Ilmavoimien tulevaisuus

crane kirjoitti:
winsu kirjoitti:
Edelleen, miten sä olet päätynyt noihin kuvassa esitettyihin arvoihin nopeudelle jne? Mikä ton koneen poikkipinta- ala on suoraan edestä? Mikä on sen muotokerroin? Mistä sä oot päätellyt noi koneen kulutuslukemat ja max. lentoetäisyyden? Mitä toi kone painaa?

Toi moottori meinaan on niin tehoton, etten mä oikein jaksa uskoa ton vekottimen edes lentävän. Lyö siihen joku williamsin FJ33 ja voidaan palata asiaan.

"The TJ-100 turbojet engine is designed for UAV and motorized gliders."

really?

Juke arpoo noita arvoja taikurihatusta samalla kun piirtelee autocadilla tms:llä noita omia suunnitelmiaan :a-rolleyes:
Voisko modet alkaa katselemaan jo vähän tarkemmin tätä pellepelotonta?

Perustuen kuitenkin 15 vuoden yhteydenpitoon huippusuunnittelijoiden kanssa ( ja sitä ennen 15 vuotta lennokkipuolella mm 50 ilmatorjunna Malea ollut kokoamassa Kirkkonummella 1998 ).

Niin ja ohjelma on Dassault Systemesin Draft Sight..täysin ilmainen muuten.
 
:angel:Minusta on ihan selvää, että "ILMAVOIMIEN TULEVAISUUS" on vähänkään pidemmällä aikajanalla miehittämättömien vekottimien tulevaisuutta. Kehityksen kovin kärki on jatkuvasti niissä vehkeissä. Ja kun mitään Titaanien välistä megakamppailua ei ole näkyvissä, se voi aiheuttaa edelleenkin lisääntyvää ponnistelua ja resurssointia miehittämättömiin.

Minustakin on mukava lukea Juken suunnitelmia. Ehdottomasti alan vakavin hankehan lienee ollut joitain vuosikymmeniä sitten REAKTIOPOMMITTAJAN kehittäminen. :angel: Luin siitä jostain hyvin vakavasti otettavasta julkaisusta.
 
baikal kirjoitti:
:angel:Minusta on ihan selvää, että "ILMAVOIMIEN TULEVAISUUS" on vähänkään pidemmällä aikajanalla miehittämättömien vekottimien tulevaisuutta. Kehityksen kovin kärki on jatkuvasti niissä vehkeissä. Ja kun mitään Titaanien välistä megakamppailua ei ole näkyvissä, se voi aiheuttaa edelleenkin lisääntyvää ponnistelua ja resurssointia miehittämättömiin.
Tottahan se siihen suuntaan menee, muttei vielä lähitulevaisuudessa.

Btw täyyysin offtopic, mut katselen tässä juuri kotisohvalla kuutta tiivistysvanaa taivaalla. Näkyy hornetteja olevan menossa länsirajaa kohti, F21:n kanssa harjoitusta taas näemmä :a-smiley:
 
crane kirjoitti:
baikal kirjoitti:
:angel:Minusta on ihan selvää, että "ILMAVOIMIEN TULEVAISUUS" on vähänkään pidemmällä aikajanalla miehittämättömien vekottimien tulevaisuutta. Kehityksen kovin kärki on jatkuvasti niissä vehkeissä. Ja kun mitään Titaanien välistä megakamppailua ei ole näkyvissä, se voi aiheuttaa edelleenkin lisääntyvää ponnistelua ja resurssointia miehittämättömiin.
Tottahan se siihen suuntaan menee, muttei vielä lähitulevaisuudessa.

Btw täyyysin offtopic, mut katselen tässä juuri kotisohvalla kuutta tiivistysvanaa taivaalla. Näkyy hornetteja olevan menossa länsirajaa kohti, F11:n kanssa harjoitusta taas näemmä :a-smiley:

Mä luulin että sä olet Ilmavoimissa töissä ?
 
Juke kirjoitti:
crane kirjoitti:
baikal kirjoitti:
:angel:Minusta on ihan selvää, että "ILMAVOIMIEN TULEVAISUUS" on vähänkään pidemmällä aikajanalla miehittämättömien vekottimien tulevaisuutta. Kehityksen kovin kärki on jatkuvasti niissä vehkeissä. Ja kun mitään Titaanien välistä megakamppailua ei ole näkyvissä, se voi aiheuttaa edelleenkin lisääntyvää ponnistelua ja resurssointia miehittämättömiin.
Tottahan se siihen suuntaan menee, muttei vielä lähitulevaisuudessa.

