ATG Javelin. Paino reilu 2000kg. Muoto lähes keihäsmäinen. Kaksi FJ33 moottoria, 16kN työntö. Max. nopeus 575mph.

Juken kone ei ikipäivänä lennä 535, ei millään.

Projektin lopputulos sama, kuin lähes kaikilla oma pikkukone- haaveilla. Peruutettu. Huuhaaseenko se ilmavoimien tulevaisuus perustuu? Javelinia kehitettiin traineriksi, mutta ei kukaan kiinnostunut koska pyörää on typerää lähteä keksimään uudelleen. Markkinoilla on ihan tarpeeksi valmiita tuotteita.
800px-CPJavelin.jpg
 
winsu kirjoitti:
Pieni reality check.

ATG Javelin. Paino reilu 2000kg. Muoto lähes keihäsmäinen. Kaksi FJ33 moottoria, 16kN työntö. Max. nopeus 575mph.

Juken kone ei ikipäivänä lennä 535, ei millään.

Projektin lopputulos sama, kuin lähes kaikilla oma pikkukone- haaveilla. Peruutettu. Huuhaaseenko se ilmavoimien tulevaisuus perustuu? Javelinia kehitettiin traineriksi, mutta ei kukaan kiinnostunut koska pyörää on typerää lähteä keksimään uudelleen. Markkinoilla on ihan tarpeeksi valmiita tuotteita.
800px-CPJavelin.jpg

ATG Javelin on 11,3 m pitkä...ja tää mun nelipaikkainen on 6 metriä pitkä.

Homma perustuu siihen kun paat heittoistuimet kahdelle tulee turhaa tilahaaskausta ja isosti...niin ja moottorit sisään. Tässä kuten muissakin pikkuhärpäkkeissäni on BRS.

http://en.wikipedia.org/wiki/ATG_Javelin

Niin ja tuo miun kone oli 1200 lbs empty ja 2500 lbs loaded. Eli todella pieni ja kevyt.

Tämä on sitä paljon peräänkuulutettua suunnittelua !!!

Nyt varmaan ymmärrät miksei ATG Javelin myy !

Sanoin että mulla on kaveri joka osa ja ymmärtää suihkumoottorit..ja kykenee tekemään isolla ohivirtauksella todella taloudellisen moottorin jossa 540 lbs työntöä ( yht 1080 lbs ) ..ja hinta 45 000 usd / kpl.

Tehopainosuhde on parempi kuin Airbusseissa ( samaa luokkaa PBS JT-100 moottorein ).

Kutsun tätä suunnittelufilosofiaani Faberge Egg theoryksi !

Lastattuna nopeus 380 mph...eli reilusti alle Javelinin.

Kova on jälleen jollakin hinku downgreidata ymmärrystäni !?

PBS JT-100 vie Planikia kuin ripakoppaa;
 
Last edited by a moderator:
Referenssitoteutus m/Juke pienoispikakiiturista alkaisi olla nyt paikallaan ennen kuin tulee enemmän väittämiä siitä mikä kaikki on helposti toteutettavissa. Jos nuo väläytellyt hinnat ovat mahdollisia, rahoittajia on jonoksi asti kun vain asian esittää. Siispä, ilmoittaudun ensilennon tarkkailijaksi tällä puheella. Kutsua odotellessa, voitaisiin keskustella täällä esimerkiksi otsikoin aiheesta.
 
winsu kirjoitti:
Edelleen, miten sä olet päätynyt noihin kuvassa esitettyihin arvoihin nopeudelle jne? Mikä ton koneen poikkipinta- ala on suoraan edestä? Mikä on sen muotokerroin? Mistä sä oot päätellyt noi koneen kulutuslukemat ja max. lentoetäisyyden? Mitä toi kone painaa?

Toi moottori meinaan on niin tehoton, etten mä oikein jaksa uskoa ton vekottimen edes lentävän. Lyö siihen joku williamsin FJ33 ja voidaan palata asiaan.

"The TJ-100 turbojet engine is designed for UAV and motorized gliders."

really?

Juke arpoo noita arvoja taikurihatusta samalla kun piirtelee autocadilla tms:llä noita omia suunnitelmiaan :a-rolleyes:
Voisko modet alkaa katselemaan jo vähän tarkemmin tätä pellepelotonta?
 
Mielelläni katselen tarkemmin. Osoittaisiko joku nyt aukottomasti Juken olevan väärässä? Näennäisesti lukemat tuntuvat myös minusta erittäin optimistisilta, mutta aikani (tai taitoni) ei riitä syventymiseen, joten palautan pallon teille.

