Ilmavoimien tulevaisuus

4 Flanker vs 4 Fulcrum, se kuva on Flankerin HUDista

 
Last edited by a moderator:
Hejsan kirjoitti:
Suomalainen Hornet, mitkä aseet sillä on?

khaozenist%206%2019%2013%20Hornet.jpg

Reunimmainen on JDAM, suurin mötikkä taaskin polttoainetankki ja koneen keskellä näyttäisi olevan Litening-maalinosoituslaite.
 
Milloinkas Suomen Hawkeille hankitaan korvaaja? Ovat meinaan kovaa vauhtia vanhenemassa käsiin ja niiden maksimikäyttöikäkin lienee ummessa. Vai meinataanko Suomessa odotella ja kannibalisoida vanhoja hawkeja niin kauan, että USA:n harjoitussuihkarit uusitaan ja ostetaan sielläpäin lisenssivalmistettu malli? Netissä kun ei ole aiheesta oikein mitään infoa missään ja aihe kutkuttaa, koska myös suihkuharjoituskoneet tulevat tiensäpäähän samoihin aikoihin varsinaisen hävittäjäkaluston kanssa.
 
Kaukovittuilija kirjoitti:
Milloinkas Suomen Hawkeille hankitaan korvaaja? Ovat meinaan kovaa vauhtia vanhenemassa käsiin ja niiden maksimikäyttöikäkin lienee ummessa. Vai meinataanko Suomessa odotella ja kannibalisoida vanhoja hawkeja niin kauan, että USA:n harjoitussuihkarit uusitaan ja ostetaan siellä tuotettu, vastaava malli?

All Mk.51A and Mk.66 and one Mk.51 are being modernized 41x older Mk.51 are being withdrawn from service until 2016

http://en.wikipedia.org/wiki/Finnish_Air_Force

Harjoitushävittäjänä jatkaa British Aerospace Hawk Mk.51 2010-luvulle asti. Tällöin koko EU:n 1970-luvulla käyttöön otetut harjoitushävittäjät alkavat olla suhteellisen ikääntyneitä. Suomessa Ilmavoimat on jo jatkanut Hawkien elinikää erikoistoimin. Kesäkuussa 2007 julkistettu kauppa 18 käytetystä sveitsiläisestä Hawk Mk66:sta (toimitus 2009-2010) kerrotaan kuitenkin mahdollistavan Hawkien palveluksen harjoitushävittäjinä aina 2020-luvun puoliväliin asti

http://fi.wikipedia.org/wiki/Suomen_ilmavoimat
 
Hejsan kirjoitti:
Kaukovittuilija kirjoitti:
Milloinkas Suomen Hawkeille hankitaan korvaaja? Ovat meinaan kovaa vauhtia vanhenemassa käsiin ja niiden maksimikäyttöikäkin lienee ummessa. Vai meinataanko Suomessa odotella ja kannibalisoida vanhoja hawkeja niin kauan, että USA:n harjoitussuihkarit uusitaan ja ostetaan siellä tuotettu, vastaava malli?

All Mk.51A and Mk.66 and one Mk.51 are being modernized 41x older Mk.51 are being withdrawn from service until 2016

http://en.wikipedia.org/wiki/Finnish_Air_Force

Harjoitushävittäjänä jatkaa British Aerospace Hawk Mk.51 2010-luvulle asti. Tällöin koko EU:n 1970-luvulla käyttöön otetut harjoitushävittäjät alkavat olla suhteellisen ikääntyneitä. Suomessa Ilmavoimat on jo jatkanut Hawkien elinikää erikoistoimin. Kesäkuussa 2007 julkistettu kauppa 18 käytetystä sveitsiläisestä Hawk Mk66:sta (toimitus 2009-2010) kerrotaan kuitenkin mahdollistavan Hawkien palveluksen harjoitushävittäjinä aina 2020-luvun puoliväliin asti.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Suomen_ilmavoimat

Tuskinpa tuo päivitys kuitenkaan kattaa puhkiruostuvaa runkoa ja moottoreita. Sitäpaitsi kuten täällä aiemmin on väitetty, niin hävittäjien tilaushetkestä, aina sinne operatiiviseen käyttöön kestää 15 vuotta, eli eikös tässä olla vähän aikataulusta myöhässä, mikäli nykyiset rakkineet alkavat hajota liitoksistaan 2020-luvun puolivälissä, eli n.12 vuoden päästä?
 