Btw täyyysin offtopic, mut katselen tässä juuri kotisohvalla kuutta tiivistysvanaa taivaalla. Näkyy hornetteja olevan menossa länsirajaa kohti, F11:n kanssa harjoitusta taas näemmä :a-smiley:

Mä luulin että sä olet Ilmavoimissa töissä ?
Eheen veikkosten. Palvelin kyllä ilmavoimissa ja ilmavoimat on yksi meidän asiakkaista,mut ihan siviiliyrityksellä työskentelen.
Joskus kyllä töihin hain sinne, mut en onneksi päässy. Palkkatasoon ois tullu melkoinen lovi :a-rolleyes:
 
crane kirjoitti:
Juke kirjoitti:
crane kirjoitti:
baikal kirjoitti:
:angel:Minusta on ihan selvää, että "ILMAVOIMIEN TULEVAISUUS" on vähänkään pidemmällä aikajanalla miehittämättömien vekottimien tulevaisuutta. Kehityksen kovin kärki on jatkuvasti niissä vehkeissä. Ja kun mitään Titaanien välistä megakamppailua ei ole näkyvissä, se voi aiheuttaa edelleenkin lisääntyvää ponnistelua ja resurssointia miehittämättömiin.
Tottahan se siihen suuntaan menee, muttei vielä lähitulevaisuudessa.

Btw täyyysin offtopic, mut katselen tässä juuri kotisohvalla kuutta tiivistysvanaa taivaalla. Näkyy hornetteja olevan menossa länsirajaa kohti, F11:n kanssa harjoitusta taas näemmä :a-smiley:

Mä luulin että sä olet Ilmavoimissa töissä ?
Eheen veikkosten. Palvelin kyllä ilmavoimissa ja ilmavoimat on yksi meidän asiakkaista,mut ihan siviiliyrityksellä työskentelen.
Joskus kyllä töihin hain sinne, mut en onneksi päässy. Palkkatasoon ois tullu melkoinen lovi :a-rolleyes:

Värvättyjen apuheijareiden palkat ei taida olla lentäjien luokkaa ?
 
Juke kirjoitti:
crane kirjoitti:
Juke kirjoitti:
crane kirjoitti:
baikal kirjoitti:
:angel:Minusta on ihan selvää, että "ILMAVOIMIEN TULEVAISUUS" on vähänkään pidemmällä aikajanalla miehittämättömien vekottimien tulevaisuutta. Kehityksen kovin kärki on jatkuvasti niissä vehkeissä. Ja kun mitään Titaanien välistä megakamppailua ei ole näkyvissä, se voi aiheuttaa edelleenkin lisääntyvää ponnistelua ja resurssointia miehittämättömiin.
Tottahan se siihen suuntaan menee, muttei vielä lähitulevaisuudessa.

Btw täyyysin offtopic, mut katselen tässä juuri kotisohvalla kuutta tiivistysvanaa taivaalla. Näkyy hornetteja olevan menossa länsirajaa kohti, F11:n kanssa harjoitusta taas näemmä :a-smiley:

Mä luulin että sä olet Ilmavoimissa töissä ?
Eheen veikkosten. Palvelin kyllä ilmavoimissa ja ilmavoimat on yksi meidän asiakkaista,mut ihan siviiliyrityksellä työskentelen.
Joskus kyllä töihin hain sinne, mut en onneksi päässy. Palkkatasoon ois tullu melkoinen lovi :a-rolleyes:

Värvättyjen apuheijareiden palkat ei taida olla lentäjien luokkaa ?
Hahah no ei todellakaan ole sielläpäinkään :D
 
XCOR Aerospace has announced a first in aviation and space history, the firing of a full piston pump-powered rocket engine. This breakthrough is the foundation for fully reusable spacecraft that can fly multiple times per day, every day.
http://www.space-travel.com/reports/XCOR_Aerospace_Announces_Significant_Propulsion_Milestone_on_Lynx_Suborbital_Vehicle_999.html
 
Tässä on mainospläjäys länsinaapurista. En muista nähneeni täällä, mutta voi olla väärässä.

 
Last edited by a moderator:
Jos Boeing onnistuu tässä uudessa Hornet projektissa, niin saattaisi olla ihan hyvä kone tänne meillekin.

