Raveni kirjoitti:
Grippenin haittana näkisin vaatimattoman ase kuorman, vain yhden moottorin joka tosin laskee käyttökustannuksia mutta muutma hornet on kahden moottorin ansiosta pelastunut. Haittana näkisin lisäksi pienen valmistajan joka pahimmassa tapauksessa lisää riskiä siitä että koneen elinkaari ei olekaan kovin kummoinen... Hävittäjän kehittäminen on kuitenkin kallista ja muuttuu koko ajan kalliimmaksi ja on omalta osaltaan suhdanteista ja olosuhteista kiinni.
Superhornet ja F35 ovat lähtökohtaisesti valmistettu täysin jenkkien omia tarpeita ja näkökohtia silmälläpitäen. Ne ovat hyökkäyskoneita suuremman pommikuorman kantamiseen ja vaisuja ilmataistelussa (sen ovat Boeing ja Lockheed Martin itsekin myöntäneet). Tämä johtuu siitä että alkuperäinen Hornet C, oli soveltui paremmin ilmataisteluun ja kehnommin hyökkäyskoneeksi ja oli halvempaa kehittää 20% isompi SuperHornet hyökkäystehtäviin, kuin suunnitella alusta asti isompi laivastopommittaja. F35 taasen oli alustapitäen tarkoitettu hyökkäyskoneeksi, kun F22 vastaavasti ilmavoimien ilmataistelukoneeksi, jonka vuoksi F35:sen stealth-ominaisuudet olivat alusta pitäen heikot. Edellämainitut vastaavasti eivät sovellu kotimaan puolustustarkoitukseen yhtähyvin kuin JAS Gripen, jonka nato-yhteensovitettu, uusi E-malli vastaa myös ulkomaan operaatioiden ja naton tarpeita Rafalen ja Typhoonin tapaan. Gripen ei olisi halvin ratkaisu, vaan hinta/laatu/käyttötarpeiltaan edullisin vaihtoehto suomalaisten kannalta.
Sitäpaitsi, mistäs lähtien F35 muka on ollut kaksimoottorinien? Mikäli sillä seikalla oikeasti oli mitään merkitystä hornetinkaan kohdalla, vai milloin Suomen Hornetien tai Ruotsin Gripenien moottori mukamas on sammunut kesken lennon???