Argentiinan A4 Skyhawkeille tehtiin juuri eka MLU.

argentine-a-4s-bombi_2cfbf7_jpg.jpeg


https://en.wikipedia.org/wiki/Douglas_A-4_Skyhawk

Hankittu 1965 !

Ei amyliini mihkä ruastu. Jos oltas haluttu myäs Draken ja Mig-21 olisi voitu updeitata.
 
Juke kirjoitti:
Ei amyliini mihkä ruastu. Jos oltas haluttu myäs Draken ja Mig-21 olisi voitu updeitata.
Mikähän järki siinä olis ollu?
Argentiina nyt haluaa tekohengittää tuota kalustoa kunnes saavat uuden tukialuksen.
Onko sulla linkkiä uutiseen?
 
crane kirjoitti:
Juke kirjoitti:
Ei amyliini mihkä ruastu. Jos oltas haluttu myäs Draken ja Mig-21 olisi voitu updeitata.
Mikähän järki siinä olis ollu?
Argentiina nyt haluaa tekohengittää tuota kalustoa kunnes saavat uuden tukialuksen.
Onko sulla linkkiä uutiseen?

After attempts to acquire surplus IAI Kfirs or F-16As failed for economic and political reasons, the United States sold Argentina 36 A-4AR Fightinghawks, a refurbished and upgraded version of the A-4 Skyhawks used in the war.

Eli näyttää olevan USAlaisia Skyhawkkeja jotka oli upgreidattu.

http://en.wikipedia.org/wiki/Argentine_Air_Force

Drakkeneilla ja Migeillä ajaminen olisi säästäny valtiolta 10-15 miljardia eli noin 37500 ekkua per suomalainen tuottavaa työtä tekevä.

---

Edit; Ei vaan kyllä...argentiinan 36 vanhaa skaihookkia myös upgreidattiin; http://en.wikipedia.org/wiki/Lockheed_Martin_A-4AR_Fightinghawk

In action; http://www.liveleak.com/view?i=472_1361983547
 
Duoda duoda.. Tuolla netissä oli jossain artikkelissa väite että jenkit olis aikeissa päivittää taloniensa moottorit, jotta ne lentäisivät vielä 2040-luvulla. Jossain wikipediassa taasen oli juttu että talonien korvaajasta vuonna 2017.
 
Ironista että Israelin ilmavoimat päätyi korvaamaan nykyiset harjoitus/kevyt-hävittäjänsä, 30 kappaleella Venäläisen YAK-130, Italialaisversiolla (M-346), mikä on oivallinen osoitus koneen nykyaikaisuudesta ja laadusta. Israelin ja Italian lisäksi myös Singapore on päätynyt samaiseen konetyyppiin. Saapa nähdä seuraavatko muut länsimaat perässä.

GetAsset.aspx

http://www.flightglobal.com/news/articles/israels-lavi-reborn-as-renamed-m-346-387862/
 
Nyt kun Ruotsi on herännyt oman armeijansa alasajon tuomiiin ongelmiin ja Iivana kuittailee minkä kerkee ja maailma nauraa,niin suomen ilmavoimien tulevaisuus voitaisiin turvata Ruotsin kanssa tehtävällä yhteistyöllä. Sieltä saisi naapurhintaan koneita osa-maksulla ja yhteishankinnoilla. Samalla voitaisiin muutenkin syventää yhteistyötä. Tähän ei kuitenkaan lähdetä koska se on liian selvä ratkaisu ja se tuhoaa Natokiimailijoiden maanpetturuustouhut. Siellä ne kulisseissa edelleen tekee myyräntyötänsä kansan tahdosta välittämättä.