Upgraded F/A-18 to begin test flights; offer Navy alternative to F-35C
Boeing Co. as early as this summer will fly for the first time an upgraded version of the F/A-18 Super Hornet that it’s pitching to the U.S. Navy as an alternative to the Lockheed Martin Corp.-made F-35, a Boeing vice president said.
A Super Hornet outfitted with a weapons pod on its belly, an avionics system in the cockpit featuring a touch-screen pad, and other modifications will begin test flights in late summer or early fall from St. Louis and then from Naval Air Station Patuxent River in Md., according to Mike Gibbons, vice president of F/A-18 programs at Chicago-based Boeing.
http://defensetech.org/2013/04/08/upgraded-fa-18-to-begin-test-flights-offer-navy-alternative-to-f-35c/
 
Malaysian ilmavoimat , hienolta näyttä

rmafmrca2011b.jpg
 
Näyttää olevan 5 kN enemmän tehoa Superhornetissa kuin JSF:ssä..polttoaineen kulutus samaa luokkaa varmaan kumpikaan ei kulje supercruisella joten suursyöppöjä molemmat.

Ennemmin JAS Gripen kuin noista kumpikaan.
 
Tai miksei su-35?
 
VanhaPate kirjoitti:
Ne korvaa vanhentuvat MiG-29:t jollain noilla.

Ok

Mä luulin että niilä oli kaikki ne koneet jo ilmavoimissa....
 
Raytheon is also marketing the RACR to the eight international air arms that operate older F/A-18 Hornets. Hvizd declined to discuss individual countries, but told AIN that he “looks forward to some news [on F/A-18 upgrades] later this year.”
http://www.ainonline.com/aviation-news/ain-defense-perspective/2013-04-12/raytheon-breaks-f-16-radar-upgrade-market
 
Mulla on kysymys, otetaan vaikka SU-35 se hinta, maksaako se US $45 miiljoona pelkä kone ja US $65 miljoona ja sillä on inclusive aseistus ja paras tutka ja avionics?
 
Juke kirjoitti:
Korsumajuri kirjoitti:
baikal kirjoitti:
Ihan sivuheittona: muistatteko tai tiedättekö mitä olivat vielä -80-luvulla palveluskäytössä olleet vain 3000 kiloa painaneet suihkarit?
Folland Gnat lienee mainittu tässäkin ketjussa. Kun noiden pienten ja ketterien perään haikailette, mitä olennaista parannusta niissä on Hawkeihin? Pienehkö kone, rajoittunut tutka...

Niin se ARES vastasi kutakuinkin Me-109 speksejä..30 mm tykki ja 740 km/h max nopeus..

F-5 oli aikoinaan pieni; http://en.wikipedia.org/wiki/Northrop_F-5 => noin 14,4 m pituus ja 8,1 m leveys. Mig-21 on tismalleen samaa kokoluokkaa; http://en.wikipedia.org/wiki/Mikoyan-Gurevich_MiG-21

Juurikaan pienemmäksi ei taistelukonetta saa koska supersooniset ominaisuudet suhteessa kannettaviin aseisiin ja heittoistuimella istuvaan pilottiin määrää muotoa ja kokoa.

Juuri tätä pienemmällä ei 2 Sidewinderia kulje;
800px-Northrop_F-5E_%28Tail_No._11419%29_%28cropped%29.jpg


Ainut asia on tietenkin kulujen pienentäminen..jos halutaan jakaa taktinen vastu selkeämmin niin että olisi vain yksi rajoittunut määrä ilmaherruushävittäjiä ja sitten ikäänkuin suuri määrä kevyitä "metsätyökoneita " close air support roolissa voitaisiin sotatavoitteita saada suoritetuksi pienillä kuluilla..varsinkin palkka-alen jälkeen. Sitten voisi olla erikseen metsurit ja ässät omalla palkkausjärjestelmällä ! Metsurit voisivat tietty voittaa ässät pudotustilastossa ( hekot ja kuljetuskoneet sekä vihollisen maataistelukoneet ).

Tässä olin väärässä..ilmeisesti noin 9 metriä pitkä kone alkaa olla minimikoko hävittäjälle.

Sekä Northrop, Boeing että Lockheed tutki näitä 1970 luvulla.
 

Liitteet

  • boeing mikrofighter.webp
    boeing mikrofighter.webp
    22.2 KB · Luettu: 8
  • 10_in_747.webp
    10_in_747.webp
    104.1 KB · Luettu: 6
  • Structural arrangement (Lockheed report).gif
    Structural arrangement (Lockheed report).gif
    62.6 KB · Luettu: 4
  • small fighter.webp
    small fighter.webp
    34.5 KB · Luettu: 3
^voi ei, mites nyt Suomen lentotukialuksen käy?
 
Back
Top