Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
winsu kirjoitti:Mitä käyttöä tuollaisella on yhtään missään?
Tommonen härveli ei anna mitään erityistä verrattuna normi potkurikoneisiin, enkä kyllä suoraan sanottuna viitsisi riskeerata moista tieliikenteessä vain säästääkseni marginaalisen summan eugeneita kenttäsäilytyksessä.
Ilmavoimilla koneet joka tapauksessa säilytetään kentillä ja vinkakin on jo olemassa, joten mitä vittua?
Juke kirjoitti:Moottorin limitti on 1000 km/t ja 10 000 m lakikorkeus.
winsu kirjoitti:Juke kirjoitti:Moottorin limitti on 1000 km/t ja 10 000 m lakikorkeus.
Ja nyt puhutaan taas ihan eri vehkeestä, kuin lentävästä autosta.
Mä olen vähän eri alan insinööri, kuin ilmailun mutta kuitenkin konetekniikka, lujuusoppi, dynamiikka ja statiikka on noin jotenkuten hallussa matemaattisellakin tasolla. Joten kerroppa, mihin perustuu tuollaisen siivellisen nissan micran 1K km/h nopeus? Miten miniatyyrimoottorista saadaan läpi sellaisia tilavuusvirtoja, jolla työnnetään eteenpäin kuitenkin noinkin huonon muotokertoimen omaavaa airframea mach ykkösellä?
Ja miten noin kevyitä runkoja saadaan kestämään niitä dynaamisia kuormituksia, mitä noissa nopeuksissa kohdistuu tiukoissa kaarroissa koneeseen?
Mun on meinaan aika helkkarin vaikea uskoa, että tommonen lentävä fiat punto koskaan saavuttaisi noita arvoja. Tai sitä, että tommonen minikokoinen SR-71 tulisi koskaan hyväksyttyä tiekäyttöön yhtään missään.
Juke kirjoitti:Moottorin limitti on 1000 km/t
winsu kirjoitti:Juke kirjoitti:Moottorin limitti on 1000 km/t
Perustuen mihin? Moottorilla on max. thrust. Muu kone määrittää sen, miten kovaa vekottimella pääsee. Tilavuusvirta määrittää sen, miten työntövoima moottorilla saadaan aikaan ja kertoo samalla miten iso moottorista tulisi.
Lukuarvoja kiitos, ei mitään suunnitella mutu- pohjalta.
winsu kirjoitti:Pieni reality check.
ATG Javelin. Paino reilu 2000kg. Muoto lähes keihäsmäinen. Kaksi FJ33 moottoria, 16kN työntö. Max. nopeus 575mph.
Juken kone ei ikipäivänä lennä 535, ei millään.
Projektin lopputulos sama, kuin lähes kaikilla oma pikkukone- haaveilla. Peruutettu. Huuhaaseenko se ilmavoimien tulevaisuus perustuu? Javelinia kehitettiin traineriksi, mutta ei kukaan kiinnostunut koska pyörää on typerää lähteä keksimään uudelleen. Markkinoilla on ihan tarpeeksi valmiita tuotteita.
winsu kirjoitti:Edelleen, miten sä olet päätynyt noihin kuvassa esitettyihin arvoihin nopeudelle jne? Mikä ton koneen poikkipinta- ala on suoraan edestä? Mikä on sen muotokerroin? Mistä sä oot päätellyt noi koneen kulutuslukemat ja max. lentoetäisyyden? Mitä toi kone painaa?
Toi moottori meinaan on niin tehoton, etten mä oikein jaksa uskoa ton vekottimen edes lentävän. Lyö siihen joku williamsin FJ33 ja voidaan palata asiaan.
"The TJ-100 turbojet engine is designed for UAV and motorized gliders."
really?
setämies kirjoitti:Mielelläni katselen tarkemmin. Osoittaisiko joku nyt aukottomasti Juken olevan väärässä? Näennäisesti lukemat tuntuvat myös minusta erittäin optimistisilta, mutta aikani (tai taitoni) ei riitä syventymiseen, joten palautan pallon teille.
Toivon kuitenkin myös jukelta sen verran ymmärrystä, että jatkaa lennokkiprojektiaan omassa ketjussaan. Pidetään ilmavoimien tulevaisuus ja F-35 keskustelu keskustelijoiden mukavuusalueella.
-setämies-
yrjö kirjoitti:Kyl mäkin haluan et Juke jatkaa noita konesuunnitelmia, pointti ei löydy kysymyksestä onko Jukea oikeassa vai väärässä.
Pahoittelen lisäksi off topikkia ja otan kantaa Ilmavoimein Tulevaisuuteen tässä Jetcar-threadissa, mut mun mielestä niissä ei ole Ilmavoimien tulevaisuus vaan Ilmavoimien tulevaisuus on jonkun ns. "tunnetun" valmistajan hävittäjässä. Juken koneet korvaavat huonosti tai ei ollenkaan Hornetit. Sinänsä niiden erinomaisuutta tai sopivuutta johonkin muuhun, vaikkapa lennokkitoimintaan, en kiistä kun asiaa ymmärrä. Päinvastoin, minusta on aina hyvä jos tulee uusia ajatuksia.