Ilmavoimilla on vain kolme vaihtoehtoa. Omat kone hankinnat jotka tarkoittavat että vain eteläsuomea puolustetaan. Natoon liittyminen, tai yhteistyö Ruotsin kanssa. Noista kolmesta valitaan Natokiimailijoiden toimesta ensimmäinen,jotta päästään toiseen hyvällä perusteella.
 
Kaukovittuilija kirjoitti:
Ironista että Israelin ilmavoimat päätyi korvaamaan nykyiset harjoitus/kevyt-hävittäjänsä, 30 kappaleella Venäläisen YAK-130, Italialaisversiolla (M-346), mikä on oivallinen osoitus koneen nykyaikaisuudesta ja laadusta. Israelin ja Italian lisäksi myös Singapore on päätynyt samaiseen konetyyppiin. Saapa nähdä seuraavatko muut länsimaat perässä.

GetAsset.aspx

http://www.flightglobal.com/news/articles/israels-lavi-reborn-as-renamed-m-346-387862/

Tämä on kutakuinkin yhtä nopea kuin F-35..riittäsisi meille korvaamaan sekä Hawkin , että Hornetin.

Tässä ainakin on; http://en.wikipedia.org/wiki/Hongdu_L-15

Tämä olisi stealth myös; http://en.wikipedia.org/wiki/EADS_Mako/HEAT
 
Sen sijaan, että pikkuvaltiot satsaisivat rahansa suppeaan määrään uuden sukupolven häivehävittäjiä. On todennäköistä, että "määräkin on laatua" -ajattelu on otettava suunnitelmissa vahvemmin huomioon. Downgrade ensiluokan kalustosta, mutta suurempi määrä ja kehittyneet asejärjestelmät pitävät iskukyvyn vakiona.
 
Onko tää ollut täällä ennen.

USA:n F/A-XX projekti

FaxxNavy.jpg


http://en.wikipedia.org/wiki/Next_Generation_Air_Dominance
http://www.flightglobal.com/news/articles/boeing-unveils-updated-fa-xx-sixth-gen-fighter-concept-384291/
http://www.militaryphotos.net/forums/showthread.php?225188-Boeing-reveals-updated-F-A-XX-concept
 
Hejsan kirjoitti:
Onko tää ollut täällä ennen.

USA:n F/A-XX projekti

Onhan se tosiaan jo käsitelty tässä muutamaan kertaan.

_________________________________________________________

Mutta mitä tulee USAF:in seuraavan sukupolven harjoitushävittäjään, niin ilmeisesti myös Saab on aikeissa tyrkyttää Griffiniä Talonien korvaajaksi. Tämä T-X kilpailu on siinä mielessä tärkeä asia Suomen ilmavoimien tulevaisuuden kannalta, että se määrittänee aikanaan myös Suomen Hawkien, todennäköisimmän seuraajan.

>>
Boeing Leans Toward New-Build Design For U.S. Air Force T-X


T-38silhouette-NASA.jpg

July 11, 2012

After a long flirtation with the concept of a partnership to offer a foreign fast-jet trainer to the U.S. Air Force as a T-38C replacement, Boeing will forgo an off-the-shelf bid in favor of a new-build design or opt not to bid at all.

“We have looked at a lot of different options. But our belief is the aerospace industry and the defense industry need somebody who can come in and provide disruptive innovation,” says Chris Chadwick, president of Boeing Military Aircraft, in an interview with Aviation Week. “By year end, we will have agreed internally how we are going to move forward, and how and if we team for a clean-sheet design.”