Toivon kuitenkin myös jukelta sen verran ymmärrystä, että jatkaa lennokkiprojektiaan omassa ketjussaan. Pidetään ilmavoimien tulevaisuus ja F-35 keskustelu keskustelijoiden mukavuusalueella.

-setämies-
 
setämies kirjoitti:
Mielelläni katselen tarkemmin. Osoittaisiko joku nyt aukottomasti Juken olevan väärässä? Näennäisesti lukemat tuntuvat myös minusta erittäin optimistisilta, mutta aikani (tai taitoni) ei riitä syventymiseen, joten palautan pallon teille.

Toivon kuitenkin myös jukelta sen verran ymmärrystä, että jatkaa lennokkiprojektiaan omassa ketjussaan. Pidetään ilmavoimien tulevaisuus ja F-35 keskustelu keskustelijoiden mukavuusalueella.

-setämies-


Joo kiitos setämies.

Lahtelainen "keksijäpelle" sai TEKESiltä 700 000 € FlyNano -projektiin...sitä odotellessa voit vilkaista mitä taannoin melanoomaan menehtynyt koneitani kommentoinut Bill Husa aka Orion sai aikaan ( konseptitasolla )
.

Tähän taas investoi moni suomalainen..tehtaalla ei ole edes valoja päällä;

Tässä vielä FlyNano; http://www.lentoposti.fi/uutiset/suomalainen_flynano_teki_maanantai_iltana_ensilentonsa_video_youtubessa Kone luvattiin markkinoille kesällä 2012 ja painon piti olla alle 70 kg ( tyhjänä ).
 
Last edited by a moderator:
Kyl mäkin haluan et Juke jatkaa noita konesuunnitelmia, pointti ei löydy kysymyksestä onko Jukea oikeassa vai väärässä.

Pahoittelen lisäksi off topikkia ja otan kantaa Ilmavoimein Tulevaisuuteen tässä Jetcar-threadissa, mut mun mielestä niissä ei ole Ilmavoimien tulevaisuus vaan Ilmavoimien tulevaisuus on jonkun ns. "tunnetun" valmistajan hävittäjässä. Juken koneet korvaavat huonosti tai ei ollenkaan Hornetit. Sinänsä niiden erinomaisuutta tai sopivuutta johonkin muuhun, vaikkapa lennokkitoimintaan, en kiistä kun asiaa ymmärrä. Päinvastoin, minusta on aina hyvä jos tulee uusia ajatuksia.
 
yrjö kirjoitti:
Kyl mäkin haluan et Juke jatkaa noita konesuunnitelmia, pointti ei löydy kysymyksestä onko Jukea oikeassa vai väärässä.

Pahoittelen lisäksi off topikkia ja otan kantaa Ilmavoimein Tulevaisuuteen tässä Jetcar-threadissa, mut mun mielestä niissä ei ole Ilmavoimien tulevaisuus vaan Ilmavoimien tulevaisuus on jonkun ns. "tunnetun" valmistajan hävittäjässä. Juken koneet korvaavat huonosti tai ei ollenkaan Hornetit. Sinänsä niiden erinomaisuutta tai sopivuutta johonkin muuhun, vaikkapa lennokkitoimintaan, en kiistä kun asiaa ymmärrä. Päinvastoin, minusta on aina hyvä jos tulee uusia ajatuksia.

Joo siis onhan meillä noita lentokenttiä Suomessa..tuskin mahdollisen sodan ensituntina kaikkia koneita saadaan tuusan nuuskaksi.. eli ei tämä tulitukikonetta kummempi olisi tutkalla ja konetykein ja 4:llä MBDA ohjuksella.

Tässä muuten se Gerry Merrill joka ymmärtää suihkumoottorit !

http://www.airspacemag.com/flight-today/tiny_turbines.html?fb_action_ids=10200171261115787&fb_action_types=og.likes&fb_ref=.UScnne-q4Gg.like&fb_source=aggregation&fb_aggregation_id=288381481237582

Tässä koneeni moottorien kulutuksen muutos indikoituna GM moottorein ( 450 mph tekisi siitä yhtä taloudellisen kuin Airbus 340 / matkustaja / 100 km );

22982d1363158957-roadable-aircraft-design-v-trike-acar5.jpg


SEA-ERA on hieman vastaava;

---

edit:

Updeittasin aerodynamiikkaa...

https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/374457_10200299881651220_857278466_n.jpg
 
Last edited by a moderator:
Back
Top