The field of T-X competitors includes BAE with a Hawk aircraft, Alenia Aermacchi (which is shopping for a U.S. partner) with the M346 (a derivative of the Russian Yak-130) and the Lockheed Martin/Korea Aerospace Industries T-50. The Air Force plans to buy 350 of the trainers as well as ground-based training systems and aids; a competition is unlikely to start before 2013.

Saab is said to also be considering a Gripen-based trainer offering. Despite speculation to the contrary, the Yak-130 will not be in the running, says Konstantin Popovich, head of Russia’s Yakovlev engineering center. “Since we have good relations with Aermacchi [which builds a derivative of the aircraft in Italy] . . . we are trying to be realistic,” Popovich told reporters during a briefing here July 11. “We understand that is the Western option of the aircraft” for the Air Force’s T-X competition.

Air Force officials have indicated they are strongly leaning toward an off-the-shelf purchase owing to a desire to reduce the cost of development.

Chadwick, however, says the company feels it can build a new aircraft without an escalated development price by rejecting the urge to infuse new and unproven technologies into the design.

As the Pentagon continues to feel financial pressure from social program demands on the U.S. budget, military officials should embrace new ways to acquire hardware that allow for reduced cost and time to field, Chadwick says.

In an effort to be more nimble, the company is aggressively pursuing ways to offer systems to the Pentagon at a reduced cost by taking on some of the development risk. A forthcoming T-X design, if it materializes, is one example.

Another is a proposal by Boeing to expand on the work on the Navy’s 737-based P-8 maritime surveillance aircraft with a 737-based offering overland and air-surveillance capabilities now provided by Air Force 707s. They say the Air Force can benefit from the nonrecurring engineering already paid for by the Navy and spend precious dollars on tailoring the mission systems for its requirements.
<<
http://www.aviationweek.com/Article.aspx?id=/article-xml/awx_07_11_2012_p0-475701.xml
 
T-38lla muuten saatiin myös F-22 "piikille".

Liikkuu 1.3 Machia; http://en.wikipedia.org/wiki/Northrop_T-38_Talon
 
Hmm miksi ei Hornettia maalata maastokuvioksi niinkun Draken ja Migit olivat?
 
Hejsan kirjoitti:
Hmm miksi ei Hornettia maalata maastokuvioksi niinkun Draken ja Migit olivat?

Tarkoitus on lentää korkeammalla. Myöskin joskus olen kuullut, että se horneteissa käytetty harmaa näkyy huonommin IP:ssä.
 
SJ kirjoitti:
Hejsan kirjoitti:
Hmm miksi ei Hornettia maalata maastokuvioksi niinkun Draken ja Migit olivat?

Tarkoitus on lentää korkeammalla. Myöskin joskus olen kuullut, että se horneteissa käytetty harmaa näkyy huonommin IP:ssä.

Osasyy saattaa olla myös se, että joskus -70, 80-lukujen taitteessa, jenkit alkoivat maalata koneitaan harmaaksi, jonka tarkoituksena oli hämätä vastustajan visuaalista hahmotuskykyä oman koneen lentoasennosta nopeassa koiratappelutilanteessa.
 
Tvälups kirjoitti:
Sen sijaan, että pikkuvaltiot satsaisivat rahansa suppeaan määrään uuden sukupolven häivehävittäjiä. On todennäköistä, että "määräkin on laatua" -ajattelu on otettava suunnitelmissa vahvemmin huomioon. Downgrade ensiluokan kalustosta, mutta suurempi määrä ja kehittyneet asejärjestelmät pitävät iskukyvyn vakiona.

Jos mennään kotimaanpuolustus-edellä, niin varmasti näin. Jos taas aiotaan samisten kanssa pelata yhteispelejä maailmalla, tämä ratkaisu ei toimi. On oltava ajantasaiset huippukalut, jotka eivät häpeä toisten rinnalla. Hmmm. Ei tarvinne miettiä sen enempää.
 
Back
Top